קריסת חניון הברזל

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
קריסת חניון הברזל
אתר האסון שעות לאחר התרחשותו
אתר האסון שעות לאחר התרחשותו
תאריך 5 בספטמבר 2016
שעה 11:23
מיקום רמת החייל, תל אביב, ישראל
קואורדינטות 32°06′30″N 34°50′23″E / 32.108333°N 34.839694°E / 32.108333; 34.839694
הרוגים 6[1]
פצועים 24

קריסת חניון הברזל באזור תעשייה רמת החייל בתל אביב הוא אירוע שהתרחש ב-5 בספטמבר 2016, ברחוב הברזל, פינת רחוב הנחושת (בצמוד לבניין בית החולים אסותא). חניון תת-קרקעי בן ארבע קומות קרס בעת שהיה בשלבי בנייה אחרונים, ובעקבות הקריסה נהרגו 6 פועלים ו-24 נפצעו.

ההערכה היא כי קריסה של התקרה העליונה גררה קריסות נוספות של התקרות שמתחתיה, אך הגורם לקריסת התקרה עדיין נמצא בשלבי חקירה.[2] החקירה בחשד לרשלנות הוטלה על יחידת ההונאה של המשטרה במחוז תל אביב, וייבדק אם היה זה כשל טכני בביצוע או בתכנון.[3]

בניית החניון

החניון נבנה על מגרש של עיריית תל אביב למען החברה העירונית "אחוזות החוף".[4] במכרז להקמתו ותפעולו, במודל DBOT ל-20 שנה, זכתה חברת "אפריקה ישראל נכסים", שמסרה את מלאכת הבנייה לחברת "דניה סיבוס" (שתי החברות הן חברות בנות של חברת "אפריקה ישראל להשקעות"). אדריכלי החניון הם מושלי אלדר אדריכלים, ובקונסטרוקציה עסק משרד מילר-שנבל-צחר ושות' מהנדסים.[5] בניית החניון החלה בנובמבר 2014, והוא תוכנן להכיל חניה ל-540 מכוניות בארבע קומות תת-קרקעיות, בשטח של כ-17,000 מ"ר. החניון נועד לשרת את באי מתחם רמת החייל, שבו שוכנים בית החולים אסותא (בצמוד לחניון), חברות רבות ומקומות בילוי. מעל לחניון תוכנן המשך לפארק הירקון הסמוך. עלות ההקמה נאמדה ב-64 מיליון ש"ח.[6] חברת "אפריקה ישראל נכסים" התחייבה לסיים את הקמת החניון עד סוף 2016, ונקבע שתשלם 500 אלף ש"ח על כל חודש פיגור בהפעלת החניון.[7] טרם קריסתו היה החניון בשלבי בנייה אחרונים, והיה צפוי להיפתח לקהל הרחב בתוך שלושה שבועות.

הקריסה וניסיונות החילוץ

בעת שכלי צמ"ה ביצע עבודות עפר על גג החניון, קרסה הקומה העליונה כשהיא ממוטטת תחתיה את שאר הקומות. לאחר הקריסה החלו ניסיונות חילוץ של הלכודים תחת ההריסות, והאירוע הוכרז כאירוע רב-נפגעים.[8][9] עבודות החילוץ נמשכו עד ליום 10 בספטמבר 2016 בשעות אחר הצהריים, עם איתור גופתו של הנעדר האחרון. בסך הכל נהרגו בקריסה 6 בני אדם.[10] בהליך החילוץ השתתפו לוחמים מגדוד תבור וגדוד קדם של חטיבת החילוץ של פיקוד העורף, בנוסף השתתפו יחידת החילוץ וההצלה הארצית, מכבי האש וזק"א בזיהוי ההרוגים.

חקירה

המשטרה פתחה בחקירה לבדוק אם מדובר ברשלנות מצד חברה הבנייה - דניה סיבוס. על החקירה הוטל צו איסור פרסום. נחקרו כמה בכירים בחברות המפעילות את האתר, ובראשן של חברת הבנייה האחראית לעבודות הקמת החניון. במקביל נודע כי בחודש מאי נפצעו בחניון שני עובדים בשל התמוטטות קורת בטון. מינהל הבטיחות לא שלח מפקח מטעמו אחרי קריסת הקיר, והעבודות במקום נמשכו.[11]

השפעה על חברת "אפריקה ישראל להשקעות" והחברות הבנות

שעות אחדות לאחר קריסת החניון הודיעה חברת "אפריקה ישראל נכסים" שחברת "דניה סיבוס" רכשה כיסוי ביטוחי עד לסך כולל של כ-122 מיליון ש"ח לפעילותה במיזם. בהתאם לכך העריכה הנהלת "אפריקה ישראל נכסים" כי "הנזק הכספי לחברה אינו צפוי להסתכם בסכום מהותי".[12]

לאחר האסון

באוקטובר 2017, חברת הביטוח מגדל שביטחה את חברת דניה סיבוס ניסתה להתחמק מתשלום פיצויים לקורבנות ולמשפחותיהם, בטענה כי החניון קרס בשל תאונת דרכים בשל רכב כבד שעמד על החניון והביא לקריסתו, ולא בשל כשל הנדסי וביצועי. ולכן מדובר במאורע שהוא בגדר "תאונת דרכים" ויש לדון בו מכוח חוק פיצויים לנפגעי תאונת דרכים ואין לקורבנות ולמשפחותיהם כל עילת תביעה כלפי מגדל מכוח פקודת הנזיקין. התביעה בדיון בבית המשפט המחוזי בלוד.[13] בנובמבר 2018 הוציאה עיריית תל אביב היתר לבנייתו מחדש של חניון הברזל, וחברת דניה סיבוס החלה בבניית החניון מחדש.[14]

במרץ 2020 הודיעה פרקליטות מחוז תל אביב על כוונתה להגיש כתבי אישום פליליים בקשר לאסון בכפוף לשימוע נגד חמישה אישים וארבעה תאגידים ובכללם חברת דניה סיבוס.[15] בדצמבר 2020, הוגש כתב אישום לבסוף כנגד חנוך צחר, מבעליה של משרד המהנדסים מילר, שנבל, צחר ושות', כנגד המהנדס אריאל בבגנוב ממשרד ירון-שמעוני-שחם מהנדסים ויועצים וכנגד שתי החברות עצמן. במקביל הודיעה הפרקליטות על סגירת התיקים כנגד דניה סיבוס ומנכ"לה רונן גינזבורג, וכן כנגד מנהל הפרויקט מטעם חברת קידן ניהול פרויקטים בע"מ, אילן דונסקי, וכנגד מהנדסת נוספת ממשרק מילר ושות'[16].

על פי כתב האישום, התקשרה דניה סיבוס עם משרד מילר ושות' לביצוע התכנון הקונסטרוקטיבי, והתכנון שביצע צחר היה לכאורה מועד לכשל ושונה מהתכנון המקדמי שביצע משרד ירון-שמעוני-שחם עבור היזמית 'אחוזת נוף'. אף על פי כן, טען כתב האישום כי התוכנית החדשה שכתב שחר הובאה לידיעת משרד ירון-שמעוני-שחם ואושרה על ידי המהנדס בבגנוב, מבלי שבוצעו הבדיקות הנדרשות. כתב האישום אף ציין כי בהסכם דניה סיבוס למשרד מילר ושות' היה סעיף תמריץ כלכלי, שהשפיע לכאורה על רצונו של צחר לצמצם עד כמה שניתן את החפירה באזורי מי תהום.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף ראו קריסת חניון הברזל בוויקישיתוף.

הערות שוליים

  1. ניר דבורי, ‏אסון החניון: אותר הרוג נוסף, באתר ‏מאקו‏‏, ‏9 בספטמבר 2016‏
  2. רז סמולסקי, חשש לאירועי קריסה נוספים במתחם: "לסגור את הכביש הקרוב", באתר TheMarker‏, 5 בספטמבר 2016
  3. אסון קריסת החניון: נמשכים הניסיונות לחילוץ חמשת הלכודים - אל תוך הלילה, באתר של "רשת 13", 5 בספטמבר 2016 (במקור, מאתר "nana10")
  4. חניון תת-קרקעי הברזל, באתר של "אחוזות החוף"
  5. פרויקט חניון הברזל, באתר "פרויקט תל אביב"
  6. הילה ציאון, נבנה בשנתיים, קרס ברגע: כך הוקם החניון, באתר ynet, 5 בספטמבר 2016
  7. דותן לוי, מיקי פלד וליאור גוטמן, דניה סיבוס תשלם מחיר גבוה על קריסת החניון, באתר כלכליסט, 6 בספטמבר 2016
  8. ליאור קינן, אסון קריסת החניון: מספר ההרוגים עלה לשלושה, נמשכים המאמצים לחילוץ הלכודים, באתר של "רשת 13", 5 בספטמבר 2016 (במקור, מאתר "nana10")
  9. גלעד שלמור, ‏סיור בהריסות: מבצע החילוץ נמשך, באתר ‏מאקו‏‏, ‏6 בספטמבר 2016 סרטונים
  10. יואב זיתון ורעות רימרמן, קריסת החניון: נמצאה גופת הנעדר האחרון, באתר ynet, 10 בספטמבר 2016
  11. משרד החוץ: אחד ההרוגים בקריסת החניון הוא עובד זר; נתניהו ביקר בזירת האירוע, באתר הארץ, 5 בספטמבר 2016
  12. קריסת חניון "הברזל"- עדכון, הודעה של "אפריקה ישראל נכסים" באתר מאי"ה, 5 בספטמבר 2016
  13. דנה ירקצי ואבי אשכנזי‏, חברת הביטוח מתנערת מאחריות לאסון החניון בת"א: "תאונת דרכים", באתר וואלה! NEWS‏, 30 באוקטובר 2017
  14. שנתיים לאחר אסון קריסת חניון הברזל: אפריקה ישראל ודניה סיבוס מתחילות בבנייתו מחדש
  15. גלעד מורג, אסון קריסת החניון: מסתמן שיוגשו כתבי אישום על גרימת מוות ברשלנות, באתר Ynet, ‏8 במרץ 2020.
  16. תומר גנון ועמיר קורץ, קריסת חניון הברזל: כתבי אישום נגד המהנדסים, נסגר התיק נגד דניה סיבוס והמנכ"ל גינזבורג, באתר כלכליסט, 3 בדצמבר 2020
סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0