שיחה:רבי שלמה אאיליון/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

סיכום מאת דויד

התווסף תואר

מקוה (שיחהתרומות)

מדובר במישהו שהמהר"מ חאגיז לקח ממנו הסכמה לספרו לקט הקמח. לאחר מכן היה לשבתאי (שכפי הנר' לא חזר בו כשכל גדו"י שתמכו בש"צ בתחילה חזרו בהם) והמהר"מ חאגיז כתב עליו אז דברים חריפים. אולם עדיין היה הוא באותה עת רב הקהילה הפורטוגזית באמסטרדם. והוא נחשב לא' הגורמים לכך שהחכם צבי נאלץ לעזוב את אמסטרדם. אולם כנר' בהמשך חזר בו ואח"כ כשהגיע נחמיה חיון לאמסטרדם הפנה לו עורף. כ"ז ע"פ האנציקלופדיה לבית ישראל.

מה דעתכם מכלולאים פעילים‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‏‎‎‏‎‏‎‏ בקשר לתוארו? וכן דעת עורכי אספקלריה בקשר לערך עצמו.

שלום למד (שיחהתרומות)

בעד התואר רבי, כל עוד שזה לא חד משמעי, ומוחלט, שהוא יצא מכלל היהדות הנאמנה אי אפשר להשמיט לו את התואר, אם כי אפשר להביע הסתייגויות בגוף הערך.

דויד (שיחהתרומות)

מסכים עם שלום

מוטי (שיחהתרומות)

אז מה המסקנא?

דויד (שיחהתרומות)
שמש מרפא (שיחהתרומות)

אכן, הדברים אינם שחור ולבן.

איכא מאן דאמר (שיחהתרומות)

בדיוק עכשיו רציתי לעורר את הנושא.

האנציק' לבית ישראל קבילה את דעתו של המהר"ם חאגיז, וכבר היו רבים שעוררו על כך (רצוני גם לערוך בתוך הערך כשיהיה זמן בידי).

הוא לא נהפך אף פעם לשבתאי בגלוי, והמהר"ם חאגיז טען שהוא שבתאי בסתר, וכינה אותו בכינויי גנאי רבים. הוא כן תמך בחיון (בטענה שהוא לא שבתאי, כידוע חיון הסתיר את עצמו) אפשר לראות בקונטרס שחיבר עם בית דינו את הטענות, אין בהם שום מילת הצדקה על השבתאות, ובהמשך הוא חזר בו מהתמיכה כמבואר בספרי היעב"ץ.

אך שאר גדולי ישראל הביאו אותו בכבוד גדול, בין אז ובין לאחר מכן, הוא מתואר כ'מקובל האלקי' וכן כאחד מגדולי הפוסקים, ודעתו מובאת אף בשו"תים מאוחרים כחת"ס ועוד.

גם איש ריבו החכם צבי ובנו היעב"ץ לא מזכירים אותו ללא התואר רב או חכם, אם כי הייתה ביניהם מריבה מכיון שמחמת הרב אאיליאון החכם צבי נאלץ לעזוב את רבנותו.

אפשר לראות בשו"ת חכם צבי (סימן א) שהוא מביא את נשוא הערך בכבוד מפליג, אם כי זה היה קודם המריבה, אך זה נותן לנו מקום להבין את היחס לדמות.

גם המהר"ם חאגיז, מביא את תשובתו באחד מספריו, ואף שהספר הודפס כמה שנים אחר המריבה, הוא לא השמיט את התשובה ואת התואר.

ומכיון שהוא מופיע בכל המקומות עם תואר (מדובר בעשרות) אני בעד החזרת התואר.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

המהר"ם חגיז יצא בחריפות גם נגד הרמח"ל וזה ודאי לא סיבה מספקת לשלול את התואר.

לדעתי יש מקום לתואר אם לא ברור שמדובר בשבתאי.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

לאור הקונצנזוס (כבר שנתיים...) העברתי.

אין נושאים ישנים יותר