תחנת הרכבת באר שבע – צפון / אוניברסיטה
מידע על הבנייה | |||||
---|---|---|---|---|---|
חנוכת התחנה | 7 בדצמבר 2005 | ||||
מיקום | |||||
מיקום | צפון באר שבע, ליד אוניברסיטת בן-גוריון | ||||
קואורדינטות | 31°15′37″N 34°48′46″E / 31.260284°N 34.812831°E | ||||
אתרים סמוכים | אוניברסיטת בן-גוריון, המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה, גשר הסליל הכפול (באר שבע), פארק גב ים נגב | ||||
מידע על התחנה | |||||
שירות רכבות | לדימונה, אופקים, נתיבות, שדרות, קריית גת, אשקלון, אשדוד, יבנה, ראשון לציון, בת ים, לוד, רמלה, תל אביב, לשרון, חדרה, חיפה, עכו, נהריה וכרמיאל | ||||
|
תחנת הרכבת באר שבע – צפון / אוניברסיטה היא תחנת רכבת ישראל בעיר באר שבע. התחנה ממוקמת בסמוך לאוניברסיטת בן-גוריון ומקושרת אליה באמצעות גשר הולכי רגל.
היסטוריה
תחנת הרכבת באר שבע – צפון / אוניברסיטה נפתחה ב-29 במרץ 1956 כתחנת הרכבת באר שבע, באותו היום אף נחנך קו הרכבת נען-באר שבע. התחנה הישנה כללה רציף צד אחד.
בשנת 2002 התקבלה החלטה להוציא משימוש את התחנה הישנה, ולהקים במקומה תחנת נוסעים מודרנית במרחק של כ-250 מטר צפון-מערבה בעלות של 45 מיליון שקל.[1] בתחנה החדשה הוקם רציף צד אחד, ורציף אי, הממוספרים כרציפים 2,3,4. בתחנה אין רציף מס' 1. התחנה החדשה נחנכה ב-7 בדצמבר 2005.[2] אבישי ברוורמן יזם את הקמת התחנה החדשה, כחלק מחזון כולל של פיתוח האוניברסיטה והעיר באר שבע.
אנשים שאלו אותי למה צריך תחנת רכבת כשיש תחנת הורדה 800 מטר קדימה, אבל לא הייתה להם ראייה שזה פרויקט אטרקטיווי. לבוא ככה ולהיכנס לאוניברסיטה זו חוויה אחרת לגמרי. כל ערי ההיי-טק נבנו מסביב לפארק תעשיות ולאוניברסיטה, ולנו כבר יש את זה קיים. הרכבת בשבילי מחברת את הכל: נכנסים משכונה ד' לאוניברסיטה, עוברים את הגשר, נכנסים לפארק הטכנולוגי ומקימים סטארט-אפ
את התחנה תכננו האדריכלים דני לזר ודפנה מתוק שתכננו גם את תחנת הרכבת לוד - גני אביב ואת גשר הולכי הרגל המחבר את התחנה לשער האוניברסיטה.
מבנה התחנה
בתחנה יש אולם המתנה גדול, רציף צד אחד (2), ורציף אי (3,4) שמחוברים באמצעות מעבר תת-קרקעי. כמו כן, מהתחנה יוצא גשר הולכי רגל המוביל לקמפוס אוניברסיטת בן-גוריון. בינואר 2016 נחנך גשר נוסף להולכי רגל, "גשר הסליל הכפול", המחבר בין פארק ההייטק גב ים נגב לתחנת הרכבת.[3]
מתחם הדיור והתחזוקה
שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים
פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים
שירות רכבות בתחנה
- בתחנה זו עוצרות רכבות בקו באר שבע - נהריה פעם בשעה בכל כיוון
- בתחנה זו עוצרות רכבות בקו באר שבע - כרמיאל 8 פעמים ביום, 4 רכבות בבוקר ו-4 רכבות בערב.
- בתחנה זו עוצרות רכבות בקו באר שבע - רעננה פעם בשעה בכל כיוון.
- מתחנה זו יוצאות שלוש רכבות ביום לדימונה.
קווי אוטובוס העוברים בתחנה
מקרא סימנים:
- ♿ - אוטובוס עירוני נגיש
- 🔄 - קו סיבובי (מעגלי)
- 🛡️ - אוטובוס ממוגן ירי
קווים עירוניים
קווי האוטובוס העירוניים בתחנה ובבאר שבע כלל מופעלים על ידי חברת "דן באר שבע".
קו | מסלול | הערות נוספות |
---|---|---|
2\2א | פארק הייטק - רמות ד - רכבת באר שבע צפון - שכונה ג - תחנה מרכזית באר שבע - שוק עירוני - נווה נוי - נחל בקע | ♿ |
5 | רכבת באר שבע צפון - אוניברסיטת בן-גוריון - שכונה ג - תחנה מרכזית באר שבע - שוק עירוני - העיר העתיקה - נווה זאב - בית עלמין חדש | ♿ |
14 | רכבת באר שבע צפון - ביג - מרכז אזרחי - בית החייל - נווה זאב - נחל בקע | ♿ |
16\16א | קאנטרי - שכונה יא - שכונה ה - שכונה א - שכונה ב - בית חולים סורוקה - רכבת באר שבע צפון - ביג | ♿ |
25 | ביג - שדרות בן-גוריון - רכבת באר שבע צפון - אוניברסיטת בן-גוריון - שכונה ד - שכונה ו - שכונה יא - שכונה ט - נווה זאב - בית עלמין חדש | ♿ |
34 | תחנה מרכזית באר שבע - שוק עירוני - העיר העתיקה - ביג - רכבת באר שבע צפון - רמות ב - רמות - מסוף רמות | ♿ |
קווים בינעירוניים ואזוריים
קו | מפעילה | מסלול | הערות נוספות |
---|---|---|---|
10 | מטרופולין | תחנה מרכזית באר שבע - בית חולים סורוקה - רכבת באר שבע צפון - מחלף חטיבת הנגב - תל שבע | |
20 | מטרופולין | באר שבע - מחלף חטיבת הנגב - צומת חורה - כסייפה | |
21 | מטרופולין | באר שבע - מחלף חטיבת הנגב - צומת חורה - מכחול - דריג'את | |
26 | מטרופולין | באר שבע - מחלף עומר - כרמית - מיתר - כרמים - אשכולות | |
28 | מטרופולין | באר שבע - מחלף עומר - מיתר - מחלף עומר - באר שבע | 🔄 |
30 | מטרופולין | באר שבע - מחלף חטיבת הנגב - לקיה | |
37 | מטרופולין | באר שבע - מחלף חטיבת הנגב - עומר - מחלף חטיבת הנגב - באר שבע | 🔄 |
49 | אגד | באר שבע - דימונה | |
50 | מטרופולין | באר שבע - ערערה בנגב | |
53 | מטרופולין | באר שבע - שגב שלום - ערערה בנגב | |
62 | מטרופולין | באר שבע - חורה | |
67 | מטרופולין | באר שבע - אבו קרינאת - קאסר א סיר | |
70 | מטרופולין | באר שבע - שגב שלום | |
164 | דן בדרום | באר שבע - מחלף חטיבת הנגב - נטע - שקף - אליאב - בני דקלים - אמציה | |
250 | אגד תעבורה | באר שבע - בית יתיר - סוסיא - מעון - כרמל | 🛡️ |
252 | אגד תעבורה | באר שבע - מיתר - ליבנה - הר עמשא | 🛡️ |
253 | אגד תעבורה | באר שבע - מיתר - טנא | 🛡️ |
254 | אגד תעבורה | באר שבע - שמעה - עתניאל - בית חגי - קריית ארבע | 🛡️ |
384 | אגד | באר שבע - ערד - עין בוקק - עין גדי | |
386 | מטרופולין | באר שבע - ערד | |
440 | אגד תעבורה | באר שבע - שמעה - עתניאל - בית חגי - קריית ארבע - אפרת - ירושלים | 🛡️ |
קו הרכבת באר שבע — נהריה באר שבע – מרכז • באר שבע – צפון / אוניברסיטה • להבים – רהט • קריית גת • קריית מלאכי – יואב • מזכרת בתיה • רמלה • לוד • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • הרצליה • חיפה – חוף הכרמל • חיפה – בת גלים • חיפה מרכז – השמונה • מרכזית המפרץ • קריית מוצקין • עכו • נהריה |
קו הרכבת אשקלון — הרצליה (קו השרון - אשקלון) אשקלון • אשדוד – עד הלום • יבנה – מערב • ראשון לציון – משה דיין • בת ים – קוממיות • בת ים – יוספטל • חולון – וולפסון • צומת חולון • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • בני ברק – רמת החייל • פתח תקווה – קריית אריה • פתח תקווה – סגולה • ראש העין – צפון • כפר סבא – נורדאו • הוד השרון – סוקולוב • רעננה – דרום • רעננה – מערב • הרצליה |
קו הרכבת באר שבע — כרמיאל באר שבע – מרכז • באר שבע – צפון / אוניברסיטה • קריית גת • לוד • תל אביב – ההגנה • תל אביב – השלום • תל אביב – סבידור מרכז • תל אביב – אוניברסיטה • הרצליה • חדרה – מערב • חיפה – חוף הכרמל • חיפה – בת גלים • חיפה מרכז – השמונה • מרכזית המפרץ • קריית מוצקין • אחיהוד • כרמיאל |
קו הרכבת דימונה — באר שבע דימונה • באר שבע – צפון / אוניברסיטה |
ראו גם
קישורים חיצוניים
- תחנת הרכבת באר שבע צפון באתר רכבת ישראל
- נועם דביר, תרדו קצת מהפסים - מסע בין תחנות הרכבת, 29 באוגוסט 2008, הארץ
הערות שוליים
- ^ ענת ג'ורג'י, 250 מטר, 45 מיליון שקל, באתר הארץ, 12 בדצמבר 2004
- ^ גדי גולן, נחנכה תחנת הרכבת באוניברסיטת ב"ש ב-55 מיליון ש', באתר גלובס, 7 בדצמבר 2005
- ^ *מיכאל יעקובסון, גשר הרכבת החדש, 28 בנובמבר 2011, Xnet