רכבלית

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף הרכבלית)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

-
רכבלית.svg
סמליל החברה המפעילה "כבל אקספרס"
סמליל החברה המפעילה "כבל אקספרס"
מידע כללי
מדינה ישראלישראל ישראל
עיר חיפה
מפעיל כבל אקספרס
מידע על ההקמה
חברה בונה נתיבי ישראל
(במקור יפה נוף)
התחלת בנייה אפריל 2018
פתיחת הקו 11 באפריל 2022
מידע על הקו
תחילת הקו מרכזית המפרץ
סיום הקו אוניברסיטת חיפה
סוג הקו רַכֶּבֶל להסעת נוסעים
אורך הקו 4.6 קילומטרים
צבע על המפה כחול
מספר התחנות 6
רשימת התחנות
מרכזית המפרץ, צומת הצ'ק פוסט*, רחוב רב-אלוף יעקב דורי*, הטכניון (מרכז), הטכניון (עליון)* ואוניברסיטת חיפה
* תחנות אלה משמשות כתחנות תפעוליות בלבד
https://cableexpress.co/index.html
תרשים הקו
מסלול הרכבל

Click to Shrink Back
רכבת מרכזרכבל חיפהמנהרות הכרמלכרמליתרכבת בת גליםמרכזית חוף הכרמלמרכזית המפרץרכבת ישראלמטרוניתאוניברסיטת חיפההטכניוןרכבליתמפת תחבורת חיפה חדשה.png
לדף הקובץ
תמונה אינטראקטיבית (לחצו להסבר)‏

תרשים של מערך התחבורה הציבורית בחיפה:
רכבת ישראל (בשחור), כרמלית (בכחול), מטרונית (בצהוב), רכבל חיפה (בירוק), רכבלית (באדום) ותחנות אוטובוסים מרכזיות מרכזית המפרץ ומרכזית חוף הכרמל

הרַכַּבְלִית[1] היא רכבל השייך למערך התחבורה הציבורית בחיפה ומקשר את מרכזית המפרץ ואת הצ'ק פוסט עם הטכניון ועם אוניברסיטת חיפה. הרכבלית היא הרכבל הארוך בישראל ורכבל תחבורה ציבורית הראשון בישראל להסעת המונים.

הרכבלית הוקמה כדי לתת לנוסעים חלופה לרכב פרטי ולאוטובוסים בשל מצוקת התחבורה בעיר ולהקל את מצוקת החנייה בקמפוסים שבמעלה הכרמל.

לרכבלית יש גם פן תיירותי – תחנת האוניברסיטה סמוכה לפארק הכרמל, מוזיאון הכט, חי-בר כרמל ו"שווייצריה הקטנה".

מבנה

אורך מסלול הרכבל כ-4.4 קילומטרים, והוא מגשר על הפרש גבהים של 460 מטרים. הרכבל מקשר בין שלוש תחנות נוסעים: מרכזית המפרץ, הטכניון ואוניברסיטת חיפה. לרכבל עוד שלוש תחנות, תפעוליות בלבד[2], בצומת הצ'ק פוסט, ברחוב רב-אלוף יעקב דורי ובטכניון. הנסיעה ממרכזית המפרץ עד הטכניון נמשכת כ-10 דקות, ומהטכניון עד אוניברסיטת חיפה כ-9 דקות.

את המערכת משרתות 148 קרוניות. כל קרונית יכולה להסיע עד עשרה נוסעים, שמונה מהם בישיבה ושניים בעמידה. לפיכך ההספק הפוטנציאלי עומד על 2,400 נוסעים בשעה בכל כיוון. הקרוניות יוצאות לדרכן בכל 15 שניות, והן נגישות לבעלי מוגבלויות. הרכבלית פועלת במשך כל שעות היממה, בהתאם לביקוש. מהירות הנסיעה היא 5 מ' בשנייה (18 קמ"ש) באוויר, וכשהקרונית מגיעה לתחנה, המהירות יורדת ל-0.3 מ' בשנייה, אך לא עוצרת לחלוטין. הדלתות נפתחות אוטומטית בכניסה לתחנה ונסגרות אוטומטית ביציאה ממנה. הקרוניות אינן כוללות מזגן אלא אפשרות לאוורור טבעי על ידי פתיחת החלונות, כיוון שמערכת מיזוג אוויר הייתה מכבידה על משקל הקרונות ומסרבלת את המבנה שלהן.

לאורך התוואי הוצבו 36 עמודי פלדה על בסיסי בטון תת-קרקעיים, שגובהם נע בין ארבעה ל-30 מטרים, בהתאם לטופוגרפיה ולסביבה.

הרכבל יוצר על ידי התאגיד השווייצרי-אוסטרי "גאראוונטה-דופלמאייר" (אנ')[3] שבנה גם את מערכי קרונות הכרמלית שסופקו בשנת 2018 במהלך שיפוצה. החברה שמפעילה את הרכבל היא חברת כבל אקספרס מקבוצת משפחת עפיפי שהיא חברת בת של נתיב אקספרס, וזכתה במכרז להפעלת הרכבלית בחיפה בשנת 2019 עם חברת ‏Bursa Teleferik (אנ') הטורקית.

בקרוניות הרכבלית מותקן אינטרקום חירום המחובר למרכז הבקרה. בתחנות יש חדר בקרה המפקח על תמונת המצב בכל קרוניות הרכבל ועל מערכת טלוויזיה במעגל סגור שמצלמת את כל הקרוניות בתנועה ועוד מיני מערכות. בתחנת טכניון עליון נמצא הדפו של הרכבלית, המשמש גם מקום חנייה לקרוניות כאשר היא אינה נמצאת בשימוש, ומקום תחזוקה שאליו נכנסות אוטומטית כל 148 הקרוניות במערכת.

בקרוניות הרכבלית מותקנים גם לחצן מצוקה המחובר ישירות למוקד החברה ומערכת כריזה קולית המכריזה על שמות התחנות לאורך התוואי. הכריזה מופעלת מחדר הבקרה של הרכבל באמצעות חיבורי תקשורת אלחוטית/קווית לאורך מסלול הרכבל. כשהקרונית נמצאת 20 מטרים מהתחנה, הכריזה נשמעת בשלוש שפות, עברית, ערבית, ואנגלית. כריזת חירום מותקנת לאורך כל התוואי של הרכבלית בתחנות ובקרוניות ומאפשרת שליטה ומתן הנחיות לנוסעים במקרה תקלה בכלל, כאשר דרוש חילוץ נוסעים מהקרוניות לאורך התוואי ועוד.

נתונים טכניים

  • אורך: 4.4 ק"מ לכל כיוון
  • כמות קרוניות: 156
  • תדירות: כל 15 שניות יוצאת קרונית מהתחנה
  • קיבולת לקרון: 8 אנשים בישיבה + 2 אנשים בעמידה
  • קיבולת מרבית לשעה: 2,400 אנשים בכל כיוון
  • כמות תחנות: 6

היסטוריה

לראשונה העלתה עיריית חיפה הצעה להקמת רכבל בין מפרץ חיפה, נווה שאנן עד לטכניון ולאוניברסיטה בשנת 1965[4][5], אך הנושא לא קודם במשך שנים רבות.

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בחיפה, בראשות ראש העיר עמרם מצנע, אישרה עקרונית את תוכנית הקמת הרכבל במרץ 1999. על פי תוכנית שהוגשה על ידי חברת תשתיות יפה נוף, שבבעלות העירייה[6]. בפברואר 2002 הקפיאה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בחיפה את דיוניה בעניין הקמתו של הרכבל, עקב התנגדות הטכניון לתוואי המוצע[7]. במאי 2003, בתום שנה של דיונים אינטנסיביים במהלכם הוחלט להזיז את התוואי, אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בחיפה את התוכנית[8].

באוקטובר 2007, הכריזה עיריית חיפה על השקת הפרויקט בעלות של כ-180 מיליון שקל[9]. באפריל 2008, החלה עיריית חיפה לערוך בחינת כדאיות כלכלית מחודשת לפרויקט. זאת, על רקע גידול חזוי של כ-17% בעלויות הפרויקט לכ-210 מיליון שקל[10]. במקביל פרסמה את המכרז להקמת הרכבל[11] ובחרה שלושה ספקים בין־לאומיים שעברו את שלב המיון המוקדם במכרז (Pre-qualification P.Q) לפרויקט מתוך עשרה מתמודדים[12].

בינואר 2014 מסר יונה יהב ראש עיריית חיפה, שבניית הפרויקט החלה וכי הוא צפוי להפוך לתפעולי בתוך כשנה וחצי[13], אך הפרויקט התעכב. במאי 2016, הודיע שר התחבורה, ישראל כץ, כי יקדם את פרויקט הרכבל, שעלותו עודכנה לכ-280 מיליון ש"ח[14].

בפברואר 2017 התקיימו קידוחים ניסיוניים באוניברסיטת חיפה לטובת הפרויקט. ביוני 2017 הונחה אבן הפינה.

באפריל 2018 החלו עבודות הבניה והוערך כי הן אמורות להסתיים במרץ 2020[15][16]. ביולי 2018 דווח שעלות הפרויקט תגיע לכ-315 מיליון שקל[17].

בפברואר 2019 החלה הצבת העמודים הראשונים של ה"רכבלית" בחיפה[2].

ביוני 2019 זכו החברות "נתיב אקספרס" ו"בורסה" הטורקית במכרז להפעלת הרכבלית[18] והן הקימו את חברת כבל אקספרס לצורך הפעלת הרכבל[3].

בפברואר 2020 הושלמה הצבת העמודים ונמתחו הכבלים בין העמודים במקטעים B, A ו-C. באפריל 2020 דווח על עיכובים בהתקדמות הפרויקט לאחר שעובדי התאגיד גאראוונטה-דופלמאייר עזבו את הארץ נוכח התפרצות מגפת הקורונה[19]. בספטמבר 2020 הסתיימו מתיחת הכבלים בין העמודים במקטעים E, D ו-F.

ביולי 2020 הפסיק משרד התחבורה את ההתקשרות עם חברת יפה נוף, האמונה על הפרויקט מטעם העירייה, עקב טענות המשרד על חריגות תקציביות ועיכובים בפרויקטי החברה[20]. האחריות לביצוע הפרויקט הועברה לחברת נתיבי ישראל[21].

ניסוי הקרוניות בקטע בין הטכניון לבין האוניברסיטה מעל רחוב אוסקר שינדלר, אוגוסט 2021

באפריל 2021 נפתח אחד ממקטעי הרכבל לבדיקות הרצה, והפתיחה הרשמית נקבעה ל-10 באוקטובר 2021 (פתיחת השנה האקדמאית)[22]. עם זאת, היא נדחתה למועד לא ידוע עקב סכסוך כספי-משפטי של משרד התחבורה והחברה המבצעת הקודמת - חברת "יפה נוף" עם היצרן השווייצי־אוסטרי - גאראוונטה דופלמאייר[23].

בדצמבר 2021 נחתם הסכם פשרה בין משרד התחבורה, נתיבי ישראל, החברה העירונית של חיפה - יפה נוף והיצרן האוסטרי דופלמאייר[24].

בתחילת מרץ 2022 החלה הרכבלית להסיע נוסעים בחינם כחלק מתהליך ההרצה, בשלוש תחנות פעילות: מרכזית המפרץ, טכניון מרכז ואוניברסיטת חיפה.

פתיחתו הרשמית לקהל הרחב תוכננה ל-25 במרץ 2022, הרכבלית תוכננה לפעול שבעה ימים בשבוע[25]. עם זאת התגלתה מחלוקת בין משרד התחבורה והשרה מרב מיכאלי הדוחפת להפעיל את הרכבלית גם בשבת, לבין עיריית חיפה ופוליטיקאים חרדים[26]. במסגרת המחלוקת נטען על ידי בכירים במשרד התחבורה ונתיבי ישראל כי העירייה מסרבת להעניק טופס 4 לרכבלית בגלל הכוונה להפעילה בשבת. לבסוף הוחלט כי הרכבלית תחל לפעול בימי חול בלבד[27][28][29].

ב-3 באפריל 2022 נחתם טופס 4 לרכבלית, לאחר דחיות ולאחר שתוקנו הליקויים הבטיחותיים בתחנות. בעקבותיו העבירה חברת נתיבי ישראל באופן רשמי את הפרויקט לידי החברה המפעילה כבל אקספרס[30]. ב-11 באפריל החלה הפעלה סדירה של הרכבלית, והיא נפתחה לציבור הרחב[31]. על הקרוניות מתנוססים שני לוגואים, הראשון לוגו החברה המפעילה כבל אקספרס, והשני לוגו שמצויר עליו רכבל על רקע כחול לבן וירוק, כאשר הוא גם מתנוסס בתחנות.

קובץ:Rakevelit logo on building.jpg
לוגו רכבלית ועליו מצויר רכבל בצבע כחול ירוק ולבן, הסמל נמצא לצד הלוגו של כבל אקספרס

מרכיבי הרכבלית

מערכת הרכבלית מורכבת בין היתר: מתחנות, תוואי הרכבלית, עמודים בתוואי, ומערכת הנעת הרכבלית המסופקת על ידי חברת דופלמאייר. המפעיל מבצע את כל הוראותיו ועבודותיו ביחד עם כל צוות החברה, ודואג לביצוע על כל השליטה והבקרה בתחנות, בקרונות, ובתוואי, שבו נמצאים העמודים, הגלגלות, התאורה, וכו'. וכשבתחנות יש חדר בקרה שמאפשר לבצע בקרה על הקרונות והתחנות, בשילוב עם בקרים אנושיים ולטפל במגוון אירועים הדורשים מעורבות בחדר הבקרה. התקשורת ישירות לחדר הבקרה, מבוצעת באמצעות אינטרקום חירום, בכל אחד מ-150 הקרוניות במערכת. כאשר יש תקלה ומצבי חירום.

תחנות

סימון שם תמונה מיקום גובה מעל פני הים קישור לתחבורה ציבורית מרחק לתחנה הבאה סוג
A מרכזית המפרץ תחנת מרכזית המפרץ מרכזית המפרץ מטרים ספורים כן 850 נוסעים
B צ'ק פוסט תחנת הצ'ק פוסט צ'ק פוסט כ-10 מ' לא 850 תפעולית
C (רב-אלוף) דורי תחנת יעקב דורי רחוב רב-אלוף יעקב דורי כ-120 מ' לא 1000 תפעולית והנעה
D טכניון מרכז תחנת טכניון מרכז סמוך לבניין דנציגר בטכניון כ-200 מ' כן 700 נוסעים
E טכניון עליון (אלונים) תחנת טכניון עליון והדיפו סמוך לבניין קנדה בטכניון כ-250 מ' לא 1000 תפעולית דיפו ובקרה
F אוניברסיטת חיפה תחנת אוניברסיטת חיפה בכניסה לאוניברסיטת חיפה כ-460 מ' כן 0 נוסעים

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רכבלית בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ ציוץ בטוויטר של האקדמיה ללשון העברית, 9 בנובמבר 2021
  2. ^ 2.0 2.1 סמר עודה - כרנתינג'י, החלה הצבת העמודים הראשונים של ה"רכבלית" בחיפה, באתר חי פה - חדשות חיפה, ‏12 בפברואר 2019
  3. ^ 3.0 3.1 עדכון מצב עבודות הרכבלית, בעמוד הפייסבוק של חברת יפה נוף
  4. ^ יהודה עזריאלי, תוכניות מרקיעות שחקים בחיפה, הצופה, 2 באפריל 1965
  5. ^ יעקב העליון, התוכנית להפעלת רכבת כבלים בחיפה - לשלב מעש, מעריב, 8 בדצמבר 1965
  6. ^ אושרה עקרונית תוכנית הקמת רכבל שיחבר בין מפרץ חיפה לאונ' חיפה, באתר גלובס, 4 במרץ 1999
  7. ^ עיכוב בהקמת הרכבל בחיפה עקב התנגדות הטכניון, באתר הארץ, 14 בפברואר 2002
  8. ^ אבי שמול, גל ניסים, ‏הופקדה התוכנית להקמת רכבל מהצ'ק פוסט לכרמל, באתר גלובס, 25 במאי 2003
  9. ^ אבי בר-אלי, עיריית חיפה תקים רכבל מהצ'ק-פוסט לטכניון ולאוניברסיטה ב-180 מיליון שקל, באתר הארץ, 28 באוקטובר 2007
  10. ^ אבי בר-אלי, עיריית חיפה תבחן מחדש הקמת הרכבל מהצ'ק פוסט לאוניברסיטה - העלויות גדלו ל-210 מיליון שקל, באתר הארץ, 7 באפריל 2008
  11. ^ פורסם המכרז להקמת רכבל מצומת הצ'ק פוסט לאוניברסיטת חיפה, באתר גלובס, 8 בספטמבר 2008
  12. ^ ליאור ברון, ‏נבחרו 3 הספקים הסופיים לפרויקט הרכבל בחיפה, בהיקף של כ-200 מיליון שקל, באתר גלובס, 8 במרץ 2009
  13. ^ בשמיים אין פקקים: רכבל יפתור את בעיית התנועה בחיפה, באתר חדשות 13 (לשעבר ערוץ עשר), 30 בדצמבר 2014
  14. ^ דורון סולומון, שר התחבורה: אקדם את פרויקט רכבל הכרמל, באתר mynet (כפי שנשמר בארכיון האינטרנט), 19 במאי 2016
  15. ^ אורן דורי, ה"אוטובוס" שירחף מעל לחיפה: פרויקט הרכבל יוצא לדרך, באתר TheMarker‏, 27 ביוני 2017
  16. ^ יגאל חי, סוף סוף: החלו העבודות להקמת הרכבלית, באתר כלבו – חיפה והצפון, 29 באפריל 2018
  17. ^ אתר למנויים בלבד מירב מורן, קישוט לראש העיר ב-315 מיליון שקל - במקום פתרון לפקקים, באתר TheMarker‏, 25 ביולי 2018
  18. ^ ליאור גוטמן, נתיב אקספרס ובורסה הטורקית זכו במכרז להפעלת הרכבל בחיפה, באתר כלכליסט, 19 ביוני 2019
  19. ^ בועז כהן, האוסטרים חזרו הביתה, פרויקט הרכבלית מתעכב, באתר כלבו – חיפה והצפון, 20 באפריל 2020
  20. ^ בועז כהן, משרד התחבורה הפסיק את ההתקשרות עם יפה נוף, באתר כלבו – חיפה והצפון, 2 ביולי 2020
  21. ^ אתר למנויים בלבד אסנת ניר, כך יחולקו הפרויקטים של יפה נוף בין החברות הממשלתיות, באתר TheMarker‏, 6 ביולי 2020
  22. ^ כרמל ליבמן, ‏שלוש שנים לאחר תחילת הפרויקט: הרצה ראשונה של הרכבלית בחיפה, באתר ‏מאקו‏‏, ‏12 באפריל 2021‏
  23. ^ סמר עודה - כרנתינג'י, הרכבלית בחיפה היתה אמורה להיפתח לציבור אמש (א) • הכל כבר מוכן, אז מדוע נדחתה הפעלתה?, באתר חי פה - חדשות חיפה, ‏11 באוקטובר 2021
  24. ^ דורון סולומון, תם הסכסוך: הרכבלית מהצ'ק פוסט לאוניברסיטה יוצאת לדרך, באתר mynethaifa, ‏9 בדצמבר 2021
  25. ^ סמר עודה - כרנתינג'י, הרכבלית בחיפה פועלת או לא פועלת? בדקנו, באתר חי פה - חדשות חיפה, ‏31 בינואר 2022
  26. ^ אתר למנויים בלבד עומר כרמון, מיכאלי רוצה שהרכבלית והכרמלית יפעלו בשבת. יש לה בעיה אחת, לפחות, באתר TheMarker‏, 20 בפברואר 2022
  27. ^ אתר למנויים בלבד עומר כרמון, מיכאלי ויתרה לקליש (בינתיים): הרכבלית לא תפעל בשבת, באתר TheMarker‏, 14 במרץ 2022
  28. ^ אין בשורה: משרד התחבורה טרם קיבל החלטה על הפעלת הרכבלית בשבת, באתר ניוז חיפה והקריות
  29. ^ הרכבלית כבר החלה לפעול, ואז שלפו בעיריית חיפה דוח ליקויים בטיחותיים, באתר mynetkrayot, ‏14 במרץ 2022
  30. ^ סמר עודה - כרנתינג'י, עיריית חיפה חתמה על טופס 4 לרכבלית חברת נתיבי ישראל מברכת על המוגמר, באתר חי פה - חדשות חיפה, ‏4 באפריל 2022
  31. ^ לייאור אל-חי, באיחור של חצי שנה: הרכבלית בחיפה החלה לפעול באופן מלא, באתר ynet, 12 באפריל 2022
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0