שיחה:לינה (קדשים)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה נכתב או הורחב במסגרת מיזם ערכים תורניים
במסגרתו נכתבים ערכים על מושגים בסיסיים בנושאי תנ"ך, תלמוד, הלכה ומנהג
שחסרון ערכיהם מודגש באנציקלופדיה יהודית
ערך זה נכתב או הורחב במסגרת מיזם ערכים תורניים
במסגרתו נכתבים ערכים על מושגים בסיסיים בנושאי תנ"ך, תלמוד, הלכה ומנהג
שחסרון ערכיהם מודגש באנציקלופדיה יהודית

העברה למרחב הערכים

שמש מרפא הגיע הזמן להעבירו למרחב הערכים. טישיו (שיחה) 12:12, 4 באפריל 2022 (IDT)

סליחה, התכוונתי למקוה טישיו (שיחה) 12:13, 4 באפריל 2022 (IDT)
טישיו אין עיתותי בידי כעת. אבל יש מה להוסיף בהקשר למקור האיסור (ראה משנה למלך כמדומני הל' קרבן פסח ואולי מקום נוסף שאני לא זוכר כעת). כמו כן לא הצלחתי להבין את משמעות המשפט "והפקעת החיוב לזרוק את דמו באותו יום שנשחט" מקוהשיחה • ג' בניסן ה'תשפ"ב 12:30 (IDT)
אשלים את הערך בל"נ, אבל בשל הביורוקרטיה המכלולית המזכירה את מדינות העולם השלישי, אני נוהג לעבוד על ערכים שהועברו למרחב הערכים. אשמח אם תעשה זאת כעת ואז אמשיך. טישיו (שיחה) 14:06, 4 באפריל 2022 (IDT)
דווקא זו בירוקרטיה מאד פשוטה: במצב עריכה תלחץ על הלחצן הכחול למעלה, ותוך שניות תוגש הבקשה להעברה. אתה מוזמן לבדוק תוך כמה זמן עוברים למרחב ערכים בשלים.שמש מרפא (שיחה) 14:10, 4 באפריל 2022 (IDT)
כבר בדקתי יותר מפעם אחת, אבל לא נאריך בדבר המצער. טישיו (שיחה) 14:27, 4 באפריל 2022 (IDT)
לא זכור לי שיצרת ערכים בטיוטה, וגם קשה להתווכח עם עובדות, אבל אכבד את רצונך. שמש מרפא (שיחה) 14:29, 4 באפריל 2022 (IDT)
זכור לי בבירור על דפים מוכנים שביקשתי להעבירם (וגם היה לי דיון אז עם מנטר שידוע במידותיו הטובות) ואיני זוכר היכן, אבל לא משנה כעת. טישיו (שיחה) 15:12, 4 באפריל 2022 (IDT)
דוגמא אחת למה הערך לא מוכן. בערך נראה שאיסור לינה מוזכר בתורה רק פעם אחת בעוד הוא מוזכר 3 פעמים כאשר בפשטות פעם אחת המדובר בחלב החגיגה פעם אחת "זבח חג הפסח" ופעם נוספת בשר הפסח. יש לכפילות האמורה משמעות וכפי שכבר ציינתי למעלה לדברי המל"מ. זאת לא בעיה בירוקרטית, זהו איזון בירוקרטי מאוד חשוב למניעת הצפת מרחב הערכים בערכים לא בשלים. מקוהשיחה • י"ז בניסן ה'תשפ"ב 23:51 (IDT)
לא טענתי שהערך מוכן, רק הערתי על בעית התנהלות כללית ואכמ"ל. טישיו (שיחה) 01:24, 25 באפריל 2022 (IDT)
תיוג. אשמח גם לשמוע את דעתך האם יש מקום לפירוט אודות הנפסלים השונים, כגון: פרה אדומה (שלא נפסלת), שמן המנורה, קטורת, ועוד.שמש מרפא (שיחה) 16:21, 24 באפריל 2022 (IDT)
זאת היתה התוכנית המקורית שלי. כולל גם לינה (מימי הכיור)... הייתי מוסיף גם פרק על עיבור צורה (עד שיורחב מספיק לערך עצמאי). ועל רש"י (בשבועות נדמה לי) שתולה את טעם פסול הלינה בכך שזה מתקלקל. יש גם נושא של פסול לינה בפסולין (תוס' בפסחים 2 תירוצים). מקוהשיחה • כ"ד בניסן ה'תשפ"ב 19:07 (IDT)
ראה העריכות האחרונות שלי. אני בספק גדול מה (אם בכלל) מקומו של הערה שולית בלחם משנה שניתן לסתור אותה מגמרות מפורשות רבות בערך. מקוהשיחה • כ"ד בניסן ה'תשפ"ב 07:14 (IDT)
הלחם משנה הזה עורר פולמוס גדול, יש בסה"כ שני קושיות מרכזיות על דבריו משני גמרות והם נידונים באחרונים בתי' שונים. דווקא הפולמוס מחייב את הופעתו בערך, אבל הצורה שהצגת זאת מצויינת. טישיו (שיחה) 11:39, 25 באפריל 2022 (IDT)

כפילות

לא יודע איך נשכח מזכרוני, יש כבר ערך שכתבתי לינה (קרבנות). צריך לאחד, וכן להחליט מה השם הנכון יותר. ספרא, מקוה, שמש מרפא טישיו (שיחה) 13:42, 5 במאי 2022 (IDT)

השם הנכון יותר הוא קדשים, כי לינה זה לא רק בקרבנות. שמש מרפא (שיחה) 13:57, 5 במאי 2022 (IDT)
כמו שמש מרפא. אציין בנוסף שהטיוטה טובה הרבה יותר מהערך הקיים. על אף שהטיוטה עדיין לא בשלה לדעתי כמבואר למעלה. מקוהשיחה • ד' באייר ה'תשפ"ב 14:02 (IDT)
אכן, ואולי זה ממחיש את ההבדל שבין יצירה במרחב ליצירה בטיוטה...שמש מרפא (שיחה) 14:09, 5 במאי 2022 (IDT)
ממש לא. ההבדל הוא לא באופן יצירת הערך, אלא במי שיצר את הערך. יוצר הטיוטה הנוכחית בעל סגנון כתיבה אנציקלופדי יותר מאשר יוצר הערך לינה (קרבנות, למרות שאיני מזלזל כלל בכשרונותיו, ובכך שגם סגנון הכתיבה שלו נהדר וממש בסדר. טישיו (שיחה) 14:12, 5 במאי 2022 (IDT)

איחוד

לאחר שזכינו לכך שהערך הועבר, מוצע לאחד אותו עם לינה (מימי הכיור). שמש מרפא (שיחה) 01:38, 31 במאי 2022 (IDT)

בעלי זכות הצבעה שמש מרפא (שיחה) 01:42, 31 במאי 2022 (IDT)
Symbol support vote.svg בעד איחוד, ולהזכיר כבר בפתיח, שלחלק מהדעות זהו גם פסולם של מי הכיור בלינה. מישהו (שיחה) 01:58, 31 במאי 2022 (IDT)
Symbol support vote.svg בעד מקוהשיחה • א' בסיוון ה'תשפ"ב 07:06 (IDT)
Symbol support vote.svg בעד --חידוד (שיחה) 09:55, 31 במאי 2022 (IDT)
אני קורא בדחיפות לכל מי שהצביע בעד, לקרוא היטב את שני הערכים, ולהבין שזה מגוחך לחלוטין לאחד שני ערכים שהשאלה האם בכלל יש קשר ביניהם נתונה במחלוקת... בכל מקרה, גם לפי הדיעות שמדובר בפסול אחד, לא יהיה פשוט כלל להסביר את המקור בתורה, ובמיוחד את טעם המצווה איך הוא מתאים למימי הכיור בכלל.
יש גם לקחת בחשבון שמדובר בשני ערכים שאינם קצרים כלל, כך שאין סיבה מיוחדת לרוץ ולאחד גם אם נניח שלינה דמי הכיור הוא תת נושא של לינה דקדשים. לכן אני שב וקורא, לכל מי שאינו מכיר טוב את הנושא או למי שלא קרא היטב את שני הערכים, והצביע בעד, לא להתבייש ומותר לומר "טעיתי", זה לא מוריד מהערך של אף אחד. טישיו (שיחה) 16:14, 31 במאי 2022 (IDT)
Symbol oppose vote.svg נגד איחוד, אני לא רואה סיבה לאחד. איכא מאן דאמר (שיחה) 20:40, 31 במאי 2022 (IDT)
מפנה את המשתתפים לשיחה:לינה (מימי הכיור). שמש מרפא (שיחה) 20:53, 31 במאי 2022 (IDT)

הסרת התבנית

@טישיו, יש ליצור לפחות פסקה והפניה לערך מורחב.  שמש מרפא (שיחה) 21:50, 8 ביוני 2022 (IDT)
בוצע. טישיו (שיחה) 21:58, 8 ביוני 2022 (IDT)

דברים העומדים לאכילת אדם.

לשון המכלול הנפסלים בלינה הפסול חל על כל סוג של קדשים שנועדו להקרבה על המזבח או לאכילת אדם, כולל קרבן בהמה, עוף, מנחה[6], נסכים, מי ניסוך המים[7], או קרבן עצים. לעיתים נפסלים אף קדשים שאינם קרבים על המזבח, כגון מי הכיור ולוג שמן של מצורע, הנדרש להזאה עליו בתהליך טהרתו[8].

פסול לינה פסול לינה חל בחלקי הקרבן שעומדים להקרבה, או שטרם הסתיים תהליך הקרבתם. עכל


לכ' יש כאן סתירה בין הדברים בקטע הראשון נאמר גם לאכילת אדם ולעומת אומר הקטע השני שעומדים להקרבה.משך חכמה (שיחה) 13:42, 31 במאי 2022 (IDT)

בענין לינה לצורך מצוה.

הלחם משנה[29] מעלה אפשרות שפסול לינה אינו חל אם ההלנה היא לצורך המצווה, וכגון אדם המביא קרבן תודה בערב פסח והלין את בשרו לצורך אכילה ביום המחרת לקיים בו מצוות שמחה ביום טוב, זאת מכיון שההלנה היא לצורך קיום מצווה[30].


הלחם משנה כתב בעצמו שכותב את זה על צד הדוחק וכן כתב שזה מה שיש לו להליץ על הרמב"ם מפני הקושיות שהקשו עליו והיינו כי דבר כזה היה צריך להיות מפורש בש"ס ובראשונים.משך חכמה (שיחה) 13:59, 31 במאי 2022 (IDT)