חוט הסיקרא

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מזבח החיצון, הקו שבאמצע המזבח הוא חוט הסיקרא

חוט הסיקרא הוא סימון בצבע אדום[1] המקיף את המזבח החיצון במחצית גובהו, שנועד לסמן את הגבול בין חציו העליון של המזבח, המיועד לזריקת הדם בקורבן חטאת ובעולת העוף, לבין חציו התחתון, המיועד לזריקת הדם של שאר הקרבנות. חוט הסיקרא מקביל למכבר שהיה במזבח שבמשכן, ותפקידו דומה.

מקור

בתיאור צורת המזבח במשנה נאמר ”חוט הסיקרא חוגרת באמצע, להבדיל בין דמים עליונים לדמים התחתונים”. כמקור לדין זה הביא רב אחא בר רב קטינא את הפסוק ”וְהָיְתָה הָרֶשֶׁת עַד חֲצִי הַמִּזְבֵּחַ”[2] המלמד על המכבר ב"חצי המזבח" במשכן שהתורה נתנה מחיצה להבדיל בין הדמים שנזרקים בחלק העליון של המזבח לדמים שנזרקים בחלק התחתון[3]. במזבח שבבית המקדש, בו לא היה מכבר, מילא חוט הסיקרא את תפקידו[4].

עוביו

מידת עוביו של חוט הסיקרא תלויה בשאלה האם אפשר לצמצם בידי אדם; כלומר, האם ניתן להגיע לרמת דיוק מוחלטת בעת מדידה. לפי הדעות שאפשר לצמצם, עביו של החוט הוא מינימלי. אך לדעות שאי אפשר לצמצם, על החוט להיות ברוחב כזה שיוודא שהוא אכן עובר בחציו של המזבח. להלכה, פסק הרמב"ם שבידי אדם אי אפשר לצמצם[5], ויש שלמדו מדבריו שלדעתו יש להרחיב מעט את חוט הסיקרא[6].

תפקידו במזבח

תפקיד חוט הסיקרא היא להבדיל בין מקום "דמים העליונים" - חטאת הבהמה ועולת העוף שדמיהן נזרקים בחלקו העליון של המזבח, ובין "דמים התחתונים" חטאת העוף ועולת הבהמה שדמיהן נזרקים בתחתית המזבח.

חז"ל בברייתא[7] כתבו, שקרבן חטאת חמור יותר מקרבן אשם, כיון שדמו ניתן למעלה מחוט הסיקרא. האחרונים ביארו שנתינה מעל חוט הסיקרא חשובה יותר, מכיון שאם התורה נתנה מחיצה בין הדמים שמעל ומתחת חוט הסיקרא, הרי שאחד מהם חשוב יותר, ומסתבר שהעליון חשוב יותר מכיון שהוא קרוב יותר לקרנות ולמערכות שעל גבי המזבח[8]. לעומת זאת יש שפירשו שמכיון שבחטאת נתפרש שדמה למעלה, ובשאר הקרבנות לא נתפרש, מן ההכרח להגיד שהזריקה מעל חוט הסיקרא חשובה יותר, וממילא אלו שחשובים פחות דמם למטה[9].

חלוקת הדמים מעל ומתחת החוט

לפי פירושו של הגרי"ז מבריסק[10], החלוקה האמיתית שבאה לידי ביטוי בחוט הסיקרא, היא לא של 'מעלה' ו'מטה', אלא של 'קרנות המזבח' ושל 'יסוד המזבח'[11], אלא שבקו של חוט הסיקרא נתחדש שכל מה שלמעלה מהחוט משתייך לקרנות, וכל מה שלמטה מהחוט משתייך ליסוד[12].

המזבחות בהם היה חוט הסיקרא

אף במזבח שבמשכן היה חוט הסיקרא[13]. בבמת יחיד לא היה קו זה. הדבר נלמד מהכתוב "והיתה הרשת עד חצי המזבח", ולא בבמה שאינה קרויה "מזבח"[14]. אמנם, בבמת ציבור היה קיים הקו, בדומה למזבח שבבית המקדש[15].

המלבי"ם למד מהפסוק ”וגבולה אל שפתה סביב זרת האחד” (ספר יחזקאל, פרק מ"ג, פסוק י"ג) שבמזבח שבבית המקדש השלישי היה בליטה סביב ברוחב זרת (חצי אמה - כ-24 ס"מ) שמטרתה להבדיל בין דמים העליונים לדמים התחתונים, במקום חוט הסיקרא שבבית הראשון והשני. אמנם, הגמרא פירשה פסוק זה באופן אחר[16], ומכך ניתן ללמוד שאף בבית השלישי יהיה חוט הסיקרא.

בתורת החסידות

בספר ברית כהונת עולם[17] מובא שהגארטל שבאמצע הגוף מכוון כנגד חוט הסיקרא המבדיל בין החלק העליון לתחתון.

בספר שם משמואל[18] מסביר שהסיבה לכך שחוט הסקרא באמצע המזבח היה בצבע אדום הוא מכיון שצבע זה מורה על מידת הדין שמגבילה מהברואים שמי שאינו ראוי להיות דבוק בה' לא יוכל להיות דבוק באור שמשפיע השם יתברך, כי בכל מקום שמידת החסד פתוחה לכל כמו במזבח שגם גוים כשרים לשלוח את קרבנותיהם, יש צורך להפריד בין הטוב לרע, כדי שכוחות הטומאה לא יקבלו חיות מהקדושה.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ ראו פירוש הרא"ש על משנה, מסכת מידות, פרק ג', משנה א'; רש"י, מסכת גיטין, דף י"ט עמוד א', ד"ה סקרתא.
  2. ^ ספר שמות, פרק כ"ז, פסוק ד'.
  3. ^ תלמוד בבלי, מסכת זבחים, דף נ"ג עמוד א'.
  4. ^ רש"י, על ספר שמות, פרק כ"ז, פסוק ה'.
  5. ^ משנה תורה לרמב"ם, הלכות רוצח ושמירת נפש, פרק ט', הלכה ח'.
  6. ^ תוספות יום טוב, על משנה, מסכת מידות, פרק ג', משנה א', על פי משנה תורה לרמב"ם, הלכות בית הבחירה, פרק ב', הלכה ט'.
  7. ^ תלמוד בבלי, מסכת זבחים, דף ט' עמוד א'.
  8. ^ אור החמה - הרב זונדל קרויזר על הגמרא בזבחים י שם
  9. ^ איילת השחר, על פי דברי רש"י שם ד"ה שכן דמה למעלה
  10. ^ סטנסיל על זבחים נא א ובחידושי מרן רי"ז הלוי הלכות מעשה המוקדשים עמ' 72
  11. ^ וזאת על פי דברי הרמב"ם בפרוש המשניות על המשנה "עולת העוף כיצד היתה נעשית" "שהעולה מיוחסת ליסוד המזבח"
  12. ^ בדומה לחיוב המוטל לשפוך את שיירי הדם אל יסוד המזבח, אלא שבשיירי הדם קיים דין אחר שיש לשפוך את הדם ישירות על ה"איצטבא" כלומר על המשטח התחתון שבו קיימים חורי היסוד, ואילו בזריקת דמו של קרבן עולה די לזרוק את הדם על החלק התחתון של המזבח שנחשב מבחינה הלכתית כיסוד המזבח, וכלשון הגמרא בתלמוד בבלי, מסכת זבחים, דף פ"א עמוד א' שיריים צריכים איצטבא
  13. ^ ברייתא דמלאכת המשכן, פרק י"א הלכה ג'. וראה בדברי רבי חיים קנייבסקי בפירוש "טעם ודעת שם שתמה מדוע היה בו צורך במזבח שבמשכן, שבו היה המכבר.
  14. ^ רע"ב על מסכת זבחים פרק יד משנה י
  15. ^ משנה, מסכת זבחים, פרק י"ד, משנה ג'.
  16. ^ תלמוד בבלי, מסכת עירובין, דף ד' עמוד א'.
  17. ^ פרק כ"ט
  18. ^ פרשת לך לך שנת תרע"ג

‏‏‏‏‏‏‏‎‎‏‏‏‏