הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
ערך זה עוסק במיזם עתידי
ייתכן שנכללים בערך פרטים שהם בגדר הערכה, או כאלה שעשויים להשתנות עם התקדמות המיזם.
הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים
מידע כללי
מדינה ישראל
עיר ירושלים
שם המערכת הרכבת הקלה בירושלים
מידע על ההקמה
עלות 8.5 מיליארד שקלים (משוער)
חברה בונה TransJerusalem J-Net LTD
התחלת בנייה 28 במאי 2018
פתיחת הקו 2024 (משוער)
מידע על הקו
אורך הקו 19 ק"מ
צבע על המפה ירוק
מספר הקווים משניים: 2 (קו הקמפוסים והקו הירוק בהיר)
מספר התחנות 36
תרשים הקו
מפת הקווים של הרכבת הקלה בירושלים
מפת הקווים של הרכבת הקלה בירושלים
קווים נוספים

הקו הירוק הוא קו רכבת קלה עתידי, שצפוי להיות השני שנחנך מבין קווי הרכבת הקלה בירושלים.  הקו יחבר את שכונת גילה שבדרום העיר לשכונת הגבעה הצרפתית בצפונה. אורך הקו החדש כ-19 קילומטרים ולאורכו ממוקמות 36 תחנות נוסעים. הקו ישיק לקו האדום בכניסה לעיר, בתחנת בנייני האומה. על פי התכנון, הקו אמור לפעול בסוף 2024, אולם לפי הערכות הקו יחל לפעול רק בשנת 2025 או 2026[1]. עלות ההקמה של הקו הירוק נאמדת ב–8.5 מיליארד שקל.[2]

הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים
Unknown route-map component "uexKBHFa"
אוניברסיטה הר הצופים
Unknown route-map component "uexHST"
הדסה הר הצופים
Unknown route-map component "uexHST"
הגבעה הצרפתית
Unknown route-map component "uexHST" Urban railway
אהרון קציר
Unknown route-map component "uexHST"
קריית הממשלה בגין
Unknown route-map component "uexHST"
זלמן שרגאי
Unknown route-map component "uexHST"
מעלות דפנה
Unknown route-map component "uexHST"
שדרות אשכול
Unknown route-map component "uexHST"
צומת מרן הרב עובדיה יוסף
Unknown route-map component "uexHST"
ירמיהו
Unknown route-map component "uexHST"
שמגר
Unknown route-map component "uexHST"
שרי ישראל
Unknown route-map component "uexHST" Unknown route-map component "BAHN"
בנייני האומה
Unknown route-map component "uexABZgr" Unknown route-map component "uexSTR+l"
Unused straight waterway Unknown route-map component "uexHST"
הרב צבי יהודה
Unused straight waterway Unknown route-map component "uexHST"
גבעת שאול
Unused straight waterway Unknown route-map component "uexHST"
כנפי נשרים מרכז
Unused straight waterway Unknown route-map component "uexKDSTe"
הר נוף
Unknown route-map component "uexHST"
קריית הממשלה בן-גוריון
Unknown route-map component "uexHST"
גבעת רם
Unknown route-map component "uexHST"
קריית האוניברסיטה ספרא
Unknown route-map component "uexHST"
פארק העברית
Unknown route-map component "uexHST" Unknown route-map component "PARKING"
בצלאל בזק
Unknown route-map component "uexHST"
גבעת מרדכי
Unknown route-map component "uexHST"
צומת פת
Unknown route-map component "uexHST"
גוננים
Unknown route-map component "uexABZgr" Unknown route-map component "uexSTR+l"
Unused straight waterway Unknown route-map component "uexHST"
קריית הספורט מלחה
Unused straight waterway Unknown route-map component "uexHST"
האייל
Unused straight waterway Unknown route-map component "uexHST"
מלחה/מנחת
Unused straight waterway Unknown route-map component "uexKDSTe"
יצחק מודעי
Unknown route-map component "uexHST"
בית צפאפא
Unknown route-map component "uexHST"
דב יוסף מרכז
Unknown route-map component "uexHST"
שבתאי הנגבי
Unknown route-map component "uexHST"
הרוזמרין
Unknown route-map component "uexHST"
הגננת
Unknown route-map component "uexHST"
לשם
Unknown route-map component "uexHST"
צביה ויצחק
Unknown route-map component "uexHST"
החסידה
Unknown route-map component "uexHST"
האודם
Unknown route-map component "uexHST"
יער גילה
Unknown route-map component "uexHST"
המרגלית
Unknown route-map component "uexKDSTe"
גילה מערב

על הקו

תוואי הקו מתוכנן להתפרש משכונת גילה בקצהו הדרומי ועד לגבעה הצרפתית ולהר הצופים בקצהו הצפוני.

בדרכו יעבור ברחוב דב יוסף, צומת פת, רחוב הרצוג, מחלף בייט, יחצה את קמפוסברסיטה העברית בגבעת רם, את אזור הכניסה לעיר ומרכזה, בשד' שז"ר, שד' נורדאו, רחוב שרי ישראל, רחוב בר-אילן, רחוב חטיבת הראל, רחוב זלמן שרגאי, שד' לוי אשכול, עד לקמפוסברסיטה העברית בהר הצופים.

שלוחות

בנוסף, הקו כולל מספר שלוחות:

  • שלוחת גבעת שאול

בשנת 2014, אושרה תוכנית אב רחבת היקף לאזור התעסוקה בגבעת שאול, שיהפוך למרכז תעסוקה מרכזי בעיר, יהווה המשך לאזור הכניסה לעיר וישען על שלוחת רכבת קלה.[3] השלוחה, באורך של כ-2 ק"מ, עוברת מצומת בן דור בשדרות הרצל, לאורך רחוב כנפי נשרים ועד מסוף התחבורה בכניסה להר נוף, ותוכננה במקור כשלוחה של הקו האדום.[4] בהמשך הוחלט לשלב אותה כחלק מתוכנית הקו הירוק.

  • שלוחת תלפיות

שלוחה לאזור התעסוקה בתלפיות העוברת מאזור רחוב הפרסה, רחוב פייר קניג, רחוב התנופה ורחוב רבקה – באורך של כ-3.1 ק"מ.

  • שלוחת מלחה

בשלב מאוחר יותר מתוכננת בקו שלוחה נוספת למלחה שתתפצל מהקו מרחוב דוב יוסף בצומת עם כביש בגין דרום ותעבור במסלול של הקו הכחול (בכביש בגין דרום ודרך יצחק מודעי) לצד קריית הספורט (אצטדיון טדי ופיס ארנה), קניון מלחה והגן הטכנולוגי הסמוך ומשם לגן החיות התנ"כי.

היסטוריה

צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים השלים את התכנון הראשוני של הקו בשנת 2013.[5] הוועדה המקומית לתכנון ובניה של עיריית ירושלים אישרה את תוכנית הקו ביוני 2015.[6] הוועדה המחוזית אישרה אותו ביוני 2016.[7] המכרז הראשון לעבודות הפיתוח בקו פורסם על ידי חברת מוריה באוגוסט 2017. עד סוף 2017 פורסמו שלושה מכרזי ביצוע נוספים במקטעי הקו הירוק.[8]

ב-28 במאי 2018 הונחה אבן הפינה והחלו עבודות התשתית עבור הקו הירוק במתחם צומת פת. בצומת תבוצע הפרדה מפלסית וישוקע מקטע הכביש הרצוג-גולומב, לאורך 50 מטרים, על מנת לאפשר נסיעה רציפה בין רחוב הרצוג לבין רחוב גולומב.[9][10] ביוני 2019 החלו העבודות בשכונת גילה.[11]

באוגוסט 2019 נבחרה לממן, להקים, ולתפעל את הקו הירוק ואת הארכות הקו האדום חברת TransJerusalem J-Net, שהוקמה באופן ייעודי לטובת הפרויקט על ידי קבוצת שפיר הנדסה, וכוללת גם את סופרבוס והשותפה הספרדית חברת CAF (אנ'). הפרויקט יבוצע כשותפות ציבורית-פרטית (PPP) בהיקף כספי מוערך של כ-10 מיליארד שקלים, וכולל הקמה של מסילות חדשות באורך של 27 ק״מ, הקמת 50 תחנות חדשות, תכנון וייצור של מעל 100 קרונות, הקמת מתחם דפו מרכזי שיכלול חניון ומוסך לקרונות ומרכז בקרה ושליטה, חניוני חנה וסע והפרדות מפלסיות בצמתים מרכזיים.[12]

קווים משניים

קו הקמפוסים

ערך מורחב – הקו הכתום

קו משני שיחבר בין שני הקמפוסים של האוניברסיטה העברית מגבעת רם להר הצופים.

הקו הירוק הבהיר

קו משני שינוע על מסלול הקו האדום בין נווה יעקב ופסגת זאב והגבעה הצרפתית לגבעת התחמושת ומשם על מסלול הקו הירוק שיעבור ברמת אשכול ורוממה וליד תחנה מרכזית יתפצל ממנו לכיוון קריית משה, גבעת שאול ויסתיים ליד הר נוף. אורך הקו 13 ק"מ ו-25 תחנות.

קו התכלת

הוספת מקטע מסילה של כקילומטר בין גבעת התחמושת (שכוללת גם תחנות במסלול הקו הירוק והקו האדום) לצומת בר-אילן (מסלול הקו הכחול) שיאפשר מסלול לקו רכבת בין שלוחת קטמונים של הקו הכחול שתפנה בצומת בר-אילן לכיוון קמפוס הר הצופים, מלבד המסלול הראשי של הקו הכחול המוביל מצומת בר-אילן להר חוצבים ורמות.

קישורים חיצוניים


שגיאות פרמטריות בתבנית:ויקישיתוף בשורה

פרמטרי חובה [ שם ] חסרים

הערות שוליים

  1. ליאור גוטמן, בלעדי לכלכליסט מפעילת הרכבת הקלה בירושלים עוזבת את העיר, באתר כלכליסט, 28 באפריל 2019
  2. אתר למנויים בלבד אורן דורי, המצור החדש שמאיים על ירושלים, באתר TheMarker‏, 20 בספטמבר 2016
  3. תוכנית האב לגבעת שאול
  4. תוכנית 9700 ירושלים הארכת הקו הראשון של הרכבת הקלה ברח' הרצל, הרב צבי יהודה, ימין-אבות, כנפי נשרים
  5. אתר למנויים בלבד דניאל שמיל, מתרחבים: חמישה קווי רכבת קלה נוספים יוקמו בירושלים, באתר TheMarker‏, 20 בספטמבר 2013
  6. מליאת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ירושלים, בראשות דלית זילבר, החליטה בישיבתה האחרונה על הפקדת תוכנית ליצירת תוואי חדש עבור הרכבת הקלה בירושלים. אתר משרד הפנים
  7. אתר למנויים בלבד אורין דורי, הוועדה המחוזית אישרה את ה"קו הירוק" של הרכבת הקלה בירושלים, באתר TheMarker‏, 20 ביוני 2016
  8. אתר למנויים בלבד אבי בר-אלי, מכרז ראשון להקמת קו נוסף של הרכבת הקלה בירושלים, באתר TheMarker‏, 27 באוגוסט 2017
  9. יובל ניסני, צומת פת: העבודות להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה יצאו לדרך, באתר כל העיר, 28 במאי 2018
  10. ענבר טויזר, הונחה אבן פינה לקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים, באתר ynet, 28 במאי 2018
  11. שרה ליעד דהן, שלוש שנים של סבל: עבודות התשתית של הרכבת הקלה יוצאות לדרך בגילה, באתר כל העיר, 12 ביוני 2019
  12. להתראות סיטיפס: נבחרה החברה החדשה שתפעיל את הרכבת הקלה בירושלים, באתר כל העיר, 7 באוגוסט 2019


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0


שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון ויקיפדיה

שימוש בפרמטרים מיושנים [ דרגה ]
הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים26063361