אהלי אשר תאבת

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אהלי אשר תאבת

אָהֳלִי אֲשֶׁר תָּאַבְתָּ עַד לֹא בְרֵאשִׁית עִם כִּסֵּא כָבוֹד לְצָרְפוֹ. לָמָּה לָנֶצַח שֻׁדַּד בְּיַד שׁוֹדְדִים. וְנִהְיֵיתָ כְּרוֹעֶה בְּעֹטְיָהּ וְרָעַשְׁתָּ וְרָגַנְתָּ. וְעַתָּה מַה לִּי פֹה:

אָהֳלִי אֲשֶׁר קוֹמַמְתָּ לְאֵיתָנֵי אֶרֶץ בְּחֶרְדַּת מִי אֵפוֹא. לָמָּה לָנֶצַח צֻמַּת בְּיַד צָרִים. וְנִהְיֵיתָ כְּצִפּוֹר בּוֹדֵד עַל גַּג מַר צוֹרֵחַ. מַה לִּידִידִי פֹּה:

אָהֳלִי אֲשֶׁר פַּצְתָּ לְמַעֲנוֹ לְצִיר. וְאַתָּה עֲמֹד עִמָּדִי פֹּה. לָמָּה לָנֶצַח עֻרְעַר בְּיַד עֲרֵלִים. וְנִהְיֵיתָ כְּשֹוֹנֵא וְצָר. וְאַיֵּה אִוּוּי מוֹשָׁב פֹּה:

אָהֳלִי אֲשֶׁר נָחִית בְּעַנְנֵי הוֹד. לְזֹאת אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה וַאֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה. לָמָּה לָנֶצַח מֹאַס בְּיַד מוֹרְדִים. וְנִהְיֵיתָ כְּגִּבּוֹר לֹא יוּכַל לְהוֹשִׁיעַ. מַה לְּךָ פֹה וּמִי לְךָ פֹה:

אָהֳלִי אֲשֶׁר כּוֹנַנְתָּ מוּל מָכוֹן לְשִׁבְתְּךָ לְחוֹפֵף לְחֻפּוֹ. לָמָּה לָנֶצַח יֻעָה בְּיַד יְהִירִים. וְנִהְיֵיתָ כְּטָס בֶּחָלָל וְאֵין עוֹד נָבִיא. וְנַמְתָּ הַאֵין פֹּה:

אָהֳלִי אֲשֶׁר חָנִיתָ מֵאָז בְּתָאָיו מִפֹּה וּמִפֹּה. לָמָּה לָנֶצַח זֻנַּח בְּיַד זָרִים. וְנִהְיֵיתָ כְּוָתִיק יוֹצֵא חוּצָה. וְלֹא עָבַר פֹּה: אָהֳלִי אֲשֶׁר הֵכַנְתָּ לְהַשְׁלִיךְ בּוֹ לְפָנֶיךָ גּוֹרָל פֹּה. לָמָּה לָנֶצַח דֹּחָה בְּיַד דָּמִים. וְנִהְיֵיתָ כְּגֵר בָּאָרֶץ. וְנַמְתָּ כִּי לֹא נָסוֹב עַד בּוֹאוֹ פֹּה:

אָהֳלִי אֲשֶׁר בַּעֲוֹן בִּצְעִי חָשְׁכוּ כּוֹכְבֵי נִשְׁפּוֹ. לָמָּה לָנֶצַח אֻפַּל בְּיַד אֻמּוֹת. וְנִהְיֵיתָ כְּאוֹרֵחַ בְּמָלוֹן. וְעוֹד מִי לְךָ פֹּה:

אָחוֹר וָקֶדֶם מִפֹּה וּמִפֹּה. לְכָל דּוֹר וָדוֹר נוֹדַע קִצְפּוֹ וְחֻפּוֹ. עַל מָה מִכָּל אוֹם שָׁת עָלַי כַּפּוֹ. זֹאת בַּעֲלִיל כִּי פִּיד חָקוּק בְּכַפּוֹ. רְפוּאָתִי בְּטוּחָה כִּי רֶגַע בְּאַפּוֹ. וְעַד עַתָּה אֵיכָה יָעִיב בְּאַפּוֹ:

אָהֳלִי אֲשֶׁר תָּאַבְתָּ היא קינה לתשעה באב, שחוברה על ידי רבי אלעזר הקליר. הקינה נאמרת על פי מנהג אשכנז.

מבנה ותוכן הקינה

הקינה מקוננת על חורבן המקדש והתרחקות השכינה מישראל.

השורה הראשונה בכל בית פותחת במילה "אהלי", המכוונת לבית המקדש, ובה מפורטת פעולה מיוחדת שעשה הקב"ה למען בית המקדש. השורה השניה פותחת ב"למה לנצח" ובה מקונן הפייטן על חורבנו והשפלתו. השורה השלישית מתחילה ב"ונהיית כ..." ובה מתואר ריחוקו של הקב"ה מעמו בגלות, והיא מסתיימת במילה "פה" כשהכוונה שוב לבית המקדש.

הקינה משורשרת עם קודמתה ויקונן ירמיהו על יאשיהו. הפיוט בנוי באקרוסטיכון לפי סדר תשר"ק. כאשר אחר המילה "אהלי אשר" בשורה הראשונה מופיעה האות הראשונה, ולאחר מכן "למה לנצח... ביד..." שם מופיעה האות השנייה בכפילות. האותיות א וצ כפולות.

לאחר סיום הבית האחרון, מופיע קטע נוסף המתחיל "אחור וקדם מפה ומפה"[1], המסתיים במילים "איכה יעיב באפו", הקינה הבאה לא פותחת במילים אלו, ולא ידוע לנו על קינה אחרת כזו. במחזור "אוצר הראשונים" שיערו שסיומת זו באה לחבר לקינה הבאה על פי נוסח אשכנז המערבי, איכה את אשר.

פירושים לקינה

  • ערוגת הבושם
  • חכם קדמון מראשוני אשכנז
  • קדמוני צרפת
  • פירוש המיוחס לרבי אהרן ברבי חיים כהן

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. מילים אלו מתקשרות עם המילים האחרונות של הקטע הקודם