התחנה המרכזית של באר שבע
התחנה המרכזית של באר שבע היא מסוף האוטובוסים המרכזי של העיר באר שבע ושל חלקה הדרומי של ישראל. התחנה שוכנת בשדרות דוד חכם, בחלקו הדרומי של המרכז האזרחי של העיר, סמוך ממזרח לקניון הנגב וממערב לתחנת הרכבת באר שבע מרכז. התחנה המרכזית משרתת את התחבורה הציבורית הבין-עירונית והעירונית של העיר, ופועלות בה חברות האוטובוסים, אגד, מטרופולין, קווים, דן בדרום, אגד תעבורה, ודן באר שבע (שהחליפה את מטרודן שפעלה בעבר).
היסטוריה
כבר בשנת 1951 הוקצה שטח לתחנה מרכזית[1]. בינתיים, פעל שירות האוטובוסים הבין-עירוני אל באר שבע וממנה מרציף בודד ברחוב ההסתדרות בעיר העתיקה, בשטח הנמצא בכיכר רבין שבמדרחוב. לאחר מגעים בין העירייה וחברת אשד, החליטה אשד במאי 1957 שלא להקים את התחנה, בגלל שהעירייה דרשה אחוז גבוה לטעמה מהתגמולים מהחנויות בתחנה[2]. בינואר 1960 הושגה הסכמה להקמת תחנה מרכזית, הודות לשילובה של חברת גב-ים כשותף שלישי בנוסף לאגד ולעירייה, שיהיה אחראי על הקמת החלק המסחרי.
ב-1962, עם התפתחותה וגידולה של העיר, הוחלט, לאחר עיכובים שונים[3], על הקמת מבנה ייעודי, אשר ישמש כמרכז התחבורה הציבורית של העיר. התחנה המרכזית נבנתה צפונית-מזרחית לעיר העתיקה החל מאמצע 1964[4] ונחנכה בשנת 1968. המבנה, בתכנונם המשותף של נחום שני, אברהם יסקי ואמנון אלכסנדרוני[5], הוקם מבטון חשוף בסגנון הברוטליזם והצטיין בפונקציונליות. השטח הבנוי הקיף 4,000 מ"ר וכלל, מעבר ל-16 הרציפים הבין-עירוניים המפולשים, מתחם מסחר והסעדה. כן הותקנו בתחנה שלושה חדרי מקלט ששימשו כמועדון לנהגי אגד[6].
לאחר סיום מלחמת ששת הימים, נחנכו שני רציפים נוספים - האחד לעזה והאחר לחברון. מדרום לרציפים הוכשר מגרש חניה גדול לאוטובוסים, ובצידו המזרחי של המבנה מוקמו רציפי קווי האוטובוס העירוניים. כל הקווים הבין-עירוניים בעיר הופעלו על ידי קואופרטיב אגד, ושירותי התחבורה העירונית הופעלו על ידי "החברה העירונית באר שבע" ולאחר מכן על ידי "שירותי תחבורה ציבורית באר שבע", שהוקמו על ידי עיריית באר שבע.
בעשור הראשון של המאה ה-21 החלו פועלות בתחנה חברות האוטובוסים אגד תעבורה ומטרופולין, ועם פירוקה של חברת מטרודן, החלה חברת דן באר שבע להפעיל את התחבורה הציבורית העירונית. במקביל, בשנת 2000, נחנכה תחנת הרכבת באר שבע מרכז סמוך ממזרח לתחנה.
כיום קווי השירות בתחנה המרכזית משרתים את העיר באר שבע ויישובי הסביבה. בנוסף לכך, ישנם קווי שירות בינעירוניים לתל אביב-יפו, לירושלים, לאשקלון, לאשדוד, לראשון לציון, לרחובות, לעפולה, לקריית גת, לקריית מלאכי, ליבנה, לאופקים, לנתיבות, לשדרות, לאילת, לדימונה, לערד, למצפה רמון, לירוחם ועוד.
חידוש התחנה
עם השנים התדרדר מצבה של התחנה המרכזית בעיר, ובשנת 2009 החל חידושה, שהסתיים בשנת 2013. התחנה המרכזית החדשה בבאר שבע נקראת "טרמינל באר-שבע". המבנה המשופץ משתרע על-פני שטח של 10,000 מ"ר, ובעתיד יחובר בגשר להולכי רגל אל תחנת הרכבת באר שבע מרכז ואל הרציפים העירוניים. רציף הנוסעים הבין-עירוני הפך למבנה טרמינל סגור, והמבנה מחופה בפלדה וזכוכית. סככות ההמתנה הקטנות ברציפים העירוניים הוחלפו במבנים מוארכים באורך של כ-120 מטרים, אשר משמשים כמסדרונות צל. בהמשך, ייסגר לתנועה הרחוב שמצפון לתחנה, והמבנה יחובר אל המרכז האזרחי באמצעות מדרחוב. עוד כוללת התכנית עיצוב סביבתי עדכני ונטיעת עצים רבים. חידוש התחנה הוא חלק מפרויקט מקיף, בן מספר שנים, לשיפוץ המרכז התעבורתי של העיר, שעלותו מוערכת בכ-100 מיליון ש"ח, והוא מבוצע על ידי עיריית באר שבע, משרד התחבורה וחברת נצבא אשר לה שייך המבנה.
כיכר נאוי
בטקס חגיגי, שנערך ב-27 באוקטובר 2014, בהשתתפות ראש העירייה רוביק דנילוביץ', ומאות נכבדים, נחנכה כיכר נאוי. מתחם התחבורה המטרופוליני החדש בבאר שבע, שמחבר את התחנה המרכזית (טרמינל באר-שבע) עם תחנת הרכבת מרכז[7].
שרידים ארכאולוגיים
סמוך למועד תחילת הבנייה של מבנה התחנה החדשה, חפרו אנשי רשות העתיקות חפירת הצלה באתר, וגילו את שרידיה של עיר ביזנטית שהתקיימה במאות ה-5 וה-6. השרידים המשתרעים על-פני שטח גדול בהרבה מזה של התחנה נחפרו ונחקרו. עם הקמת המבנה החדש של "טרמינל באר שבע" הוצבה בכניסה למבנה רצפת זכוכית שקופה מחוסמת, בגודל של כ-2 מ"ר, המאפשרת לעוברים ושבים להתבונן בעתיקות מלמעלה[8].
הפיגוע בשנת 2015
ערך מורחב – הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע
ב-18 באוקטובר 2015, בעיצומו של גל טרור ערבי נגד אזרחי ישראל היהודים, בוצע פיגוע דקירה וירי בתוך מתחם התחנה. מחבל ערבי חמוש באקדח וסכין, נכנס לתחנה, ירה בחייל צה"ל ורצח אותו, חטף את נשקו האישי שהיה ממוקם מאחורה ובהמשך החל בירי לכל עבר ופגע באזרחים נוספים. בסך הכל פצע 11 בני אדם בנוסף לחייל שנרצח, חלקם נפצעו קשה. בנוסף נפצע אנושות ובהמשך מת מפצעיו מהגר עבודה אריתראי שנחשד על ידי איש ביטחון כמחבל ונורה, ובהמשך הוכה על ידי ההמון. המחבל חוסל לאחר קרב יריות מול שוטרים ולוחמי יס"מ[9].
פריסת הקווים בתחנה
מפעילה | אשכול הפעלה |
---|---|
דן באר שבע | קווים עירוניים בבאר שבע |
מטרופולין | קווים פרברים ואזוריים לכפרי האזור, יישובי הנגב, בסיסי הנגב, וקווים בינעירוניים, לאשדוד, תל אביב והמרכז |
דן בדרום | שירות לצפון הנגב, למועצה אזורית אשכול, לאשקלון, נתיבות ואופקים |
אגד תעבורה | שירות להתנחלויות בהר חברון וקריית ארבע |
קווים | שירות למודיעין |
אגד | שירות בינעירוני לדימונה, אילת, ים המלח, ירושלים ועפולה, לעיתים גם לכרמיאל |
קישורים חיצוניים
- שירות האוטובוסים בתחנה המרכזית בבאר שבע
- אודות חידושה של התחנה המרכזית
- קשת רוזנבלום, "הנוסעים מתבקשים לעלות לתחנה החדשה בבאר שבע", באתר הארץ, 5 באוקטובר 2012
- ניר חסון, עיר ביזנטית לרגליה של התחנה המרכזית בבאר שבע, באתר הארץ, 23 בנובמבר 2011
- עודד בר מאיר, התחנה המרכזית בבאר שבע: "סיוט אחד גדול", באתר mynet (כפי שנשמר בארכיון האינטרנט), 3 בנובמבר 2009
יניר יגנה, התחנה המרכזית בבאר שבע מתנערת מהזנחה של שנים, באתר הארץ, 24 באפריל 2013
- מירב קריסטל, התחנות המרכזיות המוזנחות יהפכו למרכזי קניות, באתר ynet, 13 ביולי 2013
הערות שוליים
- ↑ תחנה מרכזית תוקם בבאר שבע, חרות, 7 בנובמבר 1951
- ↑ בוטלה תכנית תחנה בבאר שבע, מעריב, 3 ביולי 1957
- ↑ שלמה גבעון, סוף סוף תזכה באר-שבע בתחנת אוטובוסים מרכזית, מעריב, 17 בספטמבר 1962
- ↑ "אגד" מילא את התקוות שתלו בו, דבר, 15 באפריל 1964
- ↑ מיכאל יעקובסון, תחנה סופית: האם ישראל מוכנה לוותר על התחנות המרכזיות?, באתר Xnet, 14 בפברואר 2013
- ↑ אהרן פריאל, במיקלטים בבאר שבע, מעריב, 2 במאי 1974
- ↑ יעקב לוי, מתחם התחבורה החדש ייקרא ע"ש אליהו נאוי, באתר mynet (כפי שנשמר בארכיון האינטרנט), 6 בספטמבר 2012
- ↑ ניר חסון, עיר ביזנטית לרגליה של התחנה המרכזית בבאר שבע, באתר הארץ, 23 בנובמבר 2011
- ↑
אלמוג בן זכרי, עידו אפרתי, פיגוע בבאר שבע: חייל נרצח ו-10 נפצעו מירי בתחנה המרכזית, מבקש מקלט הוכה למוות בשוגג, באתר הארץ, 18 באוקטובר 2015