תחנת רכבת תפעולית
תחנת רכבת תפעולית היא תחנת רכבת המשמשת לביצוע פעולות הקשורות לתפעול מערכת הרכבות, כמו מפגש רכבות, דיור רכבות, חיוג רכבות ולפעמים גם טיפול טכני ברכבות.
רקע
כאשר רכבת נאלצת לעצור מסיבה כלשהי, היא חוסמת לחלוטין את קטע המסילה שעליו היא נמצאת. מסיבה זאת נהוג לבצע עצירות רק בתחנות רכבת ובהן לבצע כל פעולה הדרושה לתפעול מערכת הרכבות. כאשר יש קטע מסילה ארוך במיוחד ללא תחנות ויש צורך לבצע עצירה בקטע הזה, תוקם בו תחנה תפעולית שבה תבוצע העצירה. בעבר היה צורך בעצירות תפעוליות רבות לשם אספקת מים ופחם לקטרים. כמו כן, היו רוב קווי הרכבת בנויים ממסילה בודדת שלא אפשרה לרכבות בכיוונים מנוגדים לעבור זו על פני זו או לרכבות מהירות לעקוף רכבות איטיות יותר, שלא בתחנה. הצורך לתאם מפגש רכבות רק לתחנות שלאורך הקו יצר קשיחות בלוחות הזמנים ובעיות רבות במקרים של תקלות ואיחורים. הקמת תחנות תפעוליות במרחקים לא גדולים זו מזו נתנה גמישות תפעולית רבה יותר בעלות נמוכה מהכפלה מלאה של המסילה.
שימושי תחנות תפעוליות
תחנה תפעולית על מסילה יחידה
התחנה התפעולית על מסילה יחידה בנויה מעקלתון מקביל למסילה הראשית באורך שיכול להכיל את הרכבת הארוכה ביותר הפועלת בקו, וממסוטים המחברים את קצותיו למסילה הראשית. באמצעות העקלתון ניתן לבצע מפגש רכבות וחיוג רכבות.
תחנה תפעולית על מסילה כפולה
התחנה התפעולית על מסילה כפולה בנויה ממסוטים המחברים את שתי המסילות זו לזו ומאפשרים מעבר של רכבות בין שתי המסילות. באופן הזה ניתן לבצע חיוג רכבות וכן במקרה של מסילה חסומה, לעקוף את הקטע החסום במסילה המקבילה, ולאחריו (בתחנה הבאה) לחזור למסילה המקורית.
תחנה תפעולית המשמשת לדיור רכבות
תחנה תפעולית כזאת משמשת כמקום המתנה לרכבות שסיימו לבצע נסיעה בקו ויש להן עוד זמן המתנה עד לנסיעה הבאה. בתחנה כזאת יהיו מספר עקלתונים המחוברים במסוטים למסילות הראשיות ובהן ידוירו הרכבות הממתינות מבלי להפריע לתנועה במסילות הראשיות.
תחנה תפעולית המשמשת לעריכת רכבות
תחנה תפעולית כזאת משמשת לעריכת רכבת מקרונות, או לפירוק של רכבת ומיון הקרונות השונים מהם היא מורכבת. תחנה כזאת בנויה ממספר רב של עקלתונים שחלקם משמשים לדיור הקרונות על פי סוגם וחלקם כשטח עבודה לעריכת הרכבת או פירוקה. את עריכת הרכבת או פירוקה מבצעים קטרי עיתוק המעבירים את הקרונות בין המסילות. התחנות העיקריות שבהן עורכים רכבות הן תחנת הרכבת אשדוד מיון, תחנת הרכבת חיפה מזרח, תחנת הרכבת בני ברק, תחנת הרכבת דימונה ותחנת הרכבת לוד.
תחנות תפעוליות של רכבת ישראל
להלן הרשימה של התחנות התפעוליות של רכבת ישראל (מצפון לדרום):
במסילת החוף (נהריה - בני דרום)
בין נהריה לתל אביב-יפו
- נהריה (גם תחנת נוסעים)
- עכו (גם תחנת נוסעים)
- נעמן (מדרום לעכו ולחיבור עם מסילת עכו - כרמיאל)
- קריית מוצקין - תפעולית (מצפון לתחנת הנוסעים קריית מוצקין)
- קישון (בסמוך לתחנת הנוסעים חוצות המפרץ)
- זבולון (מתחת לגשר פז)
- חיפה - מזרח
- חיפה מרכז - השמונה (גם תחנת נוסעים)
- חיפה - בת גלים (גם תחנת נוסעים)
- כפר סמיר ותחנת הנוסעים חיפה - חוף הכרמל
- החותרים (ממערב לקיבוץ החותרים)
- עתלית (גם תחנת נוסעים)
- דור (ממזרח למושב דור)
- זכרון יעקב (ממערב לזכרון יעקב, סמוך לכביש 4)
- בנימינה (גם תחנת נוסעים)
- חדרה - מערב (גם תחנת נוסעים)
- כפר ויתקין (ממזרח לכפר ויתקין)
- נתניה (גם תחנת נוסעים)
- בית יהושע (גם תחנת נוסעים)
- שפיים (ממזרח לקיבוץ שפיים)
- הרצליה (גם תחנת נוסעים)
במסילת איילון שבתל אביב-יפו
- תל אביב - מרכז (גם תחנת נוסעים)
- תל אביב - ההגנה (גם תחנת נוסעים)
במסילת חולות - בין תל אביב-יפו לבני דרום
- ראשון לציון משה דיין (גם תחנת נוסעים)
- יבנה מערב (גם תחנת נוסעים)
במסילת כרמיאל (עכו - כרמיאל)
- כרמיאל (גם תחנת נוסעים)
במסילת העמק (חיפה - בית שאן)
- יקנעם - כפר יהושע (גם תחנת נוסעים)
- מגדל העמק - כפר ברוך (גם תחנת נוסעים)
- עפולה (גם תחנת נוסעים)
- בית שאן (גם תחנת נוסעים)
במסילת השרון
- כפר סבא - נורדאו (גם תחנת נוסעים)
- רעננה - מערב (גם תחנת נוסעים. תיפתח ב-2018 לתנועה פעילה).
במסילה המזרחית
באזור חדרה
בין כפר סבא ללוד
- ראש העין - צפון (גם תחנת נוסעים)
- ראש העין - דרום
במסילת הירקון
- פתח תקווה - סגולה (גם תחנת נוסעים)
- בני ברק - רמת החייל (גם תחנת נוסעים)
במסילת שורק (הקו הוותיק תל אביב - ירושלים)
בין תל אביב-יפו ללוד
- תל אביב - דרום (ממזרח לתחנת הנוסעים תל אביב - ההגנה)
- כפר חב"ד (גם תחנת נוסעים)
- לוד (גם תחנת נוסעים)
בין לוד לירושלים
- נחל שורק (בסמוך למפגש המסילה עם כביש 3)
- בית שמש (גם תחנת נוסעים)
- בר גיורא
- ביתר (בסמוך לכפר בתיר)
- ירושלים - מלחה (גם תחנת נוסעים)
במסילת שער הגיא (קו הרכבת המהיר תל אביב - ירושלים)
- נמל התעופה בן-גוריון - תפעולית (ממזרח לתחנת הנוסעים נמל התעופה בן-גוריון)
- איילון (ממערב לשעלבים)
- ירושלים - האומה (גם תחנת נוסעים - בין התחנה המרכזית בירושלים לבנייני האומה. התחנה תהפוך לפעילה עם פתיחת הקו המהיר לירושלים ב-2018)
במסילת מודיעין (מחלף ענבה - מודיעין-מכבים-רעות)
- פאתי מודיעין (גם תחנת נוסעים)
- מודיעין - מרכז (גם תחנת נוסעים)
במסילת השפלה (לוד - אשקלון)
- באר יעקב (גם תחנת נוסעים)
- רחובות (גם תחנת נוסעים)
- כפר גבירול (ממזרח למושב גאליה)
- פלשת (צומת פלשת)
- אשדוד - עד הלום (גם תחנת נוסעים)
- ניצנים (ליד ניצנים)
- אשקלון (גם תחנת נוסעים)
- צומת שקמה (בין חיבור השלוחה לאזור התעשייה הדרומי של אשקלון לבין חיבור מסילת חלץ)
במסילת הראשונים (באר יעקב - ראשון לציון)
- ראשון לציון - הראשונים (גם תחנת נוסעים)
במסילת הבשור (אשקלון - באר שבע)
- גבים (מדרום-מערב לקיבוץ גבים, דרומית לתחנת הרכבת שדרות)
- נתיבות (גם תחנת נוסעים)
- אופקים (גם תחנת נוסעים)
- גורל (בחיבור עם מסילת הדרום)
במסילת הדרום (נען - באר שבע)
- נען (ממזרח לקיבוץ נען בפיצול המסילה לכיוון ירושלים)
- כפר מנחם - תפעולית (ממערב לקיבוץ כפר מנחם)
- קריית גת (גם תחנת נוסעים)
- אחוזם (ממזרח למושב אחוזם)
- תל נגילה
- דבירה (בסמוך למחלף דבירה)
- להבים - תפעולית (מדרום לתחנת הרכבת להבים)
- באר שבע - צפון (גם תחנת נוסעים)
- באר שבע - מרכז (גם תחנת נוסעים)
במסילת חלץ (אשקלון - קריית גת)
- קריית גת מערב (מערבית לחיבור עם מסילת הדרום)
במסילת הנגב (באר שבע - מפעלי צין)
- נבטים (בין המושב נבטים לערערה בנגב)
- ערוער (ממערב לערערה בנגב)
- דימונה (גם תחנת נוסעים)
- ממשית (בסמוך לצומת ממשית בפיצול המסילה למישור צפע)
- אורון (ליד מפעלי אורון)
- אילתה (מדרום למפעלי אורון לפני הירידה לנחל צין)
ראו גם
קישורים חיצוניים