שיחה:וולף רוזנגרטן/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

ערך זה הועמד למחיקה ב־13 באוקטובר 2021
והוחלט להשאירו.

חשיבות

23
הסיכום נערך בפעם האחרונה על־ידי שמש מרפא 01:08, 3 במרץ 2022 לפני שנתיים

הובעה חשיבות

ספרא (שיחהתרומות)
מקוה (שיחהתרומות)

יהודי יקר ועתיר זכויות. אבל כמו ספרא אינני מוצא מה חשיבותו האנציקלופדית.

דויד (שיחהתרומות)
  • ברוך השם בתור יוצר הערך, תוכל להסביר?
  • אני קצת מתלבט, מה ההבדל בין אחרון לפני השואה (שזכאי אוטומטית לערך) אליו? שעיקר פעילותו היא אחרי השואה? או שהוא לא רב?
מקוה (שיחהתרומות)

בכלל לא רב (מאוד מאוד רחוק...)

ברוך השם (שיחהתרומות)

א. אצא בגישה שלא כזה גרוע אם יהיה ערך נוסף במכלול ולא משנה מה הוא, [כמובן שזה לא סיבה לכתוב ערך על כל אחד באשר הוא]

ב. חושבני שיש במכלול אנשים רבים עד אין מספר שמוכרים בציבור הרבה פחות ממנו, עם עשייה ציבורית שלא מתקרבת אליו, ואביא כאן לדוג' כמה

  1. רבי אברהם אנגלרד שהוא סבא שלי ואני יודע בדיוק עד כמה הוא לא מוכר מחוץ לחסידות באבוב וגזע צאנז.
  2. רבי ישראל עוזרי
  3. אברהם פרשן ואלו רק משיטוט קצרצרצר ברחבי המכלול הנפלא, אז מה רע בערך על אדם שכזה שלדעתי די מוכר בציבור הליטאי ובפרט בבית בריסק. וחושבני שאם תערך הצבעה בעניין ראוי שישתתפו כמה היסטוריונים כדוגמת ספרא....
דויד (שיחהתרומות)

בקיצור עושה רושם שעשייתו הציבורית ופרסומו שלא זניח לפחות בציבור הליטאי - מקנות לו חשיבות (אמנם דחוקה)

שמש מרפא (שיחהתרומות)

אם נפרוט לפרטים - מה שאני רואה זה הקמה של ישיבת לוצרן (יחד עם עוד 2 אנשים וראש ישיבה דומיננטי), וגדו"י שהתארחו אצלו. זה מעביר?

מקוה (שיחהתרומות)

מייסד שותף (במה זה מתבטא?) - חסר משמעות.

מארח של גדו"י - זה טוב בשביל ספרי סיפורים...

ספרא (שיחהתרומות)

מהיכן הרושם הזה?

מקוה (שיחהתרומות)

אשמח לדעת מהיכן קבלת הרושם הזה...

דויד (שיחהתרומות)

הרושם מקריאת הערך ומהבהרתו של "ברוך השם", ואני חוזר שלדעתי החשיבות פה דחוקה, ואוסיף שהיא ניתנה בגלל מגבלות הזמן של השבוע. אם אקבל חוות דעת מכמה ליטאים מבינים שאין חשיבות, אני אחזור בי. צריך לחשוב את מי לתייג, אולי שלום למד

מקוה (שיחהתרומות)

אני לא מכיר אותו מתוך הערך, ולדעתי אין חשיבות.

שמש מרפא (שיחהתרומות)
שמש מרפא (שיחהתרומות)

תיוג חוזר למפעילי מערכת. אנא מחקו את הערך או הסירו את התבנית. יצויין שבמידה ומחליטים שהערך נשאר, הוא זקוק לעריכה.

אליהו זר (שיחהתרומות)

סליחה שאני פותח את הדיון מחדש תוך כדי שמתנהלת הצבעת חשיבות אלא שאין לי זכות הצבעה ואני לא יודע איך להגיב בלי זה, המלצתי, תשאלו כל יוצא שוויץ ומי שיש לו הכרות עם הקהילה שם, וולף רוזנגרטן היה אחד מראשי הקהל ומובילי הקהילה המרכזיים בשוויץ, נכון שכאן בארץ הוא היה פחות מוכר אבל לא קובעים חשיבות רק לפי המשבצת הקטנה שלנו.

מקוה (שיחהתרומות)

שוב פעם אחד "מ"ראשי הקהל ומובילי הקהילה. ושים לב לא מדובר בקהילה של עשרות אלפים אפילו לא אלפים. מקסימום כמה מאות משפחות ויכול להיות שנקטתי כעת גוזמה פרועה...

אליהו זר (שיחהתרומות)

כיום חיים בשווייץ כ-18,000 יהודים, רובם בציריך,

אינני יודע כמה מתוכם חרדים, אבל לפי כמות יוצאי שוויץ שאני מכיר מסביבי נראה לי שאתה מידי ממעיט בחשיבות הקהילה, אבל גם אם אכן יש שם רק כמה מאות משפחות, אני לא מכיר אף אחד שממעיט מחשיבות הקהלה שם, אולי בגלל שבניגוד לשאר קהילות ארופה היא קהילה בת מאות שנים.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

6500 בציריך, לפי הערך. גם אם נניח שחציים חרדים (מסתבר שהרבה פחות) זה פחות מעשירית ממה שיש באלעד למשל.

אליהו זר (שיחהתרומות)

גם אם אתה צודק, אני עדיין חוזר על הטענה שלי שלקהילה בשוויץ יש חשיבות שלא קשורה רק לגודלה.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

צודק לחלוטין. "לקהילה בשוויץ יש חשיבות".

לא לכל סנדלר ונגר של הקהילה, ולא לכל אחד מראשי הקהל.

אליהו זר (שיחהתרומות)

יפה, אני שמח שהתקדמנו, והסכמנו שלקהילה בשוויץ יש חשיבות, עכשיו בא תמשיך איתי אל השלב הבא, ותברר אצל כאלו שיש להם איזו נגיעה לקהילה הנ"ל, ובכן לדעתי תשמע מכולם שוולף רוזנגרטן לא היה הסנדלר הראשי של הקהילה אלא יש לו חשיבות היסטורית בעיצוב ובניהול הקהילה שאחרי השואה.

בברכה.

דויד (שיחהתרומות)

אליהו תודה, טוב שכתבת את זה פה, ואתה יכול לכתוב את זה גם בפסקה "דיון נוכחי" בהצבעת המחיקה.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

זה מעניין, חשוב שזה יתבטא בערך באיזשהי צורה.

אין נושאים ישנים יותר