לדלג לתוכן

שיחה:הפגנת החרדים נגד גיוס בני ישיבות (2025)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני יום 1 מאת יהודה פיש בנושא מקור למספר המשתתפים

סיבת עיתוי העצרת

כתוב "לאחר מעצר תלמיד ישיבת עטרת שלמה בשלהי אוקטובר 2025 החריף המתח, והתגבשה החלטה של מנהיגי הציבור הליטאי חרדי, הרב דב לנדו והרב משה הלל הירש לקיים עצרת מרכזית." אני חושב שכדאי לרשום "לאחר סיום המלחמה החל גל מעצרים חדש של תלמידי ישיבה התגבשה ההחלטה....... טמיר ונעלם (שיחה) 11:39, 27 באוקטובר 2025 (IST)תגובה

יש מישהו (מלבדך) שפרסם קישור בין סיום המלחמה לקיום העצרת? מוטי ~ שיחה • ה' בחשוון ה'תשפ"ו • 11:43, 27 באוקטובר 2025 (IST)תגובה
לא מצאתי שזה נכתב עכשיו, אבל במשך המלחמה קראתי או שמעתי טענה שלא יוצאים להפגנה נגד גיוס במהלך מלחמה פעליה.
על ההפגנה במנהטן זה נכתב בפירוש כאן טמיר ונעלם (שיחה) 12:05, 27 באוקטובר 2025 (IST)תגובה
שאלה: מה נחשב "גל מעצרים"? למאי נ"משיחה • ה' בחשוון ה'תשפ"ו 12:09, 27 באוקטובר 2025 (IST)תגובה
לא הבנתי את עומק השאלה!
חזרו המעצרים וניסיונות מעצרים. טמיר ונעלם (שיחה) 12:42, 27 באוקטובר 2025 (IST)תגובה
@מוטי העיתונאי ישי כהן בראיון לנתן משי ואבי גדלוביץ בתוכנית אחת בצהריים:
"והתשובה שאני קבלתי שהיא נכונה גם וצודקת, זה שהבחורים הקודמים שנעצרו נעצרו ברובם בתקופת מלחמה, אתה לא יוצא להפגין במאות אלפים ברחובה של עיר בסוגיית חוק הגיוס והסדרת מעמד של תלמידי ישיבות בעיצמה של מלחמה"
אפשר להאזין כאן בדקה 8:40 טמיר ונעלם (שיחה) 21:24, 27 באוקטובר 2025 (IST)תגובה
אם כך אפשר לציין בערך. מוטי ~ שיחה • ז' בחשוון ה'תשפ"ו • 21:44, 28 באוקטובר 2025 (IST)תגובה
לא מסכים. פרשנות אישית של ישי כהן אינה מחייבת. לא היייתה שום הצהרה רשמית כזו בשום מקום. • מטעמים21:56, 28 באוקטובר 2025 (IST)תגובה
התגובה שלי התבססה על הציטוט "התשובה שאני קיבלתי" ז"א זו לא פרשנות שלו. ג.נ. לא האזנתי לריאיון. מוטי ~ שיחה • ז' בחשוון ה'תשפ"ו • 22:37, 28 באוקטובר 2025 (IST)תגובה
אני מסכים עם @טמיר ונעלם זה קצת לא בסדר לתלות אירוע כזה המוני במעצר בחור מישיבת עטרת שלמה, נכון מאד שהרב שלום בער סורוצקין עשה הרבה רעש בתקופה האחרונה בגלל מעצרו של אותו בחור, אבל קשה להאמין שגדולי ישראל קבעו את העצרת בגלל ערכו של בחור אחד על פני כל הבחורים שקדמו לו, ההסבר של @טמיר ונעלם הרבה יותר מסתבר, (וגם לזה שהכל תלוי במעצרו של הבחור מעטרת שלמה אין כל כך מקור מדוייק.) הבן התם (שיחה) 20:53, 30 באוקטובר 2025 (IST)תגובה
כן זה באמת לא נשמע טוב, ויכול להיות שזה גם פוגע בכל עשרות הבחורים שנעצרו עד כה שרק בגלל שלא למדו בישיבה שהיא מספיק במיינסטרים זה לא עניין אף אחד. הרועה הנאמן (שיחה) 14:09, 31 באוקטובר 2025 (IST)
בעצרת השתתפו למעלה מ800 אלף איש ונחשב לאירוע היסטורי במיוחד.

שם הערך

הכותרת לערך במכלול העוסק בעצרת הקודמת משנת תשע"ד הוא עצרת המליון נגד גיוס בני ישיבות (תשע"ד)

השם של הערך שם נקבע לאחר ויכוח ארוך ולאחר הצבעה שנערכה בשנת 2021 (ניתן לעיין בדף השיחה שם)

על כן נראה לי שיש לשנות את שם הערך ל-עצרת המליון נגד גיוס בני ישיבות (תשפ"ו) מאיר התותח (שיחה) 15:14, 28 באוקטובר 2025 (IST)תגובה

כנראה שאתה צודק. הערה קטנה, כרגע הערך הויקיפדי הועבר בכל מקרה לטיוטה, אני מציע להמתין קצת עם הדיונים הללו, גם כך תוכן הערך די דליל. • מטעמים21:52, 28 באוקטובר 2025 (IST)תגובה
מנטרים נא לשנות את שם הערך רבה ~ תדברו איתי 19:30, 30 באוקטובר 2025 (IST)תגובה
גם אם לא מחליפים את השם לפחות אם מישהו יכול שתהיה הפניה גם מהשם "זעקת התורה" וגם מהשם "עצרת החרדים" בלי תוספת, כי השם קצת ארוך מדי וכמפשים את זה אם לא כותבים את כל השם עולה ההפגנה הקודמת וההפגנה נגד בית המשפט העליון. הבן התם (שיחה) 14:27, 31 באוקטובר 2025 (IST)תגובה

האסון

מתברר שזה היה התאבדות האם להסיר? אלינדב ~ שו"ת ~ אין שום ייאוש ~ ח' בחשוון ה'תשפ"ו ~ 19:48, 30 באוקטובר 2025 (IST)תגובה

עדכנתי מויקי. אפר (שיחה) 20:02, 30 באוקטובר 2025 (IST)תגובה

עמדת העדה החרדית

כתוב: העדה החרדית, שמרה על עמדת התנגדות להשתתפות בעצרת, מתוך מדיניות עקרונית ארוכת שנים של אי-שיתוף פעולה עם מוסדות המדינה ועם יוזמות ציבוריות המקושרות למפלגות הפועלות במסגרת המערכת הפוליטית.[דרוש מקור] לפי עמדת העדה החרדית, ההתנגדות לגיוס בני ישיבות אינה פעולה מחאתית קצרת טווח, אלא חלק מתפיסת יסוד הלכתית לגבי מעמד התורה והקהילה החרדית ביחס למדינת ישראל, ולכן אין להשתתף באירועים המתקיימים בשיתוף פעולה עם גורמים פוליטיים.

כלל לא ידוע על התנגדות להשתתפות בעצרת מטעמם, וכל פרשנות זו, מלבד שלא צויין לה שום מקור, אינה קשורה לעצרות אלו, לפי מה שדווח, עיקר הסיבה שלא פרסמו בעדה"ח בעד ההשתתפות, הוא מטעם שלא ישתמשו בכינוס זה לחקיקת חוק גיוס עם יעדים ומכסות, (אבל גם זה לא היה רשמי, בשונה ממה שהתפרסם מכתב מהגר"ע אוירבך מהפלג)

וההוכחה הגדולה לכך שבעצרת הקודמת על גזירת הגיוס שהתקיימה בשנת תשע"ד השתתפו בה העדה"ח, וגם בעצרת זו (לפי מה שהתפרסם בינתיים) השתתפו בה הגר"מ שטרנבוך שאף כתב מכתב תמיכה בעצרת, וחברי הבד"צ, כמו הגר"י פישר והגר"ש ברנסדורפר הגר"נ קופשיץ והגר"א ברנסדורפר, וכן האדמורי"ם מדושינסקי ותולדות אהרן וקהל רב מחבריה.

ולכן לדעתי יש למחוק קטע זו, ולכתוב שלא פורסם מטעמם כרוז רשמי להשתתף בה, מלבד מכתב מהגרמ"ש, ובכל זאת השתתפו בה גדולי האדמורי"ם וחברי הבד"צ.

בן ראם (שיחה) 13:03, 31 באוקטובר 2025 (IST)תגובה

Done טופל. מוטי ~ שיחה • ט' בחשוון ה'תשפ"ו • 14:49, 31 באוקטובר 2025 (IST)תגובה

מקור למספר המשתתפים

מכלולאים פעילים‏ יש כתבה היום באתר אמס שמציין בכיר במשטרה שהיו יותר מ400,000 מי שיכול להוסיף את הקישור אני לא מצליח

זה שם הכתבה הקרב על המספרים: כמה השתתפו בעצרת התפילה ההמונית? Yehuda_Fishשיחה • ט' בחשוון ה'תשפ"ו • 14:59, 31 באוקטובר 2025 (IST)תגובה