לדלג לתוכן

שיחת המכלול:אירועים בלוח היהודי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני שנה מאת משך חכמה בנושא ט' אדר

צמצום רשימה

למעלת התורה היקר, ולשאר העוסקים בלוח האירועים של העמוד הראשי. יש לשים לב (מכאן ולהבא) שהלוח לא יגזים באירועי לידות ופטירות, שלא יראה כעמודת היארצייטים של עיתים לבינה. הוא אמור לשקף רק אירועים בעלי חשיבות היסטורית כללית, למרות שכל פטירת צדיק חשובה לנו. יוסף, מוסיף והולך, איש גלילי, אומר מעט - מה דעתכם? דוד (שיחה) 18:49, 5 ביוני 2017 (IDT)תגובה

מסכים, בפרט בלידות. עם זאת קשה לקבוע בכך גבולות מי כן ומי לא. מוסיף והולך (שיחה) 21:02, 5 ביוני 2017 (IDT)תגובה
כעת שיש (בזכות עבודתך) עוד דברים בעמוד ראשי, אכן ניתן לוותר על הרשימה הארוכה של יום ההולדת של ה"משלות שועלים", "נברכת הכובסין" ו"קב חומטין"... מעלת התורה (שיחה) 21:34, 5 ביוני 2017 (IDT)תגובה
אהבתי. ייבאתי גם את המדריך של ויקיפדיה לעריכת אירועי הלוח, הוא אמנם לא יהודי אבל נותן מושג על דרך העריכה. תפקידו של הלוח לחבר אותנו להיסטוריה ולהבין מתי קרו אירועים שהשפיעו על ההיסטוריה. לאט לאט נלמד להוסיף תאריכים יהודים שויקיפדיה לא הכניסו, ולצמצם תאריכים כמו "פתיחה של להקת הביטלס". ובינתיים כמו שאתה אומר לא נורא אם יהיהו קצת אירועים. דוד (שיחה) 22:56, 5 ביוני 2017 (IDT)תגובה
בינתים זה נהפך רק היסטורי של דברים אחרים וכל מיני פטירת אנשים חוץ מצדיקים. לדוגמא יום ו' אדר יצא שנולדה מליטה שיפר [מי יודע מה זה] ושהוקם השירות הימי לא יודע אם זה כל כך חשוב ושנהרג עמנואל לנדו וזכה לתמונה. ושום רב שנפטר מה נעשה להרבה חרדים זה דבר חשוב היארצייט של צדיקים.--פשוט1 (שיחה) 06:22, 9 במרץ 2022 (IST)תגובה

תאריכי לידה

מעלת התורה, מוסיף והולך, נלסון, אומר מעט - האם לדעתכם כה נחוץ ציון תאריך לידה של כל אישיות. קיבלתי רושם שבויקיפדיה יותר מתייחסים לתאריכי פטירה ופחות לתאריכי לידה. נשמע הגיוני, תאריך פטירה הוא מאורע שהשפיע על ההיסטוריה כאשר מדובר באישיות חשובה, אך תאריך לידה היה מאורע צנוע שלא הורגש בזמנו (כמובן שא"א למות בלי להיוולד אך זה לא העניין) ויש לו חשיבות רק במקרים מעטים וחריגים - או כאשר אין אירועים טובים הימנו. מה דעתכם על התחלת צמצום תאריכי לידה של רבנים בלוח? דוד (שיחה) 22:52, 18 ביולי 2017 (IDT)תגובה

מסכים. למרות שהולדתו של צדיק היא דבר גדול (עד ש"טוב לו שנברא"), אך כאנציקלופדיה זה די טריביאלי. מוסיף והולך (שיחה) 23:55, 18 ביולי 2017 (IDT)תגובה
גם אני מצטרף. אומר מעט (שיחה) 00:18, 19 ביולי 2017 (IDT)תגובה
מסכים על להבא, אך לא למחוק את הקיים - אנו רחוקים מפריוילגיה זו של מחיקת חומר קיים. אתה מוזמן להתנדב למתקפת ארכיאולוגיה. מעלת התורה (שיחה). (שיחה) 08:46, 19 ביולי 2017 (IDT)תגובה
מעלת התורה - מסכים בשינוי ניסוח - לא למחוק את הקיים בלי להכניס משהו אחר במקום. דוד (שיחה) 22:49, 19 ביולי 2017 (IDT)תגובה
היום צויין תאריך לידתו של ר' אלעזר אבוחצירא, ולפני ימים אחדים צויין רציחתו. זה ממחיש יותר את חוסר ההגיון וחוסר הצורך בציון תאריך הלידה. אולי צריך לציין גם היום שנכנס לברית, יום נישואיו וכו'. אומר מעט (שיחה) 19:54, 27 ביולי 2017 (IDT)תגובה
אומר מעט גם אני שמתי לב. אך שים לב שמדובר במקובל ספרדי, ואם כבר מן הראוי לציין גם תאריך ה"ברית יצחק". דוד (שיחה) 23:22, 27 ביולי 2017 (IDT)תגובה
"התמונה" של "היום בלוח שנה" שייך לאירוע של "תאריך לידה". האם גם זה עונה על הקריטריון שלך (אנו רחוקים מפריוילגיה זו של מחיקת חומר קיים)? ביחד עם ה' ננצח המעמיק (שיחה) 13:40, 15 באפריל 2024 (IDT)תגובה

בבא אלעזר

- הועבר לדף שיחת תבנית:כ"ז בתמוז
דוד (שיחה) 00:39, 23 ביולי 2017 (IDT)תגובה

נראה טעות

קובץ:ד'תשפא.PNG

משתמש:מוטיאל משתמש:שרגא משתמש:יוסף טו בטבת ד'תשפ"א - נהרגו האמוראים הונא מרי בר מר זוטרא ומשרשיה בר פקוד. השנה נראית שגויה אולי ד' שפ"א הרי זו תקופת הגאונים-ראשונים?...--אליצור (שיחה) 08:48, 31 בדצמבר 2018 (IST)תגובה

אליצור, אכן התאריך לא סביר בהחלט, ד'תשפ"א זה כבר סוף תקופת הגאונים - כ-500 שנה אחרי תקופת האמוראים. בויקיפדיה הארוע רשום בתאריך י"ח בטבת ד'ר"ל וזה הרבה יותר מתקבל על הדעת. מוטיאל (שיחה) 10:18, 31 בדצמבר 2018 (IST)תגובה
אכן לא נשמע הכי סביר, המקור הוא מכאן (בתמונה) סביר להניח שזה טעות, בברכה, שרגא • נר נשמה • שיחה  •  כ"ג בטבת ה'תשע"ט • 12:22 (IDT)

שנת פטירתו של רבי מרדכי מצ'רנוביל

ישנה טעות במדור היום בלוח השנה של כ' באייר, שנת פטירתו מצוינת כתקצ"ג, במקום תקצ"ז.

יב כסלו

מה המקור שהיום נחתם התלמוד? חאמ (שיחה) 01:25, 10 בדצמבר 2019 (IST)תגובה

זה לשון הסופר בקולופון בסוף כתב יד מינכן 95 של התלמוד בבלי: סיימתים בשתים עשרה לירח כסלו שנת מאה ושלש לאלף ששי - ומכאן באה הטעות כביכול ביום זה נחתם התלמוד ע"י רבינא ורב אשי... (אגב לפי אגרת ר"ש גאון רבינא נפטר בי"ג כסלו) חאמ (שיחה) 11:47, 10 בדצמבר 2019 (IST)תגובה

יום פטירת בעל המכתב מאליהו

מפעילי מערכת‏, יום פטירתו של המכתב מאליהו מופיע כאן בכ"ה בטבת, אך הוא נפטר בכ"ד בטבת (ראו תמונת מצבתו בערכו). שיניתי זאת, אך עדיין מופיע כמקודם. יחיד ורבים (שיחה) 02:41, 23 בינואר 2020 (IST)תגובה

כעת הסתדר. דויד (שיחה) כ"ו בטבת ה'תש"ף 17:16 (IDT)

הוספת המילה בתמונה

באירועים של היום (כ"א בתמוז) מוזכר שנפטר רבי אברהם מתתיהו פרידמן, האדמו"ר השני והאחרון משטפנשט, ובתמונה יש את התמונה שלו, צריך להזכיר בסוגריים שהוא בתמונה.

י"ג אדר

מפעילי מערכת‏ אין היום - י"ג אדר את יום השנה לפטירתו של ר' משה פיינשטיין, כמדומני שזה אירוע מספיק חשוב ע"מ להכניס אותו לרשימה. צדיק וטוב לו (שיחה) 14:25, 14 בפברואר 2022 (IST)תגובה

היה נועז. מיכי ~ שיחה • 14:27 י"ג באדר א', שמיטה תשפ"ב (IDT)‏
רבינו, לצערי אין לי את ההרשאות המתאימות. צדיק וטוב לו (שיחה) 14:29, 14 בפברואר 2022 (IST)תגובה
לא רואה שם שום הגנה? לגוש"ע הוא נפטר בשנה מעוברת באד"ב. מיכי ~ שיחה • 14:35 י"ג באדר א', שמיטה תשפ"ב (IDT)‏
לי לא נתן לערוך בדף הראשי, לגוש"ע יישר כח. צדיק וטוב לו (שיחה) 14:08, 15 בפברואר 2022 (IST)תגובה
אולי לא שמת לב שבצד של כל יום יש מקום ללחוץ לעריכה? (מוביל לתבנית של אותו יום). מיכי ~ שיחה • 14:20 י"ד באדר א', שמיטה תשפ"ב (IDT)‏
הוא נפטר באדר ב. הדף דרכו תמצא איך לערוך, כמ"ש מיכי, ראה כאן: המכלול:אירועים בלוח היהודי/אדר ב' ושם איתא על הגרמ"פ. מישהו (שיחה) 14:33, 15 בפברואר 2022 (IST)תגובה

מה עניין זנזיבר בתאריך העברי?

עם כל הכבוד לנסיון הכושל לעצמאות, זה כנראה טעות.. חסדיאל שופק (שיחה) 19:58, 12 בספטמבר 2022 (IDT)תגובה

חסדיאל שופק, הסרתי, תודה, שרגא > השתתפו > שיחה > י"ז באלול ה'תשפ"ב > 12:40, 13 בספטמבר 2022 (IDT)תגובה

מה קורה כשאין יום שנה?

מן הסתם כבר דובר ע"ז, אבל מה קורה כשאין יום שנה למשל באירועים שקרו באדר ב', התעוררתי לזה עכשיו אחרי שהשנה לא היה ל' חשון והאירועים שקרו ביום זה לא הופיעו, האם נכון שיש אירועים שיש להם למשל יום שנה 176 ואחר כך יום שנה 178, רק שואל. רק רגע (שיחה) 10:24, 15 בנובמבר 2023 (IST)תגובה

רפורמה בתבנית

למה התפרצות הר הגעש על הארכיפלג קרקטואה", או "מפקד המשטרה החשאית באלג'יר נעצר עם שותפו בצו מנהלי בנתב"ג", קשורים ל"אירועים בלוח היהודי"? בגלל שהם קראו בתאריך עברי? האירועים הללו גם חלו בלוח הגרגוריאני או כל לוח אחר...

דוגמאות כאלו חזרות על עצמן בתבנית במשך ימות השנה ולפעמים בצורה מתסכלת. אתמול, לדוגמא, התמונה המוצגת הייתה תמונתו של "איוון האיום" לרגל יום הולדתו (העברי כמובן...).

תבנית זו מיועדת לכאו' (בשונה מתבנית:היום בהיסטוריה) לאירועים משמעותיים ביהדות כגון "החלה השמדת הקהילה היהודית בראדום, תוך שילוח כ-8,000 יהודים לטרבלינקה; החל הטבח הגדול בגטו ז'טל", או "נפטר רבי יעקב ישראל קנייבסקי, המכונה הסטייפלר, ממנהיגי היהדות החרדית בישראל".

בעלי זכות הצבעה, אשמח לשמוע את דעתכם. המעמיק (שיחה) 02:01, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה

ברור זה ההבדל בין היום בלוח השנה להיום בהיסטוריה ולחדשות ואקטואליה אלינדב ~ תדברו איתי ~ אל תפחדו ~ כ"ג באב ה'תשפ"ד ~ 10:03, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
אין צורך בדיון בשביל זה. עקרונית, היה מקום לדון שבמכלול אמורים לעבוד רק לפי הלוח העברי, אבל זה לא כך. מוטי ~ שיחה • כ"ג באב ה'תשפ"ד • 11:29, 27 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
מוטי היקר, לשם הבהרה, לדעתך המצב הקיים הוא בסדר. המעמיק (שיחה) 01:12, 28 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
לדעתי, אתה יכול לבצע את השינויים ללא אישור מיוחד של בז"ה. המצב הנוכחי, לפיו חלק מהאירועים מקוטלגים כאן וחלקם כאן, בוודאי אינו תקין. מוטי ~ שיחה • כ"ד באב ה'תשפ"ד • 09:49, 28 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
לבד יהיה לי קשה, אני מחפש לי עמיתים לרעיון... המעמיק (שיחה) 10:50, 28 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
לא עליך המלאכה לגמור... מוטי ~ שיחה • כ"ד באב ה'תשפ"ד • 13:41, 28 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
האמת שכעת אני רואה שזה לא נורא כמו שחשבתי, המעמיק (שיחה) 16:06, 28 באוגוסט 2024 (IDT)תגובה
מוטי, סיימתי, היו בודדים ממש. יש כמה דפ"ש שהשארתי שאלות אודות המוזכרים בהם כאן וכאן וכאן וכאן. המעמיק (שיחה) 03:07, 3 בספטמבר 2024 (IDT)תגובה
👍. הגבתי באחד מהם. מוטי ~ שיחה • ל' באב ה'תשפ"ד • 12:23, 3 בספטמבר 2024 (IDT)תגובה

ט' אדר

לא מצאתי מה המקור שביום זה נחלקו ב''ש ב''ה במחלוקת י''ח דבר. משך חכמה (שיחה) 07:45, 10 במרץ 2025 (IST)תגובה