טיוטה:המסכתות הישיבתיות

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome-colors-edit-find-replace.svg
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: לא מספיק אנציקלופדי, מתייחס להווה בלבד, בעיניים פוניבז'איות בלבד.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: לא מספיק אנציקלופדי, מתייחס להווה בלבד, בעיניים פוניבז'איות בלבד.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
Crystal Clear app help index.svg
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.

אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.

אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

המסכתות הישיבתיות הם מסכתות מהתלמוד בבלי, בעיקר מהסדרים נשים ונזיקין, אשר נלמדות בישיבות במחזור קבוע. ישנם כמה מחזורים בעולם הישיבות אך רוב המסכתות נלמדות בכל המחזורים.

היסטוריה

עד המאה העשרים לא ניכר הלימוד של מסכתות מהסדרים נשים ונזיקין בלבד, הדבר מתבטא בספרי הפרשנות והחידוש של הראשונים והאחרונים שכתבו על כל התלמוד ובעיקר בסדרים הנוגעים למעשה (מועד, נשים, נזיקין, ברכות, חולין, נדה), ולא למדו דווקא בסדרים נשים ונזיקין[1].

בימי הראשונים והאחרונים רבתה העזובה בלימוד סדר קדשים, עקב שאינו נוגע ברובו לזמנינו, דבר זה גרם שאף המדפיסים פחות השקיעו בסדר קדשים מה שיצר שיבושים רבים בנוסחאותיו[2], ספרי האחרונים על סדר קדשים שכיחים פחות מבסדרים האחרים[3]. אולם הלימוד בסדר מועד נשאר כלימוד רגיל בין האחרונים. אף רבי חיים מוולוז'ין עסק בסדר מועד קודם סדר נשים[4].

עם פריחת שיטת הלימוד של רבי חיים סולובייצ'יק על ידיו ועל ידי תלמידיו, חיפשו הלומדים את המסכתות שבהם יש יותר אפשרות לומר הגדרות שונות, ומצאו את מבוקשם בסדרים נשים ונזיקין אשר מורכבים ברובם לא מפעולות טכניות אלא מהחלת חלויות מה שנותן כר יותר נרחב להבין ולהסביר מה בעצם יוצרים[5]. [דרוש מקור] רבי יעקב ישראל קניבסקי כותב[6] שלימוד נשים נזיקין גורם יותר לפיתוח הכישרון וישרות העיון, ולכן לומדים זאת בישיבות.

המסכתות

בסדר נשים נהוג ללמוד בישיבות את כל המסכתות פרט לנזיר וסוטה, היינו יבמות, כתובות, נדרים, גיטין וקידושין. בסדר נזיקין המסכתות הנלמדות הן מסכת נזיקין - בבא קמא, בבא מציעא ובבא בתרא, סנהדרין ומכות. בישיבות מסויימות לומדים גם את המסכתות פסחים, שבת, סוכה ושבועות. בישיבות בריסק לומדים רק מסכתות מסדר קדשים.

המחזור

ישנם כמה מחזורים הרווחים בעולם הישיבות, ועוד כמה ישיבות עם מחזורים נפרדים.

מחזור ישיבת פוניבז'

בישיבת פוניבז' המחזור כולל 11 מסכתות אשר נלמדות כל אחת בזמן אחד - חורף או קיץ (פרט למסכת בבא בתרא אשר נלמדת גם בחורף וגם בקיץ, אך אחריה נלמדת מסכת מכות בזמן אלול בלבד). המחזור כולל חמש וחצי שנים מה שגרם לכך שמסכת בבא קמא נלמדת מחזור אחד בחורף ומחזור אחד בקיץ לסירוגין. המסכתות שנלמדות בחורף הם בבא בתרא, כתובות, יבמות, גיטין ובבא מציעא, המסכתות שנלמדות בקיץ הם נדרים, החלק השני של בבא בתרא ואז מכות באלול, קידושין, סנהדרין ופסחים. זמן קיץ בפוניבז' כולל אף את אלול אז ממשיכים את המסכת שנלמדה בזמן קיץ. ישנם ישיבות רבות שלומדות בסדר הלימוד של ישיבת פוניבז' אך לעתים באלול כבר לומדים את המסכת של זמן חורף. בישיבת אורחות תורה וסניפיה יש מחזור דומה לפוניבז' אך לא במדויק[7].

ישיבות נוספות

בישיבות חברון, סלבודקה ותפרח לומדים מסכתות נוספות כדוגמת שבת וסוכה[7].

הערות שוליים

  1. ^ בחידושי הראשונים - הרמב"ן, הרשב"א והריטב"א, ובחידושי האחרונים - מהרש"א, מהרש"ל, פני יהושע ועוד.
  2. ^ רבי יעקב יצחק הורוביץ - החוזה מלובלין, בהסכמה לספר צאן קדושים, באתר hebrewbooks
  3. ^ ראו בהסכמת החוזה מלובלין לספרים "ברכת הזבח" ו"צאן קדשים".
  4. ^ הרב אשר אשכנזי, נד, כתר ראש, תקע"ט
  5. ^ וכך ספרי ראשי הישיבות (החל משנת תר"נ לערך) הם על נשים נזיקין בלבד, כדוגמת, חידושי רבי שמעון, חידושי הגרנ"ט, ברכת שמואל, ועוד
  6. ^ מובא באתר קול הלשון
  7. ^ 7.0 7.1 שיעורי ישיבות, באתר קול הלשון