ספרות חרדית

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome-edit-clear.svg
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: חוסר סדר.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: חוסר סדר.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
עיתונים חרדיים בחנות בירושלים

ספרות ועיתונות חרדית היא שם כולל למגוון תכני כתיבה הנפוצים בחברה החרדית, אשר באו לספק את צרכי הקורא החרדי המוגבל בתוכן התרבותי אותו הוא יכול לצרוך. ספרות זו מחולקת לכמה חלקים עיקריים, כשהבולטים בהם הם פרוזה, שירה, ספרות ילדים ועיתונות. אין לבלבל ספרות חרדית עם ספרות תורנית, כשהאחרונה מתייחסת לכלל ספרי הלימוד הכלולים בתורה, בעוד שספרות חרדית היא ספרות יפה ברוח יהודית ודתית.

הספרות החרדית ומאפייניה

בעולם הספרות החרדית יש להבדיל בין אגדות חז"ל וסיפורי הצדיקים לבין ספרות החול החרדית בת ימינו.

בעוד שאגדות חז"ל מהוות חלק בלתי נפרד מהתורה וגם סיפורי הצדיקים נועדו בדך כלל ללמד מוסר השכל העולה מן הסיפור או לשבח ולפאר את הצדיק עליו מסופר הסיפור, עולם הספרות החרדית מהווה גרסה מצונזרת לספרות הכללית ומטרתו לשמש כתרבות פנאי אלטרנטיבית לתרבות הכללית. אמנם אף בספרות החול החרדית ניתן למצוא בנקל אלמנטים ממקורות חז"ל וספרות המוסר, ובמקרים רבים, בעיקר בספרות הילדים, הוא יכלול מוסר השכל מובלט.

היסטוריה

עולם ספרות החול החרדית בעידן המודרני החל את דרכו כבר באמצע המאה ה-18. בין חלוצי הספרות של תקופה זו ניתן למנות את הרב מאיר להמן, רב וסופר ספרות נוער מפורסם בשפה הגרמנית (כשלאחר מכן תורגמו ספריו אף ליידיש וללשון-הקודש). בשנים שלפני מלחמת העולם השנייה עולם הספרות החרדית התפתח עוד יותר, בין סופרי התקופה ניתן למנות את אהרן מרקוס, בר סוקולוב, ועוד.

הגבלות על תוכן

מכיוון שהסופר החרדי מוגבל באופן מובנה בתוכן כתיבתו ואינו יכול להתייחס בכתיבתו לנושאים מסוימים, כמו אלימות פיזית ומילולית, בוטות לשונית, ודעות העלולות לפגוע ברגשותיו של הקורא, כתיבתו מאופיינת באלמנטים רבים הנלקחים מהעולם היהודי והחרדי בלבד. הדבר בא לידי ביטוי במיוחד בספרים המתארים את חיי החברה החילונית והגויית. לפי הסופרת החרדית רותי קפלר, לעיתים הצנזורה העצמית שלה נדרשים סופרים חרדים דווקא מפרה את הכתיבה ודוחפת לפיתוח צורות הבעה מעודנות ומתוחכמות, אך גרסאות מוגזמות שלה עלולות לקצץ את כנפי הספרות, ובפרט כאשר ספרות המבוגרים נדרשת לרמת שמרנות המותאמת לבני נוער[1].

לפי הסופרת נועה ירון-דיין, הספרות החרדית, כשיקוף של החרדיוּת, נוטה לתמונת עולם של שחור ולבן ואיננה עונה על הצמא של חרדים לביטוי של אמת 'בלתי מסונתזת ובלתי מצונזרת'[2]. מנגד, הסופר חיים ולדר טען כי צנזורה איננה תופעה ייחודית לספרות החרדית, וכי גם בחברות ליברליות יש צנזורה על פי הערכים המובילים באותה חברה. עם זאת, לדעתו של ולדר גם סופר חרדי יכול להביא לידי ביטוי בחכמה כל נושא חשוב[3]. לעומתם סבורה אתי הייזלר כי הספרות החרדית דווקא מערערת על הנחות יסוד ועקרונות גדולים שהחברה החרדית ספוגה בהם, גם אם באופן סמוי מן העין[4].

פרוזה

ספרות זו מבוססת לעיתים קרובות על אירועים מכוננים בהיסטוריה היהודית, תוך בניית סיפור דמיוני המתרחש בתקופה המדוברת. בולטים גם ספרים העוסקים בסיפורים אמיתיים וקצרים בני זמננו.
ניתן לכלול בקטגוריה זו גם את סיפורי מעשיות של רבי נחמן מברסלב, על אף שספר זה לא נועד להיות ספר קריאה גרידא אלא הוא טומן בחובו תוכן הגותי ויהודי עמוק.

שירה

בשונה מפרוזה ודומיה, העיסוק בכתיבת שירה ליווה את היהדות המסורתית מאז ומתמיד, ולא רק בפיוט שנעשה לחלק מהתפילה, אלא גם ככלי ביטוי לשאר רחשי ליבו של היהודי שכולם מושתתים על אמונה חזקה בקב"ה. לשירה ניתן גם חלק חשוב בספרות התורנית בפתיחים ובמבואות. על משוררים אלו ניתן למנות את גדולי הראשונים והאחרונים.

עם הדורות המשיכה והתפתחה שירה חרדית מודרנית, ובעיתונות החרדית שלפני השואה התפרסמו שירים רבים. על המשוררים הבולטים בתקופה שאחרי השואה נמנים צבי יאיר, מרדכי אלעי ועוד.

השירה החרדית, שעודה בחיתוליה, מתמקדת בעיקר בחייו ובהתמודדויותיו של היהודי החרדי בעולם, תוך השמת דגש מיוחד על מסירות הנפש הנדרשת על מנת לעמוד באתגרי החיים ולהמשיך ולדבוק בקדושה למרות כל הקשיים שבכך. שלא כמו השירה המודרנית, היוצאת לאור כיום בספרים של ממש, השירה החרדית אינה פופולרית עד כדי שיוקדש לה מעמד שכזה. משום כך היא נפוצה בעיקר כתוכן או כמדור נלווה במגוון עלונים וכתבי עת חרדיים, כגון העיתון "מרווה לצמא".

ספרות ילדים ונוער

בעידן המודרני של המאה ה-21, כשהספרות משמשת נדבך חשוב בבניית אישיותו של הילד וגידולו על טהרת הקודש, לספרות הילדים והנוער קיים מקום מיוחד וסופרים רבים עוסקים בהוצאת ספרים כאלה.

יצירות בולטות בספרות הילדים החרדית:

כה עשו חכמינו

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – כה עשו חכמינו

כה עשו חכמינו היא סדרה של חמישה כרכי מעשיות וסיפורי חז"ל מעובדים לילדים, מאת יוכבד סגל. הספר הראשון בסדרה יצא בשנת 1976, והספרים זכו להוצאה מחודשת בשנת 2007, עיבוד לקלטות שמע ותרגומים לשפות רבות; ביניהן יפנית, גרמנית, אנגלית והונגרית. הספרים אוירו על ידי בינה גבירץ ואריה מ. במהדורה הראשונה, ועל ידי ר. גרשוני בהוצאה המחודשת. נערכו בידי אשר וסרטיל. הסדרה זכתה להצלחה ופופולריות רבה.

לדברי המחברת, הסדרה מיועדת למחנכי ילדים צעירים. האגדות לקוחות בעיקר מן התלמוד ומהספרות המדרשית. הסדרה נכתבה במטרה להקנות לילדים ממעשיהם הטובים ומדותיהם הנעלות של חז"ל, וכן להראות להם דברי מוסר וחכמה, רעיונות עמוקים, ויסודות התורה.

בתחילה נכתבה הסדרה כדף מידע שבועי לגננות, אולם לאחר מכן עברה עיבוד לצורת הספר. הסיפורים מחולקים לפרקים, כל פרק בעל נושא שונה (כגון ענוה, שבת, כיבוד אב ואם וכדומה) בכל סיפור או מעשיה, מצוין מקורם, ובסוף כל פרק מובאים אמרות חז"ל הרלוונטיים לנושא הפרק.

בסלנג החרדי השתרש הביטוי "זה 'כה עשו חכמינו' מפורש", בכוונה לסיפורי גמרא שהם מוכרים וידועים לכולם[דרוש מקור].

ילדים מספרים על עצמם

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – ילדים מספרים על עצמם
כריכת הספר הראשון

ילדים מספרים על עצמם היא סדרה של 14 כרכי סיפורים לילדים מאת הסופר חיים ולדר. הסדרה עוסקת באירועים ובחוויות מעולמם של הילדים ומתעמקת ברגשותיהם. הסיפורים הכתובים בגוף ראשון עוסקים בעלילות כמו התמודדות של ילד שמן, מלך הכיתה, יחסי הורים-ילדים ועוד. הסיפורים מעבירים מוסר השכל ישיר בעלילתם. רבים מספרי הסדרה אוירו על ידי הצייר יוני גרשטיין והמאיירת דבורה בנדיקט.

ספריו היוו חידוש בגישה אל הילדים תחת המוטו "הלב אינו מחסן" המעודד ילדים לספר על רגשותיהם ולהכיר בהם.

ולדר הזמין בספרו את הילדים לשלוח אליו את סיפוריהם. לאחר שהוציא לאור את ספרו למבוגרים (אנשים מספרים על עצמם) החלו לשלוח אליו גם אנשים מבוגרים ונוער את סיפוריהם. לעיתים משתמש ולדר בחומרים שנשלחו אליו, אם כבסיס לעלילה ואם כמקור השראה. לדברי ולדר, עד לשנת 2021 הגיעו אליו למעלה מ-20,000 מכתבים בשפה העברית[דרוש מקור].

מנוחה פוקס

כתבה כ-300 ספרים בעברית ובאנגלית לפעוטות, לילדים ולנוער, וספרי חינוך למבוגרים. בנוסף כתבה 8 ספרי מקראות ללימודי העברית הנלמדים במאות בתי ספר בעולם ובכיתות אולפן בישראל, בהם הסדרה "אנחנו אוהבים עברית עם מנוחה פוקס", הכוללת גם דיסקים וחוברות עבודה.

בסקרים בספריות ציבוריות בישראל זכו ספריה לפופולריות הגבוהה ביותר, כשלאחריה גלילה רון פדר. ב-2018 הייתה במקום השני לאחר פדר.

פוקס וחברת ההוצאה לאור שלה כתבו ספרונים ופרסומות לחברות כמו נסטלה, תנובה, בזק, קופות חולים, אל על ועוד.

ספריה מופצים גם בעזרת "קרונית הספרים של מנוחה פוקס" המגיעה לבתי ספר ולשכונות חרדיות.

עיתונות חרדית

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – עיתונות חרדית
מאפייניה

העיתונות החרדית שונה במאפייניה משאר העיתונות בארץ במגוון הבדלים:

  • רובם ככולם של העיתונים החרדיים מזוהים עם זרם מסוים בציבור החרדי, ואינם טוענים לניטרליות או להיעדר משוא פנים. ידיעות עיתונאיות ומאמרים "פובליציסטיים" (במשמעות הישנה של המושג) מוצגים בצורה התואמת את המסרים שמנהיגי הזרם רוצים להעביר לציבור הקוראים ותוקפים בדרך כלל את החילונים ואת תרבות המערב.

העיתונות החרדית מעסיקה גם "משגיחים", שתפקידם לנטר את המידע ולצנזר מתוכו מינוחים או נושאים אשר חורגים מה"קו" שנקבע על ידי הרבנים. כך למשל: לא מופיעים בעיתונות החרדית דיווחים על נושאים הקשורים לתרבות הפופולרית (מפורסמים, ספורט, בידור, תרבות) או התרבות הגבוהה הלא-חרדית (ספרות, קולנוע, אמנות פלסטית וכיוצא באלה).

  • מקרי פשיעה פליליים כמו מעשי שוד וגניבה מוזכרים במקרים חריגים בלבד.
  • לא מופיעות בה תמונות או איורים של נשים.
  • שמן הפרטי של נשים הכותבות בעיתון מופיע בחלק מהעיתונים כאות ראשונה בלבד. הן גברים והן נשים כותבים פעמים רבות בשמות עט, אולם בין הגברים הכותבים בשמם האמיתי מופיע בדרך כלל השם הפרטי במלואו.
  • העיתונים מצנזרים פרסומות בלתי הולמות ועובדים רק עם פרסומאים שמכירים את ההוראות של הוועדות הרוחניות.

מטרתה

העיתונות החרדית, כמו הספרות החרדית, נועדה לספק תחליף הולם ואיכותי לעיתונות הרגילה הנפוצה כיום. כך למשל מתאר העיתון "המבשר" את מטרתו: "מן המפורסמות הוא שיסודו והתהוותו של 'עתון חרדי', הוא פרי תוצאה של 'בדיעבד', והופעתו של עתון לציבור החרדי אינה 'מטרה' כשלעצמה, אלא אך ורק 'אמצעי' אשר בדורות קדמונים לא היה צורך בכגון דא, כאשר יהודים עבדו את ה' בשמחה ובתמימות, איש תחת גפנו ואיש תחת תאנתו, והשתדלו לא לצאת מד' אמותיה של תורה ותפילה, ולא חשו צורך לשום עינם בדברים שחוץ לזמנם ולמקומם. בדורות האחרונים, עם התפתחות עולם הדפוס ואחריו עולם התקשורת הכללי, מצאו רבותינו גדולי התורה והחסידות לחובה לקיים מקרא שכתוב: "ויגזל את החנית מיד המצרי" ולייסד כלי תקשורת המתנהלים על פי רוח התורה ומצוותיה, למען אשר לא יגיעו הרוחות העזות הנושבות ברחוב אל תוך ביתו של הירא והשלם. מול כלי התקשורת המפותחים והמשוכללים הנמצאים בצד השני, מול גל המידע והאינפורמציה הבלתי מבוקרת הזורם באשדות אדירים מכל עבר, שומה עלינו לדאוג לקיומם של כלי תקשורת הנאמנים לה' ולתורתו, שיספקו את הצורך במידע חדשותי וקהילתי לציבור הנזקק לכך, באופן ראוי, רהוט, נקי ומכובד"[דרוש מקור].

היסטוריה

שורשיה של העיתונות החרדית הם כתבי עת תורניים שהראשון שבהם הוא שומר ציון הנאמן שהוציא לאור הרב יעקב עטלינגר. גרסת החולין של העיתונות החרדית באה לעולם עוד במאה ה19, כשהממשלה האוסטרו- הונגרית אישרה לארגון מחזיקי הדת להוציא עיתון דו שבועי בשם קול מחזיקי הדת. לאחר הקמת מדינת ישראל הפכה העיתונות החרדית לגדולה ומגוונת, וכוללת פלגים רבים והשקפות עולם שונות[5]. הנה דוגמאות לכמה עיתונים בולטים:

ראו גם

לקריאה נוספת

  • ספרות הילדים החרדית, אסתר מלחי, תשנ"ב
  • ספרות לילדים במשפחות חרדיות, מ' רגב

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ רות קפלר, ספר, סופר וסיפור – תפקידה החברתי של הספרות, באתר צריך עיון, א' תמוז תשע"ז
  2. ^ נועה ירון-דיין, לא רק שחור לבן, באתר צריך עיון, א' תמוז תשע"ז
  3. ^ חיים ולדר, ספרות לעולם אינה חופשית, באתר צריך עיון, ה' תמוז, תשע"ז
  4. ^ אתי הייזלר, אמיתות גדולות, סיפורים קטנים, באתר צריך עיון, י"ב תמוז תשע"ז
  5. ^ הרחבה היסטורית על העיתונות החרדית במאמרו של ישראל גרובייס, על דעת המקום ועל דעת הקהל, באתר צריך עיון, א' אייר תשע"ז