המכלול:הידעת?/2024/פברואר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הידעת?
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
פברואר 2024
1 בפברואר 2024
מוחמד מוסאדק, 1951

ראש ממשלה האיראני מוחמד מוסאדק, אשר שלט במדינה ב-1951 והצליח להסתכסך עם מעצמות המערב עד שהודח בקשר שיזם ה-CIA, היה ידוע בהתנהגותו התיאטרלית. בין היתר נהג להופיע לישיבות המג'לס, הוא הפרלמנט האיראני, כשהוא לבוש בחלוק רחצה.

עריכה - תבנית - שיחה
2 בפברואר 2024
צ'יאנג קאי שק

על מנת להוכיח לחמותו לעתיד את רצינות כוונותיו לשאת את סונג מיילינג לאישה, נאלץ השליט הסיני צ'יאנג קאי שק להמיר את דתו מן הדת הבודהיסטית לדת הנוצרית. כאשר השניים נפגשו, היה צ'יאנג קאי שק מבוגר מלינג ב-11 שנים, נשוי, אב לשני ילדים, וגנרליסימו של צבא סין, ולכן לא פלא שאמהּ הביעה את חששה מן החתן העתידי. ואולם הזיווג החזיק מעמד עד מותו של צ'יאנג, במשך ארבעים ושמונה שנים.

עריכה - תבנית - שיחה
3 בפברואר 2024

אף שרוב מדינות העולם מכירות בזכותן של נשים לבחור ולהיבחר לתפקידים פוליטיים, רמת הייצוג של נשים בבתי נבחרים בכמעט כל מדינות העולם נמוכה מזו של גברים. בדרך כלל, המדינות שמצטיינות בייצוג גבוה של נשים בפרלמנט הן מדינות סקנדינביה, אך המדינה הראשונה שבה נרשם רוב נשי בבית המחוקקים היא דווקא המדינה האפריקנית רואנדה. לאחר הבחירות שנערכו בה ב־2008 היו בבית הנבחרים הרואנדי 44 נשים מכלל 80 החברים, 24 מתוכן במקומות ששוריינו לנשים. שילוב נשים בפוליטיקה הוא אחד מלקחי רצח העם ברואנדה, והוא מבוסס על ההנחה ששילוב נשים בצמרת יפחית את המתחים האתניים.

עריכה - תבנית - שיחה
4 בפברואר 2024

אף שרוב מדינות העולם מכירות בזכותן של נשים לבחור ולהיבחר לתפקידים פוליטיים, רמת הייצוג של נשים בבתי נבחרים בכמעט כל מדינות העולם נמוכה מזו של גברים. בדרך כלל, המדינות שמצטיינות בייצוג גבוה של נשים בפרלמנט הן מדינות סקנדינביה, אך המדינה הראשונה שבה נרשם רוב נשי בבית המחוקקים היא דווקא המדינה האפריקנית רואנדה. לאחר הבחירות שנערכו בה ב־2008 היו בבית הנבחרים הרואנדי 44 נשים מכלל 80 החברים, 24 מתוכן במקומות ששוריינו לנשים. שילוב נשים בפוליטיקה הוא אחד מלקחי רצח העם ברואנדה, והוא מבוסס על ההנחה ששילוב נשים בצמרת יפחית את המתחים האתניים.

עריכה - תבנית - שיחה
5 בפברואר 2024
מבט אל סמטה פלונית 7, הבניין האחרון ברחוב, הבנוי בסגנון אקלקטי

שמן של סמטה פלונית וסמטה אלמונית, היוצאות מרחוב המלך ג'ורג' בתל אביב, נקבע על ידי מאיר דיזנגוף בשנת 1922. מייסדן, התורם היהודי מאיר גצל שפירא, רצה לקרוא לסמטאות על שמו ועל שם אשתו, סוניה, אולם דיזנגוף, ראש העירייה, התנגד לכך ששפירא יקבע את שמותיהם של הרחובות. המחלוקת בדבר שמן של הסמטאות התפתחה למריבה עזה בין שפירא לדיזנגוף, וראש העיר הודיע כי הסמטאות יקראו פלונית ואלמונית, כך שלא ישאר זכר למייסדן. עם זאת, שמו של שפירא לא נעלם לגמרי מהנוף העירוני, ושכונת שפירא קרויה על שמו.

עריכה - תבנית - שיחה
6 בפברואר 2024

אף שבתוך העיר בה שָׁבַת אדם בבין השמשות של ערב שבת, לא חלה הגבלת תחום שבת; אדם שהניח עירוב תחומין, חלה עליו ההגבלה גם בתוך עירו. מכך יוצא שאם ביתו נמצא במרחק של יותר מתחום שבת מהעירוב, אף שהותר לו בטרם יצא אל העירוב לשהות בביתו, אסור לו אחר כך לחזור אפילו לביתו. גם אם ביתו נמצא קרוב יותר אל העירוב, אסור לו להתרחק מהעירוב יותר מאלפיים אמה. אף שלדעת הרמ"א לעולם מותר לנוע בתוך העיר, הצטרפו חלק מהפוסקים האשכנזים לשיטת השולחן ערוך המגבילה אותו גם בתוך העיר.

עריכה - תבנית - שיחה
7 בפברואר 2024
ג'ורג' וושינגטון

ג'ורג' וושינגטון הוא נשיא ארצות הברית היחיד שנבחר לנשיאות פה אחד על ידי כל האלקטורים, בבחירות 1789 ו-1792. לעומתו, ג'ון קווינסי אדמס נבחר לנשיאות ב-1824 למרות שפיגר אחרי אנדרו ג'קסון הן במניין האלקטורים והן במניין הקולות - לאף אחד מארבעת המועמדים לא היה רוב מוחלט בקרב האלקטורים, והבחירה הועברה לבית הנבחרים, שם ניצח אדמס.

עריכה - תבנית - שיחה
8 בפברואר 2024
סמיילי

הסמיילי, או חייכן בעברית, הומצא על ידי הארווי בל ב-1963 לבקשת חברת ביטוח שרצתה לרומם את מצב הרוח של עובדיה לאחר מיזוג עם חברה אחרת. עבור עבודתו קיבל בל 45 דולר בלבד. עקב הצלחתו הרבה של הסמיילי, נעשה בשנות ה-70 ניסיון לרשום עליו פטנט, אך הסמיילי כבר הפך לנחלת הכלל לפני שהפטנט נרשם. מאז הפך הסמיילי למרכיב חשוב ביותר בתרבות האינטרנט והוא משמש פעמים רבות כרגשון להבעת רגשות שמחה.

עריכה - תבנית - שיחה
9 בפברואר 2024
הקוף מקליד באקראי

משפט הקוף המקליד גורס כי ברצף ארוך מספיק של אותיות אקראיות, יופיע בסופו של דבר, כמעט בוודאות, כל טקסט אפשרי. באופן ציורי ניתן לתאר את המשפט בעזרת קוף שמקליד תווים במכונת כתיבה באופן אקראי, ואחרי זמן רב מאד מתקבל רצף האותיות של אחת מיצירות שייקספיר.

עריכה - תבנית - שיחה
10 בפברואר 2024
מיקומו של המחוז היהודי האוטונומי בברית המועצות

בשנת 1934 הוקמה בדרום-מזרח ברית המועצות, בסמוך למנצ'וריה שבסין ומצפון לנהר האמור, אוטונומיה תרבותית בשם המחוז היהודי האוטונומי. זאת לאור חזונו של יוסיף סטלין למדיניות לאומית על פיה כל לאום קיבל טריטוריה בה יוכל לשמור על תרבותו העצמאית במסגרת הסוציאליזם וכן בתגובה לציונות שכתנועה לאומית היוותה איום על החזון הבינלאומי הסובייטי. השפה הרשמית באוטונומיה הייתה יידיש. העיר המרכזית ובירת המחוז היא בירוביג'ן. לעתים קוראים בטעות לכל האזור בשם זה.

עריכה - תבנית - שיחה
11 בפברואר 2024
אותית עבריות בכתב סת"ם

המקור הראשון שבו נזכר המונח "עברית" ככינוי לשפה העברית הוא בכלל מקור יווני, מן המאה השנייה לפני הספירה. עד אז שימש המונח "עברי" כתיאור למוצאם של בני ישראל (מ"עבר הנהר", או מצאצאי עבר). במקרא משמש המונח "יהודית" ככינוי לשפה העברית (או לפחות לניב הירושלמי של הממלכה הדרומית), ורק מלשון חז"ל ואילך הוכנס לשימוש המונח "עברית" כשם השפה.

עריכה - תבנית - שיחה
12 בפברואר 2024
הדמות המופיעה בתמונה מתוך לוח שנה עברי מימי הביניים מזכירה ליהודים להביא לולב ואתרוג לבית הכנסת בחג הסוכות

שמות החודשים בלוח העברי עברו מספר גלגולים. בלוח גזר, שהוא בין הממצאים הקדומים ביותר הכתובים בכתב העברי הקדום, מתוארים החודשים בהתאם לפעולות החקלאיות המתבצעות בהם. בתנ"ך ניתנו לחודשים העבריים שמות מספריים, כשניסן הוא החודש הראשון ואדר הוא החודש השנים עשר. באותה תקופה היו קיימים גם שמות נוספים, כמו "ירח האיתנים" "ירח בול" ו"חודש זיו". בגלות בבל אומצו שמות בבליים לחודשים אלו, והם השמות הנהוגים כיום. ארבעה מהשמות הבבלים הללו משמשים בטורקית כשמות חודשים בלוח הגרגוריאני: פברואר מכונה "שובאט", אפריל מכונה "ניסאן", יולי מכונה "טמוז" וספטמבר - "איליל".

עריכה - תבנית - שיחה
13 בפברואר 2024
כתב הרשאה שניתן לקפטן אנטואן בולו ב-27 בפברואר 1809, לספינה "פורט" בת 15 טון

פריבטיר הייתה אונייה חמושה בתותחים, בבעלות ובפיקוד פרטיים, שפעלה בזמן מלחמה נגד הספנות המסחרית של האויב. בעלי האונייה קיבלו משליט המדינה כתב הרשאה, המתיר להם להשתלט על אוניות סוחר של האויב ולקחת אותן שלל. אוניות תקיפה בהיתר היו קיימות כבר בימי הביניים, אך עיקר פעולתן הייתה במאות ה-16 עד ה-18. פעולה זו לא נחשבה לשוד ימי, אך נאסרה בהסכמה בינלאומית ב-1856.

עריכה - תבנית - שיחה
14 בפברואר 2024
סמל צה"ל

בראשית ימי מדינת ישראל, נהג צה"ל לגייס פושעים למשימות מודיעין בארצות אויב, מתוך הנחה שתושייתם הפלילית תסייע להם במשימתם. בשני מקרים, נכשלה שיטה זו כישלון חרוץ: במקרה של אברי אלעד, שנחשד כי הסגיר לידי המצרים את רשת הסוכנים שהופעלה במסגרת מה שכונה "העסק הביש", ובמקרה של מרדכי קידר, אשר הורשע בשוד וברצח של סייען יהודי בעת ששהה בארגנטינה.

עריכה - תבנית - שיחה
15 בפברואר 2024
Canis lupus laying.jpg

הביטוי "אדם לאדם זאב" מתאר את אופיו השלילי והלא חברותי של בן האנוש, לכאורה, אשר מטבעו מתנהג לאחרים כזאב, חשדן כלפי אחרים ובהינתן הזדמנות ישאף לפגוע בהם. למעשה, תיוג זה של זאב כיצור לא חברותי הוא מוטעה ושגוי, שכן הזאב הוא אחת החיות החברתיות ביותר בטבע. בניגוד למיתוס זה, בלהקות של זאבים בטבע נצפו דווקא סיוע הדדי והגנה הדדית בין הפרטים. תכונותיו החברתיות הידועות של כלב הבית, מקורן במין הטקסונומי "זאב מצוי", המין אליו משתייך גם הכלב.

עריכה - תבנית - שיחה
16 בפברואר 2024
Jack Daneiels Old No.7

אף שהתיקון ה-21 לחוקת ארצות הברית ביטל את האיסור על משקאות חריפים ברמה הפדרלית, החוקה איננה אוסרת על מדינות ומחוזות לחוקק חוקים מקומיים המגבילים את הסחר באלכוהול בתחומם. בארצות הברית מאות מחוזות שבהם אסורה מכירת אלכוהול, רובם בדרומה. מזקקת ג'ק דניאלס נמצאת במדינת טנסי, בעיר לינצ'בורג שבמחוז מור (Moore), המוגדר לפי החוק "מחוז מוגבל באלכוהול", שאסורה בו מכירת אלכוהול בחנויות ומרכולים, ואסורה הגשתו במסעדות; לכן ג'ק דניאלס איננו נמכר כלל במחוז שבו הוא מיוצר, למעט בחנות המזכרות של המזקקה עצמה.

עריכה - תבנית - שיחה
17 בפברואר 2024
Peach the pet hamster.jpg

ב-1930 מצא הזואולוג פרופ' ישראל אהרוני, במהלך מסע למדבר הסורי, נקבה של אוגר זהוב עם גוריה, והביאם למעבדה באוניברסיטה העברית בירושלים. האוגרים וצאצאיהם שימשו כחיות מעבדה במחקריו של פרופ' שאול אדלר, ומגרעין רבייה זה נפוצו אוגרים ממין זה לאוניברסיטאות ברחבי העולם ושימשו למחקרים רבים. כיום, כמעט כל האוגרים הזהובים המבויתים הם צאצאי אותם אוגרים שמצא ישראל אהרוני.

עריכה - תבנית - שיחה
18 בפברואר 2024
ג'ורג' החמישי

רופאו האישי של מלך בריטניה ג'ורג' החמישי, הודה שזירז את מותו של המלך, ב-20 בינואר 1936 בשעה 11:55 בלילה, על ידי הזרקת קוקאין ומורפיום. הוא הסביר את מעשהו בכך שרצה למנוע סבל נוסף ממשפחתו של המלך הגוסס וכדי שהחדשות על מותו של המלך יספיקו להתפרסם במהדורת הבוקר של עיתון הטיימס של לונדון. למרות זאת, כאשר עלה נושא המתת החסד לדיון בבית הלורדים, התנגד לו הרופא.

עריכה - תבנית - שיחה
19 בפברואר 2024
מטוס שהחליק מנמל התעופה אל הרחוב בשיקגו, והרג הולך עובר דרך.

מאז המצאת המטוס על ידי האחים רייט אחד הסיכונים בתעבורה אווירית הוא אסון תעופה. התפשטות התעופה האזרחית הביאה לגידול במספרי הטיסות הסדירות, חברות התעופה והנוסעים. לאורך השנים אירעו מספר אסונות כבדים כגון אסון המטוסים בטנריף, התרסקות טיסה 123 של ג'פאן איירליינס והאסון האווירי בצ'רקהי דאדרי, אך באופן כללי בטיחות הטיסה משתפרת. לדוגמה, למרות הגידול במספר הטסים מדי שנה, בשנת 2017 נהרג רק אדם אחד בטיסת נוסעים אזרחית סדירה, אך 398 בני אדם נהרגו בטיסות מטען, טיסות צבאיות וטיסות אחרות.

עריכה - תבנית - שיחה
20 בפברואר 2024

ענישה גופנית הייתה נפוצה מאוד בעבר הלא רחוק, אולם גם בימינו ישנן מדינות רבות שמתירות שימוש בשיטת ענישה זו בגין פשעים מסוימים. בשנת 1994 נער אמריקאי בשם מייקל פיי (Michael Fay), בן למשפחת דיפלומטים שהתגוררה בסינגפור, הואשם בהשחתת כלי רכב ונידון למלקות. אפילו התערבותו של נשיא ארצות הברית, ביל קלינטון, שניסה למנוע את ביצוע העונש, לא עזרה, והעונש הוצא אל הפועל.

עריכה - תבנית - שיחה
21 בפברואר 2024


אם אתרע מזלכם ונקלעתם לרפסודה כניצולי ספינה טובעת, זכרו ששתיית מי ים לשם התגברות על הצמא, לא רק שלא תועיל, אלא אף תזרז את התייבשות גופכם. השתן המרוכז ביותר שיכולות כליות האדם להפיק הוא בן 1,200 מיליאוסמולים לליטר ולמי ים ריכוז מומסים פי שניים מזה. לכן, כדי להיפטר מהמלחים העודפים מליטר מי ים שנשתה, צריך הגוף להפיק שני ליטרים של שתן ולהפריש אותם, ובכך הוא בעצם מאיץ את קצב איבוד הנוזלים ואת ההתייבשות.

עריכה - תבנית - שיחה
22 בפברואר 2024
המרשל ז'אן-בטיסט ברנדוט

מבין המרשלים שבגרנד ארמה של נפוליאון בונפרטה, נחשב ז'אן-בטיסט ברנדוט להססן ביותר, והוא הודח מן הפיקוד לאחר מספר כשלונות בשדה הקרב. ואולם טוב הלב שהפגין כשריחם על שבויים שוודים במהלך המלחמות הנפוליאוניות, השתלם. הוא נבחר ליורשו של מלך שוודיה חסר הילדים, והוכתר בשם קרל הארבעה עשר. צאצאיו, שעִמם נמנה הרוזן פולקה ברנדוט, מולכים עד היום בשוודיה ובמדינות אחרות באירופה. מיתוס נפוץ גורס שבמותו, התגלתה על גופתו של המלך קרל ה-14 כתובת הקעקע "מוות למלכים", מזכרת מימיו המהפכניים בצרפת.

עריכה - תבנית - שיחה
23 בפברואר 2024
"כאב ראש", קריקטורה מ-1819

מספר איברים ואזורים בגוף אינם מעוצבבים על ידי סיבי עצב תחושתיים, ולכן לא ניתן לחוש כל כאב המגיע מהם. כאלו הם הסחוס במפרקים, נאדיות הריאה ומרבית הכבד. מפתיע מכל לגלות שגם המוח עצמו אינו מעוצבב ולכן, אפילו חיתוך במוח החי לא יעורר כאב. לעומת זאת, ניתן למצוא אזורים עשירים בעצבוב תחושתי ורגישים לכאב, כגון הסמפונות וקרום הריאה, קרום הכבד וצינורות המרה. כך גם כלי הדם במוח וקרומי המוח האחראים לחלק גדול מכאבי הראש.

עריכה - תבנית - שיחה
24 בפברואר 2024
משמאל, דג ממשפחת "אבו נפחא" (נפוחיתיים)

לגינון נודד הוא מין של דג ממשפחת הנפוחיתיים, הקרוי בסלנג העברי אבו נפחא. במסגרת ההגירה הלספסית הגיע הדג מבית גידולו בים סוף אל הים התיכון. באיבריו הפנימיים של הלגינון, כבד, כיס מרה ואיברי הרבייה, אגור הרעל החזק טטרודוטוקסין, שבליעתו עלולה לגרום למוות תוך מספר שעות. ידוע כי במספר מקרים דייגים ישראלים חובבים העלו את הדג ברשתם, לא ידעו לזהותו, טעמו ממנו ולקו בהרעלה חריפה. חייהם ניצלו רק הודות לכך שאכלו מנה קטנה מאד מהדג. ביפן נחשב קרובו של הלגינון, דג הפוגו, למעדן יוקרתי, אך רק בעלי רישיון מוסמכים לבשלו ולהגישו במסעדות.

עריכה - תבנית - שיחה
25 בפברואר 2024
מבנה קנה הנשימה

קנה הנשימה מתפצל לשני סמפונות המתפצלים בשנית ובשלישית, שוב ושוב, כעשרים ואף עשרים וחמש פעמים עד שהם מסתיימים בנאדיות הריאה. הגדילה המעריכית במספרם מסתכמת בכשלוש מאות מיליון נאדיות ששטח הפנים המשותף שלהן, בו נעשה חילוף גזים עם האוויר, משתווה בגודלו למגרש טניס.

עריכה - תבנית - שיחה
26 בפברואר 2024
דגל רמת השרון

בשנת 1969 הוקמה "הרשימה הציבורית למען רמת השרון" (ר"ש) ומיד התמודדה בבחירות המוניציפליות למועצה המקומית. מתוך 11 המנדטים שבמליאת המועצה, היא השיגה חמישה. חמישה נוספים השיגה מפלגת המערך, שעד אז שלטה בעיירה. המנדט האחד עשר היה בידי נציג גח"ל, והוא הצטרף לקואליציה בראשות ר"ש. מועמדי ר"ש לא היו קשורים לשום מפלגה ארצית ומידת הצלחתם בבחירות הפתיעה אותם מאוד. ראש הרשימה לא תכנן להיות ראש מועצה וסירב לקבל את התפקיד. כמוהו סירבו גם המועמדים מספר שתיים ושלוש ברשימה. רק פסח בלקין, מועמד מספר ארבע, שספק אם נחשב לפני הבחירות כמועמד במקום ריאלי, הסכים להנהיג את העיירה. בסופו של דבר, תושבי רמת השרון היו מרוצים מתפקודו של בלקין במהלך הקדנציה, ובבחירות הבאות, בשנת 1974, זכתה הרשימה בראשותו בשמונה מתוך 13 מנדטים.

עריכה - תבנית - שיחה
27 בפברואר 2024

בבחירות לרשויות המקומיות בישראל עומד אחוז החסימה על שלושה רבעים ממספר הקולות הנחוץ למושב אחד במועצה. עם זאת, ידוע על מקרה בו שום רשימה לא עברה את אחוז החסימה: בבחירות למועצה המקומית מע'אר בנובמבר 1965 התמודדו 19 רשימות על 9 מקומות, אך אף אחת מהרשימות לא עברה את אחוז החסימה שעמד על 155 קולות, מתוך 1860 הקולות הכשרים שנספרו. בבחירות החוזרות שנערכו ביולי 1966 התמודדו אחת עשרה רשימות, ששמונה מהן עברו את אחוז החסימה.

עריכה - תבנית - שיחה
28 בפברואר 2024
אוסקר פיטרסון

הפסנתרן והמלחין הקנדי אוסקר פיטרסון היה אחד מגדולי פסנתרני הג'אז בהיסטוריה. פיטרסון למד בילדותו לנגן בעיקר בחצוצרה, אך מחלת השחפת בה חלה אילצה אותו לזנוח את הכלי הראשי שלו ולהתרכז בכלי המשני. בהמשך דרכו הושפע פיטרסון מהפסנתרן ארט טאטום שסייע לו לעצב את סגנונו. הפעם הראשונה בה שמע פיטרסון הקלטה של טאטום הייתה כשהיה עוד נער ומספרים שלאחר ששמע את הטכניקה הווירטואוזית של טאטום הוא סירב לגעת בקלידי הפסנתר במשך חודשיים. לימים הפך פיטרסון לפסנתרן נודע, והוא עצמו השפיע על אינספור מוזיקאים.

עריכה - תבנית - שיחה
29 בפברואר 2024
לוח השנה השוודי ובו מופיע התאריך 30 בפברואר בשנת 1712

בחודש פברואר יש 28 ימים בשנה רגילה ו-29 ימים בשנה מעוברת. אולם שלוש פעמים במהלך ההיסטוריה הונהג התאריך 30 בפברואר. השוודים לא רצו לבצע את המעבר מהלוח היוליאני ללוח הגרגוריאני בדילוג חד-פעמי ובחרו לפרוס את התיקון על פני מספר שנים, שבהן לא יהיו שנים מעוברות. בסופו של דבר הם הקפידו על החסרת 29 בפברואר רק ב-1700 ונותרו עם לוח שנה ייחודי שאינו יוליאני ואינו גרגוריאני. לצורך חזרה ללוח היוליאני הוסיפו השוודים יום אחד לשנת 1712 - 30 בפברואר. ב-1930 וב-1931 הונהג התאריך 30 בפברואר בברית המועצות במסגרת הלוח המהפכני הסובייטי, שהיה מורכב מתריסר חודשים בני 30 ימים ועוד 5 ימי פגרה שלא נכללו באף חודש, ובוטל מקשיי יישום.

עריכה - תבנית - שיחה
הידעת?
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר