שיחה:הרב מאיר צבי ברגמן/ארכיון 1

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

מחיקות ועריכות הלוקות בחוסר אובייקטיביות

8
ישראל ויספיש (שיחהתרומות)

בימים האחרונים נערכו מספר גדול של מחיקות והשמטות שלטעמי ולדעת רבים לוקות בחוסר אובייקטיביות ונעשו שלא בתום לב. תוך כדי הדברים התפתח דיון על כך עם העורכים. ברצוני להציג בפני כולם את הדו"ד בענין לשיפוט כולם:

חזרה על עריכה

9 תגובות • לפני יומיים תכליתי (שיחהתרומות)

הרב מאיר צבי ברגמן

כפי ששמת לב, עריכה שביצעת בדף הרב מאיר צבי ברגמן בוטלה על ידי אחד המשתמשים באתר ולמרות זאת חזרת וביצעת אותה עריכה פעם נוספת.

חזרה על עריכות שבוטלו, ללא דיון בדף שיחה, אינה מקובלת במכלול.

לתשומת ליבך: עריכות חוזרות ונשנות של עריכות ששוחזרו, ללא דיון, יובילו לחסימתך.

תודה, להגיב תודהלפני 3 ימים ישראל ויספיש (שיחהתרומות)

א. תודה שהערת והארת את תשומת ליבי לכללים. לא אשנה בזה. ב. בכל אופן לטעמי ביטולי העריכה הם מגמתיים, ללא כל נימוקים הגיוניים. ובפרט כאשר בערכים רבים אחרים ישנם תיאורים כגון אלו שעדיין לטעמך אינם מהווים ערך אנציקלופדי, ומשום מה עומדים על תילם. ג. כל מה שנכתב הוא רחוק רחוק מחומר ביוגרפי. לכל פרט ישנה משמעות בתיאור הדמות, אם לא לך אז לרבים אחרים שנעזרים בזה. תודה

להגיבלפני 3 ימים תכליתי (שיחהתרומות)

א. נהנה שאתה מדבר לענין. ב. כמו שאמרתי, ח"ו אל לך לחשוד בי כמגמתי, אני בכלל לא נמנה על עדת הליטאים, ואיני מעורב בפוליטקיה וכד'ו, כל מה שערכתי זה אך ורק לצביון האנציקלופדיה, תאר לעצמך, שמחר אוסיף למשל בערך הרב ישכר דב רוקח (השני) שרבי אהרן מבעלזא התבטא עליו שהוא "צדיק הדור והוא יושיע את ישראל" ((דוגמא בעלמא)). לדעתך זה אנציקלופדי או שזה מתאים לספר ביוגרפיה על האדמו"ר מבעזלא?. התשובה היא חד משמעית שלא. ג. אם זה משמעותי זה בהחלט לא עושה את זה אנציקלופדי. לגבי ערכים אחרים, זה לא קושיא, כי מה שלא אנציקלופדי בהחלט אפשר למחוק בערכים אחרים גם.

להגיב תודהנערכה לפני 3 ימים ישראל ויספיש (שיחהתרומות)

א. תודה על המענה זה לא מובן מאליו. ב. תש כוחי מלהתעמת ולהתווכח מה מוגדר כערך אנציקלופדי ומה לאו. איני במעמד שהוא מותיב לה והוא מפרק לה. ושוב כי איני מרגיש שהדברים נעשים בתום לב. ולא משנה אם הינך משתייך לעדה כזו או אחרת. ג. ספציפית הדוגמא שציינת אינה ממן הענין ואסביר: תסכים איתי שלדוגמא על רבי ישעיה מקרסטיר כשמצוין שהיה "נודע כמכניס אורחים ומחלק צדקה לנזקקים. כותבי תולדותיו כותבים שגם כשלא נותרה פרוטה בכיסו לווה כדי להמשיך לחלק" סוף ציטוט, אין הדבר מהווה כעובדה ביוגרפית אלא כנתון אנציקלופדי המתאר את הדמות. ואין זה דומה כלל לדוגמא שציינת שבמהותה היא אמירה כללית שנאמרה (ככל הנראה) מהרבה צדיקים וקדושים שונים על ממשיכיהם וכדו'. מה שאין כן העובדות על נשוא שיחתנו, במהותן הן משמעותיות, מוסיפות ותורמות, לתיאור הדמות ולביוגרפיה של נשוא השיחה, מי הוא האיש, מה היו טיב קשריו עם חכמי דור העבר. נ.צ ואבני דרך, מה הם דעותיו והקו הכללי של השקפותיו. לענ"ד אם באנו לפרט את הביוגרפיה של חייו דל הוא העט ותכלה היריעה. ד. מסקנת הדברים: נראה כי עריכת הדברים על ידך, המחיקות וההשמטות, נעשו בהינף רגע, גם אם לא במזיד, אך עדיין ללא כל מחשבה אובייקטיבית על החשיבות והתועלת שבנכתב כערך אנציקלופדי לתיאור הדמות בקווים כלליים.

להגיבלפני יומיים תכליתי (שיחהתרומות)

לא מסכים שמה שמחקתי הוא אנציקלופדי ולא מסכים שמחיקותיי לא אובייקטיביות.

להגיב תודהנערכה לפני יומיים ישראל ויספיש (שיחהתרומות)

תגובה בלא נימוק לא מהווה תשובה. אדרבה תסביר לי על כל חלק מדוע אינו מהווה כערך אנציקלופדי. ותעשה טובה עם עצמך ואל תתפס לתואר זקן ראשי וכדו' (שאגב היה עד לאחרונה על הרב ברוך מרדכי אזרחי זצ"ל ומשום מה לא ראית אתה ושכמותך כבשרך, צורך "לערוך" שחלילה לא יהיה משהו לא אנציקלופדי...) ואיני רואה צורך וטעם להמשיך בדיון הכה פורה כשאתה מתבצר בעמדותיך ללא כל הסבר ונימוק לפעולותיך. תודה.

להגיבלפני יומיים כיכר הלקש (שיחהתרומות)

גם אם אתה חושב שנעשה פה עוול אסור לך לשחזר עריכות אלא רק לדון ע"כ בדף שיחה אם אתה צודק אז יסכימו איתך שם ותוכל להחזיר

להגיב תודהלפני 3 ימים ישראל ויספיש (שיחהתרומות)

אין כל טעם להגיב ולהעיר לאחר שכבר השבתי לקודמך

להגיבלפני יומיים כיכר הלקש (שיחהתרומות)

אתה הגבת לו לגופה של עריכה והיה נראה לי שדיני מלחמת עריכה לא ברורים לך אז אני הבהרתי שגם אם אתה צודק אסור לחזור

שמש מרפא (שיחהתרומות)

התוספת הזו הוסרה כבר לפני זמן רב על ידי (גם הסברתי למטה), ולא ברור איך היא מצאה את דרכה שוב לערך. אין לכך שום משמעות, בני ברק של החזו"א הייתה קטנטנה והחזו"א נהג לעודד את הבחורים המעטים שהיו אז. אין שום נפ"מ באיזה משפט הוא השתמש כלפי מי. גם שאר התוספות מיותרות.

רעואל (שיחהתרומות)

תודה למי שעדכן שאסור לערוך לאחר מחיקה לא ידעתי אבל אני מוכרך לציין שהתואר זקן מועצג"ת הוא לא תואר חדש ואין סיבה שפתאום כשהגרמ"צ נהיה זקן המועצת נזכרים שזה בכלל לא תואר (למרות שזה כן) אבל זה פשוט מגמתי ולא עניני ובאגב משהוא טען שמרן הגר"ד לנדו יותר מבוגר אז לידיעתו הוא יותר צעיר במספר חודשים בנוסף לזה שהוא לא חבר מועצג"ת עדיין בברכה

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

מדובר בטרללת המאפיינת טרולים, מקווה לראות את כולכם בערך על ר' אריה לוי עם התבטאויות חכמי הדור עליו וכל כדומה, משה וייסברג לעיונכם.

תוארו האם הרב ברגמן ראש ישיבה או ראש כולל

12
הסיכום נערך בפעם האחרונה על־ידי ואולם חי אני 21:32, 12 בנובמבר 2023 לפני 6 חודשים

דרושה הבהרה

סלבודקאי (שיחהתרומות)

מה התואר המקובל בציבור החרדי למי שעומד בראשות כולל, ראש ישיבה או ראש כולל?

תכליתי (שיחהתרומות)

בנידו"ד פשוט שהתואר ראש ישיבה. וכן עמא דבר. ולא דו"ק.

ואולם חי אני (שיחהתרומות)

סלבודקאי אין מקום לשאלות הוא ראש כולל בישיבת רשב"י... (עיין ותמצא שכך קוראים לכולל)

וחוץ מזה שלא נראה לי כאן המקום לשאול שאלות כאלו אחרי שהוקבע ברבים שתוארו הוא רה"י

סלבודקאי (שיחהתרומות)

השאלה איפה הוקבע שתוארו רה"י האם באתרי האינטרנט או שככה באמת אברכי הכולל שלו קוראים לו, מה שהביאו ראיה מרבי יחיאל מיכל פיינשטיין לא דומה כי הוא היה רה"י לפני זה במקומות אחרים ואח"כ היה רק ראש כולל אז המשיכו לקרוא לו רה"י.

אני שואל בכנות, לא בא להתריס, יש הרבה שמרגישים שזה תואר שסתם הוצמד לו.

ואולם חי אני (שיחהתרומות)

סלבודקאי נכון,

א' גם אם זה סתם הוצמד לו - אבל כך הוא מכונה כיום. ב' לא כ"כ קשה לפתוח את הערך ישיבת רשב"י ולראות שבעבר היא היתה ישיבה ולכן עד היום היא קרויה כך והוא נקרא כך בהתאם לזאת.

סלבודקאי (שיחהתרומות)

אביו שימש כראש ישיבה בישיבת רשבי בזמנו, והוא הקים כולל שם בעזרתו של הרב שך

תכליתי (שיחהתרומות)

מטעמים, מה בדיוק הפורום? דיון יפה וטוב. נא לשנות את הסיכום. בבקשה.

ואולם חי אני (שיחהתרומות)

תכליתי עיין פה, שם תוכל גם לראות באיזה שעה השארתי את ההודעה, ולא קיבלתי עליה תגו'

תכליתי (שיחהתרומות)

לאיפה קשרת לדף שיחה שלי? מה יש לראות שם?

ואולם חי אני (שיחהתרומות)
תלמיד חכמי הדור (שיחהתרומות)

גם ר' מרדכי מן היה נקרא 'ראש ישיבת בית הלל' אע"פ שזה כולל

מבשר ציון (שיחהתרומות)

ישיבה זה לא הכוונה לרווקים בלבד א' הוא היה ראש ישיבה ברחובות ב' גם שם ה'כולל' שלו הוא 'ישיבת רשב"י' ג' זה השם שבו הוא נקרא על ידי הציבור, בפניו ושלא בפניו לדוגמא: אברך כותב מעל ההסכמה לספרו: הסכמת ראש הישיבה, וגם בחותמת שלו והבלאנקים של הישיבה, כתוב 'ראש הישיבה'

יחסו (המאוד לא חריג) למדינה

3
איסתרק (שיחהתרומות)

ישראל ויספיש בנוגע לעריכה זו, ראשית לפי כללי המכלול אין לחזור על עריכה שבוטלה, אלא יש לפתוח דיון בדף השיחה.

לגופו של עניין, דעתו לפיה ממשלה ימנית אינה השלטון האידאלי לפי התורה ואנחנו עדיים בגלות, היא רעיון בסיסי מאוד בעצם ההשקפה החרדית, ואין טעם לציין אותה בכל ערך על רב חרדי.

ישראל ויספיש (שיחהתרומות)

צודק, לא הכרתי דיו את כללי המכלול. אך בכל אופן העליתי זאת, כי לטעמי ערך זה אינו על עוד "רב חרדי". כי אם על אחד מבכירי רבניה ומהיושבים ראשונה במנהיגיה.

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

אך טעית כי אם כי יש עיתונאי שמקדם לו מכל מקום אין לו כלל השפעה מעשית

סלבודקאי (שיחהתרומות)

יש מישהו שיש לו הוכחה לגילו המדויק של הרב ברגמן?

אני רוצה מסמך שמראה את גילו לא השערה או שמועות, כי יש כאלה שטוענים שהוא צעיר בכמה שנים ממה שנכתב כאן, או שהוא נולד בחודש סיון ולא בחודש אדר

תלמיד חכמי הדור (שיחהתרומות)

כעת מעודכן שהוא נולד בחשוון, יש לכך מקור?

Davidd (שיחהתרומות)

אותו המקור כמו פה

תלמיד חכמי הדור (שיחהתרומות)

ומה המקור פה?

תכליתי (שיחהתרומות)
שמש מרפא (שיחהתרומות)

תודה, שים תבנית בעבודה והסר אותה כשתסיים.

הגיוני (שיחהתרומות)

יש מקום לציין בעמדותיו את אמירתו כי לירוק על נוצרים או סמלי נצרות יש בזה חילול ה'

ליפמן (שיחהתרומות)

חילול ה' או התגרות באומות? זה שני דברים שלפעמים מבלבלים ביניהם.

הגיוני (שיחהתרומות)

נכון, אבל הרב ברגמן אמר חילול ה', ולא התגרות באומות, ולכן ראיתי לנכון לציין את זה בעמדותיו, כי התגרות באומות אין בזה חידוש גדול.

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)

הפוך לציין את דעותיו על התגרןת באומות מאוד חשוב מפני שזה קו העובר כחוט השני בכל מאמריו, ויצויין שזו ההשקפה מסורה לו מבית רבינו חותנו זצוק"ל

תכליתי (שיחהתרומות)

בקשר לעריכה זו, למה ביטלת? תנמק? כל מה שמחקתי לא אנציקלופדי. מתי תבינו שערך במכלול זה לא ספר ביוגרפיה?

שמש מרפא (שיחהתרומות)

אי אפשר לבטל ללא נימוק. אנא החזר לגרסה שלך ותמשיך לערוך, כשתסיים יהיה ניתן להמשיך את הדיון כאן.

תכליתי (שיחהתרומות)
מקוה (שיחהתרומות)

בנתיים הפעלתי הגנה ליום. אם נתקעת באמצע עריכה יהיו כאן כאלו שיכניסו לך את זה

רעואל (שיחהתרומות)

אם אפשר לשנות את התואר מחבר מועצג"ת לזקן מועצג"ת כי לאחר פטירת הגאון הגדול הגרב"מ אזרחי זצוק"ל הוא הכי מבוגר במועצת בתודה

מטעמים (שיחהתרומות)

סוף המשפט שכתבת סותר את תחילתו.

וכי אצל הקודם שהיה הכי מבוגר כן היה כתוב כך?

Davidd (שיחהתרומות)

טעות

מוטי (שיחהתרומות)

לא שמעתי על התפקיד של זקן חברי המועצת..

תלמיד חכמי הדור (שיחהתרומות)

יש להוסיף, שהוא יותר צעיר מהגר"ד לנדו [שאמנם אינו חבר מועצת באופן רשמי, אך מעמדו הוא כזה, וכמו הגרי"ש אלישיב והגר"ח קניבסקי]

Davidd (שיחהתרומות)

א. הגרי"ש והגר"ח מיום הקמת דגל התורה היו במעמד כזה פשוט משום שלא רצו להצטרף, והגרד"ל מעולם לא היה קשור וד"ל, וגם היום לא ידוע שיש לו מעמד כזה . ב. הגרמ"צ הוא ותיק עשרת מונים מכל חברי המועצת הצטרף ביחד עם הגרי"ג ועוד

שמש מרפא (שיחהתרומות)

זה לא רלוונטי, זה חסר משמעות ואין מקום לציין זאת בערך.

Davidd (שיחהתרומות)

כתבתי לגבי הטענה של "התלמיד"

כיכר הלקש (שיחהתרומות)

לא רק לא רלוונטי אלא גם לא ענייני

Davidd (שיחהתרומות)

מה שרלוונטי שאתה קשור לזכרון ולסלבודקה וכל השיחות שלך קשורות לשם

תהלים (שיחהתרומות)

שמש מרפא בקשר לגירסה זו, 1. למה מחקת בקישורים חיצונים את הסרטון שהוספתי? (כעת אין אפי' קישור לסרטון אחד ממנו, זה לא שחובה שיהיה, אבל אין שום כלל להסיר, ובדיוק לכגון זה נועד קישורים חיצונים).

2. לגבי: "עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל כתב מכתב לבחורי ישיבות מחו"ל הלומדים בא"י שלא יבואו לארץ", זה לא סתם אמירה, יש לזה חשיבות, כיוון שבעבר וגם כעת, יש רבנים שבזמן המלחמות בא"י, אומרים לשואליהם שאפשר לנסוע לא"י "כי שם הכי בטוח", וזה נחשב ל"נושא", לכן לא מיותר להביא את דעתו בזה.

גם מחקת פעמיים במקומות שונים בערך את תואר כבוד מינימאלי "הרב" ליד שמו, גם זה כביכול מיותר?

Davidd (שיחהתרומות)

באופן קבוע שמש מרפא מוחק בערך זה ומציג את עצמו כאילו הוא ענייני

שמש מרפא (שיחהתרומות)

אין שום חובה שיהיה סרטון, ואין שום דבר משמעותי או מהותי בסרטון שהוסף.

באופן כללי, אין מקום לאמירות והוראות נקודתיות אלא לכאלה שמשקפות עמדה בנושאים מהותיים, כמו גיוס, חינוך וכדומה. אולי אפשר לתמצת את זה למשפט.

תהלים (שיחהתרומות)

כאלה יש בעשרות ערכים בקישורים חיצונים, זה נועד למי שרוצה לראות את הרב, בדיוק כמו תמונה שאינו מהותי או משמעותי, ובכל זאת אין למחוק סתם תמונות בערכים. בכל מקרה אם אין כלל המורה להסיר סרטונים כאלו שאפשר לצפות בהם בנשואי הערך, אתה מתבקש לא לחזור על מעשיך.

שמש מרפא (שיחהתרומות)
תהלים (שיחהתרומות)

עיינתי ולא ראיתי משהו שפוסל לתת קישור לערוץ העוסק בנשוא הערך.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

לא שמתי לב שמדובר בערוץ. אפשר להחזיר.

אשמח להשכיל ולהבין מה מוגדר כערך אנציקלופדי ומה לא

6
ישראל ויספיש (שיחהתרומות)

האם להביא ציטוט מדמות תורנית על דמות אחרת, ציטוט שמגדיר את סיפור חייו וקשריו עם אותה הדמות, דהיינו קשר הרב לתלמידו, זה אינו נחשב לערך אנציקלופדי?

שמש מרפא (שיחהתרומות)

ראשית עקרונית התשובה שלילית. תוכל לראות כאן למשל שהסרתי פסקה כזאת מערך אחר. כמובן שתמיד יש מקרים יוצאי דופן.

שנית, זה לא מגדיר כלום. כתוב כבר שהיה מקורב לחזו"א. הציטוט שהובא הוא ביטוי לעידוד והוא פחות או יותר חסר משמעות..

ישראל ויספיש (שיחהתרומות)

ראשית עקרונית אני מקבל את ההסבר. אם כי הדימוי לדמות שהבאת כסיוע לדבריך אינו מדויק ואסביר: דברי החזו"א בדיעבד אינם מהווים כסיפור על עידוד תלמיד וכדו' כפי הפסקאות שהסרת בדף אחר, כי אם זה משקף הסתכלותו על הנער אז וראיתו את בניית עתידו הרוחני לאורך השנים. מה שאין כן בדף שהגת באמת לפסקאות הללו אין מעבר לדברי הלל ושבח לדמות שאיננה שבאמת כיום אין לה כל ערך אנציקלופדי. בפרט לאחר הסתייגוייתך: "כמובן שתמיד יש מקרים יוצאי דופן" דומני שבנידון דידן לא צריך להגיע שזה מקרה יוצא דופן אלא עובדה שמשמעותית לרבים וטובים בתולדות חיי הדמות.

דוד פתאל (שיחהתרומות)

מי מגדיר מהו יוצא דופן או לא?

תכליתי (שיחהתרומות)

אני כשראיתי בערך של הרב ברגמן שהחזו"א התבטא עליו כך, זה נתן לי המון. אני חושב שזה מידע מאוד משמעותי, אם כי ניתן לחלוק על חשיבות אנציקלופדית שבה, אבל בהחלט זה לא סתם עוד איזה משפט, אלא משפט חזק מאוד שאם זה נכון, אז ברבות הימים יהיה למשפט הזה משמעות ופרסום מיוחד, כלענ"ד.

תכליתי (שיחהתרומות)

ישראל ויספיש, תראה מה שכתבתי כאן. אני גם מודה שזה משפט חשוב מאוד, אבל לא אנציקלופדי.

שטופער (שיחהתרומות)

למה הוא לא מופיע (או שמופיע ולא מופיע שנפטר)

ישראל מאיר ק. (שיחהתרומות)

מופיע למעלה יותר.

שטופער (שיחהתרומות)

אז למה לא להכניס גם בקטע "משפחתו"

ישראל מאיר ק. (שיחהתרומות)

במקום לשאול תוסיף

אין נושאים ישנים יותר