סאן דור
שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית
פרמטרים [ סיסמה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
![]() | |||||||
נתונים כלליים | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
תקופת הפעילות | 1977–הווה (כ־48 שנים) | ||||||
חברת אם | אל על | ||||||
מיקום המטה |
![]() | ||||||
נתוני חברת תעופה | |||||||
| |||||||
| |||||||
www.sundor.co.il |
סאן דור הוא מותג התעופה של אל על עבור טיסות שכר וטיסות עונתיות. כנהוג לאל על, בסיס הטיסות הוא בנמל התעופה בן-גוריון. רוב טיסות המותג מופעלות על ידי אל על.
היסטוריה
החברה הוקמה ב-1 באוקטובר 1977 כחברת בת של אל על בשם "אל על שירותי שכר בע"מ". בשנת 1981 שונה שמה ל"סאן דור" ומאוחר יותר ל"סאן דור, נתיבי אוויר בינלאומיים". השם מורכב מהמילה האנגלית לשמש והמילה הצרפתית "d'or" שמשמעה "של זהב", ועל כן משמעותו "שמש זהב". תחזוקת מטוסי החברה והשירות על הקרקע ובאוויר נעשו על ידי עובדי אל על, ומועדון הנוסע המתמיד של חברת אל על היה משותף עם זה של חברת סאן דור. באפריל 2001 גדלה חברת סאן דור והפכה לחברה משמעותית בשוק טיסות השכר הישראלי כשהפעילה טיסות גם לתיירים הנכנסים לישראל. ביולי 2001 החלה סאן דור לפעול עם קוד עצמאי משלה.[1] בניגוד לאל על, חברת סאן דור הייתה פטורה מהאיסור לטוס בשבתות ובמועדי ישראל. עם זאת במהלך שעורר את זעמם של החרדים, שינתה חברת אל על ב-23 בפברואר 2007 את קוד הטיסה של מטוס אשר המריא מטורונטו ויעדו תל אביב אך נחת בלונדון בשל חשד לתקלה, ושונה לקוד סאן דור לאחר שנכנסה השבת כדי שיוכל להמשיך בדרכו לכיוון היעד[2].
ב-1 באפריל 2011 שללה רשות התעופה האזרחית מחברת סאן דור את רישיון ההפעלה המבצעי[3], בעקבות אי-עמידתה בתקנות הישראליות ובסטנדרטים בינלאומיים. בין השאר נאמר כי החברה פעלה ללא שלד ניהולי וביצועי מלא כנדרש מחברת תעופה וכי התבססה לחלוטין על התשתיות של חברת האם אל על. בעקבות שלילת רישיונה החלה החברה לפעול כמשווקת טיסות שכר עבור אל על[4].
-
צביעת מטוסי סאן דור בתחילת שנות ה-80
-
צביעת מטוסי סאן דור באמצע שנות ה-80
-
צביעת מטוסי סאן דור משנת 2004
-
צביעת מטוסי סאן דור משנת 2005
-
סאן דור 4X-EBT לפני סיום שירותו בחברה, 2008
-
מטוס 737-800 (4X-EKR) בצביעת סאן דור, 2015
החברה כיום
כיום המותג סאן דור משתמש עבור טיסות שכר וטיסות עונתיות באירופה, אגן הים התיכון ואפריקה. בסיס הפעולה המרכזי של סאן דור הוא בנמל התעופה בן-גוריון, ויעדיה בקיץ 2017 הם אמסטרדם, מלאגה, זאגרב, טביליסי, ברצלונה, נאפולי, ליסבון, נאפולי, ניס, פורטו, קרקוב,אודסה ובטומי.
מיתוג ושיווק


בשנת 2009 סאן דור עברה תהליך מיתוג, במהלכו הוחלט לחבר את סאן דור לקטגוריית החופשה, ותחת ההבטחה המותגית "לעולם בעקבות השמש" - למצב את החברה כמתמחה בנופש, שבה חווית החופשה מתחילה עם רגע העלייה למטוס. הקונספט הקריאייטיבי, התמקד בהפיכת הטיסה מחוויה פונקציונאלית לחוויה כיפית ותחתיו גובשה למותג שפה קלילה וידידותית. השמש העומדת בבסיס המותג, היוותה השראה ליצירת דמות מותג בשם סאני - אפרוח תזזיתי שנהנה במסעותיו בעולם. דמותו של סאני מופיעה באלמנטים השונים בשפת המותג, ומלווה בשפה איורית ומילולית הומוריסטית, המותאמת ליעדים השונים של החברה.
בשנת 2015, סאן דור מיתגה את מטוסה EKR במיתוג החדש הכולל את סאני.
צי המטוסים
החברה מפעילה באופן קבוע 2 מטוסים מדגם בואינג 737-800 (רישומים: 4X-EKR, 4X-EKI) בעלי 183 מושבי מחלקת תיירים ועוד 2 מושבי מחלקת עסקים שמשמשים את צוות הטיסה למנוחה. בפועל, כל מטוס בצי אל על יכול לבצע את טיסות המותג.
מטוס | בשירות | בהזמנה | נוסעים | זיהוי כלי טיס ("זנב") | הערות | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
F | J | Y | ||||||
בואינג 737-800 | 2 | — | — | 2 | 183 | 185 |
|
המטוסים מבצעים מדי פעם טיסות גם עבור אל על |
סה"כ | 2 | — |
מנכ"לי סאן דור
שם | תקופת כהונה |
זאב לבנה | |
לאון חסדאי | 1996-1997 |
יצחק מאירוביץ | 1997-1998 |
אורי דנור | 1999-2002 |
ארנון אשרוב | 2003-2006 |
בצלאל קרבט | 2006-2012 |
אורי דנור | 2012-2014 |
מיקי שטרסבורגר | 2014-מכהן |
לקריאה נוספת
- זוהר בלומנקרנץ, מנכ"ל סאן דור בצלאל קרבט: נהפוך מחברה בת של אל על לחברת תעופה סדירה, באתר TheMarker, 22 בספטמבר 2010
קישורים חיצוניים
אתר האינטרנט הרשמי של סאן דור
- עמוד הפייסבוק של סאן דור
- תמונות מטוסי החברה באתר Airliners.net
הערות שוליים
- ↑ דרור מרום, החברה-הבת של אל-על, סאן-דור, החלה לטוס בגלוי ובצורה רשמית בשבתות, באתר גלובס, 24 ביולי 2001
- ↑ אלי סניור, המטוס המריא "אל-על" ונחת בשבת כ"סאן-דור", באתר ynet, 23 בפברואר 2007
- ↑
אורן אהרוני, מקורקעת: נשלל רישיון ההפעלה של "סאן דור", באתר מאקו, 20 במרץ 2011
- ↑ זוהר בלומנקרנץ, למרות שלילת רישיונה: סאן דור תמשיך בטיסות השכר באמצעות אל על, באתר TheMarker, 27 בפברואר 2012