כביש 9
שגיאות פרמטריות בתבנית:דרך
פרמטרים ריקים [ אגרה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
פרמטרים [ ערים ראשיות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
![]() ![]() | |
מידע כללי | |
---|---|
כינוי | כביש שמעון פרס |
סיווג | כביש ארצי |
ציר | כביש רוחב |
כביש מהיר | מצומת יער חדרה עד צומת חביבה |
אורך | 10.2 |
מיקום | |
נקודת התחלה | צומת יער חדרה |
נקודת סיום | מחלף באקה-ג'ת (כביש 6) |
כביש 9 הוא כביש רוחב מהיר בצפון השרון.
הכביש, שהקמתו החלה בשנת 2010, נפתח ברובו לתנועה ב-23 ביולי 2014, והוא משמש ככביש רוחב ארצי דו-מסלולי בן ארבעה נתיבים, שניים לכל כיוון. הכביש נסלל מדרום לחדרה. קטע הכביש המרכזי באורך של 9 קילומטרים בין צומת יער חדרה עם כביש 4 לצומת חביבה עם כביש 581 הוא כביש מהיר והמהירות המותרת בו היא 110 קמ"ש. קטע קצר בן 1.2 ק"מ בין צומת חביבה למחלף באקה-ג'ת עם כביש 6 אינו כביש מהיר, והוא מרומזר. בסך הכל נמתח הכביש לאורך 10.2 קילומטרים[1]. קיימת אופציה להמשכו של הכביש מערבה מצומת יער חדרה עד כביש 2, ואורכו של קטע זה הוא כ-2 ק"מ.
היסטוריה
ביצוע הקטע המרכזי בין כביש 6 לבין כביש 4 אושר ב-24 באוקטובר 2010 בהחלטת בג"ץ אשר הקפיאה את התוכנית להמשך סלילת הכביש שבין כביש 2 לכביש 4, עד לאחר שייבחנו חלופות לסלילת הקטע. חלק קטן מתוואי כביש 9 כבר היה קיים באותה עת בדמות קטע באורך של שני קילומטר שסומן במספר 61, בקצה המזרחי של תוואי הכביש, סמוך למחלף באקה-ג'ת שעל כביש 6. בעבר התייחס השם "כביש 61" לציר עירוני בעיר חדרה, אשר הוביל ממחלף אולגה בכביש 2 לצומת חדרה מזרח, שם נפגש עם כביש 65.
ב-2 במאי 2011 פרסמה החברה הלאומית לדרכים את המכרז לסלילת כביש 9 ככביש דו-מסלולי מכביש 4 לכביש 6. עלות הסלילה הוערכה בכ-700 מיליון ש"ח, ושדרוגו של הקטע עד צומת חביבה הייתה מתוכננת למרץ 2014, אולם התעכבה עד ליולי 2014.
הכביש נבנה תחילה עם שני מסלולים לכל כיוון, אך כולל הכנה לנתיב שלישי עתידי במרכזו, כדי למנוע פגיעה בשולי הכביש בעת הבניה. העבודות כללו את הקמת מחלף חדרה דרום, מסוג מחלף יהלום שמקשר את העיר חדרה למערך הדרכים הארצי. בנוסף, הוקמו חמישה גשרים חדשים, שני מעברים חקלאיים עיליים ושלושה מעברים חקלאיים תת-קרקעיים.
בשנת 2016 שודרג הקטע המזרחי של הכביש בין צומת חביבה למחלף באקה ג'ת, והורחב לשני נתיבים לכל כיוון. בצומת חביבה הוקם גשר מעל כביש 581, עליו עובר כביש 9. החיבור ביניהם מתבצע בכביש מקשר - בחיבור לכביש 9 הוצב רמזור ובחיבור לכביש 581 נבנה מעגל תנועה. גם במחלף באקה-ג'ת הוצבו רמזורים במסלולו של כביש 9.
מחלפים ונקודות ציון (מדרום לצפון)
קילומטרים | שם | סוג מפגש | מיקום | דרכים מצטלבות |
---|---|---|---|---|
כביש 9 (ממערב למזרח) | ||||
בתכנון עתידי (2 קילומטר) - מכמורת - חפר | ||||
0 | מחלף חרובים (בתכנון) | ![]() |
מכמורת | ![]() |
חפר - באקה-ג'ת | ||||
2 | צומת יער חדרה | ![]() |
עמק חפר | ![]() |
5 | מחלף חדרה דרום | ![]() |
חדרה, אליכין | כביש 5812 וכבישי גישה לדרום חדרה |
11 | צומת חביבה | ![]() |
מאור | ![]() |
12.2 | מחלף באקה-ג'ת | ![]() |
באקה אל-גרבייה | ![]() |
ראו גם
קישורים חיצוניים
- ליאור גוטמן, כביש רוחב חדש באזור השרון: פורסם המכרז לסלילת כביש 9, באתר כלכליסט, 2 במאי 2011
- ההתנגדות לפתיחת כביש 9 במישור החוף, באתר החברה להגנת הטבע
- בג"ץ 9409/05, באתר בית המשפט העליון