לדלג לתוכן

עיבור השנה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף מחזור י"ט)
ערך זה מועמד לפיצול: ערך זה גדול מאוד או שהוא עוסק במספר נושאים. ייתכן שפיצול הערך לערכי משנה יקל על הקריאה ועל איתור מידע רלוונטי.
אתם מוזמנים לדון בדף השיחה בהצעה לפצל את הערך.
ערך זה מועמד לפיצול: ערך זה גדול מאוד או שהוא עוסק במספר נושאים. ייתכן שפיצול הערך לערכי משנה יקל על הקריאה ועל איתור מידע רלוונטי.
אתם מוזמנים לדון בדף השיחה בהצעה לפצל את הערך.
מספר

במחזור

שנה סוג תאריך פסח
י"ט ה'תשע"ו מעוברת 23.4
א' ה'תשע"ז פשוטה 11.4
ב' ה'תשע"ח פשוטה 31.3
ג' ה'תשע"ט מעוברת 20.4
ד' ה'תש"ף פשוטה 9.4
ה' ה'תשפ"א פשוטה 28.3
ו' ה'תשפ"ב מעוברת 16.4
ז' ה'תשפ"ג פשוטה 6.4
ח' ה'תשפ"ד מעוברת 23.4
ט' ה'תשפ"ה פשוטה 13.4
י' ה'תשפ"ו פשוטה 2.4
י"א ה'תשפ"ז מעוברת 22.4
י"ב ה'תשפ"ח פשוטה 11.4
י"ג ה'תשפ"ט פשוטה 31.3
י"ד ה'תש"ץ מעוברת 18.4
ט"ו ה'תשצ"א פשוטה 8.4
ט"ז ה'תשצ"ב פשוטה 27.3
י"ז ה'תשצ"ג מעוברת 14.4
י"ח ה'תשצ"ד פשוטה 4.4
י"ט ה'תשצ"ה מעוברת 24.4
א' ה'תשצ"ו פשוטה 12.4
מחזור העיבור הנוכחי (305)
ושנה לפניו ואחריו
והתאריך הגרגוריאני של פסח לאורכו

עיבור השנה הוא קביעת שנה מעוברת מדי כמה שנים בה נוסף חודש אדר א'. הלוח העברי מבוסס על מחזור הירח, ועיבור השנה נועד להתאים אותו לעונות השנה התלויות במחזור השמש. שנה בת 13 חודשים מכונה "שנה מעוברת", כמטפורה לאישה מעוברת, כלומר אישה בהיריון. שנה שאינה מעוברת נקראת גם "שנה פשוטה".

בתקופת חז"ל הייתה הסנהדרין מחליטה מדי שנה אם לעבר את אותה שנה, על פי שיקולים שונים. כיום נוהג לוח עברי קבוע, שבו השנים המעוברות נקבעות מראש בקביעות מחזורית של 7 שנים מעוברות בכל מחזור של 19 שנים. בלוח הקבוע יש בשנה מעוברת בין 383 ל-385 ימים.

הצורך בעיבור

ההלכה מסבירה את הסיבה לעיבור השנה בחובה לקיים את חג הפסח באביב. חז"ל דרשו מהפסוק "שָׁמוֹר אֶת חֹדֶשׁ הָאָבִיב וְעָשִׂיתָ פֶּסַח לַה'" שיש לשמור שחודש ניסן יהיה תמיד באביב (תלמוד בבלי, מסכת ראש השנה, דף כ"א עמוד א'), ועל כן קבעו שיש לעבר את השנה אחת לשלוש שנים ולפעמים אחרי שנתיים.

חילופי העונות נובעים מהקפת כדור הארץ את השמש, והקפה אחת כזאת מכונה באסטרונומיה שנה טרופית. בשנה טרופית אחת יש בערך 365 ימים ורבע (ליתר דיוק: 365.2422), ואילו ב-12 מחזורי ירח יש כ-354 ימים ושליש (ליתר דיוק: 354.36713 ימים). לפיכך שנה טרופית אחת ארוכה בכ-11 ימים מ-12 מחזורי ירח, ואילו כללה השנה העברית 12 מחזורי ירח בלבד, היה חג הפסח "נודד" לעבר החורף. כדי למנוע זאת, קובעים שנה מעוברת, בת 13 חודשים, עבור כל פעם שהפער מצטבר לכדי מחזור ירח שלם.


חודש העיבור

ערך מורחב – אדר א'

בשנה מעוברת נוסף חודש בין שבט לאדר המכונה אדר א' (או "אדר ראשון")[1] וחודש אדר הרגיל הופך לחודש אדר ב' (או "אדר שני"). הבחירה בחודש אדר לצורך ההכפלה אינה מקרית והיא נובעת משתי סיבות - הראשונה היא העובדה שהעיבור נועד לשמור על מועד חג הפסח באביב, והשנייה היא העובדה שבלוח העברי הקדום חודש אדר היה החודש האחרון בשנה, כפי שעולה ממניין החודשים בתנ"ך ומהתלמוד, כמו גם מתעודות שונות, למשל מגילות מדבר יהודה המתארות את לוח השנה של כת קומראן.

מסורות וכללים שונים קובעים כיצד יש לנהוג בשנים מעוברות במועדים החלים בחודש אדר. ימי הפורים מצוינים באדר ב', על מנת לסמכם לחג הפסח[2]. גם ציון יום פטירתו של משה (ז' באדר) נקבע לאדר שני. בימים הארבעה-עשר והחמישה-עשר בחודש אדר א', שבו לא נחוג פורים, נחוגים שני ימי "פורים קטן" ("פורים קטן" ו"שושן פורים קטן"). בפורים קטן לא נהוגות מצוות הפורים כגון קריאת המגילה, משלוח מנות, או מתנות לאביונים, אבל הוא אסור בתענית ולא אומרים בו תחנון ומרבים בו בסעודה.

חגיגת בר מצווה של מי שנולד בחודש אדר נדחית לאדר ב'. לעומת זאת לגבי אזכרות לנפטרים יש מחלוקת: האשכנזים מקדימים לחודש אדר א', ואילו הספרדים מציינים באדר ב'. אירוע שחל בשנה מעוברת באחד משני חודשי אדר, יצוין בשנה פשוטה בחודש אדר. כיוון שבאדר בשנה לא מעוברת יש 29 ימים בלבד, אם נפטר אדם בל' באדר א', מקובל לקיים לו אזכרה בל' בשבט בשנה פשוטה, משום שהוא א' דראש חודש אדר, כמו של' באדר א' הוא א' דראש חודש אדר ב'. מנגד, בר מצווה לנער שנולד בל' אדר א' מקובל לציין בשנה פשוטה בא' בניסן, אף שיש פוסקים שכתבו שנהיה בר מצווה ב-ל' בשבט.

כיון שחודש זה קיים רק לסירוגין, עשויים להתעורר מצבים מיוחדים: אחת התופעות המפורסמות היא, ילד שנולד לפני ילד אחר (למשל, כאשר הראשון נולד בסוף אדר א', והשני בראשית אדר ב') יחגוג את בר המצווה שלו לאחר חברו, אם השנה שבה חלה בר המצווה, היא שנה פשוטה (מתוך 7 שנים מעוברות במחזור, ב4 מהן תופעה זאת מופיעה, כאשר שנת בר המצווה של אותן שנים היא שנה לא מעוברת). תופעה אפשרית נוספת היא, לידת תאומים בראש חודש אדר בשנה פשוטה. אם אחד ייוולד לפני שקיעת החמה (כלומר, בל' בשבט), והשני - לאחריה (כלומר, בא' באדר), יחוגו התאומים את בר המצווה שלהם בהפרש של חודש זה מזה, אם תחול בר המצווה בשנה מעוברת. האחד בל' בשבט, והשני בא' באדר ב' (גם תופעה זו קורית ב4 שנים - פשוטות, לא מעוברות - מתוך מחזור של 19 שנים - ששנת בר המצווה שלהן חלה בשנה מעוברת).

העיבור בעת העתיקה

בימי בית שני ולאחר החורבן הייתה הסנהדרין מחליטה מדי שנה אם לעבר את אותה השנה. דיון בעיבור השנה מופיע בתלמוד במסכת סנהדרין[3]. ההחלטה הייתה מתבססת על חישובים אסטרונומיים, שמירה שפסח יהיה בתוך תקופת ניסן (אחרי מועד השתוות היום והלילה בסוף החורף), וגם על שיקולים אחרים כמו עונת המלטת הטלאים לצורך קרבן הפסח והבשלת התבואה להבאת העומר. הגמרא אף מציינת שניתן לעבר את השנה כדי שהעולים לרגל יגיעו בשלום ובזמן לירושלים והדרכים לא תהיינה משובשות בשל גשמי החורף.

לשם עיבור השנה נדרשה רשותו של נשיא הסנהדרין ורק אנשים שהוזמנו לכך היו מורשים להשתתף בדיון. ההחלטה הסופית לגבי עיבור השנה נעשתה מלכתחילה במעמד שבעה דיינים לפחות, ומעמד העיבור התקיים ביום ולא בלילה.

על פי המסורת המקובלת, בשנת 359 לספה"נ, עם התערערות מצב היהודים בארץ ישראל, פרסם הלל נשיאה את כללי הלוח העברי, כולל כללי עיבור השנה ("סוד העיבור"), מתוך חשש כי ינסו למנוע מההנהגה היהודית לפרסם את מועדי ראשי החודשים ואת השנים המעוברות. יש החולקים על מסורת זאת וטוענים שהלוח הקבוע אומץ רק במהלך המאה ה-9 לספירה[דרוש מקור]. דעה מפשרת טוענת שאמנם חכמי ארץ ישראל לאחר הלל נשיאה המשיכו לקבוע את השנים המעוברות בכל שנה בהתאם לכללי העיבור, אך הם הקפידו שההחלטות שלהם יתאימו ללוח הקבוע[4][דרוש מקור]. במאה התשיעית נוהג זה הופסק והלוח הקבוע הפך לבלעדי ביהדות הרבנית עד ימינו אלו.

מקום עיבור השנה

חז"ל למדו מהפסוקים שעל עיבור השנה להתבצע בירושלים, במקום מושב בית הדין הגדול[5]. לדעת חכמים אם אירע שעיברו את השנה בגליל - היא מעוברת, ולדעת חנניה איש אונו אין מעברים את השנה רק בירושלים או ביהודה, מקום מושב הסנהדרין בזמן הבית[6].

לאחר החורבן - התכנסה הסנהדרין ביבנה שביהודה. מסיבה זו, אף לאחר שגלתה הסנהדרין לגליל - המשיכו לעבר את השנה בלוד שביהודה. בתקופת השמד - חרגו מספר תנאים במספר הזדמנויות מהנוהג ועיברו את השנה בחוץ לארץ.

חז"ל מספרים על מאורע היסטורי שבעטיה פסקו מלעבר את השנה ביהודה, בתקופתו של רבי יהודה הנשיא: ”מעשה בעשרים וארבע קריות של בית רבי שנכנסו לעבר שנה בלוד, ונכנסו בהן עין רע ומתו כולם בפרק אחד, מאותה שעה עקרוה מיהודה וקבעוה בגליל” (תלמוד ירושלמי, מסכת סנהדרין, פרק א', הלכה ב').

יש שפירשו שהרומיים ראו בהתכנסות זו כהתערבות במלחמה בין ספטימיוס סוורוס (בו תמך הלגיון השישי, ה"ברזלי" שבעמק יזרעאל) לבין פסקניוס ניגר (Pescennius Niger)[7] המורד בקיסר (בו תמך הלגיון העשירי פרטנסיס שליד ירושלים), בין השנים 194-193, ובשל כך נהרגו התלמידים, ונקבע שמעתה יעברו השנים בגליל[8].

בחוץ לארץ

חז"ל מספרים על רבי עקיבא שיצא לעבר את השנה בנהרדעא שבבבל, והבהירה כי הדבר מותר רק במקרה שראש הדור יצא לחוץ לארץ ולא הניח כמותו בארץ ישראל.

לאחר מותם של רבי עקיבא ורבי יהודה בן בבא, נותר חנניה בן אחי רבי יהושע גדול החכמים, והוא החל לעבר שנים בבבל, משום שבאותה תקופה לא היה ניתן לקדש חודשים ולעבר שנים בארץ ישראל מחמת גזרות הרומאים[9].

כשחומרת הגזרות פחתה, התכנסו תלמידי רבי עקיבא בבקעת בית רימון, רבי מאיר, רבי יהודה, רבי יוסי, רבי שמעון, רבי נחמיה ורבי יוחנן הסנדלר, ועיברו את השנה[10].

כדי שמעשיהם יתקבלו גם בבבל, שלחו את רבי יוסי בן כיפר ואת נכדו של רבי זכריה בן קבוטל שיורו לו להפסיק לעבר שנים. לפנייתם ענה חנניה כי גם רבי עקיבא עיבר שנים בחוץ לארץ. אך הם ענו לו שרבי עקיבא היה היחיד בדורו ולא השאיר חכמים כמותו באר ישראל, ואילו חנניה השאיר בארץ ישראל "גדיים שנעשו תיישים" (כלומר התלמידים הפכו לחכמי הדור), ואלו אסרו עליו להמשיך לעבר שנים.

בנוסף איימו השליחים על בני בבל שאם לא ישמעו לחכמי ארץ ישראל יכריזו עליהם כעובדי עבודה זרה[11]. גם שאר התנאים הבבליים רבי נתן ורבי יצחק באו לעזרת השליחים, והוכיחו לעם שאין להם לציית כי אם לחכמי ארץ ישראל.

לאור ההתפתחויות הלך חנניה לרבי יהודה בן בתירא השני שהתגורר בעיר נציבין וברר אצלו אם חכמי ארץ ישראל בקיאים בדיני העיבור כמוהו, וענה לו רבי יהודה בן בתירא שהוא יודע שהם בקיאים בעיבור. כשמעו את דבריו השתכנע חנניה, והחל לרכוב על סוס בין קהילות בבל השונות כדי לשכנעם לקבל את עיבור השנים של חכמי ארץ ישראל[12].

במקרה נוסף עיבר רבי מאיר את השנה בעסיא[13]. אף על רבי חייא בר זרנוקי ורבי שמעון בן יהוצדק מסופר שעיברו את השנה בעסיא, אך יש שכתבו שרק חשבנו שם את חשבונות עיבור השנה[14]

העיבור בלוח הקבוע

הלוח הקבוע של הלל נשיאה מתבסס על המחזור המטוני שבמהלך 19 "שנות שמש" יש מספר שלם של "חודשי ירח". ליתר דיוק, בשנה טרופית יש כ-12.368 מחזורי ירח, ובכל 19 שנים טרופיות יש כ-234.997 מחזורי ירח, כלומר מספר כמעט שלם של חודשים סינודיים. בלוח העברי הקבוע נקבע שבכל מחזור של 19 שנים יהיו 235 חודשים, 7 חודשים יותר משיש ב-19 שנים של 12 חודשים. פירוש הדבר, שבכל מחזור של 19 שנים, המכונה "מחזור קטן", יש 7 שנים מעוברות - בממוצע כל 2.71 שנים. בלוח הקבוע נקבע שבכל מחזור קטן, השנים המעוברות יהיו: 3, 6, 8, 11, 14, 17, 19. מקובל לסמן את השנים הללו באותיות עבריות: ג, ו, ח, י"א, י"ד, י"ז, י"ט, ובקיצור: גו"ח אדז"ט. בלוח הקבוע חודש אדר א' הוא תמיד בן 30 ימים.

ניתן אם כן, לבדוק האם שנה מסוימת היא שנה מעוברת על ידי מציאת השארית בחלוקת ערך השנה ב-19 ובדיקה האם היא שווה לאחד מהמספרים הבאים: 0, 3, 6, 8, 11, 14, או 17. לדוגמה: שנת ה'תשס"ה, מספרה 5765 (ה אלפים=5000 + ת=400 + ש=300 + ס=60 + ה=5). חלוקת 5765 ב-19 נותנת 303 ושארית 8 (8/19 303 = 5765/19). לפיכך, שנת התשס"ה היא שנה מעוברת. לחלופין חשב האם השארית בחלוקת ((השנה העברית כפול 7) ב-19 והוספת 1) קטנה מ-7, ואם כן אזי השנה מעוברת. לדוגמה, בשנת התשס"ה 8 * 7 + 1 הם 57, והשארית בחלוקה היא 0. בשנת התשס"ח (בה השארית היא 11) 1 + 11 * 7 הם 78, והשארית בחלוקה ב-19 היא 2.

היו שנהגו לחשב את השנים והמחזורים מבריאת אדם הראשון (רק בבבל) או משנה שאחר כך (גם בארץ ישראל) או שנתיים אחר כך (גם בפרס). סדר העיבורים בשיטות אלו הוא 2, 5, 7, 10, 13, 16, 18 (בהזיגו"ח) או 1, 4, 6, 9, 12, 15, 17 (אדוטבה"ז) או 3, 5, 8, 11, 14, 16, 19 (גהחאדו"ט - מכונה בדרך כלל גבטב"ג וכן גבגגגב"ג), בהתאמה. אין הבדל בין השיטות בשנים המעוברות בפועל אלא בחשבון ובמספר[15] (לדוגמה שנת ה'תשפ"ב מעוברת לפי כולם כי היא שישית בגוחאדז"ט, חמישית בבהזיגו"ח, רביעית באדוטבה"ז ושלישית בגבטב"ג).

בזכות העיבור, במחזוריות של 19 שנה תאריכים עבריים וגרגוריאניים נפגשים (למשל ט' באב תשמ"ה חל ב-27 ביולי 1985 וט' באב תשס"ד חל ב-27 ביולי 2004)[16], או נופלים קרוב זה לזה, בסטייה של יום בדרך כלל (למשל ט' באב תשמ"ז חל ב-4 באוגוסט 1987 וט' באב תשס"ו חל ב-3 באוגוסט 2006)[17], או יומיים במקרים נדירים יותר (למשל ט' באב תשי"ח חל ב-26 ביולי 1958 וט' באב תשל"ז חל ב-24 ביולי 1977)[18], ובמקרים נדירים מאוד[19] שלושה ימים (למשל ט' באב ה'ח' חל ב-30 ביולי 1248 וט' באב ה'כ"ז חל ב-2 באוגוסט 1267)[20]. הסטייה נובעת מכך שהשינוי במספר הימים בשנה העברית (חסרה, כסדרה, שלמה) ובשנה הלועזית (רגילה, מעוברת) אינם תלויים במחזור של 19 שנים, ולכן הם לא מאפשרים תמיד מפגש מדויק בין התאריכים.

עיבור שנת שמיטה

לפי התלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף י"ב עמוד א', לא מעברים שנת שמיטה. רש"י מפרש שם שהטעם הוא כדי שלא יתארכו האיסורים של שנת השמיטה, הרמב"ם מסביר שטעם הדבר הוא כדי שיהיו שעורים למנחת העומר וחיטים לשתי הלחם[21]. בלוח הקבוע כ-37% משנות השמיטה חלות בשנה מעוברת, כפי שכ-37% מכלל השנים הן מעוברות[22]. בתלמוד ירושלמי, מסכת שקלים, פרק א', הלכה ב', מופיעה התייחסות לעניין: ”אין מעברין את השנה לא בשביעית ולא במוצאי שביעית ואם עיברוה הרי זו מעוברת אמר רבי מנא הדא דאת אמר (=דבר זה שאתה אומר [הוא דווקא]) בראשונה שהיו השנים כתיקנן אבל עכשיו שאין השנים כתקנן היא שביעית היא שאר שני שבוע”. לדעת השרידי אש הטעם שמעברים שנות שמיטה בלוח הקבוע הוא על פי חידושו של הרמב"ם ששנים שדורשות עיבור כדי שיחול חג הפסח באביב יש לעבר גם בשנות שמיטה[23].

העיבור בדתות אחרות

גם בלוח השנה הרומי שלפני התקנת הלוח היוליאני נהגו לעבר את השנים, על ידי הוספת חודש נוסף בן כ-20 יום אחת לשנתיים בערך. הערבים גם הם השתמשו בלוח הדומה ללוח העברי עד ראשית האסלאם במאה ה-7 לספירה. עם קבלת האסלאם בחצי האי ערב התבטל עיבור השנים אצל הערבים, וכיום הלוח המוסלמי נקבע על פי מחזור הירח בלבד. המסורת המוסלמית מייחסת למוחמד את האמירה כי עיבור השנה הוא כפירה, על פי המובא בסורה התשיעית בקוראן (פסוקים ל"ה-ל"ז): ”מספר החדשים שנים עשר הוא, כדבר אללה, וככתבו ביום בראו את השמים ואת הארץ... העתק את החדשים עוון גדול הוא, ובו יתעו הבוגדים; בשנה הזאת יקדשו חדש אחד ובאחרת יחללוהו, למען השלם את המספר, ובזה מתירים את אשר אסר אללה. הן הועד בהם גמול מעשיהם ואללה לא ינחה את הגוי הבוגד.” בשל האיסור המוסלמי לעבר את השנה, חגי האסלאם ומועדיו "נודדים" מדי שנה על פני עונות השנה, בקצב של 10–11 ימים אחורנית. כך יוצא שחגי האסלאם ומועדיו חלים בעונות שנה שונות ולא בעונה קבועה מסוימת. חג מוסלמי המתקיים בקיץ למשך מספר שנים, יתקיים בשנים אחרות בחורף.

העיבור בלוח הקראי

פירוש המילה "אביב" בפסוק "שָׁמוֹר אֶת חֹדֶשׁ הָאָבִיב וְעָשִׂיתָ פֶּסַח" הוא מצב מסוים של הבשלת השעורה "וְהַפִּשְׁתָּה וְהַשְּׂעֹרָה, נֻכָּתָה: כִּי הַשְּׂעֹרָה אָבִיב, וְהַפִּשְׁתָּה גִּבְעֹל." (שמות ט' ל"א). הקראים ראו את הבשלת השעורה בארץ ישראל כמדד להגעת האביב. אם לא הגיע האביב בחודש אדר, היו מעברים את השנה, כלומר מוסיפים חודש נוסף בסופה - אדר ב'. כך נדחה למעשה חג הפסח בחודש ונפל באביב.

הקראים המשיכו בלוח השנה הקראי להחליט על עיבור השנה בהתאם להבשלת השעורה בארץ ישראל גם לאחר המאה ה-9. גם לאחר שנתרחקו הקראים מהחקלאות הם שמרו על זיקתם לארץ ישראל ולאדמתה. מדי שנה הקראים שלחו שליחים לבקש את האביב בארץ ישראל ואם לא נמצא האביב בסוף השנה, עוברה השנה. עיקרון זה של לוח השנה העברי היה כה חשוב עבור הקראים עד שבכתובה הקראית קיים תנאי בו מתחייבים בני הזוג לשמור את הלוח לפי עקרון האביב ולפי עקרון ראיית הירח. יש הטוענים שתנאי זה הוסף לכתובה כדי שיקוימו החגים לפי ההלכה הקראית גם בנישואין בין קראים לרבניים.

אולם במרוצת הימים בעקבות ההתפשטות הקראית הנרחבת ברחבי העולם - מפרס במזרח ועד המגרב, ממצרים בדרום ועד ליטא בצפון, לא יכלה עוד עדות ה'אביב' להגיע אל כל קהילות הקראים, וקהילות קראיות החלו לאמץ אט-אט את מחזור 19 השנים הרבני. בתחילה רק הקהילות הקראיות המרוחקות מארץ ישראל נאלצו לוותר על עיבור השנה לפי עקרון 'מציאת האביב' מחמת קשיי הריחוק ואי יכולתן לקבל דיווחים על מצב הבשלת השעורה בארץ ישראל. עם זאת, אותן קהילות לא כפרו בעקרון שצריך לעבר את השנה לפי תצפיות על מצב השעורה בארץ אלא טענו שבמצבן הן אינן מסוגלות לעשות כן. חכמים קראיים מהמאה ה-15 דיווחו שהיו שנים בהן קהילות בארץ ישראל, שפעלו לפי עקרון מציאת האביב, וקהילות בגולה, שפעלו לפי מחזור 19 השנים, לא עיברו את אותן שנים. בסביבות המאה ה-19 נטשו גם קראי ארץ ישראל את שיטת עיבור השנה לפי מציאת האביב ועברו למחזור 19 השנים הרבני, וזאת כדי למנוע פער במועדי החגים בין הקהילות הקראיות השונות.

כיום, עם שיבתם של הקראים לארץ ישראל, ישנה מגמה של חזרה לשיטה המקורית של עיבור השנה לפי מציאת האביב בארץ ישראל.

ראו גם

לקריאה נוספת

  • חודש העיבור; בתוך: אוצר עיונים, ש"ס מתיבתא, מגילה, כרך א, מערכה א, עמ' א-טז.
  • גדליהו אלון, ”עיבור שנים בחוץ לארץ", בתוך תולדות היהודים בארץ ישראל בתקופת המשנה והתלמוד, א, עמ' 151–156.
  • קידוש החודש, הרב צבי כהן, בני ברק.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. תלמוד ירושלמי, מסכת מגילה, פרק א', הלכה ה'.
  2. תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף ו' עמוד ב'.
  3. תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף י' עמוד א' עד דף יב.
  4. תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף י"ב עמוד א'מובא שבזמנו של רבא קידשו על פי ראיה. ולא על פי הלוח.
  5. תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף י"א עמוד ב'
  6. יש שגרסו בתלמוד כפי הגרסא בתוספתא שאף חנניה איש אונו מודה לחכמים שבדיעבד מותר לעבר את השנה בגליל.
  7. קיסר רומאי בשנים 193–194 לספירה
  8. אמנם רק את עיבור השנה פסקו מלעשות ביהודה, מאחר ועיבור השנה נעשה תמיד בפרסום רב; אך את קידוש החודש המשיכו לעשות אף אז ביהודה, שכן היא נעשית בקהל מועט, וכדי לשמר את המסורת שקידוש החודש ועיבור השנים מתבצעות לכתחילה דווקא ביהודה, סמוך לירושלים. ראה: הרב יצחק אייזיק הלוי, דורות הראשונים - ב, פרק יז, "יהודה והגליל", באתר אוצר החכמה (צפייה חופשית – מותנית ברישום)
  9. תלמוד ירושלמי, מסכת נדרים, פרק ו', הלכה ח' (דף כג, א בדפוס ראם); תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף ס"ג עמוד א'.
  10. תלמוד ירושלמי, מסכת חגיגה, פרק ג', הלכה א'.
  11. תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף ס"ג .
  12. תלמוד ירושלמי, מסכת נדרים, פרק ו', הלכה ח'.
  13. שמואל קליין, ספר היישוב, עמ' 115, מזהה את עסיא עם עציון גבר; בן ציון לוריא מזהה אותה עם העיר הסורית העתיקה בלנאה, ראו בן ציון לוריא, המנין "לשני קברות", בתוך סיני - צב (א-ב), עמ' מט, באתר אוצר החכמה (צפייה חופשית – מותנית ברישום).
  14. תוספות, מסכת בבא בתרא, דף נ"ו עמוד א', ד"ה ערדיסקים
  15. תשובה מאת רב האי גאון
  16. כ-39.3% מכלל המקרים
  17. כ-52.5% מכלל המקרים
  18. כ-7.6% מכלל המקרים
  19. כ-0.6% מכלל השנים
  20. תאורטית ייתכן מקרה של ארבעה ימים בשנים הגריגוריאניות 4188 ו-4207
  21. משנה תורה לרמב"ם, ספר זמנים, הלכות קידוש החודש, פרק ד', הלכה ט"ו
  22. מחזור השמיטות המעוברות הוא בן 133 שנה, להלן פירוט 14 השמיטות המעוברות בשני מחזורים כאלה ועוד אחת: ה'ת"ר, ה'תרל"ה, ה'תרמ"ט, ה'תר"ע, ה'תרפ"ד, ה'תרצ"ח, ה'תשי"ט, ה'תשל"ג, ה'תשס"ח, ה'תשפ"ב, ה'תת"ג, ה'תתי"ז, ה'תתל"א, ה'תתנ"ב, ה'תתס"ו.
  23. ראו משנה תורה לרמב"ם, ספר זמנים, הלכות קידוש החודש, פרק ד', הלכה ט"ז, ושרידי אש חלק א סימן לט

עיבור השנה41823715Q3147402