לדלג לתוכן

תחנת הרכבת פתח תקווה – סגולה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תחנות רכבת ישראל רכבת ישראל
פתח תקווה – סגולה
נגישה לבעלי מוגבלויות – ניתן להגיע באמצעות רכב פרטי בלבד
מידע על הבנייה
חנוכת התחנה 3 ביוני 2000
מיקום
מיקום צפון פתח תקווה
אתרים סמוכים מתחם ירקונים, אזור התעשייה סגולה, מחלף ירקון
תחנות סמוכות תחנת הרכבת ראש העין – צפון, תחנת הרכבת פתח תקווה – קריית אריה, תחנת הרכבת אלעד
מידע על התחנה
שירות רכבות הרצליה, רעננה, הוד השרון, כפר סבא, ראש העין, בני ברק, תל אביב, חולון, בת ים, ראשון לציון, יבנה, אשדוד, אשקלון, שדרות, נתיבות, אופקים
רציפים 2
מסילות בתחנה מסילת הירקון
למידע מקיף על רכבת ישראל עיינו גם בפורטל רכבת ישראל
Click to Shrink Back
אופקיםאחיהודאשדוד – עד הלוםאשקלוןבאר יעקבבאר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהבית יהושעבית שאןבית שמשבני ברק – רמת החיילבנימינהבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלדימונההוד השרון – סוקולובהרצליהחדרה – מערבחולון – וולפסוןחוצות המפרץחיפה – בת גליםחיפה – חוף הכרמלחיפה מרכז – השמונהיבנה – מזרחיבנה – מערביקנעם – כפר יהושעירושלים – גן החיות התנ"כיירושלים – יצחק נבוןירושלים – מלחהכפר חב"דכפר סבא – נורדאוכרמיאללהבים – רהטלודלוד – גני אביבמגדל העמק – כפר ברוךמודיעין – מרכזמזכרת בתיהמרכזית המפרץנהריהנמל התעופה בן-גוריוןנתיבותנתניהנתניה – ספירעכועפולהעתליתפאתי מודיעיןפתח תקווה – סגולהפתח תקווה – קריית אריהצומת חולוןקיסריה – פרדס חנהקריית גתקריית חייםקריית מוצקיןקריית מלאכי – יואבראש העין – צפוןראשון לציון – הראשוניםראשון לציון – משה דייןרחובותרמלהרעננה – דרוםרעננה – מערבשדרותתל אביב – אוניברסיטהתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכז
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

תרשים תחנות רכבת ישראל

תחנת הרכבת פתח תקווה – סגולה, היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל הממוקמת על מסילת הירקון בצפון העיר פתח תקווה בסמוך למתחם ירקונים ולמֶחלף ירקון. התחנה מהווה כתחנת ביניים בקו הרצליה - אופקים דרך טבעת השרון.

היסטוריה

תחנת הרכבת נפתחה בשנת 2000 כחלק מקו הרכבת תל אביבראש העין. בחודשים הראשונים להפעלתה הופעלה התחנה ממבנה זמני כשרציף אחד בלבד משמש אותה. במרץ 2001 הוכנסו לשימוש מבנה ורציף קבועים לתחנה ובקיץ 2002 החלו עבודות לבניית רציף חדש בתחנה, שהסתיימו לקראת סוף השנה. בעלי קרקע חקלאית באזור התחנה הגישו עתירה לבג"ץ נגד הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז, הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בפתח תקווה ורשות הנמלים והרכבות, בטענה שנבנתה ללא תוכנית מתאר מאושרת, ללא הסדרה תחבורתית, ותוך הפרת זכויותיהם של בעלי הקרקע במקום[1].

מיקומה של התחנה בעייתי מאוד ונמתחו עליו ביקורות רבות: היא מצויה במרחק ניכר מכל שכונות העיר ואין אליה גישה אף לא מאזור התעשייה סגולה ומכפר אברהם הסמוכים יחסית. התחנה הוקמה בצמוד למתחם מסחרי, שבית המשפט המחוזי מרכז הורה לפנותו עד 1 בינואר 2019, בשל הקמתו ללא היתר על קרקע חקלאית[2]. אל התחנה כמעט ולא ניתן להגיע רגלית מאחר שלא הוכשרו שבילים ומדרכות המגיעים לאזור. כל אלו הביאו לתנועת נוסעים דלילה יחסית[3].

ב-2017, נדחתה עתירה להיתר לשימוש חורג בפאוור סנטר במתחם ירקונים הצמוד לתחנה, שנבנה ללא היתר בנייה. בתגובה הודיע בעל המתחם עמוס לוזון, כי ביום שבו ייסגר הפאוור סנטר, בכוונתו לחסום את דרכי הגישה לתחנה העוברים בשטחו[4]. בינואר 2019 נסגר הפאוור סנטר[5], וביוני 2019 אכן נחסם החניון לנוסעי הרכבת[6]. בספטמבר 2019 נפתח כביש הגישה החדש לתחנה[7].

ב-19 בנובמבר 2021 הושלמה בתחנה התקנתה של מערכת הזנה חשמלית עילית על ידי חברת SEMI הספרדית[8]. המערכת מספקת מתח חילופין של 25 אלף וולט בתדירות של 50 הרץ ומאפשרת לציוד נייד רכבתי בעל פנטוגרף לפעול בתחנה. כיום יש לרכבת ישראל קטרי בומברדייה טראקס הגוררים קרונות דאבל דק מאותו יצרן וקרונועים חשמליים מדגם Desiro HC תוצרת סימנס.

ב-25 בדצמבר 2021 החל לפעול בתחנה קו נוסעים חשמלי מהרצליה לאשקלון במקום קו הנוסעים שפעל מהרצליה ועד באר שבע מרכז דרך קו הנגב המערבי[9].

בסוף ספטמבר 2025 הוארך שירות הרכבות עד לתחנת אופקים.

מבנה התחנה

לתחנה שני רציפי צד ושתי מסילות המשרתות אותם כאשר אולם הכניסה נמצא מצפון לתחנה ומוביל לאזור התעשייה.

שירות הרכבות בתחנה

תחנה זו משמשת כתחנת ביניים בקו אופקים - הרצליה. בשעות השיא עוצרות בתחנה ארבע רכבות בשעה לכל כיוון; ארבע לכיוון הרצליה, שתיים לאשקלון, אחת לאשדוד עד הלום ואחת לראשון לציון משה דיין. בשעות השפל עוצרות בתחנה שתי רכבות בשעה בכל כיוון. במסלולה המלא לאופקים/מאופקים הרכבת לא עוצרת בתחנות צומת חולון ובת ים – קוממיות.

קו הרכבת אופקיםהרצליה (קו השרון - אופקים)
אופקיםנתיבותשדרותאשקלוןאשדוד – עד הלוםיבנה – מערבראשון לציון – משה דייןבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלחולון – וולפסוןצומת חולוןתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – האוניברסיטה / אקספובני ברק – רמת החיילפתח תקווה – קריית אריהפתח תקווה – סגולהראש העין – צפוןכפר סבא – נורדאוהוד השרון – סוקולוברעננה – דרוםרעננה – מערבהרצליה


קווי אוטובוס העוברים בתחנה

מפעיל יעד קווי אוטובוס
אלקטרה-אפיקים קווי אוטובוס לפתח תקווה, ראש העין וכפר קאסם 5/5א, 63
מטרופולין קווי אוטובוס להוד השרון, כפר סבא, טייבה, קלנסווה, טירה, כוכב יאיר והרצליה 42, 140, 142, 551, 561
תנופה קווי אוטובוס לאורנית, אריאל והתנחלויות בשומרון 65, 86, 95, 181, 184, 185
קווים קווי אוטובוס לבאקה אל גרבייה, ג'ת ונתניה 620, 641
אגד קווי אוטובוס לחדרה, חיפה, ירושלים ונתניה 921, 950

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. מירי ריילי, בעלי קרקע עתרו בבקשה לסגור תחנת הרכבת בסגולה, באתר הארץ, 11 במאי 2001
  2. גיא ליברמן, ‏תופסים רכבת מתחנת סגולה בפ"ת? בקרוב לא תוכלו להגיע לתחנה ברכב, באתר גלובס, 5 ביוני 2019
  3. מירב מורן, ‏פתח תקווה: סכנת חיים בדרך לרכבת, באתר גלובס, 26 ביוני 2016
  4. אתר למנויים בלבד נמרוד בוסו, תחנת הרכבת סגולה בסכנה: יצחקי טירפד הסדרת כביש הגישה לאחר סגירת המרכז המסחרי ירקונים, באתר TheMarker‏, 8 באוגוסט 2017
  5. מזל טלבי לוי, מתחם ירקונים נסגר. עמוס לוזון: בינתיים לא נהרוס את המבנים, באתר מלאבס – פתח תקווה, 11 בינואר 2019
  6. אמיתי גזית, החניון הלא חוקי של לוזון נסגר והגישה לתחנת הרכבת סגולה נחסמה, באתר כלכליסט, 3 ביולי 2019
  7. מתן דויטש, בשעה טובה: נחנכה דרך הגישה לתחנת הרכבת סגולה בפתח תקוה, באתר mynet‏ פתח תקוה, 12 בספטמבר 2019
  8. נסיעת המבחן של הרכבת החשמלית בטבעת השרון, בעמוד הפייסבוק של שבתשתיות, 19 בנובמבר 2021
  9. שיפור השירות בתחנות אשדוד, משה דיין, בני ברק, פ, באתר רכבת ישראל

תחנת הרכבת פתח תקווה – סגולה42175854Q2915706