המכלול:שיח עורכים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שיח עורכים
אירועי היום בקהילת המכלול

כ"ב בתמוז ה'תש"ף - 14 ביולי 2020

  • יום נהדר לכולם


ארכיון

דפי משנה




1 - 2 - 3 -











מעבר לתחתית הדף
המקום במכלול לשתף את העורכים בדעותיכם ובתחושותיכם

קלישאות

להלן מספר קלישאות שנתקלתי בהם בעיקר בתקופה האחרונה:

  • כאן זה לא ויקיפדיה!
  • כאן אנציקלופדיה, ולא אתר להפצת יהדות.
  • למה בכלל צריך את זה באנציקלופדיה חרדית?
  • לא עדיף לייבא מויקישיבה/חבדפדיה/ויקי אנגלית/יידיש?
  • זה לא אנציקלופדי.
  • זה כך גם בויקיפדיה.
  • המדיניות הזו רק מבריחה עורכים.

* דוד, יוסף, עידו, יהודה 1 (כל צירוף אפשרי משמות אלה), מה דעתכם? (ניתן גם להכניס את התיוג במילים אלה). Red Smiley.svg...יהודהשיחהבואו נבנה את המכלול ביחד • ד' באייר ה'תשע"ח • 09:49, 19 באפריל 2018 (IDT)

לא הבנתי את השאלה. עידו (שיחה) 09:51, 19 באפריל 2018 (IDT)
זו לא שאלה. זו קלישאה...--יהודהשיחהבואו נבנה את המכלול ביחד • ד' באייר ה'תשע"ח • 12:22, 19 באפריל 2018 (IDT)
שאלת "מה דעתכם" רק שלא הבנתי על מה אתה רוצה דעה. עידו (שיחה) 12:24, 19 באפריל 2018 (IDT)
ועכשיו הבנת? התכוונתי שזו אחת מהקלישאות כאן לתייג את הקבוצה של ארבעתנו בשביל לשאול מה דעתינו. (ואם לא יתייג לא יקבל תגובה? הרי אנחנו עוקבים אחרי שינויים אחרונים...)--יהודהשיחהבואו נבנה את המכלול ביחד • ד' באייר ה'תשע"ח • 12:27, 19 באפריל 2018 (IDT)
כיום לא ממש בעייה לעקוב אחר מעט השינויים האחרונים, במיוחד בשבילי שרובם בעטיי, אך ככלל זו לא שיטה מוצלחת. ואני אישית מעדיף להיות מתוייג. כאשר רוצים התייחסותי. ואגב לדעתי אין כזה דבר "הקבוצה של ארבעתנו" שכן יוסף ודוד לא פעילים מעבר לרמה של שינת חורף איש מסיבותיו. עידו (שיחה) 12:35, 19 באפריל 2018 (IDT)
נכון אבל כאשר זה חוזר על עצמו שוב ושוב זה הופך לקלישאה. יהודהשיחהבואו נבנה את המכלול ביחד • ד' באייר ה'תשע"ח • 12:47, 19 באפריל 2018 (IDT)
צחוק צחוק, אבל כשניסיתי לתקן משהו בערך 'זיהוי מקום המקדש' ולא הצלחתי, כתבתי על כך בדף שיחה, והיה קולי כקול הקורא במדבר, עד שתייגתי אתכם וקבלתי תשובה תוך דקה...
אגב, הכחלתי את דף המשתמש שלי, וכתבתי שם תובנה מסוימת שנראה לי שכדאי שתקראו אותה. עם סגולה (שיחה) 18:01, 19 באפריל 2018 (IDT)

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────(הזחה) עם סגולה, זה נראה קצת מגוחך שמתוייגים תמיד אותם משתמשים. לכן מתאים לספור את זה יחד עם הקלישאות. אכן אם אין ברירה צריך לתייג. על מה שכתבת בדף המשתמש שלך, אשתדל בלי נדר לעזור. אם חסר לך ערך מסויים כתוב לי בדף השיחה. אבל אני לא בטוח שאוכל תמיד לייבא, כי לפעמים זה חסום ולפעמים יש בו בעיות שאני לא תמיד יודע לתקן.--יצחקשיחה • ה' באייר ה'תשע"ח 19:56, 19 באפריל 2018 (IDT)

תראו "השחתה"

סופרקאליפרג'ליסטיקאקספיאלידושס (דף טיפול) להבא יש להיזהר יותר עם תרומות כמו "ריעםעוירקוםערופעןכע" יצירת דף עם התוכן ריעםעוירקוםערופעןכע. מה אתם יכולים לדעת... חחח--יהודהשיחה • כ"ב בתמוז ה'תשע"ח 01:32, 5 ביולי 2018 (IDT)

לחובבי אסטרונומיה

מאדים מגיע השנה לשיא זוהַר נדיר. (זוהרו עוד עתיד לגדול). File:מאדים 2018.jpg שימו לב לשעה ולתאריך. --יהודהשיחה • כ"ג בתמוז ה'תשע"ח 01:22, 6 ביולי 2018 (IDT)

המכלול:הומור

העברתי אותו לטיוטה. אבל חשבתי על דבר מתאים להוספה לשם.

כך נראה דף שמיובא מויקיפדיה בלי שיכתוב מעמיק המכלול:עצבנות מכלולאית "הבינו שיש עוד עשרות מכלולאים שיכולים לטפל בבעיה. שום דבר לא בוער. למעשה, המכלול הסתדר גם לפני שהגעתם אליו." ממש... --יהודהשיחה • ה' בתשרי ה'תשע"ט 12:25, 14 בספטמבר 2018 (IDT)

זה אולי יהיה נכון בה'תש"פ--יהודהשיחה • ה' בתשרי ה'תשע"ט 12:27, 14 בספטמבר 2018 (IDT)
עשרות שיכולים לטפל? אני לא יודע. אבל ברור שהוא הסתדר לפני שאני הגעתי.משתמש 2014 (שיחה) 21:17, 7 במאי 2019 (IDT)
משתמש 2014, לא נראה לי... ראה כאן לדוגמה, וגם כאן... בו"ה, שרגא Candle icon.png שיחה - ג' באייר ה'תשע"ט - 21:25 (IDT)

המכלול הוזכר ב"ודע מה שתשיב" בויקיפדיה

הנה קישור לשם: ויקיפדיה:ודע מה שתשיב#הטיה. (לא יודע אם עלה בהמכלול, אז הנה אני מביא פה אם לא. אם כן, נא תפנו אותי בבקשה למקום שעלה). אבגד (שיחה) 08:40, 13 בינואר 2019 (IST)

הנה מה שכתוב שם:

טענה: ויקיפדיה העברית נשלטת על ידי חבורה של כותבים דתיים - בהמון ערכים מוצגים עמדת ההלכה או דברי חז"ל, שממש לא מעניינים אותי.
תשובה: האנציקלופדיה העברית מגדירה עצמה, בפתח כל אחד מכרכיה, כ"כללית, יהודית וארצישראלית". ויקיפדיה העברית אינה יוצאת בהצהרה כזו, אך מעצם היותה כתובה בעברית, בעיקר על ידי יהודים תושבי ישראל, עולמם של כותבים אלה זוכה בה לביטוי נרחב. בנושאים שבהם בארון הספרים היהודי יש אמירה משמעותית, ראוי להביא מידע זה לידיעת הקורא. במידה מסוימת זהו חלק מהייחוד של ויקיפדיה העברית - זהו מידע שבדרך כלל לא יוצג בערך המקביל בשפות אחרות, לא משום שאינו חשוב, אלא מפני שדוברי צרפתית או גרמנית, למשל, חיים בתרבות אחרת, ותחומי העניין של דובריהן שונים, במידה מסוימת, מאלה של דוברי עברית. זה המקום לציין שהמקפידים על ההלכה אינם שלמים עם תוכנה של ויקיפדיה העברית - יש בהם שקוראים בה דרך מסנן אינטרנט (אינטרנט כשר), ויש אף שאינם מסתפקים בכך ומעדיפים את "המכלול" - מיזם המבוסס על ערכי ויקיפדיה העברית, אך משנה את תוכנם כך שיתאימו לקורא החרדי.

רק חבל שצריכים להשיב על טענה כזו :"בהמון ערכים מוצגים עמדת ההלכה או דברי חז"ל, שממש לא מעניינים אותי" כמה אנשים זה באמת לא מעניין אותם? ולמה כל ההבלים של עובדי עבודה זרה שמובאים גם כן ב"המון" ערכים אינם עילה לתלונה?--בבקשה (שיחה) 14:04, 11 במרץ 2019 (IST)

מחמאות על פופלאריות המכלול - בפורום אוצר החכמה

מחמאות על פופלאריות המכלול - בפורום אוצר החכמה רק חבל שאין ערך נפרד על פורום אוצר החכמה כמו שיש על פורום לתורה או על נדברו. אדומיניק (שיחה) 11:59, 14 בפברואר 2019 (IST)

אדומיניק, ביקשת קיבלת פורום אוצר החכמה. כעת אתה מוזמן להשלים את הערך ולתת לו צורה נאותה. אולי תזמין את המפרגנים והמבקרים מהפורום לתרום לערך הזה ולמכלול. מוטיאל (שיחה) 13:47, 14 בפברואר 2019 (IST)

בוצע בוצע אדומיניק (שיחה) 14:14, 14 בפברואר 2019 (IST)

המידע באדיבות המכלול

מכלולאים פעילים‎‏‌‏‎‏‎‏‌‏‎‏‌‏‎‏‏‌‏‎‌‏‌‏‎‏‌‏‎‏‌‏‎‏‌‏‏, נחמד לראות את זה, שרגא Candle icon.png שיחה - כ"ו בניסן ה'תשע"ט - 15:36 (IDT)

ר' שרגא, הקישור לא עובד. בברכה, א.ב. קיסרשיחה • כ"ו בניסן ה'תשע"ט • 17:28, 1 במאי 2019 (IDT)
ר' קיסר, תודה העליתי תמונה, כאן, בו"ה, שרגא Candle icon.png שיחה - כ"ו בניסן ה'תשע"ט - 17:41 (IDT)
יישר כח! מה מקורה? א.ב. קיסרשיחה • כ"ו בניסן ה'תשע"ט • 17:46, 1 במאי 2019 (IDT)
  • יפה!!! המכלול הופך לאלטרנטיבה איכותית.יושב פלשת (שיחה) 17:48, 1 במאי 2019 (IDT)
JDN, שרגא Candle icon.png שיחה - כ"ז בניסן ה'תשע"ט - 19:16 (IDT)

נושא שלא קשור ישירות למכלול, התייחסות לחכמת הטבע בימינו

בתר אדם שמתעניין בנושא התבוננות על חכמת ה' בבריאה. אני תמיד מחפש מידע בנושאים המדעיים הקשורים לכך. כעת חיפשתי על פיזיקה ומזה הגעתי למכלול. מה שהתרשמתי הוא שבעצם כל ה"תורות" המדעיות לא מושלמות, ואולי גם לא נכונות. לדוגמא דואליות גל-חלקיק. ייתכן שבכלל יש משהו נסתר שהחוקרים לא מבינים מהו וכבר מנסים תקופה ארוכה, למצוא פיתרון לבעיות. כמה דברים מעניינים ששמתי לב. א. כל נושא חדש שמתפתח במתמטיקה, יש לו שימוש בפועל בפיזיקה. (למשל אנליזה וקטורית), ב. כל פעם שפותרים חידה מסויימת נוצרת חידה אחרת. המסקנה המתבקשת לכאורה היא שאפשר לוותר לגמרי על שירות המדע כדי להבין "למה קורים דברים" ולהסביר הכל "כי כך גזר ה'" לא נצטרך להכניס לראשי הילדים התמימים שלנו את הרעיונות ללמוד את כל הדברים הללו. אמנם אין לזלזל במה שיש מזה נ"מ לרפואה או יצירת מכשירים חדשים וכיו"ב, אבל ההסבר ברמת העיקרון צריך להיות כך: ה' קבע שהטבע יתנהל בכללים מסויימים שניתן לעשות חשבונות מסויימים ולצפות תוצאות מסויימות. איך זה קורה? כי ה' מחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית.--משתמש 2014 (שיחה) 21:14, 7 במאי 2019 (IDT)

ל משתמש 2014

נראה שאתה אדם המאושר בעולם בזכות התמימות שזכית בה. אני כותב זאת בכנות רבה.
אבל 'לתבונה האנושית יש גורל מיוחד ... מעיקות עליה שאלות שאין ביכולתה לסלק אותן, מפני שהוטלו עליה כמטלה על ידי טבע התבונה עצמה, אך אין גם ביכולתה להשיב עליהן כיוון שהן חורגות מכל יכולותיה של התבונה האנושית'.
'כעת חיפשתי על פיזיקה ומזה הגעתי למכלול'. – המכלול, כמו ויקיפדיה, היא אנציקלופדיה 'עממית' שאינה כתובה על ידי בעלי מקצוע בתחומם וזה חסרונן הגדול של מקורות מידע מן הסוג הזה. [אל אף שהאנציקלופדיה העברית כבר אינה מעודכנת, בכל זאת עדיין איכותה וערכה רב מזה של ה'עממיות' כביכול]. מקורות אלו נפוצים לא בגלל האיכות שאיננה אלא בגלל שהם ניתנים בחינם והם נגישים. אם רצונך להרחיב ולהעמיק את הידע וההבנה שלך עליך לפנות אל ספרות יותר מעמיקה, אף שהיא עדיין מופנת אל הציבור הרחב, הבלתי מקצועי. ההפניות בסוף כל ערך יעזרו לך להגיע אל הספרות הזו.
כתבת: 'כל ה'תורות' המדעיות לא מושלמות'. זו עובדה עקרונית המובנת לכל. שכלו של האדם מוגבל ואין באפשרותו להשיג משהו בשלמות. הדבר נכון לא רק בעניני מדע. גם הבנתנו את האלהים, מהותו והנהגתו היא לעולם חלקית ולא מושלמת, כך הן גם אמונותינו. טבע האדם הוא שכל עולמו יש בו חלקיות, פגמים וספקות. לא יתכן אחרת. אבל טבע האדם הוא לחפש דרך ישרה ודרך אמת באותו עולם חלקי, פגום ומסופק שלו.
ראוי כי תבדיל היטב בין אמונה והדיון בה לבין הצרכים הנפשיים של המאמין. אלו שני דברים שונים לחלוטין. ההנחה כי השקפה מסוימת היא נכונה ואמתית משום שיש לי צורך נפשי בה, זו הנחה שאין לה על מה לסמוך והיא בטלה.
כתבת: ' ה' מחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית'. זו ההשקפה של הכלאם. ראוי שתבדוק משמעות הדעה הזו. האם אתה מסכים עמה?
'דברה תורה כלשון בני אדם' – זה הכלל שלאורו יש לקרא את דבר התורה על הבריאה. התורה פנתה אל המון גדול של מאמינים שלא היה מטבעם אז, וגם היום אין ביכולתם לתפוס את אמיתת הדברים כמות שהם. [מו'נ ח'ג כז]. התורה מתחשבת בהם ומספרת להם סיפור שיש ביכולתם לתפוס. ראה למשל דעתו של רש'י על ששת ימי הבריאה. והוא אחד מהוגים רבים. כי, באמת, התורה לא התכוונה מעולם להיות ספר המדע על הטבע. כוונתה שונה לגמרי.
כתבת: 'המסקנה המתבקשת לכאורה היא שאפשר לוותר לגמרי על שירות המדע כדי להבין "למה קורים דברים" ולהסביר הכל "כי כך גזר ה'" '. זו דרך בת יענה הטומנת ראשה בחול ומבקשת למצא במעמקי חשכת החול את אור המציאות. זו כמובן אשליה שקרית. האם אתה מבקש לחנך את הילדים בשקר? – דבר זה לא יועיל הרבה כי התבונה הפנימית, המצויה לפחות אצל אחדים מהם, תפרוץ את בית הסוהר ותצא לחירות. זה צלם האלהים שבה. או אז תעמוד על השקר שבו כלאו אותה.
שאלת שאלה נהדרת על ההתאמה בין המתמטיקה לפיסיקה. המקור של הראשונה היא התבונה, ושל השניה במציאות הנסיונית. עולה שאלת הגישור. כיצד שני תחומים הבאים ממקורות שונים מתאימים זה לזה. הדיון המעמיק ופורץ הדרך בנושא הזה נעשה על ידי עמנואל קאנט, גדול ההוגים מאז אפלטון ואריסטו [אין כאן הגזמה], בספרו 'ביקורת התבונה הטהורה'. המובאה למעלה פותחת את הספר הזה. שתי ההקדמות והמבוא כתובות בלשון בהירה ויקל עליך לקרא אותם. הספר עצמו קשה במיוחד לקריאה. קרא בתרגום החדש של ירמיהו יובל. עודד Freiherr (שיחה) 12:51, 10 בנובמבר 2019 (IST)
משתמש 2014 חזק ואמץ.
וכבר כתב הרמב"ם "והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאוה תאוה גדולה לידע השם הגדול כמו שאמר דוד צמאה נפשי לאלהים לאל חי וכשמחשב בדברים האלו עצמן מיד הוא נרתע לאחוריו ויפחד ויודע שהוא בריה קטנה שפלה אפלה עומדת בדעת קלה מעוטה לפני תמים דעות כמו שאמר דוד כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך מה אנוש כי תזכרנו ולפי הדברים האלו אני מבאר כללים גדולים ממעשה רבון העולמים כדי שיהיו פתח למבין לאהוב את השם כמו שאמרו חכמים בענין אהבה שמתוך כך אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם." (רמב"ם הלכות יסודי התורה ב ב).
ואם זה היה נכון בזמנו, שהתבוננו ב'ארבעת היסודות', אז כיום שאנו מודעים לכמויות הקרינה האלקטרומגנטית שסביבנו, וכל גל נקלט ע"י עשרים ושבע מגה קולטנים של העין (יש לך מצלמה בבית עם 27 מגה פיקסלים? - חוץ מהשתיים בהן אתה משתמש כעת), המזהים מרחקים ומקשרים כל קבוצת גלים לחפץ מסוים, והמידע מועבר בסיביות בקצב של 16 פריימרים בשניה לשלולית דם שמעבדת את זה בצורה מולטי מהירה, וכל זה הוא פרט אחד קטנטן ממאה טריליון התאים שנוצרו בתוך שקית עכורה ומופעלים כבר בתינוק בן יומו, וכל זה כאין לעומת עומק המחשבה והרגשות ששלולית הדם המופלאה מבצעת בראשינו, וכל הגאונות הזו היא לא רק בביצוע אלא בעצם הרעיון לבצע כזה דבר, אז מיד, -כל מי ששלולית הדם שלו אינה תקולה בצורה חמורה-, "מיד הוא נרתע לאחוריו ויפחד ויודע שהוא בריה קטנה שפלה אפלה עומדת בדעת קלה מעוטה לפני תמים דעות". ובמקביל "מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאוה תאוה גדולה לידע השם הגדול".
וישנם עוד הרבה היבטים, כמו אם תנסה ליצור מודל של מערכת השמש בבית שלך (זה יהיה 'בשכונה'...) תנסה לחשוב על זה - וזה מדהים. אבל בחרתי במשהו שאתה משתמש בו כשתקרא את מה שכתבתי..
והמולטי גאון שיצר את כל זה, ולא עשה זאת לחינם, גילה לנו בצורה ברורה וחד משמעית מה הוא רוצה שנעשה עם זה, ונטע בראשנו את החתירה הבלתי פוסקת לשאיפה למשמעות, ולחיפוש הבורא. (בשנים האחרונות יש 'מודה' 'להקשיב לטבע'. בנושאי בריאות הגוף ובעוד הרבה היבטים. כמו גם שוויון הזכויות שלפעמים גובל בטירוף (מצפה לאלו שילחמו ברצח החיידקים), ומעניינת התופעה הכלל עולמית בכל ההיסטוריה, שכל בני האדם חיפשו את אלוקים ואת המשמעות של חייהם, אם בצורה חיובית ואם בצורה שלילית (וכידוע, שגם 'שנאה' היא 'קשר' בדומה ל'אהבה')).
ואגב, אכן הפיזיקאים טוענים כי שפתו של הטבע היא המתמטיקה. (עם התגלות המכניקה הקלאסית, התעוררו הדטרמניסטים, אולם כל עוד לא פתרו את השאלה הפסיכופיזית, הרי שוברם היה בתוכם. וכשהתגלתה מכניקת הקוונטים, אוהו, הרי גדולי הפיזיקאים מדברים כאילו הם מחברים ספרי קבלה קדמוניים).
ועל דברי קודמי: בשביל להתפעל עד עומק נשמתך מיצירתו של הקב"ה, אינך צריך להתעמק בכל משוואות מקווסל, ולא להבין את שדות פרדיי, ובקושי לדעת על מגנט וחשמל וקרינה אלקטרומגנטית. ואת הידע המדעי הקיים על תופעות פיזיקאליות, אתה יכול לצרוך מאנצ. עממיות, ואין צורך שתתעמק בספרי לימוד בזמנים שהם 'לא יום ולא לילה'. אתה עשוי מאוד להתפעל מקריאת חוקי ניוטון, ולהעריך מעט מזעיר את תבונת הקב"ה ברפרוף מתיש על תורות היחסות ועיוותי ה'מרחב זמן' של איינשטיין. אבל ללמוד אותם? בשביל מה!? - אם יש לך משיכה למשהו? אם זה יועיל לעבודת החיים שלך? בוודאי שתתעמק בזה. אבל בתור ברירת מחדל? ממש לא! קודם תשקיע בחתירה לאמת ובהבנת וקיום דברי האלוקים המופלאים והיפהפיים.
ובקשר לעמנואל קאנט, יש לו ספר 'העולם כרצון וכדימוי', חמוד מאוד, אבל יפה יותר איך מגדיר זאת בעל החובות הלבבות, בתארו את חמשת השערים הפתוחים מהנשמה אל העולם. כתבתי בעבר על זה מסה קצרה, אולם חושבני שהתועלת בדברים אלו היא החשיבה העצמית והתובנה האישית. תחשוב על זה לפני הריצה לתרגומי ירמיהו יובל ;)
ואנקדוטה אישית: אני מודה לקב"ה על הזכות שהעניק לי להשתתף בעולם המופלא והמדהים שיצר פה! מישהו (שיחה) 10:53, 3 בדצמבר 2019 (IST)

לוגו חדש להמכלול

לדעתי צריך להכין לוגו חדש להמכלול, עם המספר 200,000, לרגל הגיענו ל200,000 ערכים במוצאי ט' באב תשע"ט. אדומיניק (שיחה) 00:52, 14 במאי 2019 (IDT)

בוצע בוצע שלמה המלך (◄✉ | תרומות) 22:31, 10 בנובמבר 2019 (IST)

המדריך לעתיד של רועי צזנה

[1] ואולי ישליך גם על התנהלות המכלול...--יהודהשיחה • ט"ו באייר ה'תשע"ט • 16:24, 20 במאי 2019 (IDT)