תחנת הרכבת חיפה מרכז – השמונה
![]() | |||||
מידע על הבנייה | |||||
---|---|---|---|---|---|
חנוכת התחנה | שנת 1937 | ||||
מיקום | |||||
מיקום | דרך העצמאות 67 - כיכר פלומר (חיפה) | ||||
קואורדינטות | 32°49′20″N 34°59′49″E / 32.822172°N 34.997044°E | ||||
אתרים סמוכים | נמל חיפה, ממגורות דגון, מוזיאון דגון, קמפוס הנמל | ||||
מידע על התחנה | |||||
שירות רכבות | בית שאן, עפולה, נהריה, עכו, כרמיאל, קריית מוצקין, עתלית, בנימינה, תל אביב, מודיעין, לוד, רמלה, קריית גת ובאר שבע | ||||
|
תחנת הרכבת חיפה מרכז – השמונה (נקראה "תחנת חיפה מרכז" עד שנת 2006) היא תחנת נוסעים של רכבת ישראל בכיכר פלומר, שבאזור העיר התחתית של חיפה. התחנה נמצאת בק"מ ה-1.422 על הקו הראשי של רכבת ישראל, סמוך לנמל חיפה ולממגורות דגון. בתחנה ממוקמים משרדים שונים של חברת רכבת ישראל.
זוהי תחנת הרכבת היחידה בישראל הנמצאת בקרבת אולם נוסעים של נמל, כמו גם תחנת הרכבת היחידה בישראל הנמצאת בקרבת תחנת פוניקולר (תחנת "כיכר פריז" של הכרמלית).
היסטוריה
התחנה נפתחה בשנת 1937 על ידי הבריטים במסגרת הרחבתו של נמל חיפה. התחנה נבנתה על שטחי ים שיובשו לצורך הקמת הנמל. ברחוב שבו הוקמה התחנה ("Kingsway" דאז, "דרך העצמאות" בשנות האלפיים) המבנים עוצבו בהשראת הסגנון הבינלאומי. על מנת להשתלב באופי הרחוב, התחנה נבנתה במקביל למבני הרחוב ובסגנון אדריכלי זהה. בשל כך, מבנה התחנה מקביל לכביש שאליו הוא פונה, ואינו מקביל למסילות הרכבת. כמה שנים לאחר הקמת הבניין, הוספה לו קומה שנייה.
הבריטים הוסיפו להחזיק בשטח התחנה גם לאחר קום המדינה, כחלק ממאחז בריטי מצומצם בחיפה, עד לסוף יוני 1948[1].
שלוש מתחנות האוטובוסים המרכזיות של חיפה פעלו במרחק קצר מן התחנה. תחילה, באמצע דרך העצמאות, אחר כך, בכיכר פלומר שבחזית התחנה, וכן בפינת רחוב יפו ושדרות בן-גוריון. באמצע שנות ה-70, הועברה תחנת האוטובוסים המרכזית לבניין חדש באזור בת גלים. אז, הפכה כיכר פלומר לחניון המשרת את התחנה.
כשנבנתה התחנה, היו בה שני רציפי צד – רציף 1 בצמוד לאולם הנוסעים ומולו רציף 2. בחלוף השנים התווספה מסילה שלישית ליד רציף 2, וכך נוצר אי רציפים שכלל את רציפים 2 ו־3. אורך הרציפים בתחנה הוא 280 מטר (מהארוכים בארץ – רק בתחנת הרכבת לוד הרציפים ארוכים יותר). על רציף 1 הוקם מבנה קטן שקומתו הראשונה משמשת כשירותים ציבוריים וקומתו השנייה כתא איתות ובקרה. בין הרציפים הותקן גשר להולכי רגל, שמדרגותיו ברציף 1 שימשו גם כמדרגות לתא האיתות והבקרה. בשנת 2003, החלו שיפוצים בתחנה, אשר כללו את שיפור הפן האסתטי של התחנה והפיכתה לנגישה לאנשים בעלי מוגבלויות. במסגרת השיפוצים נחפר מעבר תת-קרקעי הכולל גם מעליות. לאחר פתיחת המעבר התת-קרקעי, פורק הגשר להולכי הרגל, על מנת לאפשר חשמול עתידי של קווי הרכבת.
ב-16 ביולי 2006, בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה, שותקה תנועת הרכבות לתחנה לאחר שטיל קטיושה פגע במוסכי הרכבת בחיפה והרג שמונה מעובדי רכבת ישראל. ב-14 באוגוסט (תום המלחמה), חודשה תנועת הרכבות לתחנה.
ב-22 באוגוסט 2006 החליטה רכבת ישראל לשנות את שמה של תחנת הרכבת ל"תחנת הרכבת חיפה מרכז – השמונה"[2], ובכך, להנציח את שמונת עובדי הרכבת שנהרגו בפגיעת רקטת הקטיושה במוסך הרכבת הסמוך במהלך מלחמת לבנון השנייה.
בעקבות פרויקט "קמפוס הנמל" של עיריית חיפה לשיקום אזור העיר התחתית, הוצע לשנות את שם התחנה ל"תחנת קמפוס הנמל". ההצעה נדחתה, על אף שגם השימוש בהגדרה "מרכז", אינו משקף עוד את מיקומה של התחנה או את היקף הנוסעים המשתמשים בה.
קווי אוטובוס העוברים בתחנה
מטרונית
קווים 1 ו 2 של המטרונית עוברים בתחנה.
קו | מסלול |
---|---|
1 | מרכזית חוף כרמל - מרכז הקונגרסים - בית עלמין - שדרות ההגנה - בת גלים - המושבה הגרמנית - ת. רכבת מרכז השמונה - קריית הממשלה - עיר תחתית - גשר פז - מרכזית המפרץ - שדרות ההסתדרות, בתי הזיקוק - חוצות המפרץ - קריית חיים - קריית מוצקין - מרכזית הקריות |
2 | רכבת בת גלים - המושבה הגרמנית - ת. רכבת מרכז השמונה - קריית הממשלה - העיר התחתית - מרכזית המפרץ - כביש 22 - קריית אתא |
קווי אוטובוס עירוניים ובינעירוניים בתחנה
קו | מפעילה | מסלול | הערות נוספות |
---|---|---|---|
14 | אגד | בת גלים - בית חולים רמבם - המושבה הגרמנית - ת. רכבת מרכז השמונה - קריית הממשלה - הדר - שוק תלפיות - חליסה - מורדות נווה שאנן - יזרעאליה - נווה שאנן - שכונת זיו - רמות רמז - בית חולים פילמן - שכונת זיו - נווה שאנן - יזרעאליה - מורדות נווה שאנן - חליסה - הדר - שוק תלפיות - קריית הממשלה - ת. רכבת מרכז השמונה - המושבה הגרמנית - בית חולים רמבם - בת גלים | ♿ 🔄 שבתות בלבד. |
17 | אגד | מרכזית חוף כרמל - מרכז הקונגרסים - בית עלמין - שדרות ההגנה - בת גלים - בית חולים רמבם - המושבה הגרמנית - ת. רכבת מרכז השמונה - קריית הממשלה - עיר תחתית - חליסה - מורדות נווה שאנן - נווה שאנן - שכונת זיו - טכניון | ♿ |
18 | אגד | רכבת בת גלים - המושבה הגרמנית - ת. רכבת מרכז השמונה - העיר התחתית - הדר - חליסה - נווה שאנן - חניון אגד נווה שאנן | ♿ |
19 | אגד | בת גלים - בית חולים רמבם - המושבה הגרמנית - ת. רכבת מרכז השמונה - קריית הממשלה - הדר - שוק תלפיות - חליסה - מורדות נווה שאנן - נווה שאנן - שכונת זיו - טכניון | ♿ ערב בלבד. |
36 | אגד | רכבת בת גלים - המושבה הגרמנית - ת. רכבת מרכז השמונה - קריית הממשלה - הדר - שוק תלפיות - חליסה - מורדות נווה שאנן - נווה שאנן - שכונת זיו - דניה - אוניברסיטה | ♿ |
58 | סופרבוס | ת. רכבת מרכז השמונה - המושבה הגרמנית - סטלה מאריס - כרמל צרפתי - מרכז הכרמל - אחוזת שמואל - רמות גולדה - צומת דמון - עספיא - דאלית אל כרמל | ♿ |
סופרבוס | 🌙 מושבת זמנית | ||
אגד | ♿ 🌙 מושבת זמנית | ||
אגד | ♿ 🌙 מושבת זמנית | ||
217 | אגד | בת גלים - בית חולים רמבם - ת. רכבת מרכז השמונה - קריית הממשלה - עיר תחתית - גרנד קניון - נווה שאנן - שכונת זיו - טכניון | ♿ |
332 | נסיעות ותיירות נצרת | חיפה - נשר - צומת יגור - קריית טבעון - רמת ישי - צומת נהלל - מגדל העמק - יפיע - נצרת - נוף הגליל |
מקרא סימנים:
- ♿ - אוטובוס עירוני נגיש
- 🔄 - קו סיבובי (מעגלי)
- 🌙 - קו לילה
מבנה התחנה
מסילה כפולה עוברת בתחנה – מסילה צפונית (צמודה לרציף 2) לרכבות צפונה ומסילה דרומית (צמודה לרציף 1) לרכבות דרומה. מסילה נוספת (צמודה לרציף 3) עוברת בתחנה – המסילה מסתעפת צפונה מהמסילה הכפולה ממערב לתחנה ומתכנסת בחזרה למסילה מעט מזרחה מהתחנה. בנוסף, ישנה שלוחה ממערב לתחנה למסילת ברזל של ממגורת דגון.
רציף 1 הוא רציף צד הצמוד לאולם הנוסעים. רציפים 2 ו־3 הם אי רציפים, אליו ניתן להגיע באמצעות מעבר תת-קרקעי, הנגיש אף באמצעות מעליות. כניסה לתחנה ויציאה ממנה אפשריות רק דרך אולם הנוסעים הצמוד לרציף 1 הפתוח בכל שעות היממה.
שירות הרכבות בתחנה
קו הרכבת בית שאן — עתלית (קו העמק) עתלית • חיפה – חוף הכרמל • חיפה – בת גלים • חיפה מרכז – השמונה • מרכזית המפרץ • יקנעם – כפר יהושע • מגדל העמק – כפר ברוך • עפולה • בית שאן |
קו הרכבת מודיעין — נהריה מודיעין – מרכז • פאתי מודיעין • נמל התעופה בן-גוריון • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • בנימינה • עתלית • חיפה – חוף הכרמל • חיפה – בת גלים • חיפה מרכז – השמונה • מרכזית המפרץ • חוצות המפרץ • קריית חיים • קריית מוצקין • עכו • נהריה |
קו הרכבת חיפה — כרמיאל חיפה – חוף הכרמל • חיפה – בת גלים • חיפה מרכז – השמונה • מרכזית המפרץ • חוצות המפרץ • קריית חיים • קריית מוצקין • אחיהוד • כרמיאל |
קו הרכבת באר שבע — כרמיאל באר שבע – מרכז • באר שבע – צפון / אוניברסיטה • קריית גת • לוד • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • הרצליה • חדרה – מערב • חיפה – חוף הכרמל • חיפה – בת גלים • חיפה מרכז – השמונה • מרכזית המפרץ • קריית מוצקין • אחיהוד • כרמיאל |
קו הרכבת באר שבע — נהריה באר שבע – מרכז • באר שבע – צפון / אוניברסיטה • להבים – רהט • קריית גת • קריית מלאכי – יואב • מזכרת בתיה • רמלה • לוד • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • הרצליה • חיפה – חוף הכרמל • חיפה – בת גלים • חיפה מרכז – השמונה • מרכזית המפרץ • קריית מוצקין • עכו • נהריה |
קו הרכבת הלילי ירושלים — בנימינה ירושלים – יצחק נבון • נמל התעופה בן-גוריון • תל אביב – סבידור מרכז • הרצליה • נתניה • חדרה – מערב • בנימינה |
קישורים חיצוניים
- תחנת הרכבת חיפה מרכז – השמונה באתר רכבת ישראל
- ניצן צבי כהן, "איבדנו חברים, עובדים, אחים", באתר דבר העובדים בארץ ישראל, 18 ביולי 2016
הערות שוליים
- ^ רכבת נוסעים ראשונה בישראל, דבר, 23 ביוני 1948
- ^ השם הרשמי מופיע לעיתים ללא קו מפריד, אך יש לקרוא את שם התחנה עם הפרדה בין שני חלקיו. בעקבות שינוי השם, החלה להתפתח טעות לשונית הרווחת אצל נוסעים רבים: במקום לקרוא את שם התחנה בקו מפריד ("תחנת מרכז – השמונה") החלו לקרוא את שמה במקף ("תחנת מרכז-השמונה", כביכול "המרכז של השמונה").