תחנת רכבת תפעולית

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תחנות תפעוליות: תחנה תפעולית על מסילה יחידה המשמשת למפגש רכבות ולחיוגן, תחנה תפעולית על מסילה כפולה המשמשת לעיתוק רכבות ולחיוג רכבות, תחנה תפעולית על מסילה כפולה הכוללת מסילות לדיור רכבות.
קרונות הרכבת הקלה של ירושלים במוסך

תחנת רכבת תפעולית היא תחנת רכבת המשמשת לביצוע פעולות הקשורות לתפעול מערכת הרכבות, כמו מפגש רכבות, דיור רכבות, חיוג רכבות ולפעמים גם טיפול טכני ברכבות.

רקע

כאשר רכבת נאלצת לעצור מסיבה כלשהי, היא חוסמת לחלוטין את קטע המסילה שעליו היא נמצאת. מסיבה זאת נהוג לבצע עצירות רק בתחנות רכבת ובהן לבצע כל פעולה הדרושה לתפעול מערכת הרכבות. כאשר יש קטע מסילה ארוך במיוחד ללא תחנות ויש צורך לבצע עצירה בקטע הזה, תוקם בו תחנה תפעולית שבה תבוצע העצירה. בעבר היה צורך בעצירות תפעוליות רבות לשם אספקת מים ופחם לקטרים. כמו כן, היו רוב קווי הרכבת בנויים ממסילה בודדת שלא אפשרה לרכבות בכיוונים מנוגדים לעבור זו על פני זו או לרכבות מהירות לעקוף רכבות איטיות יותר, שלא בתחנה. הצורך לתאם מפגש רכבות רק לתחנות שלאורך הקו יצר קשיחות בלוחות הזמנים ובעיות רבות במקרים של תקלות ואיחורים. הקמת תחנות תפעוליות במרחקים לא גדולים זו מזו נתנה גמישות תפעולית רבה יותר בעלות נמוכה מהכפלה מלאה של המסילה.

שימושי תחנות תפעוליות

תחנה תפעולית על מסילה יחידה

התחנה התפעולית על מסילה יחידה בנויה מעקלתון מקביל למסילה הראשית באורך שיכול להכיל את הרכבת הארוכה ביותר הפועלת בקו, וממסוטים המחברים את קצותיו למסילה הראשית. באמצעות העקלתון ניתן לבצע מפגש רכבות וחיוג רכבות.

תחנה תפעולית על מסילה כפולה

התחנה התפעולית על מסילה כפולה בנויה ממסוטים המחברים את שתי המסילות זו לזו ומאפשרים מעבר של רכבות בין שתי המסילות. באופן הזה ניתן לבצע חיוג רכבות וכן במקרה של מסילה חסומה, לעקוף את הקטע החסום במסילה המקבילה, ולאחריו (בתחנה הבאה) לחזור למסילה המקורית.

תחנה תפעולית המשמשת לדיור רכבות

תחנה תפעולית כזאת משמשת כמקום המתנה לרכבות שסיימו לבצע נסיעה בקו ויש להן עוד זמן המתנה עד לנסיעה הבאה. בתחנה כזאת יהיו מספר עקלתונים המחוברים במסוטים למסילות הראשיות ובהן ידוירו הרכבות הממתינות מבלי להפריע לתנועה במסילות הראשיות.

תחנה תפעולית המשמשת לעריכת רכבות

תחנה תפעולית כזאת משמשת לעריכת רכבת מקרונות, או לפירוק של רכבת ומיון הקרונות השונים מהם היא מורכבת. תחנה כזאת בנויה ממספר רב של עקלתונים שחלקם משמשים לדיור הקרונות על פי סוגם וחלקם כשטח עבודה לעריכת הרכבת או פירוקה. את עריכת הרכבת או פירוקה מבצעים קטרי עיתוק המעבירים את הקרונות בין המסילות. התחנות העיקריות שבהן עורכים רכבות הן תחנת הרכבת אשדוד מיון, תחנת הרכבת חיפה מזרח, תחנת הרכבת בני ברק, תחנת הרכבת דימונה ותחנת הרכבת לוד.

תחנות תפעוליות של רכבת ישראל

להלן הרשימה של התחנות התפעוליות של רכבת ישראל (מצפון לדרום):

במסילת החוף (נהריה - בני דרום)

בין נהריה לתל אביב-יפו

במסילת איילון שבתל אביב-יפו

במסילת חולות - בין תל אביב-יפו לבני דרום

במסילת כרמיאל (עכו - כרמיאל)

במסילת העמק (חיפה - בית שאן)

במסילת השרון

במסילה המזרחית

באזור חדרה

בין כפר סבא ללוד

במסילת הירקון

במסילת שורק (הקו הוותיק תל אביב - ירושלים)

בין תל אביב-יפו ללוד

  • לוד (גם תחנת נוסעים)

בין לוד לירושלים

במסילת שער הגיא (קו הרכבת המהיר תל אביב - ירושלים)

במסילת מודיעין (מחלף ענבה - מודיעין-מכבים-רעות)

במסילת השפלה (לוד - אשקלון)

במסילת הראשונים (באר יעקב - ראשון לציון)

במסילת הבשור (אשקלון - באר שבע)

במסילת הדרום (נען - באר שבע)

במסילת חלץ (אשקלון - קריית גת)

  • קריית גת מערב (מערבית לחיבור עם מסילת הדרום)

במסילת הנגב (באר שבע - מפעלי צין)

  • נבטים (בין המושב נבטים לערערה בנגב)
  • ערוער (ממערב לערערה בנגב)
  • דימונה (גם תחנת נוסעים)
  • ממשית (בסמוך לצומת ממשית בפיצול המסילה למישור צפע)
  • אורון (ליד מפעלי אורון)
  • אילתה (מדרום למפעלי אורון לפני הירידה לנחל צין)

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תחנת רכבת תפעולית בוויקישיתוף
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0