חברת כביש חוצה ישראל

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 501: attempt to index field 'wikibase' (a nil value). חברת כביש חוצה ישראל היא חברה ממשלתית הממונה על הקמת כביש 6 והיא כפופה למשרד התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים.

היסטוריה

החברה הוקמה על ידי ממשלת ישראל בשנת 1993 וייעודה היה הקמת כביש חוצה ישראל (כביש 6). החברה המליצה לסלול את חלקו המרכזי של הכביש באמצעות זכיין שיפעל בשיטת בנה-הפעל-העבר (BOT), שיסלול את הכביש במימון עצמי, יתפעל אותו תוך כדי גביית אגרה, ויעביר אותו לאחר שלושים שנה לרשות המדינה. החברה קיימה מכרז, שאושר על ידי הממשלה, ובו זכתה חברת דרך ארץ, שהוקמה על ידי שותפותיה בשנת 1997 לשם התמודדות במכרז. החברה היתה גם אחראית להפקעות שטחים של אלפי דונמים לאורך תוואי כביש חוצה ישראל ופיצוי בעלי הקרקע.[1]

בתחילת 1998 נחתם הזיכיון בין המדינה לבין החברה, ובסוף 1999 הוחל בסלילת הכביש. חברת כביש חוצה ישראל ממונה על חברת דרך ארץ, והיא האחראית כלפי משרד התחבורה על פעולות החברה המפעילה. כמו כן החברה היא הרשות הממונה מטעם הממשלה על הפרויקט הנתיב המהיר בכביש 1 ומנהרות הכרמל.

פרויקטים באחריות החברה

בעקבות החלטת הממשלה במסגרת תוכנית "נתיבי ישראל" החברה מבצעת עבודות ההכנה בקטע שבין להבים לצומת שוקת ותכנון התוואי שוקת – נבטים – צומת הנגב (קטע דרומי כ-47 קילומטר), וגם ממשיכה בתכנון הקטע הצפוני, מאזור יקנעם עד שלומי. בתוכנית לקטע זה שתי מנהרות: האחת בצומת יקנעם והשנייה באזור רכסים.

במסגרת תוכנית "נתיבי ישראל" הוטל על חברת "כביש חוצה ישראל" לתכנן את מסילת זבולון (נשר - קריית אתא - כפר יאסיף) ומסילת גליל מערבי (כפר יאסיף - כברי - שלומי) בצפון, בדרום החברה מתכננת את המסילת הרכבת עוקף באר שבע (להבים - שוקת - צומת הנגב סמוך לעיר הבה"דים, מסילת דימונה - ירוחם ומסילת באר שבע - ערד.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0