מסילת ראשון לציון – מודיעין

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מסילת ראשון לציון - מודיעין
רכבת שורק מסילת 431
מדינה ישראל
עיר ראשון לציון, רמלה, מודיעין-מכבים-רעות
מפעיל רכבת ישראל IsraelTrainLogoSymbolOnly.svg
מידע על ההקמה
חברה בונה אלקטרה
התחלת בנייה נובמבר 2019
פתיחת הקו 2025 (משוער)
מידע על הקו
תחילת הקו תחנת משה דיין
סיום הקו פאתי מודיעין
סוג הקו נוסעים
אורך הקו 30 ק"מ
רוחב המסילה 143.5 ס"מ
מסלולים 2
מספר התחנות 5
רשימת התחנות
משה דיין, מעוין שורק, תחנת הראשונים, תחנת הרכבת רמלה דרום, פאתי מודיעין

מסילת ראשון לציון – מודיעין (נקראת גם רכבת שורק או מסילת 431) היא מסילת רכבת עתידית של רכבת ישראל, שתחבר בין ראשון לציון למודיעין. חיבור זה יאפשר גישה ישירה לקו הרכבת המהיר לירושלים ולמודיעין מהפרברים הדרומיים של תל אביב ומערים כגון רחובות ואשדוד ללא צורך בנסיעה לתל אביב והחלפת רכבת לכיוון ירושלים או מודיעין.

בכך יתאפשר גם חיבור מסילתי ישיר בין קו אשדוד – רחובות – באר יעקב למודיעין-מכבים-רעות ולירושלים. חיבור ראשון לציון מערב עם הראשונים יאפשר גם מסלול רכבת מעגלי בדרום המטרופולין – תל אביב-חולון-בת ים-ראשון לציון-לוד, ולתל אביב בחזרה, עם אפשרות למעבר בנתב"ג.

בניית המסילה החלה בנובמבר 2019 והיא צפויה להסתיים בשנת 2025.

תיאור המסילה

פתח המנהרה שעתידה לחבר את תחנת ראשון מערב למסילת ראשון לציון - מודיעין
מסילת ראשון לציון - מודיעין
Head station
מודיעין מרכז
Enter and exit tunnel
Unknown route-map component "CSTR"
Unknown route-map component "SKRZ-G2o"
שדרות ענבה
Station on track
פאתי מודיעין
Unknown route-map component "SKRZ-G2o"
שדרות המלאכות
Unknown route-map component "eABZgl"
אל ירושלים
Unknown route-map component "ABZgr"
אל תחנות בן-גוריון, תל אביב
Unknown route-map component "KRZo"
גשר מתחת למסילת ירושלים - גנות
Unknown route-map component "SKRZ-Ao"
מחלף ענבה, כביש 1
Unknown route-map component "ABZg+l"
אל ירושלים
Unknown route-map component "eABZgl"
אל באר שבע
Unknown route-map component "SKRZ-G2o"
מחלף נשרים, כביש 6
Unknown route-map component "SKRZ-G2o"
כביש 44
Unknown route-map component "KRZo"
גשר מעל מסילה לוד - באר שבע
Underbridge
כביש 4304
Unknown route-map component "eBHF"
רמלה דרום
Underbridge
מחלף רמלה דרום, כביש 40
Unknown route-map component "PSL"
מבנה שו"ב
Enter and exit tunnel
Unknown route-map component "CSTR"
Unknown route-map component "SKRZ-G4o"
מחלף רמלה מערב, כביש 200
Underbridge
רח' דיזנגוף
Unknown route-map component "eABZgl"
אל רחובות
Unknown route-map component "KRZo"
גשר מעל מסילת לוד-אשקלון
Unknown route-map component "SKRZ-G2o"
רח' דרך חיים
Unknown route-map component "ABZg+r"
אל תחנות באר יעקב, לוד, תל אביב
Underbridge
מחלף נס ציונה, כביש 423
Station on track
ראשון לציון - הראשונים
Small bridge
Unknown route-map component "eBHF"
ראשון לציון - מעוין שורק
Unknown route-map component "hSTRae"
מעל ויאדוקט
Enter and exit tunnel

מנהרה מתחת למחלף מבוא איילון

Enter and exit tunnel

מנהרה מתחת לכביש 20

End station
ראשון לציון - משה דיין
מפת קווי רכבת ישראל

התוכנית המקורית

תוואי המסילה היה אמור להתחיל באזור תחנת ראשון לציון – משה דיין, להמשיך דרך מנהרה שתעבור מתחת לנתיבי איילון ופתחה נמצא מעט דרומית לתחנת ראשון לציון מערב, אחר כך דרך רצועה שהושארה למעבר מסילת רכבת לאורך שדרות יצחק רבין בראשון לציון, לעבור דרך תחנה חדשה שתוקם ליד המכללה למנהל, תחנת "תחנת שער ראשון" שתוקם מול התחנה המרכזית החדשה של ראשון לציון, משם המסילה הייתה אמורה הייתה לעבור דרך מחלף גן רווה ומחלף עין הקורא עד לתחנת הראשונים. מתחנת הראשונים המסילה תעבור בין נתיבי כביש 431 דרך תחנת הרכבת רמלה דרום העתידית, עד שתתחבר למסילה למודיעין ותתפצל לקו הרכבת המהיר לירושלים באזור מחלף ענבה.

תוכנית החיבור בין תחנת ראשון לציון – משה דיין לתחנת ראשונים אושרה בתוכנית מתאר ארצית, אולם יישומה בעייתי עקב עלותה הגבוהה ומורכבות מעבר מסילת הרכבת באזור מחלף גן רווה, שם לא נעשתה הכנה עבור התוכנית.

התוואי החלופי

בינואר 2014 הודיע שר התחבורה ישראל כץ כי משרדו והנהלת רכבת ישראל יבחנו חלופה לתוכנית המקורית עקב התנגדות ראש עיריית ראשון לציון דב צור לתוואי שאושר, כך שהמסילה העתידית לא תעבור דרך שכונות המגורים במערב ראשון-לציון.[1]

בפברואר 2016 הקציב משרד התחבורה תקציב מיוחד לפרויקט זה בין שאר פרויקטים נוספים ברכבת ישראל.[2]

ב-21 בפברואר 2017 פירסמה הוועדה המחוזית לתכנון ובניה-מרכז את התוכנית להפקדה. בתוכנית הזאת שונה התוואי, התוואי המוצע לאורך של כ-6.5 ק"מ יחבר בין שתי תחנות רכבת קיימות; ראשונים ומשה דיין. דרך תחנת רכבת חדשה - "מעוין שורק". כלומר, התבטל התווי העובר לאורך רחוב רבין בראשון לציון והתבטלו שתי התחנות המתוכננות ליד התחנה המרכזית החדשה של ראשון לציון וליד המכללה למינהל.[3]

תכנון המסילה נמצא בשלבי תכנון מתקדם של קבוצת ד.א.ל והוא חלק מתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל.

ב-2 בדצמבר 2018 פרסמה רכבת ישראל שני מכרזים המתייחסים לשני קטעי מסילה. הקטע הראשון שבין תחנת ראשון לציון הראשונים לתחנה המתוכננת ברמלה דרום, הקטע כולל מסילות חדשות באורך 5.5 ק"מ, שני גשרי רכבת, מנהרה ומבנה שליטה ובקרה. הקטע השני שבין רמלה דרום למחלף נשרים, הכולל מסילות חדשות באורך של 4.5 ק"מ, וארבעה גשרי רכבת.

אורכו הכולל של תוואי המסילה בפרויקט, אשר צפויה להיות חשמלית, הוא כ-30 ק"מ. במסגרת הפרויקט, מתוכנן להיבנות הגשר הארוך ביותר בארץ, 3.5 ק"מ אורכו, אשר ייבנה במקביל לכביש 431, בין מחלף קריית ראשון בואכה לתחנת ראשונים, וכן שלוש מנהרות בעומק של 20 מטרים מתחת לאדמה, מתחת לכביש 20, באזור מחלף מבוא איילון ובאזור רמלה דרום. אחת המנהרות תהיה באורך 450 מטרים, ועוד אחת באורך 250 מטרים.

הצפי לסיום הפרויקט הוא שנת 2025[4].

ב-3 בפברואר 2019 פורסם כי עלות המסילה המשוערת היא 1.565 מיליארד שקלים והפרויקט צפוי להסתיים בשנת 2024.[5].

ב-10 בספטמבר 2019 הודיעה רכבת ישראל על זכיית חברת אלקטרה במכרז להקמת הקטע הראשון של המסילה.[6].

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0