שיחה:קדמות הבורא/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

מישהו (שיחהתרומות)

התוכן כאן כמעט כולו על חידוש העולם.

מהללאל אם יש לך תוכן נוסף על קדמות הבורא נשמח, אני מפצל את הערך הזה לערך אחר על חידוש העולם

מישהו (שיחהתרומות)
ספרא (שיחהתרומות)

לא כל כך מקובל לכלול שני מושגים בשם ערך.

עדיף להחזיר לקדמותו, שכן זה נושא ה"עיקר". סוג של אב ותולדה.

לא רואה בעיה שתהיה רק הפניה בשם הזה.

מישהו (שיחהתרומות)

מצד שני זה ממש שתי עניינים, אפילו שהעיקר של קדמות הבורא 'מביא' את חידוש העולם. נראה לי מוזר ש80% מהערך יעסוק לא בשם שלו, אבל שנו כהבנתכם אני אצטרף :)

להלל (שיחהתרומות)

חידוש העולם בהגדרתו היסודי הוא עניין של קדמות הבורא כי קדמות הבורא הינה בעיקר ביחס לעולם. (היינו, ברור שקדמות הבורא מתייחסת לכל נמצא, אבל המשמעות המרכזית שלה היא ביחס לעולם הזה על כל גלגוליו) כך שזה נראה לי כמעט שני פנים לאותו מטבע. מצד שני אני מבין את הבעייתיות לכלול שני נושאים חלוקים באותו שם ערך.

מישהו (שיחהתרומות)

"קדמות הבורא הינה בעיקר ביחס לעולם".

יפה. טענה לענין!

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

אני ממש לא מסכים עם זה.

למיטב ידיעתי אלו שני נושאים נפרדים לחלוטין.

יש נושא אחד של קדמות הבורא ונצחיותו, ויש נושא שני של חידוש הבריאה. על הנושא השני הרמב"ם כותב שהוא מקובל בקרב כל ישראל ואם לא היה מקובל היה אפשר לפרש את התורה באופן שאף העולם יהיה קדמון. לעומת זאת קדמות הבורא זה חלק מהגדרת הבורא.

לדעתי ראוי לפצל את הערך, וכך יהיו שני ערכים מצויינים.

ספרא (שיחהתרומות)

קדמות הבורא במובן של נצחיות הבורא שייך לעיקר השני - היה הווה ויהיה.

קדמות הבורא במובן של ראשוניות הבורא שייך לעיקר הרביעי - הוא ראשון והוא אחרון. זה אכן מתקשר מאוד עם חידוש הבריאה.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

אכן, אם הכוונה קדמות = ראשוניות, אז הצדק עמכם.

אני התכוונתי לקדמוניות.

מישהו (שיחהתרומות)

אברבנאל שהובא בפנים הערך כותב שהרמב"ם "כתב" את חידוש העולם בי"ג עיקרים בזה שכתב את ראשוניות הבורא.

מהללאל (שיחהתרומות)

מכלולאים פעילים‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‎‏‎‏ שיש להם כוח וחשק להרחיב את הערך - מתבקשים לסייע למען הרחבת הידע והאמונה החופשית.

אני זקוק גם לפרק קצר על האבולוציה וכו', עם עדיפות לציטטות של ראשונים, מי שיכול...

שמואל חיים (שיחהתרומות)
מהללאל (שיחהתרומות)

ראיתי את הדברים אבל אני מתקשה מה ההקשר הברור של התיארוך לעיקר הקדמות. העיקר קובע שהבוית"ש קדם להכל, אין נפקות לשאלה כמה זמן קיים ההכל הזה.

מהללאל (שיחהתרומות)
מרדכי עציון (שיחהתרומות)

לא מקיף כלל את הנושא, ויש בו גם פגמים טכניים וטעויות כתיב.

מהללאל (שיחהתרומות)

פגמים טכניים זה שטויות, עזוב את זה עכשיו, איזה תוכן חסר לך בערך?

הנחה (שיחהתרומות)

לדעתי לא נכון לערב בפתיח של הערך את ההגדרות של "עיקרי הדת" לא כולם מסכימים שמי שאינו יודע את עיקרי הדת הוא אפיקורס

מהללאל (שיחהתרומות)
הנחה (שיחהתרומות)

יותר טוב.

"ואחד הכללים החשובים ביהדות שהחולק עליו מוגדר כאפיקורוס." מרגיש לי מיותר.

מהללאל (שיחהתרומות)

למה? פרט מידע סופר רלוונטי שמסביר את משמעות הערך.

הנחה (שיחהתרומות)

ברור שרלוונטי, זה נראה לי כפל לשון, הרי כתבת כבר שזה אחד מי"ג העיקרים?

מהללאל (שיחהתרומות)

זה מבהיר את משמעות הדבר. אני חושב.

מקוה (שיחהתרומות)

הנחה צודק. בדיוק באתי למחוק את זה. מספיק שכתוב שזה מי"ג עיקרי האמונה. השורה הנוספת היא כפילות.

מהללאל (שיחהתרומות)

רבו עלי חברי, נמנו וגמרו... שיהיה..

אחיה היהודי (שיחהתרומות)
ספרא (שיחהתרומות)

אחיה היהודי, משהו התקדם בחודשיים האלו?

עשית משהו תוך כדי שהערך יהיה מוכן?

אחיה היהודי (שיחהתרומות)

לא. אבל ראיתי שפשוט הדיון כאן נגמר ללא הכרעה חד- משמעית, אז החלטתי להעלות את הנושא שוב. (אם לא מקובל לשאול על העברת ערך למרחב ראשי כשלא ערכתי בו מעולם- הגד נא לי)

אין נושאים ישנים יותר