Reway

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף Ashdod Metro Bus)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Reway
קובץ:Reway Logo.png
אוטובוס הייגר חשמלי של אלקטרה-אפיקים באשדוד
אוטובוס הייגר חשמלי של אלקטרה-אפיקים באשדוד
מידע כללי
מדינה ישראלישראל ישראל
עיר Ashdod60Logo.svg אשדוד
מפעיל אלקטרה-אפיקים
מידע על ההקמה
התחלת בנייה 2016
מידע על הקו
סוג הקו מערכת אוטובוסים מהירה (BRT)

רפורמת Reway או Ashdod Metro Bus (AMB) או הגל הירוק הוא מיזם עירוני לפיתוח מוטה-תחבורה ציבורית שהחל באשדוד ב-2017 והסתיים ברובו ב-2022 תחת כהונתו של ראש עיריית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי.[1]

היסטוריה

נתיבי אופניים בשדרות הרצל שנסללו במסגרת Rebike
ציר ז'בוטינסקי ברובע ב' – מימין, מרכז הקניות "סטאר סנטר" ומשמאל, רחוב הרב קוק

בנובמבר 2012 נבחרה אשדוד על ידי משרד התחבורה והבטיחות כעיר מודל עתידית לתחבורה ירוקה.[2] בעקבות הבחירה הועברו לעיר מאות מיליוני שקלים בהשקעה רב-שנתית, בפיתוח התחבורה הציבורית באשדוד, על ידי פתיחת נתיבי התחבורה הציבורית (נת"צ) בשדרות הראשיות של העיר, הפעלת מערכת אוטובוסים מהירה (BRT), הקמת תחנות אוטובוס אלקטרוניות, וסלילת שבילים לרוכבי אופניים ולהולכי רגל. השלב הראשון של הפרויקט הושלם באוגוסט 2019, עם פתיחת נת"צ בשדרות מנחם בגין ובשדרות הרצל. ב-2022 הושלם השלב השני של הפרויקט בשדרות ז׳בוטינסקי, והחלו לפעול באופן מלא מרכז הבקרה של נתיבי ההעדפה, וכן מסוף תחבורה ציבורית חדש בצומת ז'בוטינסקי פינת שדרות בני ברית.[1]

המיזם נפרש ל-3 חלקים:[3][4]:

  • Rebus (אוטובוסים) – חידוש תחנות האוטובוס, ציודן בעמדות כרטוס רב-קו, קיוסק מידע בעל ממשק מסך מגע לתכנון הנסיעה ובמצלמות אבטחה.
  • Rebike (אופניים) – רשת שבילי אופניים ייעודית בת 23 ק"מ המחולקים לנתיבים לפי כיווני תנועה, שתתפרש מרובעי המגורים בעיר למוקדי העניין ולאזורי התעשייה; עמדות לשכירת אופניים חשמליים ולא-חשמליים.
  • Rewalk (הליכה) – שיפור ההליכתיות בעיר על ידי שתילת כ-1,000 עצים לאורך המדרכות ושבילי ההליכה בעיר[4]; שדרוג שבילי ההליכה בעיר והפיכתם לרשת שבילים בת 13 ק"מ; סגירתו של מקטע מרחוב רוגוזין ברובע א' הוותיק לכניסת כלי רכב והפיכתו למדרחוב.[5]

במסגרת המיזם לא בוצעו חלקים מהותיים בו, ונעשו ליקויים רבים תחתיו – ביניהם ביטול הסבת כיכר אילן רמון לתחבורה ציבורית. כמו כן, רחוב רוגוזין לא נהפך למדרחוב ולא הוקמו עמדות שכירת האופניים.

תכנון ובנייה

במהלך 2019 נערכו עבודות רבות בכביש שדרות הרצל שכללו הרחבת נתיבי האופניים, צמצום הנתיבים המיועדים למכוניות וסלילת נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ).[6] עם פתיחת השדרה לתנועה באוגוסט, ראש העירייה לסרי הכריז על שינוי שמה ל-"אקוMOOV" או "הגל הירוק",[6] אך השם "Reway" שדבק, נשאר שגור בציבור התושבים.[דרוש מקור]

כיכר אילן רמון

כיכר אילן רמון – מוקד לתנועה ערה של כלי רכב, תוכננה להפוך מוטת–תחבורה ציבורית במסגרת המיזם

כיכר אילן רמון הממוקמת במרכז שדרות מנחם בגין ברובע הקריה יועדה (לפי התכנון המקורי) להפוך למוקד תחבורה ציבורית במסגרת המיזם. לפי התוכנית, הכיכר תשמש רק אוטובוס חשמליים, ואילו מכוניות לא תוכלנה לחצות את הכיכר – ונהגיהן יצטרכו לבצע מעקף ברחובות הפנימיים (הציונות והעצמאות).[7] כמו כן, תוכננו לקום שני מסופי אוטובוסים בסביבת הכיכר.[7]

באוקטובר 2017, עיריית אשדוד הודיעה למשרד התחבורה כי היא משהה את המיזם שתוכנן בכיכר רמון ובסביבתה (המקטע היווה כ-25% מציר בגין).[8][9] ההקפאה נעשתה בלא קבלת החלטה רשמית במועצת העירייה – ובלא קיום התייעצות בנושא ההשלכות התקציביות והתחבורתיות שלה.[9] ההקפאה הגיעה לאחר שהוצגה לנציג הסוחרים בשדרה תוכנית המיזם בכיכר, שכללה את ביטול חניות הרכבים בצידי הכביש לטובת נת"צים,[10] וצמצום מספר החניות התפעוליות לאחר התוכנית ל-4 עבור 130 בעלי עסקים – מה שהוביל אותם להתנגדות לפרויקט, באיום לפנייה לערכאות משפטיות בטענה שיגרום "מכת מוות" לעסקיהם.[8][11] משרד התחבורה קיבל את החלטת העירייה, שכינתה את המיזם בכיכר "מפגע תחבורתי", והוסיפה כי הבעיה טמונה בכיכר עצמה: ”התכנון והביצוע הכושלים, גרמו לכיכר להיות לא רק מפגע תחבורתי אלא גם למקום מרכזי במרחב הציבורי ולעמוד כאבן שאין לה הופכין באופן שלא ניתן לנצלו לצרכים עירוניים בשל כשל תכנוני בטיחותי”.[11]

ב-2021 לקראת תחילת העבודות, תושבים באזור התנגדו להסבת הכיכר לתחבורה ציבורית, בטענה שהדבר יביא לעומס תנועה של מכוניות שיוסטו מהכיכר לעקיפות ברחובות אחרים ברובע הקריה הצפוף.[7] כמו כן, התנגדו בעלי עסקים בשדרת החנויות של מרכז צימר מחשש שהסטת התנועה של הרכבים הפרטיים מהכיכר תרחיק את הלקוחות מעסקיהם.[7]

סיום המיזם

ב-27 בינואר 2022 הוכרז על סיום המיזם, ששינה את שמו בפעם השלישית מ-"אקוMOOV" או "הגל הירוק" ל-Ashdod Metro Bus (AMB) (על אף שאין בו אלמנט של רכבת תחתית כלל). החל מיום חניכתו, נעשה שינוי כולל בקווי האוטובוס העירוניים, שמאותה עת החלו לנסוע באופן קבוע בנתיביהם הייעודיים. כמו כן, התאפשר עם סיומו חיבור משופר בין מסוף ריביירה ברובע ט"ו שבדרום לאזור התעשייה והנמל בצפון, ועם המרינה, התחנה המרכזית, ועם מסוף ביג.[12]

ביקורת

ביוני 2019, מבקר המדינה יוסף שפירא פרסם דוח ביקורת קשה כנגד התנהלותה של עיריית אשדוד בניהול צידה במיזם, וטען לכשלים חמורים מאד שהובילו להכפלת עלותו הכספית. שפירא טען שהעירייה הפלתה את השכונות הוותיקות וכי פעלה בחוסר שקיפות – והמליץ להטיל חיוב אישי על מנכ"ל העירייה, אילן בן עדי, וראש העירייה לסרי.[13] העירייה עתרה לבג"ץ בנושא, ובהמלצת בית המשפט משכה את הערעור ביוני 2020.[14] לדברי לסרי, העירייה העבירה לוועדה לחיוב אישי במשרד הפנים מאות פרוטוקולים להוכחת חפותם מההאשמות.[13] ביום חנוכת המיזם בינואר 2022, פרסם לסרי כי החיוב האישי שהמליץ להטיל עליו מבקר המדינה ירד מהפרק.[13]

באוגוסט 2019, עם פרסום דוח הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) המבוסס על השנים 2016-2018 וחלק משנת 2019 (החופף עם תחילת העבודות על המיזם), שהעמיד בראש הצמתים המסוכנים את יצחק הנשיא – הרצל, הועלתה ביקורת במועצת העירייה כי נעשתה עבודת הסברה קלוקלת לציבור אודות העבודות – שכללו ביטול פניות שמאלה ופסי האטה, שהעלתה לכאורה את מספר הנפגעים וההרוגים בכבישי העיר.[15]

איליה קוגן ביקר ב"המקום הכי חם בגיהנום" את חוויית השימוש בתחבורה הציבורית באשדוד.[16] קוגן העיד כי בנסיעותיו בעיר, נתקל בנוסעים רבים שהרפורמה בלבלה עקב הבנה לקויה של משרד התחבורה את החשיבות בחוויית המשתמש. קוגן התייחס למסכי המגע הענקיים המוצבים בתחנות האוטובוס החכמות המשמשים לטעינת כרטיס רב-קו ולניווט, והצביע על כך שכרבע מאוכלוסיית העיר היא דוברת רוסית ושחלק רב מהם מבוגרים, שמסכי המגע לא מסייעים להם להגיע ליעד הרצוי, וכי גם כך אלו המוכשרים להשתמש ביישומוני ניווט – ישתמשו בטלפון החכם שלהם. קוגן המליץ לעיר לאמץ מפות נייר בתחנות שיספקו "תחושת התמצאות" אמיתית, כפי שיש בתחנות אוטובוס במדינות מרכז וצפון אירופה והוסיף: ”קהל היעד היחיד של המסך הזה הוא יחסי ציבור ועיתונות”. ביקורת נוספת שהעלה קוגן, היא שתושבי אשדוד מעוניינים יותר לדעת באיזה רובע (שכונה) קו האוטובוס עובר, וכי ראוי לבצע לוקליזציה לאוטובוסים למבנה העירוני של אשדוד, ולציין זאת בכריזה ובשלטים.[17]

בפברואר 2022, כשבועיים לאחר חנוכת המיזם, השמיעו תושבי הרבעים הוותיקים בעיר תלונות על כך שקווי האוטובוס המחודשים לא נותנים מענה ראוי לצרכיהם.[13] בתגובה לכך, עיריית אשדוד ואלקטרה-אפיקים הודיעו על הוספת 30 תחנות עצירה נוספות ברבעים א', ב' ו-ד', וכן על הרחבת קו 8 המוביל מרבעים ג' ו-ז' לתחנת הרכבת, גם אל בית החולים אסותא.[13] נוסף גם קו 28 המחבר בין ג', ו', ח' ו-ט' לרובע הקריה.[13]

בשלהי 2023, כעבור יותר מההכרזה הרשמית על סיום הפרויקט, מרבית האוטובוסים העירוניים מהצי של זכיינית התחבורה הציבורית בעיר, אלקטרה-אפיקים טרם הפך חשמלי.[18]

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Reway / הגל הירוק / AMB בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 פרויקט התחבורה הציבורית יצא לדרך, באתר חדשות אשדוד - אשדוד10, ‏27 בינואר 2022
  2. ^ דניאל שמיל, אשדוד תיהפך לעיר מודל לתחבורה ירוקה, באתר TheMarker‏, 28 בנובמבר 2012
  3. ^ עופר אשטוקר, השר כץ לראש העיר בטקס סיום שלב א' של Reway: "סיכנת את עצמך פוליטית אבל ראית את החזון", באתר אשדוד נט, כולל וידאו של הטקס, ‏20 בספטמבר 2018
  4. ^ 4.0 4.1 חן בוקר, מהפכת התחבורה באשדוד יוצאת לדרך – תתכוננו לפקקים במשך שנתיים, באתר אשדוד נט, כולל וידאו של הטקס, ‏20 בספטמבר 2018
  5. ^ אשדוד מתחילה את מהפיכת התחבורה הציבורית הירוקה, באתר אשדוד אונליין, ‏9 באוקטובר 2016
  6. ^ 6.0 6.1 מייק ויצמן, ראש העיר הציג את פרויקט ECOMOOV במהלך נסיעה באוטובוס בכבישי המיזם, באתר אשדוד10, ‏20 באוגוסט 2019
  7. ^ 7.0 7.1 7.2 7.3 כיכר המחלוקת: התכנית שתושבי הסיטי לא מבינים מה יהיה בה, באתר אשדוד10, ‏3 ביוני 2021
  8. ^ 8.0 8.1 עופר אשטוקר, אחרי הפרסום באשדוד נט" הוקפאו העבודות על פרויקט הגל הירוק בכיכר הסיטי, באתר אשדוד נט, ‏20 באוקטובר 2017
  9. ^ 9.0 9.1 תמי אברהמי, משרד התחבורה יזרים כספים לעירייה בשביל פרויקט "רי-ווי" על אף הכשלים ודו"ח מבקר המדינה החמור – הפרטים המלאים, באתר אשדוד היום, ‏2 בפברואר 2021
  10. ^ עופר אשטוקר, פרסום ראשון: החניות באזור כיכר הסיטי יבוטלו ויהפכו לנתיב תחבורה ציבורית, באתר אשדוד נט, ‏13 באוקטובר 2017
  11. ^ 11.0 11.1 עופר אשטוקר, מסתמן: העבודות על הגל הירוק בכיכר הסיטי יידחו עד אמצע השנה הבאה, באתר אשדוד נט, ‏23 בנובמבר 2017
  12. ^ ענת ביגר, פרויקט התחבורה הציבורית יצא לדרך, באתר אשדוד10, ‏27 בינואר 2022
  13. ^ 13.0 13.1 13.2 13.3 13.4 13.5 בעקבות הטענות על מערך התחבורה הציבורית: 30 תחנות נוספו לרובעים הוותיקים (עמ' 10-11), באתר ידיעות אשדוד, ‏11 בפברואר 2022
  14. ^ חנוכת המיזם, אשדוד10
  15. ^ מייק ויצמן, נתוני הרשות לבטיחות בדרכים: "צומת הרצל המסוכן ביותר עם 26 הרוגים", באתר אשדוד10, ‏16 באוגוסט 2019
  16. ^ איליה קוגן, אשדוד: "התחנות של העתיד" משאירות את נוסעי התחבורה הציבורית אבודים בעיר, באתר "המקום הכי חם בגיהנום", 6 ביוני 2022
  17. ^ YouTube full-color icon (2017).svg אשדוד: הרפורמה והעלבון, כתבה בערוץ "עיר לחיות בה - Livable City", באתר יוטיוב (אורך: 13:00), 23 באפריל 2022
  18. ^ שמואל סרדינס, חניון אוטובוסים ענק יוקם בסמוך למחלף אשדוד צפון החדש שפתיחתו עוד מתמהמהת, באתר אשדוד נט, ‏19 בספטמבר 2019
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0