רבי נתן מנמירוב

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
מוהרנ"ת
רבי נתן שטרנהרץ
Nathanofbreslov.jpg
קברו של רבי נתן בברסלב
חיבורו העיקרי ליקוטי הלכות, עריכת ספרי רבי נחמן מברסלב
מקום לידה נמירוב
מקום קבורה כניסת בית הקברות בברסלב
מקום פטירה ברסלב , ציון של רבי נתן מברסלב מחוז ויניציה אוקראינה
חסידות ברסלב
מקום מגורים נמירוב, ברסלב
מקום פעילות נמירוב, ברסלב
מספר בשושלת 2
הקודם מוהר"ן
הבא ר' נחמן חזן
רבותיו מוהר"ן
נושאים בהם עסק עריכת כתבי מוהר"ן
חיבוריו

רבי נתן שטרנהרץ, המוכר גם כרבי נתן מנמירוב או רבי נתן מברסלב או בשמו העממי מוהרנ"ת (ט"ו בשבט ה'תק"ם - י' בטבת ה'תר"ה) היה תלמידו המובהק של ר' נחמן מברסלב, מפיץ תורתו המרכזי ומנהיגה-בפועל של חסידות ברסלב אחרי פטירת רבו.

ביוגרפיה

נולד לנפתלי הירץ, סוחר אמיד מהעיר נמירוב, וחיה לאנה[1]. בילדותו כונה "העילוי מנמירוב". נישא לבתו של ר' דוד צבי אוירבך, רבה של שרהורוד. אביו ציפה שיצטרף, לאחר שנתיים בבית חמיו, לעסק המשפחתי, שהיו לו סניפים בכל אוקראינה. בשנת ה'תקס"ב היה אמור לעבור לסניף של ברדיצ'ב, אך באותה שנה הגיע ר' נחמן לברסלב הסמוכה, ושמו עבר בין חבריו של ר' נתן. ר' נתן עם שניים מחבריו החליטו לנסוע לצדיק. ר' נתן מיד נקשר לרבו העתידי, הפך תלמידו הקרוב ביותר, וליווה אותו עד מותו של ר' נחמן בעיר אומן ב-ה'תק"ע.

וכך מסופר על התקרבותו של רבי נתן לרבי נחמן:

בין אברכי נמירוב, אליה שב רבי נתן, היו אף כאלה שטעמו את טעם החסידות. ובשיחותיהם בבית המדרש, פרצו ויכוחים לא מעטים בין אותם אברכים, לבין האברכים המתנגדים לחסידות, שרבי נתן היה מהבולטים שבהם. הם סיפרו לרבי נתן אותות ומופתים מרבותיהם ואת עבודת ה' העצומה שלהם, אולם רבי נתן לא הטה ליבו לסיפוריהם וביטלם במחי יד: 'עבודה?' אמר להם רבי נתן, 'עבודה אמיתית ראיתי אצל חמי, שארבעים שנה לא ישן על מיטה, ויומם ולילה הגה בתורת ה'. וכי אתם יודעים עבודה מהי...?' כך נמשכו הוויכוחים, עד שהחלו לשוחח עמו מעניין שמחה וחיוּת בעבודת ה'. כאן הייתה ידם על העליונה. לבו של האברך הלמדן הגדול, רבי נתן, ספוג היה בכאב משום כך בדיוק. חש היה שחסר הוא את החיות, את השמחה בעבודת ה'. ומשכך, לא ארכו הימים והחלו הדברים להיכנס לליבו. ותוך זמן קצר הפך רבי נתן לחסיד.

ר' נתן העלה על הכתב את כל התורות והמאמרים ששמע מר' נחמן. לאחר מותו ניסה ר' נתן לשמר את חסידות ברסלב. הוא תיקן עלייה לציון וקיבוץ חסידי בראש השנה. הוא היה נוסע בין קהילות החסידים בערים הסמוכות, וכן הדפיס את ספרי ר' נחמן. ר' נתן לא טען להיותו האדמו"ר של חסידי ברסלב, אלא המנהיג והמאחד, ולשיטתו הרבי נשאר תמיד ר' נחמן.

בשנת ה'תקע"א הדפיס את הספרים ליקוטי מוהר"ן ו"ספר המידות". בשנים ה'תקע"ט - ה'תקפ"א קנה את כל הנדרש להקמת בית דפוס, והעמיד בית דפוס בביתו, שם הדפיס את ליקוטי מוהר"ן, השלמת ספר המידות ותיקון הכללי בשנת ה'תקפ"א. כדי לא למשוך את תשומת השלטונות נכתב על הספרים שנדפסו באוסטרוה או במוהילב. ר' נתן עסק בהדפסת ספרים במשך כל ימיו, ובכך הפך את ספרי ברסלב לנפוצים ביותר בין ספרי החסידות. השפעתם יצאה אפילו מתחום החסידות ועברה לתחומים שונים, כמו ספרות.

בשנת ה'תקפ"ב, תוך כדי מלחמת העצמאות היוונית, מטורקיה, יצא ר' נתן למסע לארץ ישראל ושהה בה מספר חודשים.

ר' נתן התקין אספת חסידים אצלו בברסלב בחג השבועות ובחנוכה. בשנים ה'תקצ"ד - ה'תקצ"ח התחדש גל רדיפות נגד חסידי ברסלב בניצוחו של רבי משה צבי גוטרמן מסאווראן. חסידי ברסלב נקראו כופרים, נאסר לאכול משחיטתם, להתחתן איתם ולרחם עליהם. הרדיפות פסקו אחר מותו של הרב גוטרמן. בזמן הרדיפות נעצר ר' נתן, רכושו הוחרם, נאסר עליו להתגורר בברסלב, והוא עבר לעיר הולדתו נמירוב.

ובשנת ה'תקצ"ח חזר לברסלב, ובשנת ה'תר"ה נפטר ונקבר בכניסה לבית הקברות היהודי בעיר. את מקומו מילא אחר מותו ר' נחמן חזן מטולצ'ין, עליו אמר "זה שנשא עבורי את דליי המים - רבי נחמן מטולטשין - הוא ינהיג את העדה".

סיפורו של י.ל. פרץ - "אם לא למעלה מזה"[2], נכתב על ר' נתן בזמן שהייתו בנמירוב[דרוש מקור].

חיבוריו

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


תקופת חייו של רבי נתן מנמירוב על ציר הזמן
תקופת הזוגותתנאיםאמוראיםסבוראיםגאוניםראשוניםאחרוניםציר הזמן