ז'אק דרידה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ז'אק דרידה
Derrida.png
לידה אל-ביאר (אנ'), צרפת
זרם דקונסטרוקציה
תחומי עניין פילוסופיה של הלשון, תורת הספרות, פנומנולוגיה
הושפע מ מרטין היידגר, פרידריך ניטשה, אדמונד הוסרל, מישל פוקו, עמנואל לוינס
השפיע על מישל פוקו, פול דה מאן, גיאטרי צ'קרוורטי ספיבק, ג'פרי הרטמן, זרם הדה-קונסטרוקטיביזם באדריכלות
מדינה צרפתצרפת צרפת

ז'אק דרידהצרפתית: Jacques Derrida‏; 15 ביולי 19309 באוקטובר 2004) היה פילוסוף צרפתי ממוצא יהודי אלג'יראי, אבי זרם הדקונסטרוקציה, שמשנתו מהווה את המסד הפילוסופי העיקרי של זרם זה, והוא שטבע את המונח עצמו. לביקורתו על יסודות החשיבה שמכוננים את הפילוסופיה המערבית, על טיבה של השפה, הכתיבה ודרכי המשמוע הפועלים בה ודרכה, נודעה השפעה רבה, והיא עוררה מחלוקת חריפה בקרב האינטלקטואלים בסוף המאה ה-20.

תולדות חייו

דרידה נולד באל-ביאר שבאלג'יריה למשפחה שייחסה עצמה למגורשי ספרד מטולדו. שמו היהודי היה יעקב דרעי. עם השתלטותו של משטר וישי על אלג'יריה סולק מבית-הספר בשל יהדותו. בשנת 1949 עבר לצרפת לשם הרחבת השכלתו. משפחתו המשיכה להתגורר באלג'יריה, ועברה לצרפת בשנת 1962 עם העצמאות. בשנת 1952 החל ללמוד ב"אקול נורמל סופרייר", ועם מוריו נמנו מישל פוקו, לואי אלתוסר ועמנואל לוינס.

בשנים 19571959 עסק דרידה בהוראת אנגלית וצרפתית לילדי חיילים, כתחליף לשירות צבאי באלג'יריה. בשנים 1960 - 1964 לימד פילוסופיה בסורבון, ומ-1964 עד 1984 לימד באקול נורמל סופרייר. מ-1986 ועד מותו כיהן כפרופסור באוניברסיטת קליפורניה באירוויין.

משנות השישים ואילך פרסם דרידה מספר גדול של ספרים ומאמרים על מגוון רחב של נושאים, והרצה עליהם ברחבי העולם. את עיקר השפעתו ופרסומו רכש מחוץ לצרפת, ובראש ובראשונה באוניברסיטת ייל, שהאסכולה שצמחה מתוכה (ומכונה אסכולת ייל) בשנות השבעים והשמונים של המאה ה-20, כללה מבקרים ספרותיים (עם הבולטים שבהם נמנים פול דה מאן, היליס מילר ואחרים) שכתיבתם הביקורתית הצטיינה בספקנות וברלטיביזם מובהק, ושאבה את עיקר השראתה מרעיונותיו, כתביו והרצאותיו של דרידה. ברוח זו, עיקר מטרתם ופועלם כוונו לפירוק מודע של כל שיטתיות מבנית או ביקורתית, ובכלל זה חתירה תחת מבנים של משמעות בתוך הטקסט עצמו, על מנת להביא לפירור כל משמעות יציבה או אפשרית בקרבו.

מבחינה פוליטית התנגד דרידה לדיכוי מיעוטים חלשים. יצא נגד הפלישה האמריקנית לעיראק וכך גם נאבק בגזענות ובעונש המוות. בראיונות טען כי חוויות אנטישמיות שחווה על בשרו באלג'יר בילדותו, הן שהביאו אותו לעסוק בנושאים אלו. דרידה לא התכחש ליהדותו מעולם, אך גם לא הצהיר עליה בפומבי. בשנת 1991 פרסם אוטוביוגרפיה בשם "Circonfession"; הלחם שמורכב מהמילה הצרפתית "Circoncision" (ברית מילה) ו"Confession" (וידוי, או דת).

דרידה נפטר בפריז בגיל 74 לאחר תקופה ממושכת שבה סבל מסרטן הלבלב.

כתביו

בין החשובים שבכתביו (בתרגום לאנגלית מהמקור הצרפתי) ניתן למנות את:

  • On Grammatology - 1967
  • Writing and difference - 1967
  • Margins of Philosophy - 1972
  • Dissemination - 1972

כתביו שתורגמו לעברית

ספרים

  • בית המרקחת של אפלטון, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2002[1].
  • נפתולי בבל (1990), הוצאת רסלינג, 2002.
  • מה ילד יום (עם אליזבת רודינסקו), הוצאת חרגול, 2003.
  • מחלת ארכיב (1995), הוצאת רסלינג, 2006.
  • תוקף החוק (1990), הוצאת רסלינג, 2006. (הספר מכיל למעשה שני כתבים, כאשר השני הוא של דרידה, הראשון נקרא "לביקורת הכח" של ולטר בנימין)
  • על הכנסת אורחים (1996), הוצאת רסלינג, 2007.
  • ברית-וידוי (1991), הוצאת רסלינג, 2008.
  • מתת מוות (1999), הוצאת רסלינג, 2008.
  • דרידה קורא שייקספיר, הוצאת הקיבוץ המאוחד 2008.
  • היה שלום: לעמנואל לוינס (1997), הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2009.
  • על הגרמטולוגיה (1967), הוצאת רסלינג, 2015[2].
  • שיבולת: לפאול צלאן (1984), הוצאת הקיבוץ המאוחד 2015[3].

ראיונות

  • אתיקה של זיכרון - מיכל בן־נפתלי מראיינת את ז'אק דרידה ביד ושם[4].
  • המאה והסליחה: ראיון עם ז'אק דרידה[5], תיאוריה וביקורת 27, סתיו 2005.
  • המלנכוליה של אברהם 0 שיחה עם ז'אק דרידה, מראיינת: מיכל בן־נפתלי, רסלינג

לקריאה נוספת

מאמרים בעברית על יצירתו:

  • פול אלבהר, "על זיכרון עדות וסליחה", יהדות - סוגיות, קטעים, פנים, זהויות, תשס"ז 2007.
  • מיכל בן-נפתלי, "אלקטה בשיבולים: השואה בהגותו של ז’אק דרידה", נצח בעיתות של שינוי, תשס"ה 2005.
  • מיכל בן נפתלי, "כשהרוח נקראת לדגל: דרידה על הפוליטיקה של היידגר", עיון, מ"ד, תשס"ו 2006.
  • זאב לוי, "עמנואל לוינס וז’אק דרידה: השפעות ותגובות", מנחה לשרה, תשנ"ד 1994.
  • דורית למברגר, "נפתולי דרידה", מבוע, מ"ב, תשס"ה 2005.
  • יצחק (יאני) נבו, "מה הוא מחיר הדקונסטרוקציה?, דרידה על היידגר ובעיית הנאציזם - מחקר ביקורתי", עכשיו, 59, תשנ"ג 1993.
  • ישראל רוזנסון, "ביתך - בית ועד לחכמים: מסה על חינוך כהכנסת אורחים",הגות בחינוך היהודי, ב', תש"ס 2000.
  • ג'יובנה בוראדורי, פילוסופיה בזמן טרור: שיחות עם הברמאס ודרידה, תרגום, עריכה והקדמה: רועי ברנד, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2004.
  • זאב הרוי, רש"י על בריאת העולם: מעבר לאפלטון ולדרידה, בתוך 'חלמיש למעיינו מים: מחקרים בקבלה, מנהג והגות מוגשים לפרופ' משה חלמיש, אבי אלקיים, וחביבה פדיה (עורכים), ירושלים, 2016 עמ' 167–179.
  • מיכל בן-נפתלי, האתיקה של הזיכרון, שיחה עם ז'אק דרידה, הוצאת רסלינג, 2017.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ז'אק דרידה בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ ניצן ליבוביץ, אופטימי, אבל עם קצה מלנכולי, באתר הארץ, 23 במרץ 2003
  2. ^ אתר למנויים בלבד דוד הדר, "על הגרמטולוגיה": החשד על פי ז'אק דרידה, באתר הארץ, 30 באוגוסט 2015
    אתר למנויים בלבד יואב רינון, ז'אק דרידה ומהותה של הדקונסטרוקציה, באתר הארץ, 16 באוקטובר 2015
  3. ^ אתר למנויים בלבד שירה סתיו, התאריך הוא קבר, באתר הארץ, 30 באוגוסט 2015
  4. ^ אתיקה של זיכרון - מיכל בן־נפתלי מראיינת את ז׳אק דרידה ביד ושם, תיאוריה וביקורת 15, קיץ 1999, עמ' 5-17 (הקישור למאמר אינו תקין, אך ניתן לאתר את המאמר באמצעות חיפוש ב-Google. נא לתקן את הקישור כאן באמצעות תבנית:תיאוריה וביקורת)
  5. ^ המאה והסליחה: ראיון עם ז'אק דרידה, עמ' 127-143
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0