תחנת הרכבת בני ברק – רמת החייל

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
IsraelTrainLogoSymbolOnly.svg תחנות רכבת ישראל רכבת ישראל
בני ברק
בני ברק.JPG
תחנת הרכבת בני ברק
Handicapped Accessible sign.svg נגישה לבעלי מוגבלויות
מידע על הבנייה
חנוכת התחנה 3 ביוני 2000
מיקום
מיקום צפון העיר בני ברק
קואורדינטות 32°06′11″N 34°49′44″E / 32.103°N 34.829°E / 32.103; 34.829
אתרים סמוכים קניון איילון, דיזיין סנטר, אצטדיון רמת גן, אזור התעשייה עבר הירקון
מידע על התחנה
שירות רכבות הרצליה, רעננה, כפר סבא, הוד השרון, פתח תקווה, תל אביב, חולון, בת ים, ראשון לציון, יבנה, אשדוד, אשקלון
רציפים 3
P Rakevet.png למידע מקיף על רכבת ישראל עיינו גם בפורטל רכבת ישראל
Click to Shrink Back
אופקיםאחיהודאשדוד – עד הלוםאשקלוןבאר יעקבבאר שבע – מרכזבאר שבע – צפון / אוניברסיטהבית יהושעבית שאןבית שמשבני ברק – רמת החיילבנימינהבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלדימונההוד השרון – סוקולובהרצליהחדרה – מערבחולון – וולפסוןחוצות המפרץחיפה – בת גליםחיפה – חוף הכרמלחיפה מרכז – השמונהיבנה – מזרחיבנה – מערביקנעם – כפר יהושעירושלים – גן החיות התנ"כיירושלים – יצחק נבוןירושלים – מלחהכפר חב"דכפר סבא – נורדאוכרמיאללהבים – רהטלודלוד – גני אביבמגדל העמק – כפר ברוךמודיעין – מרכזמזכרת בתיהמרכזית המפרץנהריהנמל התעופה בן-גוריוןנתיבותנתניהנתניה – ספירעכועפולהעתליתפאתי מודיעיןפתח תקווה – סגולהפתח תקווה – קריית אריהצומת חולוןקיסריה – פרדס חנהקריית גתקריית חייםקריית מוצקיןקריית מלאכי – יואבראש העין – צפוןראשון לציון – הראשוניםראשון לציון – משה דייןרחובותרמלהרעננה – דרוםרעננה – מערבשדרותתל אביב – אוניברסיטהתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזMap of Israeli trains.svg
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

תרשים תחנות רכבת ישראל

תחנת הרכבת בני ברק היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל המשרתת את העיר בני ברק, את רמת גן ואת אזור התעשייה רמת החייל בתל אביב. התחנה ממוקמת על מסילת הירקון במרחק הליכה קצר מקניון איילון ואצטדיון רמת גן ומהווה תחנת ביניים בקו אשקלוןהרצליה. התחנה נקראה בעבר תחנת תל אביב צפון.

היסטוריה

עם קום מדינת ישראל לא היה קישור מסילתי מתל אביב צפונה אלא לכיוון לוד בלבד, דבר שמנע שירות רכבות בין תל אביב לצפון הארץ ובפרט לחיפה. המסילה הקרובה ביותר לצפון תל אביב הייתה מסילת הירקון שהסתעפה מהמסילה המזרחית ליד ראש העין והגיעה עד פתח תקווה. מסילה זו הוארכה בשנת 1949 בשבעה קילומטר נוספים לכיוון מערב לאורך נחל הירקון ובסופה נבנתה תחנת רכבת שנקראה "תל אביב צפון", להבדילה מתחנת הרכבת תל אביב דרום ששכנה אז מול בית הדר. התחנה נחנכה ב-20 בספטמבר 1949[1] יחד עם קו הנוסעים תל אביב - חיפה, שעבר אז ממזרח לשרון וגוש דן.

עם חנוכת מסילת החוף במאי 1953 חוברה מסילת הירקון למסילת החוף בצומת תל ברוך ותחנת תל אביב צפון המשיכה להיות התחנה הסופית בקו חיפה - תל אביב ותחנת ביניים בקו חיפה - ירושלים. כאשר נחנכה תחנת הרכבת תל אביב מרכז בנובמבר 1954, רק מספר רכבות בודדות שנסעו בקו חיפה – ירושלים המשיכו לעצור בתחנת תל אביב צפון. שם התחנה שונה לתחנת בני ברק, כיוון שנמצאה בשטח העיר בני ברק, אף שבקרב הציבור נותרה זמן מה מוכרת כתחנת תל אביב צפון. בתחנה נבנה מסוף מטען גדול עבור רכבות משא, כיוון שהיא סמוכה לאזור תעשייה, ועם חנוכת מסילת איילון בשנות ה-90 הופסק לחלוטין שירות הנוסעים בתחנה זו.

ב-3 ביוני 2000 נחנך קו הנוסעים תל אביבראש העין, כאשר במסגרת העבודות על הקו שודרגה מסילת הירקון ונבנתה מחדש "תחנת הרכבת בני ברק" שהיוותה תחנת ביניים בקו זה. בשנת 2006, בקרבת התחנה, נחנך גשר מבצע קדש מעל נחל הירקון ומסילת הרכבת. מעבר הולכי הרגל על המסילה לכיוון בני ברק נחסם והוחלף במדרגות לולייניות ממתכת שהוצבו בגשר[2][3].

בשנת 2016 השם "רמת החייל" הוסף לשם התחנה, והחלו עבודות על גשר כפול שייקשר את אזור התעסוקה של בני ברק ותחנת הרכבת עם הגדה הצפונית של הירקון ואזור התעסוקה ברמת החייל[4]. הגשר המיועד להולכי רגל ורוכבי אופניים נחנך בתחילת 2018, אך בספטמבר 2019, עיריית בני ברק חסמה אותו, עקב עבודות פיתוח המתבצעות במקום.

ב-19 בנובמבר 2021 הושלמה בתחנה התקנתה של מערכת הזנה חשמלית עילית על ידי חברת SEMI הספרדית[5]. המערכת מספקת מתח חילופין של 25 אלף וולט בתדירות של 50 הרץ ומאפשרת לציוד נייד רכבתי בעל פנטוגרף לפעול בתחנה. כיום יש לרכבת ישראל קטרי בומברדייה טראקס הגוררים קרונות דאבל דק מאותו יצרן וקרונועים חשמליים מדגם Desiro HC תוצרת סימנס.

ב-25 בדצמבר 2021 החל לפעול בתחנה קו נוסעים חשמלי מהרצליה לאשקלון במקום קו הנוסעים שפעל מהרצליה ועד באר שבע מרכז דרך קו הנגב המערבי[6].

מבנה התחנה

בתחנה קיימים רציף אי אחד, רציף צד אחד צמוד לאולם הנוסעים, ושלוש מסילות המשרתות אותם. התחנה היא תחנת ביניים והתנועה ממנה אפשרית בשני הכיוונים.

Bnei Brak.svg

שירות הרכבות בתחנה

תחנה זו משמשת כתחנה ביניים בקו אשקלון - הרצליה. בשעות השיא עוצרות בתחנה ארבע רכבות בשעה לכל כיוון; ארבע לכיוון הרצליה, שתיים לאשקלון, אחת לאשדוד עד הלום ואחת לראשון לציון משה דיין. בשעות השפל עוצרות בתחנה שתי רכבות בשעה בכל כיוון.

קו הרכבת אשקלוןהרצליה (קו השרון - אשקלון)
אשקלוןאשדוד – עד הלוםיבנה – מערבראשון לציון – משה דייןבת ים – קוממיותבת ים – יוספטלחולון – וולפסוןצומת חולוןתל אביב – ההגנהתל אביב – השלוםתל אביב – סבידור מרכזתל אביב – אוניברסיטהבני ברק – רמת החיילפתח תקווה – קריית אריהפתח תקווה – סגולהראש העין – צפוןכפר סבא – נורדאוהוד השרון – סוקולוברעננה – דרוםרעננה – מערבהרצליה


קווי אוטובוס העוברים בתחנה

לתחנה עצמה מגיעים שני קווי אוטובוס: קו מספר 4 המקשר את התחנה לשכונות בני ברק וקו מספר 81 המקשר את התחנה לשכונת רמת החייל, קריית עתידים ומסוף עתידים. בנוסף ישנם קווי אוטובוס רבים על גשר מבצע קדש הנמצא במרחק הליכה מהתחנה.

מתחם תפעולי ומסוף מטענים

בצמוד לתחנה נמצא מתחם תפעולי ומסוף מטענים המשמש לדיור רכבות וציוד הנדסי נייד, לטעינה ופריקה של מטענים. המתחם כולל מספר רב של מסילות ועקלתונים ויוצאים ממנו שלוחות לממגורות רמיד ולהעמסת אשפה.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0