מערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב - קווי מטרו

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
מערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב - קווי מטרו
לוגו חברת נ.ת.ע
מדינה ישראל
שם המערכת מערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב
מידע על ההקמה
חברה בונה נת"ע
תרשים הקו
METRO C3.jpg

קווי המטרו הם שלושה קווי רכבת תחתית כחלק מהמערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב. נכון לשנת 2017 שלושת הקווים נמצאים בבדיקת היתכנות. הם נועדו להרחיב את רשת הקווים לפרברים המרוחקים יותר - כפר סבא ורעננה בצפון, ראש העין במזרח ורחובות בדרום, ולקצר משמעותית את זמני הנסיעה למרכזי התעסוקה בתל אביב. הקווים נועדו בין היתר כתחליף לקווים שהוקפאו: הקו הצהוב, הקו הכחול והקו הוורוד.

תוואי הקווים הוגדרו לפי שלושה "מסדרונות ביקוש":

  • קו המטרו M1 - קו מצפון (כפר סבא ורעננה) לדרום (ראשון לציון, לוד ורחובות) דרך תל אביב
  • קו המטרו M2 - קו מזרח-מערב שיספק שירות מראש העין דרך דרום פתח תקווה, רמת גן לתל אביב
  • קו המטרו M3 - קו בצורת חצי טבעת שיחבר בין כל קווי הרשת ויאפשר מעבר ביניהם

היסטוריה

התוכנית הראשונה למערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב גובשה כחלק מתוכנית מתאר ארצית 23א שאושרה ב-15 באוקטובר 1998[1]. בתוכנית הוצע לשמר רצועות דרך בצפון מטרופולין תל אביב בערים הרצליה, רמת השרון רעננה וכפר סבא ומזרח המטרופולין בערים רמת-גן ובני-ברק כדי לאכלס קוי רכבת קלה (LRT) במפלס הקרקע. התכנון כלל גם רצועות דרך לתוואי של "רכבת עירונית" (מטרו) שרובה נוסעת במנהרות מתחת לפני הקרקע בערים תל אביב, רמת-גן, יפו ובת ים. בשנת 2002, במסגרת העבודה על תוכנית המתאר המחוזית החל התכנון המפורט של המערכת[2]. במהלך התכנון התגלתה מחלוקת בין חברת נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים לעיריית תל אביב לגבי אופי המערכת. עיריית תל אביב רצתה לקדם מערכת של רכבות תחתיות ונת"ע מערכת של רכבת קלה, על קרקעית שתשתלב עד כמה שניתן בתפקוד הרגיל של הרחוב, בגלל עלותה הנמוכה[3]. רק בקו האדום וקטע קצר בקו הירוק תוכננן לעבור במנהרה.

בשנת 2006, הושלם התכנון הראשוני של המערכת[4].התכנון המפורט אושר ב-2010 בתוכנית מתאר ארצית 23א שינוי 4[5]. בתוכנית זו, משיקולי עלות, חלק מהקוים תכננו כמערכת אוטובוסים מהירה (BRT – Bus Rapid Transit) וחלק כרכבת קלה.

בחודש ספטמבר 2016, התברר כי מערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב המתוכננת לא תוכל לעמוד ביעדים שנדרשו לה (עקב הקיבולת הנמוכה של מערכת על קרקעית בתוואי הרחוב) והוחל בתכנון מערכת שתיתן מענה טוב יותר. חברת נת"ע פרסמה מכרז לתכנון שלשה קווי רכבת תחתיים[6]. בחודש ינואר 2017 זכתה חברת סיסטרה (אנ') הצרפתית במכרז של נת"ע לתכנון קווי המטרו בגוש דן, בתקציב של כ-30 מיליון שקל[7].

הערות שוליים