כביש 7

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־10:58, 16 ביולי 2020 מאת הויקיפד (שיחה | תרומות) (עדכון לסמל SVG)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


שגיאות פרמטריות בתבנית:דרך

פרמטרים ריקים [ אגרה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ ערים ראשיות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

כביש 7
מידע כללי
סיווג כביש ארצי
ציר כביש רוחב
אורך 14
מיקום
נקודת התחלה מחלף אשדוד
נקודת סיום ליד יסודות

כביש 7 הוא כביש ראשי רוחבי בשפלת החוף בישראל. הכביש מקשר את הכבישים 6 (חוצה ישראל) ו-3 עם כבישי מישור החוף. אורכו של הכביש כ-14 קילומטר ממחלף אשדוד במערב עד המפגש עם כביש 3 בין היישובים יסודות ויד בנימין במזרח. בדרכו חוצה כביש 7 את כביש 40 ואת כביש 6 במחלף שורק. הכביש מתחיל את דרכו ככביש מהיר צפונית-מזרחית לאשדוד, עובר מדרום לגדרה ומצפון ליישובים חפץ חיים, בית חלקיה ויד בנימין. במערב, הוא נמשך עוד כיברת 3 ק"מ כקטע מרומזר ממחלף אשדוד לשערי נמל אשדוד.

קטע מכביש 7, ממחלף אשדוד עד מחלף גדרה, נקרא עד 2014 כביש 41. גם המשכו של כביש 41, בין נמל אשדוד ועד מחלף אשדוד, מתוכנן להיקרא בעתיד כביש 7, לאחר התאמה של הדרך לתקנים של כביש מהיר.

לפי תוכנית המתאר הארצית לדרכים, בעתיד כביש 7 יגיע מזרחה עד למחלף לטרון ויתחבר עם כביש 1, כאשר הוא מחליף את כביש 3 בקטע שבין מחלף שורק ומחלף לטרון. במסגרת שינוי זה צפויה הסבת קטע הדרך לכביש מהיר, ומתוכננת העתקת מחלף לטרון כקילומטר צפונה.

היסטוריה

חלקו הראשון של כביש 7, מצומת גדרה לכביש 3, נחנך ב-29 במרץ 2004. על חשיבות הכביש נאמר:

"כביש 7, מצומת כנות בכביש 41 ועד המפגש עם כביש חוצה ישראל, וכביש 3 במחלף שורק, אמור לתת את תמיכה הדרומית לכביש 6. מדובר בכביש בעל חשיבות אסטרטגית בעיקר בשל החיבור הישיר שנוצר בין כביש 6 לנמל אשדוד[1].

זאת ועוד, לדברי סגן מהנדס מחוז תל אביב, מיכאל וולמן:

"כביש 7 הוא כביש שמחבר בין כבישים ראשיים - כביש 3, 40, 6. הוא מחבר את ירושלים לנמל אשדוד"[1].

ההערכה היא שכביש 7 הוסיף כ-10,000 כלי רכב בשנה לנפח התנועה בכביש 6.

עלות הקמתו של הקטע הדו-מסלולי המזרחי (לא כולל הפקעות) נאמדה בתחילה ב-70.5 מיליון שקל, אך בפועל הגיעה העלות ל-110 מיליון שקל[1]. הקמת הכביש מומנה בחלקה על ידי נתיבי ישראל (אז מע"צ) ובחלקה על ידי חברת כביש חוצה ישראל[2].

החלק המערבי של הכביש תוכנן להחליף את כביש 41 ולהפוך אותו לכביש מהיר עם הקמה של מספר מחלפים. ביולי 2011 פרסמה החברה הלאומית לדרכים את המכרז לשדרוג כביש 41 מדרך אזורית לכביש מהיר. חלק נכבד בפרויקט כלל את ביטולם של צמתים לאורך התוואי והפיכתם למחלפים או מעברים תת-קרקעיים. במסגרת העבודות הוקמו שני מחלפים מרכזיים: מחלף גדרה ומחלף בית רבן. העבודות, בהשקעה של כחצי מיליארד שקל, הסתיימו באוגוסט 2014. עם השלמת העבודות בקטע, הוא החליף את כביש 41 שקוצר באופן משמעותי ונותר רק בתחומי העיר אשדוד.

צמתים ומחלפים לאורך תוואי הכביש

קילומטרים שם סוג מפגש מיקום דרכים מצטלבות
כביש 7 (ממערב למזרח)
0 מחלף אשדוד בני דרום כביש 42, כביש 4, כביש 41
3 מחלף בית רבן גבעת וושינגטון כביש 4102 (גישה ליישובי המועצה האזורית גדרות)
כביש 4000 (גישה לקיבוץ קבוצת יבנה, לגבעת וושינגטון ולישיבת כרם ביבנה)
7 מחלף גדרה גדרה כביש 40
13 מחלף שורק יד בנימין כביש 6
14 צומת כביש 3/כביש 7 יד בנימין/יסודות כביש 3
תוואי כבישים 7 (כחול) ו-41 (ירוק)

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים