כביש 505

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
גרסה מ־00:10, 22 ביוני 2018 מאת מוטיאל (שיחה | תרומות) (גרסה אחת יובאה: ייבוא מוויקיפדיה העברית: ראה רשימת התורמים)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


שגיאות פרמטריות בתבנית:דרך

פרמטרים ריקים [ אגרה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ ערים ראשיות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

כביש 505
מידע כללי
כינוי כביש חוצה שומרון
סיווג כביש אזורי
ציר כביש רוחב
אורך 56.5
מיקום
נקודת התחלה מחלף שער שומרון
נקודת סיום צומת פצאל
צומת תפוח

כביש 505 הוא כביש רוחב אזורי הידוע גם בתואר "כביש חוצה שומרון", אותו הוא חולק עם הכביש המקביל לו בחלקו המערבי - כביש 5. הכביש כולו נמצא מזרחית לקו הירוק ולאורכו התנחלויות ויישובים פלסטיניים רבים. הכביש מחבר את כביש 60 על גב ההר לבקעת הירדן בהפרש גובה של כ-1000 מטר.

היסטוריה

סלילת הכביש החלה בשנת 1975, במטרה לחבר את יישובי בקעת הירדן למרכז הארץ בנתיב ישיר ולא דרך כביש הבקעה. בשלב הראשון נסלל מעקף לתוואי הקיים שעבר בכפרים הערביים באזור הכפר מסחה (שליד אלקנה):‬ בידיא ,כיפל חארת', וחארס. אחר כך נסלל קטע נוסף באורך של ‭ 6.5‬ ק"מ עד צומת תפוח. בשנת 1980, החלה סלילת הקטע שבין צומת תפוח לצומת פצאל[1].

התוואי הישן של הכביש בחלקו המערבי נסלל ללא שיקולי בטיחות מינימליים כשהוא כולל קטעים עם שיפוע של 15%, בפיתולים בעלי רדיוס קטן. בעקבות תאונה קטלנית בכביש נקבע שלא ניתן לשפר את בטיחות הכביש בתוואי הישן והוחלט לסלול את הכביש בתוואי חדש במימון משותף של צה"ל ומשרד השיכון[2]. אולם התקדמות הסלילה הייתה איטית ורק לאחר תאונה קטלנית נוספת בה התהפכה טיולית חיילים שאירעה במאי 1986, הבטיח שר הביטחון, יצחק רבין, שהכביש יושלם מתקציב פיתוח הדרכים של משרד הביטחון[3].

עד שנות ה-90 נחשב רק כביש 505 ל"כביש חוצה שומרון". כביש 5, שטרם הוקם ושודרג לכביש מהיר, היה כביש דו-מסלולי שהגיע לצומת קסם (כיום מחלף קסם עם כביש 6 וכביש 444), ומשם המשיך ככביש דו-נתיבי משך 2 ק"מ עד לכניסה לכפר קאסם. בנקודה זו החל התוואי הישן של כביש 505 אשר חצה את כפר קאסם.

בשלב הראשון הוארך כביש 5 ונסלל לאורך 5 ק"מ נוספים ככביש עוקף כפר קאסם, אשר הסתיים במקום בו ניצב כיום מחלף שער שומרון ומחסום צה"ל. מנקודה זו מזרחה התוואי היחיד של כביש חוצה שומרון עבר בכביש 505. במשך שנות ה-90 המאוחרות ובמהלך העשור הראשון של המאה ה-21, המשיכה החברה הלאומית לדרכים לסלול את כביש 5 ככביש דו מסלולי בתוואי חדש מדרום לכביש 505 ולא בתוואי הישן של האחרון, כך ששני הכבישים מקבילים זה לזה לאורך קו אווירי של כ-14 ק"מ. מאז נובמבר 2008 מסתיים כביש 5 בצומת אריאל בה הוא נפגש עם כביש 505, ומנקודה זו ממשיך כביש 505 בלבד כ"כביש חוצה שומרון" עד סיומו במפגש עם כביש 90 בצומת פצאל בבקעת הירדן.

קטע באורך של כ-4.5 ק"מ בין אלקנה לקריית נטפים סגור לתנועת ישראלים. תוואי באורך 4 ק"מ, בין הצומת שמדרום למגדלים ועד צומת מעלה אפרים ("מחסום גיתית") הוא חלק מציר אלון.

ב-2010 החל תכנון של תוואי מסילת ברזל שיחבר את גוש דן עם בקעת הירדן[4].

תוואי הכביש

קילומטרים שם סוג מפגש מיקום דרכים מצטלבות
כביש 505 - חלק מערבי (ממערב למזרח)
0 מחלף שער שומרון כפר קאסם כביש 5
1.7 צומת אורנית שערי תקווה , כביש 5050
3 צומת שערי תקווה שערי תקווה כניסה לשערי תקווה
3.8 צומת ללא שם אלקנה רחוב אדני פז
4.5 צומת ללא שם אלקנה רחוב סמדר, כניסה לעץ אפרים
5 מחסום אלקנה המעבר לכיוון מזרח מותר רק לתושבי הכפרים שבאזור
כביש 505 בין אלקנה לקריית נטפים (5.5 ק"מ) פתוח רק לתושבי הכפרים שבאזור
כביש 505 - מקטע מזרחי (ממערב למזרח)
10.5 מחסום קריית נטפים המעבר לכיוון מערב מותר רק לתושבי הכפרים שבאזור
12 צומת ללא שם קריית נטפים כניסה לקריית נטפים
12.1 צומת ללא שם ברקן כניסה לאזור התעשייה ברקן ולברקן
13.5 צומת יקיר גדול רבבה כביש 5066
14.5 צומת גיתי רבבה כביש 5
בין צומת גיתי לצומת אריאל הכביש נקרא כביש 5
17 צומת אריאל אריאל כביש 5, כביש 4775
26.4 צומת ללא שם כפר תפוח כביש 4775
26.5 צומת תפוח כפר תפוח כביש 60
37 צומת ללא שם מגדלים כניסה למגדלים
37.5 צומת ללא שם מגדלים כביש 5077
39 צומת מגדלים מגדלים כביש 458
43.5 צומת מעלה אפרים גיתית כביש 508
47 מסעף מעלה אפרים מעלה אפרים כניסה למעלה אפרים
49 צומת ללא שם מעלה אפרים כניסה לאזור התעשייה
55 מסעף פצאל פצאל כניסה לפצאל
56.5 צומת פצאל פצאל כביש 90

ראו גם

הערות שוליים