תחנת הרכבת מודיעין – מרכז
מודיעין – מרכז | ||
---|---|---|
סוג התחנה | תחנת נוסעים | |
מידע על הבניה | ||
חנוכת התחנה | 1 באפריל 2008 | |
מיקום | ||
קואורדינטות | 31°54′05″N 35°00′20″E / 31.9013777777778°N 35.0056388888889°E | |
אתרים סמוכים | מודיעין-מכבים-רעות | |
מידע על התחנה | ||
רציפים | ארבעה | |
קווים העוברים בתחנה | מודיעין – מרכז — נהריה | |
תחנת הרכבת מודיעין – מרכז היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל המשרתת את העיר מודיעין-מכבים-רעות והיישובים הסובבים אותה. התחנה ממוקמת בקצה שלוחת כפר דניאל - מודיעין מרכז. תחנת "מודיעין מרכז" היא תחנת הרכבת התת-קרקעית הראשונה בישראל, וכן תחנת הרכבת הגדולה בישראל, המשתרעת על שטח של כ-7,000 מטר רבוע[1]. רציפי התחנה ממוקמים כ-15 מטרים מתחת לפני האדמה[2].
תוכן עניינים
היסטוריה
ההחלטה על בניית תחנות רכבת במודיעין-מכבים-רעות התקבלה בשנת 2001. הוחלט כי יבנו שתי תחנות. האחת בשם מודיעין מרכז, הנמצאת במרכז העסקים הראשי של מודיעין (סמוך לקניון עזריאלי) משמשת לקו כתחנת קצה, והשנייה בשם פאתי מודיעין הסמוכה למרכז המסחרי ישפרו סנטר ומחלף ענבה. הבנייה החלה בשנת 2003 ותחנת מודיעין מרכז נפתחה ב-1 באפריל 2008.
מבנה התחנה
לתחנה שלושה מפלסים עיקריים:
- כניסה מהרחוב
- אולם נוסעים, קופות, ושערי ביקורת כרטיסים
- רציפים
בתחנה ארבע מסילות התוחמות שני רציפים באורך 250 מטר. היציאה מהתחנה אפשרית משני צדדיה באמצעות מעבר תת-קרקעי.
במפלס אולם הנוסעים שינה מבואה מסחרית אשר אינה פעילה ונועדה לקשר את התחנה לתחנה המרכזית של מודיעין. הכנה זו בוצעה בעת בניית התחנה.
שירות הרכבת בתחנה
ברוב שעות היום יש שתי רכבות בכל שעה לתל אביב ולחיפה והן ממשיכות עד לנהריה. משך זמן הנסיעה לתחנת תל אביב השלום הוא כ-33 דקות ולחיפה מרכז כשעה ו-40 דקות
שירותי הזנה לתחנה
התחנה ממוקמת בכיכר התחבורה שהיא מוקד התחבורה המרכזי בעיר.
שישה קווים פנימיים במודיעין (50, 53, 54, 56, 58, 59) ומספר קווים אזוריים עוברים דרך הכיכר.
בנוסף התחנה המרכזית של מודיעין גם ממוקמת בכיכר. מהתחנה המרכזית ישנם שני קווים פנימיים (51, 55) וקווי שירות לתל אביב, רמלה, לוד, ראשון לציון, שוהם, רחובות, ירושלים, באר שבע וישובי יו"ש.
תוכניות עתידיות
מסילת רוחב בין נתיבי כביש 431
בעתיד הרחוק תמשיך מסילת הרכבת בין נתיבי כביש 431 לכיוון ראשון לציון ולהוות מסילת רוחב (מסילת ראשון לציון - מודיעין) בין ערי דרום גוש דן ממודיעין דרך רמלה, תחנת הרכבת הראשונים ועד תחנת הרכבת ראשון לציון משה דיין. כהכנה לכך נבנתה מנהרת רכבת מתחת לנתיבי איילון, שאת פתחה ניתן לראות מדרום לתחנת הרכבת ראשון לציון מערב, ונשמרה זכות דרך למסילת ברזל מתחנת הראשונים עד לסמוך למחלף עין הקורא בכביש 431.
קשת מודיעין
בשנת 2016 החלה הקמת קשת מודיעין, מסילת ברזל המחברת את הרכבות היוצאות ממודיעין מזרחה אל קו הרכבת המהיר לירושלים ומאפשרת לרכבת המאספת של הקו לעצור בתחנת 'פאתי מודיעין' ולהמשיך ישירות לירושלים בזמן נסיעה משוער של 17 דקות.[3] על מנת לבנות את התשתית של חשמול המסילה הופסקו תנועת הרכבות מספר פעמים, דבר שעורר תגובות שליליות מצד הנוסעים.[4]
קו הרכבת מודיעין – מרכז — נהריה מודיעין – מרכז • פאתי מודיעין • נמל התעופה בן-גוריון • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • בנימינה • עתלית • חיפה – חוף הכרמל • חיפה – בת גלים • חיפה מרכז – השמונה • מרכזית המפרץ • חוצות המפרץ • קריית חיים • קריית מוצקין • עכו • נהריה |
גלריה
ראו גם
קישורים חיצוניים
ראו מדיה וקבצים בנושא זה בוויקישיתוף.
אתר האינטרנט הרשמי של תחנת הרכבת מודיעין – מרכז
- הודעה של משרד התחבורה לעיתונות על התחלת הקמתן של שתי תחנות רכבת במודיעין, 23 בדצמבר 2003 (הקישור אינו פעיל, 21 בספטמבר 2018)
- הודעה לעיתונות על השקת תחנת רכבת מודיעין מרכז, 31 במרץ 2008 (הקישור אינו פעיל, 21 בספטמבר 2018)
- נועם דביר, תרדו קצת מהפסים - מסע בין תחנות הרכבת, באתר הארץ, 29 באוגוסט 2008
הערות שוליים
- ↑ באתר פ.ק.צ. הנדסה (1997) בע"מ.
- ↑ נועם דביר, תרדו קצת מהפסים - מסע בין תחנות הרכבת, באתר הארץ, 29 באוגוסט 2008
- ↑ נדב שטרית, בשורה משמחת לתושבי מודיעין: יוכלו להגיע לירושלים תוך 17 ד' דקות, באתר גלובס, 16 ביולי 2016
- ↑ רועי רובינשטיין, ארבעה אוטובוסים במקום רכבת: "זה בלתי נסבל, מזלזלים בנו", באתר ynet, 26 ביולי 2018