יוזמת החגורה והדרך
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
| ||
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. |
יוזמת החגורה והדרך או בכינויים אחרים נפוצים חגורת דרך המשי הכלכלית של המאה ה-21 או חגורה אחת, דרך אחת היא אסטרטגיית פיתוח, שהועלתה בידי מנהיגה של סין שי ג'ינפינג. האסטרטגיה מתמקדת בקשרים ובשיתוף פעולה בין מדינות, ובמיוחד בקשרים בינן לבין הרפובליקה העממית של סין ושאר אירואסיה. התשתית הכלכלית מבוססת על הבנק האסייני להשקעות בתשתיות, בו חברה גם ישראל.[1]
התוכנית כוללת שני נתיבים עיקריים:
- נתיב יבשתי, המכונה "חגורת דרך המשי הכלכלית".
- נתיב ימי, המכונה "דרך המשי הימית".
בנובמבר 2014 הודיעה סין כי תקים קרן של 40 מיליארד דולר לקידום המיזם.
האסטרטגיה מדגישה ומקדמת את חזונה של סין למלא תפקיד משמעותי יותר בנושאים גלובאליים, בתחומים כגון ייצור פלדה.[2][3]
התוכנית נחשפה בחודשים ספטמבר ואוקטובר 2013, עם מספר פרסומים המפרטים את חזון ה-SREB ו-MSR, בהתאמה. התוכנית גם קודמה על ידי ראש הממשלה לי קצ'יאנג, במהלך ביקורים מדיניים באסיה ואירופה.
ראו גם
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של יוזמת החגורה והדרך
- יוזמת "one-belt-one-road" מדאיגה את ארצות הברית והודו, באתר Modern Diplomany, ספטמבר 2016
- אקונומיסט, פרויקט המאה של סין: התוכנית להשתלטות על העולם, באתר TheMarker, 8 באוגוסט 2018
- סין: יש בעיה עם פרויקט החגורה והדרך? מדובר ב"דעות קדומות", באתר כלכליסט, 30 במרץ 2019
- רויטרס, "החגורה והדרך" נוסח אירופה: האיחוד החליט על תוכנית תשתיות לחיבור אירופה לעולם, באתר TheMarker, 12 ביולי 2021
הערות שוליים
- ^ רועי ילינק, ענק וננס: חלומות וחששות ביחסי ישראל-סין, השילוח 13, פברואר 2019
- ^ "One Belt, One Road". Caixin Online. 2014-12-10. נבדק ב-2016-04-13.
- ^ "Getting lost in 'One Belt, One Road'" (באנגלית). Hong Kong Economic Journal. 2016-04-12. נבדק ב-2016-04-13.