הטוב והמטיב

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף ברכת הטוב והמטיב)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ברכת הטוב והמטיב

בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב

בִּרְכַּת הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב היא ברכה שתיקנו חז"ל לברך בשעת אירוע משמח שאירע לאדם, ובתנאי שאדם נוסף שותף עמו בטובה זו.

ביאור הברכה והגדרתה

ברכת הטוב והמיטיב משמעותה טוב - לי, ומיטיב לאחרים, יש להבדיל בין ברכה זו, שהיא ברכת השבח, לבין הברכה הרביעית מברכת המזון, שגם בה נאמרות המילים "הטוב והמיטיב", ומכונה גם היא בשם זה בלשון חז"ל[1].

זמני הברכה

שמועה טובה

יש לברך ברכה זו כאשר שומעים שמועה טובה המחייבת אמירת ברכת שהחיינו, וכאשר שמועה זו טובה לא רק למברך אלא אף לאחרים, כגון בשעת לידת בן זכר אשר טובה לאב ולאם מברכים שניהם ברכה זו,[2] וכן מי שיש לו שדה בשותפות עם אחר, ויורדים גשמים - מברך הטוב והמיטיב[3].

שתיית יין

מקרה נוסף בו מברכים ברכה זו, הוא כשאדם שתה יין בסעודתו ומגישים לו יין משובח יותר, שלא היה קודם על השולחן, אך בזה נצרכים עוד פרטים רבים כגון דווקא אם אדם נוסף מצטרף לשתייה, במקרה זה על כל אחד מהמסובים לברך הטוב והמיטיב.

הברכה בימינו

בימינו אין מצוי כל כך שמברכים על שתיית יין הטוב והמיטיב, מאחר שתנאי ברכתה אינם ברורים דיים, ובחלק מפרטי תנאי הברכה בשתיית יין אף נפלו מחלוקות באחרונים. חשש עיקרי המזוכר הוא מהי הגדרת 'יין משובח יותר', וכן יש שחששו לדעות שברכת הגפן שבירך על היין הראשון פטרה את כל היינות שבבית, ובאופן כזה אין מברכין הטוב והמיטיב.[4]

אזכורים נוספים

בגמרא מבואר שאחד התנאים הקשה מדוע אין מברכים ברכת הטוב והמיטיב בזמן התחדשות הלבנה למסקנת הגמרא הטעם שכך הוא דרך הלבנה שמתחסרת ומתחדשת כל חודש:

"אמר ליה רב אחא מדיפתי לרבינא וליבריך הטוב והמטיב אמר ליה אטו כי חסר מי מברכינן דיין האמת דלבריך הטוב והמטיב וליברכינהו לתרוייהו כיון דהיינו אורחיה לא מברכינן"

עוד אמרו בגמרא שלעתיד לבוא אף על בשורות רעות שכיום יש לברך עליהם 'ברוך דיין יברכו 'הטוב והמיטיב':

" אמר רבי אחא בר חנינא לא כעולם הזה העולם הבא העולם הזה על בשורות טובות אומר ברוך הטוב והמטיב ועל בשורות רעות אומר ברוך דיין האמת לעולם הבא כולו הטוב והמטיב"

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0
  1. בבלי ברכות מח, ב.
  2. שולחן ערוך, חלק אורח חיים, סימן רכג סעיף א
  3. שולחן ערוך אורח חיים, סימן רכא סעיף ב.
  4. עיין בספר כף החיים סימן רכג יא, ובשו"ת מנחת יצחק חלק ט סימן יד

הבהרה: המידע במכלול נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.