תהילים ל"ג

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תהילים ל"ג

(א) רַנְּנוּ צַדִּיקִים בַּה' לַיְשָׁרִים נָאוָה תְהִלָּה.
(ב) הוֹדוּ לַה' בְּכִנּוֹר בְּנֵבֶל עָשׂוֹר זַמְּרוּ לוֹ.
(ג) שִׁירוּ לוֹ שִׁיר חָדָשׁ הֵיטִיבוּ נַגֵּן בִּתְרוּעָה.
(ד) כִּי יָשָׁר דְּבַר ה' וְכָל מַעֲשֵׂהוּ בֶּאֱמוּנָה.
(ה) אֹהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט חֶסֶד ה' מָלְאָה הָאָרֶץ.
(ו) בִּדְבַר ה' שָׁמַיִם נַעֲשׂוּ וּבְרוּחַ פִּיו כָּל צְבָאָם.
(ז) כֹּנֵס כַּנֵּד מֵי הַיָּם נֹתֵן בְּאֹצָרוֹת תְּהוֹמוֹת.
(ח) יִירְאוּ ה' כָּל הָאָרֶץ מִמֶּנּוּ יָגוּרוּ כָּל יֹשְׁבֵי תֵבֵל.
(ט) כִּי הוּא אָמַר וַיֶּהִי הוּא צִוָּה וַיַּעֲמֹד.
(י) ה' הֵפִיר עֲצַת גּוֹיִם הֵנִיא מַחְשְׁבוֹת עַמִּים.
(יא) עֲצַת ה' לְעוֹלָם תַּעֲמֹד מַחְשְׁבוֹת לִבּוֹ לְדֹר וָדֹר.
(יב) אַשְׁרֵי הַגּוֹי אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהָיו הָעָם בָּחַר לְנַחֲלָה לוֹ.
(יג) מִשָּׁמַיִם הִבִּיט ה' רָאָה אֶת כָּל בְּנֵי הָאָדָם.
(יד) מִמְּכוֹן שִׁבְתּוֹ הִשְׁגִּיחַ אֶל כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ.
(טו) הַיֹּצֵר יַחַד לִבָּם הַמֵּבִין אֶל כָּל מַעֲשֵׂיהֶם.
(טז) אֵין הַמֶּלֶךְ נוֹשָׁע בְּרָב חָיִל גִּבּוֹר לֹא יִנָּצֵל בְּרָב כֹּחַ.
(יז) שֶׁקֶר הַסּוּס לִתְשׁוּעָה וּבְרֹב חֵילוֹ לֹא יְמַלֵּט.
(יח) הִנֵּה עֵין ה' אֶל יְרֵאָיו לַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ.
(יט) לְהַצִּיל מִמָּוֶת נַפְשָׁם וּלְחַיּוֹתָם בָּרָעָב.
(כ) נַפְשֵׁנוּ חִכְּתָה ה' עֶזְרֵנוּ וּמָגִנֵּנוּ הוּא.
(כא) כִּי בוֹ יִשְׂמַח לִבֵּנוּ כִּי בְשֵׁם קָדְשׁוֹ בָטָחְנוּ.
(כב) יְהִי חַסְדְּךָ ה' עָלֵינוּ כַּאֲשֶׁר יִחַלְנוּ לָךְ.

תהילים ל"ג הוא המזמור ה-33 בספר תהילים ולא ידוע מי חיברו[1]. קריאת הפרק הומלצה בספרי הסגולות כמועילה למי שמתו ילדיה[2].

תוכן המזמור

מזמור ל"ג מורכב מעשרים ושניים פסוקים ומחולק לארבעה חלקים:

א'-ג'

המשורר פותח את המזמור באמירה לחסידי אלוקים להודות לו ולרנן בו: "רַנְּנוּ צַדִּיקִים בַּה' לַיְשָׁרִים נָאוָה תְהִלָּה" (א'), "הוֹדוּ לַה' בְּכִנּוֹר בְּנֵבֶל עָשׂוֹר זַמְּרוּ לוֹ" (ב').

ד'-י"א

בחלקו השני של המזמור מתאר המשורר בהרחבה את מידותיו של אלוקים. בפתיחה מעיד המשורר כי דברי אלוקים ישרים ומעשיו נאמנים: "כִּי יָשָׁר דְּבַר ה' וְכָל מַעֲשֵׂהוּ בֶּאֱמוּנָה" (ד').

אחרי כן המשורר מתאר את האלוקים כבורא העולם: "בִּדְבַר ה' שָׁמַיִם נַעֲשׂוּ וּבְרוּחַ פִּיו כָּל צְבָאָם" (ו'), ומשום כך האנשים שבעולם יראים מפניו: "יִירְאוּ מֵה' כָּל הָאָרֶץ מִמֶּנּוּ יָגוּרוּ כָּל יֹשְׁבֵי תֵבֵל" (ח'), כי כאמור העולם מתנהל לפי רצונותיו של אלוקים: "עֲצַת ה' לְעוֹלָם תַּעֲמֹד מַחְשְׁבוֹת לִבּוֹ לְדֹר וָדֹר" (י"א).

י"ב-י"ט

בחלק זה מתאר המשורר את היחסים בין אלוקים ובני אדם. בפתיחה מחזק המשורר את עם ישראל על כך שאלוקים] בחר בישראל כעמו: "אַשְׁרֵי הַגּוֹי אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהָיו הָעָם בָּחַר לְנַחֲלָה לוֹ" (י"ב), ואחרי כן תיאור השגחת אלוקים על כל בני האדם: "מִשָּׁמַיִם הִבִּיט ה' רָאָה אֶת כָּל בְּנֵי הָאָדָם" (י"ג). המשורר מוסיף כי גם מלך עם חיילים רבים לא יצליח לנצח במלחמה- "אֵין הַמֶּלֶךְ נוֹשָׁע בְּרָב חָיִל גִּבּוֹר לֹא יִנָּצֵל בְּרָב כֹּחַ" (ט"ז) אלא אם כך יחליט האלוקים: "הִנֵּה עֵין ה' אֶל יְרֵאָיו לַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ" (י"ח).

כ'-כ"ב

חלקו החותם של המזמור פותח בבקשתו של המשורר להתקרב עוד לאלוקים: "נַפְשֵׁנוּ חִכְּתָה לַה' עֶזְרֵנוּ וּמָגִנֵּנוּ הוּא" (כ'), ולאחריה הצהרת ביטחון של המשורר ושל חסידי אלוקים: "כִּי בוֹ יִשְׂמַח לִבֵּנוּ כִּי בְשֵׁם קׇדְשׁוֹ בָטָחְנוּ" (כ"א). המשורר חותם את המזמור בבקשה וייחול לחסד מהאלוקים: "יְהִי חַסְדְּךָ ה' עָלֵינוּ כַּאֲשֶׁר יִחַלְנוּ לָךְ" (כ"ב).

בתפילה היהודית

"יהי כבוד" הוא הלקט השישי ב"פסוקי דזמרא", שנאמרים בכל בוקר בתפילת שחרית.

  • במזמורים הנוספים לתפילת שחרית של שבת.

בחלק מחצרות החסידים[3] שרים את המזמור בהדלקת נרות חנוכה[4].

בתרבות

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תהילים ל"ג בוויקישיתוף
  • ויקיטקסט תהילים ל"ג, באתר ויקיטקסט
  • הערות שוליים

    1. ^ מזמור ל"ג, באתר תהילים, בני גזונדהייט
    2. ^ כל הסגולות הטמונות בפרקי תהילים, באתר מוקד תהילים ארצי, ‏כ"א בתמוז ה'תש"פ
    3. ^ ספינקא, מעליץ, בעלז, ועוד.
    4. ^ YouTube full-color icon (2017).svg "אין המלך נושע ברב חיל" רגעים נעלים בבעלזא חנוכה, סרטון באתר יוטיוב.
    Logo hamichlol 3.png
    הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
    רשימת התורמים
    רישיון cc-by-sa 3.0