שיחה:רבי יצחק מנחם מנדל דנציגר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני 24 ימים מאת ישראל הכהן בנושא הבא בתפקיד
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

עריכות שהלכו לאיבוד

ספרי קודש לא חבל על עריכות שהלכו לאיבוד, כי אם חבל על חוסר סבלנות. דויד (שיחה) י"א בתמוז ה'תשפ"ד 16:18 (IDT) 16:18, 17 ביולי 2024 (IDT)תגובה[תגובה]

יישר כח. חשבתי שזה בגלל שאני (ואחרים) לא כתבו נבמ. לא עליך תלונתי. ספרי קודש שיחה י"א בתמוז ה'תשפ"ד • 16:20, 17 ביולי 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
האמת, אני מבין אותך מאד, אבל אצלי לא אמור לקרות דבר כזה שעריכות מקומיות אובדות, אני מאד מקפיד על זה (בלי קשר לנב"מ). דויד (שיחה) י"א בתמוז ה'תשפ"ד 16:23 (IDT)
אולי תוכל להסביר לי איך זה עובד. כלומר כשכותבים נבמ זה מציל את העריכות ממילא או שגם כשכותבים נבמ נדרש עדיין עבודה? ספרי קודש שיחה י"א בתמוז ה'תשפ"ד • 16:25, 17 ביולי 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
המשמעות היחידה של נב"מ היא שכשבאים לעדכן קופצת התראה לשים לב שיש עריכות שנעשו במכלול. דויד (שיחה) י"א בתמוז ה'תשפ"ד 16:31 (IDT)
אה. יישר כח עבור כל הטירחא. ספרי קודש שיחה י"א בתמוז ה'תשפ"ד • 16:43, 17 ביולי 2024 (IDT)תגובה[תגובה]

החסידות הגדולה

בפתיח "שהייתה החסידות הגדולה בפולין". א] וא"ת והא שנינו בערך על חסידות גור שהיא היתה הגדולה. וי"ל שאלו ואלו דברי חסידים חיים. ב] מקומו של משפט הנ"ל בערך על חסידות אלכסנדר. ג] בערך על חסידות גור, בין אם זה נכון בין אם לא, לפחות הביאו מקור. ספרי קודש שיחה י"ט באב ה'תשפ"ד • 21:33, 22 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]

היא אכן לא היתה הגדולה אלא השניה בגדלה, על פי מחקר שהובא כאן https://www.nidberu.org/viewtopic.php?t=465. קהת שיקופיצקי (שיחה) 22:10, 22 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
כפי ששמעתי מחסיד אלכסנדר שעסק בענינים אלו, הם מחשבנים את כל החסידיות של צאצאי ווארקא מול חסידות גור. ספרי קודש שיחה י"ט באב ה'תשפ"ד • 22:18, 22 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
כפי המקובל אצל חוקרי פולין (כמובן שאין זה ברור במאה אחוז) היה תקופות שכך ותקופות כך, אלכסנדר היה גדול יותר בעיקר בזמן הישמח ישראל ואח"כ כשחלק הציבור התחילו לנסוע לסטריקוב זה הקטין, אבל רוב השנים מסתמא היתה גור יותר גדולה. ישראל הכהן (שיחה) 23:43, 22 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
@קהת, לא בטוח ששטיבלאך זה אינדיקציה. לדוגמא, ייתכן שהמינימום לשטיבל של בעלזא גבוה מהמקסימום לשטיבל גוראי... הגדה של פסח (שיחה) 23:48, 22 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
ברוך שכוונת!, וזה לא רק לא בטוח, כי ידוע אצל יוצאי פולין (וזאת שמעתי מחוקר פולין בוודאות) שבגור כהיום-כן-אז כל עשרים אברכים היו פותחים שטיבל בפני עצמו, ולאידך גיסא באלכסנדר היו מתפללים בשטיבלעך גדולים, דוגמת השטיבל המפורסמת בלודז (זכודניה 66) שם התפללו שמונה מאות איש. ישראל הכהן (שיחה) 23:52, 22 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
א. המפורסמות אינן צריכות לראיה, וכל מי שבקי קצת בתולדות יהדות פולין יודע את זה, שגור מאז הקמתה היתה החסידות הגדולה בפולין, וכך יראה כל מי שיקרא קצת ספרי זיכרון על ערי פולין.
ב. תוסיף לרשימת השטיבלך של אלכסנדר את רשימת השטיבלך דסטריקוב, וזה יצא פחות מגור. מה גם שלגור יש להוסיף גם את פילץ.
ג. יש באמת הבדלים בין ארץ לארץ, אבל פחות סביר שבאותה ארץ, ובאותה שיטה חסידית פחות או יותר.
ד. זה לא נכון לא אז ולא היום. בספר הזיכרון לפיטרקוב מובא שבשטיבל הגוראי היחיד שם התפללו קרוב לשש מאות איש, כמו כן בספר הזיכרון לצ'נסטחוב מובא שהיו בה 4 שטיבלך שנעו על בין 60 ל-200. וגם היום זה לא נכון. בבני ברק עיר מגורי יש לפחות 2.500 משפחות של גור, וכ-30-35 שטיבלך. באשדוד בה העברתי תקופה נכבדה מחיי היו בשטיבלך הגוראיים שהכרתי לפחות 80 איש לשטיבל. אמנם רחוק מהממוצע של בלז (כ-200), אבל גם רחוק מהמספר שנכתב כאן.
ה. בכל אופן כל עוד אין מקור, כל הנאמר כאן הוא פטפוט בעלמא. קהת שיקופיצקי (שיחה) 00:13, 23 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
נ.ב. שכחתי להוסיף שהרושם המתקבל מספרי הזכרונות שקראתי הוא שהשטיבלך הממוצעים של אלכסנדר היו קטנים בדרך כלל מהשטיבלך של גור, מסיבה פרקטית - בדרך כלל היו יותר חסידי גור מאלכסנדר בכל עיר או עיירה. קהת שיקופיצקי (שיחה) 00:16, 23 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]

הבא בתפקיד

בקשר לעריכה זו, למה זה 'שושלת חדשה'? תכלס הוא כיהן כאדמו"ר מאלכסנדר בארצות הברית, אז יש לציינו בתור אדמו"ר הבא בתפקיד לאחר האדמו"ר הקודם העקידת יצחק, במקביל לאמונת משה. (אם כי בערך של שניהם לא הייתי מציין במקביל (שותף לשלטון) כי האמונת משה היה שנים לפניו, אז הם לא ממש מקבילים) ~ תכליתישיחה • י"ט באב ה'תשפ"ד 16:01 (IDT) 16:01, 23 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]

מתייג גם בעלי זכות הצבעה ~ תכליתישיחה • י"ט באב ה'תשפ"ד 16:02 (IDT) 16:02, 23 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
@תכליתי איך שזה נראה, יש "חסידות אלכסנדר" ו"חסידות אלכסנדר ארה"ב". במצב כזה יש להבנתי לחלק את השושלות ולא לערב ביניהם.
אבל אני מודה שאני לא מספיק בקי בערכי אדמו"רים, אז אני לא מתכוון להתעקש, אם אתה חושב שאני טועה אתה יכול להחזיר. הכל לטובה (שיחה) 10:03, 25 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
הבא בתפקיד של העקידת יצחק זהו האמונת משה, ורבי יחיאל מנחם זינגר פתח קהילה חדשה.
ואם אחד מנכדי אלכסנדר יפתח מחר קהילה, גם הוא ייחשב כ'הבא בתפקיד' של העקידת יצחק?... ישראל הכהן (שיחה) 19:18, 25 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אם הוא כיהן כאדמו"ר מאלכסנדר וראה את עצמו כממשיך השושלת, מי אנחנו שנקבע אם הוא כן ממשיך (בא בתפקיד) או לא. ~ המלקטשיחה • כ"ב באב ה'תשפ"ד 21:25 (IDT) 21:25, 25 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אז עוד הפעם, אם אחד מנכדי אלכסנדר יפתח מחר קהילה, ויראה עצמו כממשיך, גם הוא ייחשב כ'הבא בתפקיד' של העקידת יצחק?!... ישראל הכהן (שיחה) 23:55, 25 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
(והאמת ניתן להאמר, שהוא אף פעם לא ראה את עצמו כממשיך השושלת, והכל נעשה על ידי בניו, ואכמ"ל) ישראל הכהן (שיחה) 00:04, 26 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אתה מסתכל על זה ככה וזכותך...
אני ושאר הקוראים לא אמורים להחליט מי הממשיך ומי לא, אכן, האמת ניתנת להאימר, שמרן האמונת משה היה הממשיך העיקרי לבית אלכסנדר ואותו קיבלו חסידי אלכסנדר כרבי וממשיך השושלת, אך בהמשך הפך רבי יחיאל מנחם גם לרבי מאלכסנדר בארה"ב, אז בפועל הוא גם ממשיך.
אני לא סגור על דעתי ואני ממש מתלבט מה לעשות.
אני מחכה לשמוע עוד דעות ולאחר שתייגתי {{בזה}} ולא היו תגובות, אז אני מתייג את ספרא, הגדה של פסח, למאי נ"מ, איך, לעבעדיג, תפארת אבות, ספרי קודש, קהת, סענדער ~ המלקטשיחה • כ"ב באב ה'תשפ"ד 12:34 (IDT) 12:34, 26 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── שושלת חדשה זה ודאי לא, השאלה היא האם נכון לכותבו אחרי העקידת יצחק או אחרי האמונת משה, כלומר האם הוא ראה את עצמו גם כממשיכו של האמונת משה או לא. מכיוון שלמיטב ידיעתי לא, הרי שהוא המשך של העקידת יצחק. קהת שיקופיצקי (שיחה) 13:34, 26 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]

ודאי שלא מהאמונת משה.. ~ המלקטשיחה • כ"ב באב ה'תשפ"ד 13:40 (IDT) 13:40, 26 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אז אני מעניין לשמוע דעתכם על שאלתי הקודמת, אם אחד מחשובי נכדי אלכסנדר (רק דוגמא וה"ה בכל חצרות) יפתח מחר קהילה נאה וחסידה, ויראה עצמו כממשיך ישיר של העקידת יצחק, גם הוא ייחשב כ'הבא בתפקיד' של העקידת יצחק?!... ישראל הכהן (שיחה) 15:45, 26 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
זה שונה מנכד אחר באלכסנדר, שכן הקהילה בארה"ב ובב"ב הוקמה על ידי חסידי אלכסנדר שורשיים. היא לא הוקמה ברקע ריק. אפשר לשייך כממשיך. ספרא - שיחה 16:11, 26 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
למען הדיוק, בארה"ב זה לא הוקם על ידי חסידי אלכסנדר כלל, רק על ידי בני המשפחה. ובבני ברק זה הוקם על ידי קבוצה של סך הכל 5 איש ממוצא חסידי אלכסנדר. ישראל הכהן (שיחה) 16:15, 26 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אמנם זה מעט מוזר, אבל לומר שזו שושלת חדשה זה מוזר לא פחות. באותה מידה ניתן לומר שאלכסנדר שבארץ היא שושלת חדשה, כי האדמו"ר היה בסך הכול חתן דודו של האדמו"ר הקודם, ורוב חסידי אלכסנדר לא הכירו במרותו, וכו' וכו'. במקרה זה, שהאדמו"ר מארה"ב הכיר את העקידת יצחק, ומכתיריו היו חסידי אלכסנדר (לא חשוב המספר), דומני שכך נכון יותר. קהת שיקופיצקי (שיחה) 16:31, 26 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
לדעתי לא מוזר לומר שהוא הקים שושלת חדשה והוא האדמו"ר הראשון של חסידות אלכסנדר ארה"ב, שזה קהילה בהמשך ועל שמם של אדמו"רי אלכסנדר, אבל לגופו של ענין ה"בא בתפקיד" של העקידת יצחק הוא ודאי לא... ישראל הכהן (שיחה) 17:02, 26 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אולי נאמר ההיפך? האמונת משה הוא האדמו"ר הראשון של אלכסנדר ארה"ק ורבי יחיאל מנחם הוא הממשיך, אני לא אומר שזה כך, אבל לא אתה תקבע מי הממשיך השושלת ומי מקים חסידות חדשה. ~ המלקטשיחה • כ"ב באב ה'תשפ"ד 17:04 (IDT) 17:04, 26 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
יש לך באמת הוי אמינא להשוות? ישראל הכהן (שיחה) 17:06, 26 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
לא משוה ולא כלום, אני רק מחדד: לא לך ולא לאף אחר הסמכות לקבוע מי ממשיך השושלת, כאן זה אנציקלופדיה ואין לנו להחליט. אנחו מכניסים את אלו שהוכתרו לאדמו"ר על ידי חסידי אלכסנדר. בהמודיע, המבשר וכדו' תכתיר את האמונת משה והאמרי מנחם כממשיך הבלעדי לבית אלכסנדר. ~ המלקטשיחה • כ"ב באב ה'תשפ"ד 17:09 (IDT) 17:09, 26 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
כבוד הרב המלקט-תכליתי אני רואה שחסר לך בהירות בהשתלשלות הדברים, ואם תרצה אשתדל בקרוב להבהיר גופא דעובדא. ישראל הכהן (שיחה) 17:12, 26 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
זה ממש לא משנה. אם הוא כיהן כאדמו"ר מאלכסנדר, והוא היה הרבי הראשון (בארה"ב) לאחר השואה, והרבי האחרון לפני השואה היה העקידת יצחק, אז הוא ממשיך, וגם האמונת משה ממשיך. זה לא סותר. וב"ה שבית אלכסנדר ארה"ב ממשיכה ביתר שאת וביתר עוז, כהמשך לבית אלכסנדר. זה לא שאיזה נכד לבית אלכסנדר פתח בית מדרש, נפטר וחסל. לא. בנו ממשיך ומכהן כאדמו"ר מאלכסנדר לשם ולתפארה והכל על מקומו בשלו'. ~ המלקטשיחה • כ"ב באב ה'תשפ"ד 17:16 (IDT) 17:16, 26 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── העובדות הם 1.בשואה נהרג האדמו"ר העקידת יצחק 2.לאחר השואה הוכתר בן דודו האמונת משה 3.כ40 שנים אח"כ פרשו קבוצה מחסידי האמרי מנחם (בן האמונת משה) והכתירוהו לאדמו"ר

לדעתי על אף שהוא ראה את עצמו כממשיך של העקידת יצחק קשה לכתוב הבא בתפקיד מי שהוכתר כ45 שנים לאחר פטירת קודמו
@ספרא אשמח לתגובה, אם אתה חושב אחרת אני מקבל את הכרעתך יואל נאמןשיחה • כ"ג באב ה'תשפ"ד 13:18, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
חלק מחסידיו לא קיבלו מעולם את מרותו של האמונת משה, ורצו כל העת להכתירו לרבם. ספרא - שיחה 13:20, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
לדעתי זה לא נכון אך אינני בקי מספיק ולכן לא אתווכח יואל נאמןשיחה • כ"ג באב ה'תשפ"ד 13:22, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
@ספרא למיטב ידיעתי החסידים המועטים שלא קיבלו מרות האמונת משה, נעשו גוראים וכו'וכו', ואף אחד מהם לא היו בקשר לרבי יחיאל מנחם זינגר, יש לך מוסמכות לדבריך? ישראל הכהן (שיחה) 16:33, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
היו שרידים בארה"ב ששמו עיניהם עליו מהרגע הראשון שהיגר לאמריקה, רק הוא סירב וגם עוד היה די צעיר. ~ המלקטשיחה • כ"ג באב ה'תשפ"ד 13:23 (IDT) 13:23, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אקוה שהמקור לדבריך אינו עוד הפעם מספר תפארת ישראל החדש. ישראל הכהן (שיחה) 15:11, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
כי למיטב ידיעתי בארה"ב לא היה אף שריד אחד בכלל שנהיה לחסידו. ישראל הכהן (שיחה) 15:19, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
מקווה שהמקור לדבריך אינו עוד הפעם ממה שמכרו לך... ~ המלקטשיחה • כ"ג באב ה'תשפ"ד 15:48 (IDT) 15:48, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
ב"ה בדור שאני גדלתי כולם עדיין זכרו היטב השתלשלות העניינים, ואני ב"ה בקי היטב בפרטים.
לגופו של עניין, שייך להביא לפחות שם אחד של "שרידים בארה"ב" אלו? תברר אצל הידידים שלך שם... ישראל הכהן (שיחה) 15:57, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אני ככותב באנציקלופדיה לא אמור לסמוך לא על עדותך ולא על חבריך, אני אמור לסמוך על מקורות בלבד. אין לי ידידים שם, כי אני לא חסיד אלכסנדר (וגם לא פולני). ~ המלקטשיחה • כ"ג באב ה'תשפ"ד 16:03 (IDT) 16:03, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אז במקור 'המוסמך' ההוא כתוב שכל חסידי אלכסנדר שמו עיניהם בם, וכולם הכתירו אותו, למה רק קבוצה. ישראל הכהן (שיחה) 16:07, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
מבחינתי הענין מוצה. הוא כיהן כאדמו"ר מאלכסנדר, הוא הוכתר על ידי קבוצה מחסידי אלכסנדר, לא משנה מאיפה וכמה. הוא והם ראו אותו כממשיך השושלת. בנו שליט"א ממשיך את השושלת לתפארה, וגם האדמו"ר שליט"א מאלכסנדר ממשיך את השושלת בעוז ותעצומות, יאריכו שניהם ימיהם ושנותיהם בטוב ובנעימים עד ביאת הגואל. ~ המלקטשיחה • כ"ג באב ה'תשפ"ד 16:13 (IDT) 16:13, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
בנידון דינן השתמשו הרבה בטענות כאלו, ולכן ככל הנראה כן משנה מאיפה וכמה, וברצוננו להעמיד הדברים על אמיתתו, למען האמת.
ונחזור לדברי @יואל נאמן העובדות הם 1.בשואה נהרג האדמו"ר העקידת יצחק 2.לאחר השואה הוכתר בן דודו האמונת משה 3.כ40 שנים אח"כ פרשו קבוצה קטנטן מחסידי האמרי מנחם (בן האמונת משה) והכתירוהו לאדמו"ר, אז לא מגוחך לכתוב הבא בתפקיד על מי שהוכתר כ45 שנים לאחר פטירת קודמו? ישראל הכהן (שיחה) 16:29, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אני באמת לא מבין על מה נסובה כל הויכוח, כולה על מילוי הפרטמר בעוד אחד של בא תפקיד. כאילו שהנושא פה מי הוא הממשיך העיקרי, תשאיר את זה לפורום לתורה, אייוועלט, חסידים שמועס'ן בקול בחצרות הקודש ועוד....
לנו קטני ההשגה, כותבי אנציקלופדיה אין לנו את הפריווילגיה להחליט כאלו דברים, אנו בסה"כ דנים על ציונו כבא בפקיד, והטענות על מי הכתירו לא רלוונטיות כלל. ברגע שהוא היה אדמו"ר לאחר השואה אז הוא בא בתפקיד לאחר העקידת יצחק.
ובמקום לבזבז את הזמן אפשר כל כך הרבה להועיל, @ישראל הכהן תרצה לעזור לי בכתיבת ערך על ישיבות בית ישראל? יש לך מידע בענין? ~ המלקטשיחה • כ"ג באב ה'תשפ"ד 16:33 (IDT) 16:33, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אין נידון מי הממשיך,תשאל כ"א ברחוב. השאלה הוא אם מתאים לכתוב בפרמטר הבא בתפקיד על עובדא כזאת, ותקרא עוד הפעם דבריו הבהירים של @יואל נאמן, ואז נחזור לישיבות בית ישראל. ישראל הכהן (שיחה) 16:39, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
לא משנה תאריך שנת ההכתרה לגבי בא בתפקיד. ~ המלקטשיחה • כ"ג באב ה'תשפ"ד 16:40 (IDT) 16:40, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אשמח לשמוע דעתכם @ספרא @הכל לטובה @הגדה של פסח @יואל נאמן @ספרי קודש @קהת ישראל הכהן (שיחה) 16:43, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
קהת וספרא כבר הבהירו את דעתם, בהצטרף אני והכל לטובה שהסכים שאשחזר אז אנחנו 4 מול יואל אנמן, שגם לא ברור מה דעתו, כי הוא כתב שהוא מקבל את דעת ספרא. אתה לא בז"ה, אז זה לא רלוונטי. אם לא נשמע עוד דעות, אז יש פה רוב ברור בדעה שכן לציין כבא בתפקיד. ~ המלקטשיחה • כ"ג באב ה'תשפ"ד 16:53 (IDT) 16:53, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
@ספרא לא הביע דעתו לגופו של ענין, וגם לא @הכל לטובה, סבלנות. ישראל הכהן (שיחה) 16:58, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
הכל בסדר, יש סבלנות, אתה הוא זה שרץ לשנות בערך קודם למיצוי הדיון...
דברי ספרא לעיל: ”אפשר לשייך כממשיך.”, מה זה אומר לך ~ המלקטשיחה • כ"ג באב ה'תשפ"ד 16:59 (IDT) 16:59, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
לא, זה היה הגירסא היציבה. ישראל הכהן (שיחה) 17:01, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
אבל השינוי נעשה בהסכמת מנטר.
וגם ברגע שיש רוב ברור אז בעצם אין מה להמשיך בדיון, למי תרצה לחכות? ספרא הביע דעתו. הכל לטובה כתב שאני יכול לשחזר. אי אפשר לחכות לכל העולם, ברגע שיש לנו 4 מול אחד, לאחר ש{{בזה}} תוייגו, משתמשים ספיציפיים תוייגו, אז הדיון לכאורה מוצה. ~ המלקטשיחה • כ"ג באב ה'תשפ"ד 17:02 (IDT) 17:02, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]
הובא סברות חדשות בינתיים. ישראל הכהן (שיחה) 17:05, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה[תגובה]