כביש 431

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־00:07, 22 ביוני 2018 מאת מוטיאל (שיחה | תרומות) (גרסה אחת יובאה: ייבוא מוויקיפדיה העברית: ראה רשימת התורמים)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


שגיאות פרמטריות בתבנית:דרך

פרמטרים [ ערים ראשיות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

כביש 431
כביש 431 מדרום לראשון לציון
כביש 431 מדרום לראשון לציון
כביש 431 מדרום לראשון לציון
מידע כללי
סיווג כביש אזורי
ציר כביש רוחב
כביש מהיר ממחלף מבוא איילון עד מחלף ענבה
אורך 27.5
מיקום
נקודת התחלה מחלף מבוא איילון
נקודת סיום מודיעין-מכבים-רעות
שילוט בכביש 431
גשרי כביש 431 ומסילת הרכבת למודיעין (במרכז) מעל נחל ענבה
גשרי כביש 431 מעל כביש 6
מבט על תחנת הראשונים מכביש 431
רכבת פרברית לכיוון תחנת ראשון לציון הראשונים נעה על מסילת הברזל בין שני מסלולי הכביש
כביש 431 בראשון לציון מערב
מבט מזרחה לכיוון מחלף נס ציונה
מיגון אקוסטי ליד רמלה

כביש 431 הוא כביש מהיר בינעירוני המשמש כדרך פרוורית מהירה בדרום מטרופולין גוש דן ומקשר בין נתיבי איילון במערב ובין כביש 1 במזרח ועד לעיר מודיעין. הכביש נבנה כדרך דו מסלולית עם שלושה נתיבי נסיעה לכל כיוון ורצועה לבניית מסילת רכבת עתידית בין מסלולי הכביש. אורכו של הקטע המרכזי בכביש 431 הוא כ-23 קילומטר, והוא כולל 11 מחלפים ועשרות גשרים ומעבירי מים. בנוסף כולל הכביש מספר כבישי גישה, רמפות כניסה ויציאה באורך כולל של 54 קילומטר. סלילת הכביש החלה בשנת 2005 והוא נפתח לתנועה במלואו בפברואר 2009.

תוואי כביש 431 מתחיל במערב בנתיבי איילון במחלף מבוא איילון, מצפון למחלף חולות, ועובר מדרום לראשון לציון ולרמלה. במחלף נשרים חוצה הכביש את כביש 6 (כביש חוצה ישראל) ובמחלף ענבה את כביש 1. משם ממשיך הכביש לכיוון מודיעין-מכבים-רעות ככביש מקומי.

היסטוריה

תכנון הכביש החל בשנת 1991 על ידי חברת ד.א.ל הנדסה כמתכננת ראשית וכלל בשלב הראשון תכנון מוקדם והגשת תוכנית סטטוטורית. אישור התוכניות נמשך כ–10 שנים. בהמשך הוחלט לממן את הפרויקט בשיטת PFI ‏ (Private Finance Initiative) שבו הזכיין אחראי על מימון, הקמה, תפעול ואחזקה של הכביש. משך הזכיינות שהוגדר הוא 25 שנה, מתוכן שתיים וחצי לבנייה ו-22 וחצי שנה לתפעול (מערכת הבקרה) ואחזקה (תאורת הכביש, שילוט הכביש).

כדי להקטין סיכונים החליטה המדינה, על סמך הניסיון שנצבר בפרויקט כביש 6, להכין תכנון מפורט שישמש בסיס להגשת הצעות על ידי המתמודדים במכרז לקבלת הזיכיון. לאור מספרם הרב של הגשרים בכביש (כ-70 גשרים) ולוח הזמנים הקצר, צורפה חברת פ.ק.צ הנדסה כמתכנן-על נוסף (לגישור), כדי להגיע לאחידות של הגשרים וליצור אפשרות לחלוקת תכנון הגשרים בין משרדי התכנון.

במכרז לקבלת הזיכיון התמודדו מספר קבוצות שכללו בין השאר את חברות סולל בונה, שיכון ובינוי, שפיר, ארנסון ודניה סיבוס שזכתה לבסוף במכרז והקימה את הכביש באמצעות חב' הבת "נתיבי היובל". בשנת 2008 חתמה דניה סיבוס על הסכם עם חברת דרך ארץ (המפעילה את כביש 6) והעבירה לה את תפעול הכביש. טקס חנוכת הכביש נערך ב-25 בנובמבר 2009, מספר חודשים לאחר פתיחתו לתנועה.

עם פתיחת הכביש טענה החברה הלאומית לדרכים שמעקות הבטיחות נבנו שלא על פי התקן. מנגד טענה הזכיינית שהמעקות נבנו כהלכה ושמקור הפרשה הוא בסכסוך עסקי עם אחת מספקיות המשנה העוסקת בייבוא המעקות. לאחר כשבועיים החליט משרד התחבורה לחייב את הזכיינית לבנות מחדש את המעקות[1]. כמו כן, קיים סכסוך מתמשך בין מדינת ישראל לזכיינית באשר לעלות הבנייה של הכביש וההחזרים הכספיים לזכיין הנובעים ממנו. העניין הובא להכרעת בית המשפט.

ב-20 ביוני 2014 נפתח מחלף נס ציונה לתנועה גם לכיוון דרום, והוא מאפשר גישה לנס ציונה באמצעות כביש 423[2].

בשנת 2016 אירעו בכביש 5 תאונות דרכים קשות בהם נהרגו 8 בני אדם, נתון שהפך את כביש זה לכביש עם שיעור ההרוגים הגדול ביותר ביחס לאורכו לשנת 2016[3]

מערכת הבקרה

בכביש 431 פועלת מערכת בקרה[4] הכוללת עשרות מצלמות, מעקב אחר מהירות הנסיעה ועומסי התנועה באמצעות מאות גלאים, בקרת רמזורים "מסתגלת" במחלפים המנתחת את מצב התנועה ומקבלת החלטות בזמן אמת, הצגת מידע לנהגים באמצעות שילוט אלקטרוני ומרכז שליטה ובקרה המאויש במשך 24 שעות ביממה ומקושר למרכזי בקרה אחרים.

כביש 431 העירוני

כביש 431 העירוני מקשר בין מחלף ענבה לבין מודיעין-מכבים-רעות. הוא מתוכנן ככביש דו מסלולי רב נתיבי. מסילת הרכבת מתל אביב למודיעין עוברת בין מסלולי הכביש ומיועדת להמשיך בעתיד בין מסלולי כביש 431 לכיוון ראשון לציון. קטע זה של הכביש בוצע על ידי חברת נתיבי איילון. בשלב הראשון של הפרויקט נפתח בשנת 2005 המסלול הדרומי ממודיעין לתחנת הרכבת פאתי מודיעין. הוא שימש באופן זמני גם את התנועה מזרחה עד להשלמת המסלול הצפוני. בשנת 2006 נפתח המסלול בכיוון מערב מתחנת הרכבת למחלף ענבה. בשנים 2008 ו-2009 התבצעו במקום עבודות להשלמת המסלולים החסרים. בשל תנאי השטח כללו העבודות בניית חמישה גשרים נוספים לאורך התוואי. הכביש נחנך באופן רשמי בסוף 2009. באוגוסט 2011 נפתח בחלקו צומת 431/3 עם השלמת כביש 3 המקומי[5], ובחודש ספטמבר 2012 נפתח צומת 431 לתנועה וכביש ל-3 לתנועה עם התקנת הרמזורים במקום[6].

תחבורה ציבורית בכביש

החל מ-21 בספטמבר 2009 מפעילה חברת אגד את קו 431 הישיר בין ראשון לציון לירושלים. זהו מקרה ייחודי של קו אוטובוס שמספרו נקבע בהתאם לכביש שבו הוא נוסע, וכדי לפנות את המספר המיוחד שונה מספרו של הקו מירושלים לצריפין מ-431 ל-456.

מחלפים לאורך כביש 431

ק"מ שם סוג מפגש מיקום דרכים מצטלבות
הקטע העירוני בראשון לציון - תכנון)
? המשך כביש 431 לכיוון פלמחים הסופרלנד מתחבר לכביש גישה לסופרלנד
הקטע המרכזי -
9 מחלף מבוא איילון ראשון לציון כביש 20
10 מחלף קריית ראשון ראשון לציון שדרות מוטה גור
11 מחלף ראשון דרום ראשון לציון כביש 4
12 מחלף עין הקורא ראשון לציון כביש 42, כביש 4311
14 מחלף ראשונים ראשון לציון / נס ציונה כביש 412
15 מחלף נס ציונה נס ציונה/באר יעקב כביש 4313, כביש 423
16 גשר באר יעקב / נס ציונה 2 מסלולים - 300 מטר
18 מחלף רמלה מערב רמלה כביש 200
21 מחלף רמלה דרום רמלה כביש 40
24 מחלף נשרים יד רמב"ם, מצליח כביש 44, כביש 6, כביש 424
26 גשר מחצבות נשר רמלה 2 מסלולים - 80 מטר
29 מחלף ענבה כפר שמואל כביש 1
הקטע העירוני במודיעין-מכבים-רעות -
30 גשר מודיעין-מכבים-רעות 2 מסלולים - 400 מטר
31 מחלף פאתי מודיעין מודיעין-מכבים-רעות רחוב המלאכות - גישה לתחנת רכבת ולאזור המלאכה
32 מחלף ללא שם מודיעין-מכבים-רעות גישה לשכונת נופים ולאזור מלאכה
33 גשר מודיעין-מכבים-רעות 2 מסלולים - 350 מטר
34 צומת מודיעין-מכבים-רעות רחוב יהודה המכבי (גישה לשכונת אבני חן)
35 צומת מודיעין-מכבים-רעות שדרות החשמונאים/שדרות יצחק רבין
תוואי כביש 431

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כביש 431 בוויקישיתוף

הערות שוליים