שיחה:תרומות ומעשרות/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

תקנת מעשרות בזמן אנשי כנסת הגדולה

5
ספרא (שיחהתרומות)

מכלולאים פעילים‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‎‏‎‏, כידוע מעשר ראשון ושני ועני מן התורה, אך יש במדרש (ייתכן שגם בתלמוד, לא בדקתי) כי היא בטלה בגלות ראשונה, וחזרו ותקנום:

רות רבה (וילנא) פרשה ד

ר' תנחומא בשם רבנן אמר שלשה דברים גזרו בית דין של מטה והסכימו עמהם בית דין של מעלה, ואלו הן, לשאול שלום בשם, ומגלת אסתר, ומעשרות... מעשרות מניין, דא"ר ברכיה בשם (ר') קריצפה בעון תרומות ומעשרות גלו, שמעון בר אבא בשם ר' יוחנן אמר כיון שגלו נפטרו והם חייבו עצמן מאליהן מה עשו אנשי כנסת הגדולה כתבו ספר ושטחוהו בעזרה ובשחרית עמדו ומצאוהו חתום, הה"ד (נחמיה י') ובכל זאת אנחנו כורתים אמנה וכותבים ועל החתום, כתוב אחד אומר ועל החתום וכתוב אחד אומר ועל החתומים, היאך, אלא ועל החתום זה בית דין של מעלה, ועל החתומים זה בית דין של מטה

אודה למי שיאסוף עוד מידע בנושא, להכנסה בערכים הרלוונטיים.


מקוה (שיחהתרומות)

"התרומה בזמן הזה ואפילו במקום שהחזיקו עולי בבל ואפילו בימי עזרא אינה מן התורה אלא מדבריהן שאין לך תרומה של תורה אלא בא"י בלבד ובזמן שכל ישראל שם שנאמר כי תבואו ביאת כולכם כשהיו בירושה ראשונ' וכמו שהן עתידין לחזור בירושה שלישית לא כשהיו בירושה שנייה שהיתה בימי עזרא שהיתה ביאת מקצתן ולפיכך לא חייבה אותן מן התורה וכן יראה לי שהוא הדין במעשרות שאין חייבין בזמן הזה אלא מדבריהם כתרומה." (משנה תורה לרמב"ם, הלכות תרומות, פרק א', הלכה כ"ו)

שמש מרפא (שיחהתרומות)

עיין בר"ש פ"ו דשביעית, דדעתו (ועוד ראשונים רבים, ראה תוס' גיטין ל"ז) שתרו"מ בב"ש דאו', ופי' דברי המדרש על שאר פירות מלבד דגן תירוש ויצהר, שהתקנה לעשרם היא מאנכנה"ג.

ספרא (שיחהתרומות)

אשמח להבהרות נוספות, ולמראי מקומות נוספים, להשלמת טיוטתי על כנסת הגדולה.

מקוה (שיחהתרומות)

כעת הסתכלתי בתוך הערך. המראי מקומות בנושא מופיעים שמה.

מישהו (שיחהתרומות)
הבטלן (שיחהתרומות)

לדעתי, בוודאי שלקטע זה יש מקום ובמבט ראשון הוא אינו דורש שינויים מיוחדים. רק כדי לוודא, השם של הערך הוא 'תרומות ומעשרות בעת העתיקה?' כי אם כן, שם הערך חוטא לאמת, משום שלא נכון לומר על הלכה שהיא שייכת לעת העתיקה, אף אם בזמננו חרב הבית והיא אינה נוהגת. יתרה מזו, בערך ישנו חלק העוסק במעשרות בזמן הזה, שלא לציין את 'מעשר שני' ו'מעשר עני' הנוהגים גם היום. מלבד שם הערך, אין לי בינתיים הערות מיוחדות.

מישהו (שיחהתרומות)
מקוה (שיחהתרומות)

הסרתי את כל הקטע. זה פשוט אבסורד כמה שטויות אפשר להכניס בקטע אחד. א. משמרות הכהונה והלויה חולקו על ידי שמואל הנביא ודוד המלך כמפורש בדברי הימים ובהרבה מקומות בגמ'. ב. טעם מצוות התרומה הוא שכר על העבודה, אולם היא אינה תלויה בכך. ג. אין שום הבדל בין כהן העובד או לא. ד. התרומה מעולם לא ניתנה כתמורה על עבודה/פעולה מסויימת.

אין נושאים ישנים יותר