רשות הספנות והנמלים
רשות הנמלים הוקמה בשנת 1961. תפקידיה העיקריים היו לדאוג ליעילותם של הנמלים בישראל ולהבטיח את פיתוחם התמידי, בהתאמה להיקף תנועת המטענים.
רשות הנמלים הוקמה בעקבות דרישתו של הבנק העולמי, שנתבקש לאשר הלוואה להקמתו של נמל אשדוד. עד הקמתו פעלו נמל חיפה, נמל תל אביב, נמל יפו ונמל אילת כאגף במשרד התחבורה[1].
ב־1988 הפכה רשות הנמלים לרשות הנמלים והרכבות, כאשר נוסף נושא הטיפול ברכבת ישראל לאחריותה, אולם בדצמבר 1996 החליטה הממשלה על הפרדת הרכבת מרשות הנמלים והרכבות, והקמת חברת רכבת ממשלתית. מהלך זה נועד לאפשר את הגשמת מדיניות הממשלה להרחבת ההשקעות בתחום התחבורה המסילתית באמצעות חברת רכבת המתנהלת באופן עצמאי, כדי לאפשר פיתוח מואץ של התשתית המסילתית. בחודש אוגוסט 1997 החליטה הממשלה על תיקון חקיקה שיסדיר את הפרדת הרכבת מרשות הנמלים והרכבות. ב־30 ביולי 2002 החליטה הממשלה להטיל על שר התחבורה ועל שר האוצר להגיש תיקון חקיקה שיסדיר את העברת פעילות הרכבת מרשות הנמלים והרכבות לחברה ממשלתית, ובמסגרת זו, בין היתר, תבוטלנה כל סמכויות רשות הנמלים והרכבות בענייני ההקמה וההפעלה של מסילות הברזל והרכבות. ב־29 בדצמבר 2002 נתקבל בכנסת חוק רשות הנמלים והרכבת, שיצר מסגרת חקיקתית למהלך האמור.
בפברואר 2005 נכנס לתוקפו חוק פיצול רשות הנמלים, במסגרת תהליך ההפרטה של נמלי הים. במקום הרשות הוקמו ארבעה תאגידים נפרדים: חברת נמל חיפה, חברת נמל אשדוד, חברת נמל אילת וחברת נמלי ישראל המופקדת על הנכסים של הנמלים.[2] החל ממועד זה עוסקת רשות הספנות והנמלים בפיקוח על החברות הללו ובהסדרת השיט בישראל.
מנהל רשות הספנות והנמלים משנת 2009 הוא רב חובל יגאל מאור.
ראו גם
קישורים חיצוניים
- רשות הספנות והנמלים, באתר משרד התחבורה
- אתר נמלי ישראל
הערות שוליים
- ^ ש. שחורי, נמל חיפה בלבטי התפתחותו, דבר, 17 בדצמבר 1958
- ^ תני גולדשטיין, רשות הנמלים הפסיקה להתקיים, באתר ynet, 17 בפברואר 2005