תחנת הרכבת הישנה פתח תקווה

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
פתח תקווה
Petach Tikva old train station 15.jpg
תחנת הרכבת הישנה בפתח תקווה
מידע על הבניה
חנוכת התחנה 1922
סגירת התחנה 2000
בית מנהל התחנה - מבט מכוון דרום
תיבת כיבוי אש
קיר הלבנים בחצר הבית

תחנת הרכבת הישנה בפתח תקווה היא תחנת קצה של שלוחת רכבת (כיום חלק ממסילת הירקון) שהתפצלה ליד ראש העין מהמסילה המזרחית ושימשה להובלת תוצרת חקלאית ומשאות מהמושבה לנמל יפו. השלוחה והתחנה פעלו עד שנת 2000.

ההיסטוריה של התחנה

עד הקמת שלוחת המסילה הובילו איכרי המושבה את תוצרתם החקלאית (בעיקר תפוזים) לנמל יפו בעזרת גמלים. בתקופת מלחמת העולם הראשונה התפתחה תשתית הרכבות ונעשה ברכבות אלו שימשו רב להובלת משאות ולכן פנת וועד המושבה לשלטונות המנדט הבריטי בבקשה לאשר סלילת מסילת רכבת שתחבר את המושבה למסילה המזרחית (שהייתה מרוחקת רק 7 ק"מ מהמושבה). לאחר אישור השלטונות תרמו פיק"א והברון רוטשילד את הכספים שנדרשו לפרויקט. במסגרת חוזה ההקמה שנחתם בין וועד המושבה והנהלת הרכבת התחייב הוועד למינימום נוסעים ומטען בעוד שהנהלת הרכבת התחייבה לא להפעיל את הרכבת בשבת (לכן היו שכינו את הרכבת "הרכבת היהודית").

רכבת תלך בכל יום מחוץ לשבתות ויום ראשון וחגים עבריים

סעיף מתוך החוזה להקמת ותפעול המסילה

ביצוע עבודות המסילה נמסר למשרד לעבודות ציבוריות ולבנין (סולל בונה) וזה מסר את העבודה ל"פלוגת בוני מסילת הברזל" של גדוד העבודה (אל כח העבודה הצטרפה קבוצת פועלים שקראה לעצמה "חבורת בורוכוב").

העבודות על המסילה החלו ב-1921 והסתיימו ב-1923 וכשבניית התחנה הסתיימה ב-1922. במקביל לסיום המסילה הוארך רחוב פינסקר דבר שאיפשר לחקלאי המושבה להוביל את תוצרתם החקלאית לתחנה שם הועלו לרכבת שנסעה לראש העין ולוד והתחברה למסילת הרכבת לירושלים והגיעה ליפו.

התחנה שימשה מדי פעם גם רכבות נוסעים.[1]

לאחר מלחמת העצמאות הוארך הקו מראש העין עד תל אביב (ונקרא מסילת הירקון) והקו לפתח תקווה הפך להיות שלוחה של מסילה זו. המסילה המשיכה להיות פעילה עד שנת 2000 אז נסגר הקו. פסי הברזל נלקחו למיחזור וחלק גדול מסוללת העפר, עליה עברה המסילה, נהרס בתהליך בנייה מואץ (אזור התעשייה סגולה, שכונת אם המושבות). נכון לשנת 2016 גרה בבית מנהל התחנה משפחתו של מנהל התחנה האחרון.

מבנה התחנה

התחנה כללה את בית מנהל התחנה וכן מספר מחסנים שחלקם נהרס וחלק אחר משמש עדיין לאיחסון.

בית מנהל התחנה משמש למגורים ובנייתו אופיינית לתחנות רכבת אחרות שנבנו בתקופת הבריטים:

  • הקירות נבנו מאבן ולבנים.
  • הרצפה מאריחים בצבע לבן ושחור.
  • הגג כוסה ברעפי מרסיי מקוריים.
  • במבואה של הבית ניתן לראות אח.
  • במשרד (הפונה לכיוון הרציף) נמצאת כספת ששימשה את מנהל התחנה

בחצר הבית נבנו קירות עם מעברי אוויר. זוהי פרשנות לאלמנטים שמאפיינים את הבנייה הערבית ומאפשרים זרימת אויר לחצר, מניעת מבטים זרים לתוך הבית ומאפשר מבט החוצה[2]. כמו כן קיימים בחצר פסי רכבת ששימשו כעמודי גדר[3]

בחזית המשרד נמצאים 2 רציפים וביניהם נסללו 3-4 שלוחות של פסי הרכבת. כם סגירת התחנה נלקחו הפסים.

מסלול המסילה מוצל על ידי אקליפטוסים שנטעו עם הקמת המסילה.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. רכבת נוסעים חד־פעמית מפ"ת לירושלים, דבר, 27 באפריל 1977
  2. אלמנטים דומים קיימים בתחנות רכבת בריטיות כמו בתחנת הרכבת כפר ג'יניס
  3. בגלל החלודה לא ניתן לקרוא את שנת ייצור הפסים
מסילת הירקון
Unknown route-map component "ABZgl"
מסילת החוף (צומת תל-ברוך)
Underbridge
נתיבי איילון (צפון) ISR-HW20.png
Unknown route-map component "SKRZ-G2o"
כביש להיכל קבוצת שלמה
Unknown route-map component "SKRZ-Ao"
שד' רוקח
Small bridge
מעבר הולכי רגל
Unknown route-map component "hKRZWae"
גשר מעל הירקון
Underbridge
רח' מבצע קדש, כביש 482 ISR-HW482.png
Station on track
- בני ברק – רמת החייל
Underbridge
כביש 4 ISR-HWB4.png
Station on track
- פתח תקווה – קריית אריה
Underbridge
דרך זבולון המר
Small bridge
מעבר הולכי רגל "הדר המושבות"
Underbridge
רח' הרכבת
Station on track
- פתח תקווה – סגולה
Underbridge
רח' הירקונים, כביש 40 ISR-HW40.png
Unknown route-map component "hKRZWae"
מקורות הירקון
Unknown route-map component "eABZg+r"
לתחנת הרכבת הישנה פתח תקווה (לא פעיל)
Unknown route-map component "ABZqlr"
המסילה המזרחית (צומת ראש העין)