המכלול:הידעת?/2022/יולי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הידעת?
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
יולי 2022
1 ביולי 2022
קלסתרון של דן קופר שהכין ה-FBI

אחד ממעשי הפשע הנועזים בהיסטוריה אירע ב-24 בנובמבר 1971. אדם שהזדהה בשם דן קופר עלה למטוס בואינג 727 אמריקאי שהיה בדרכו מפורטלנד לסיאטל. האיש איים לפוצץ את המטוס אם לא יועבר לידיו כופר נפש בסך מאתיים אלף דולרים בעת נחיתת המטוס בסיאטל. כמו כן הוא דרש ארבעה מצנחים. בתמורה לקבלת מבוקשו, שחרר קופר את נוסעי המטוס. המטוס המריא מסיאטל כשבתוכו החוטף וארבעה אנשי צוות. בעת הטיסה פתח קופר את דלת היציאה האחורית וצנח במזג אוויר סוער. שעתיים מאוחר יותר נחת המטוס בשלום בנבדה. עד היום לא התקבל מידע לגבי זהותו האמיתית של קופר ולגבי גורלו, ורק חלק קטן מהכסף התגלה. זה קרה ב-10 בפברואר 1980 כשילד בן שמונה מצא 294 שטרות של 20 דולר על גדת נהר קולומביה. ה-FBI השאיר בידי הילד כמחצית מהשטרות. ב-2008 הוא מכר 15 מהם ב-37,000 דולר.

עריכה - תבנית - שיחה
2 ביולי 2022
המלך ג'ורג' השישי וקלמנט אטלי, לאחר בחירות 1945

ראש ממשלת בריטניה קלמנט אטלי וג'ורג' השישי, מלך הממלכה המאוחדת לא נטו להרבות בדיבור. הראשון היה טיפוס לקוני ועצור למדי ואילו השני לקה בגמגום, שאף הפך לנושא סרט הקולנוע זוכה פרס אוסקר, "נאום המלך". בשנת 1945, לאחר ניצחונו של אטלי בבחירות, נפגשו השניים בפגישה טקסית. משך זמן מה עמדו זה לצד זה שותקים, עד שאטלי פתח ואמר, "ניצחתי בבחירות". המלך השיב לו באמירה: "אני יודע. שמעתי על כך בחדשות השעה שש".

עריכה - תבנית - שיחה
3 ביולי 2022
האנס בתה

עבודת הדוקטורט של רלף אלפר, תחת הנחייתו של ג'ורג' גאמוב, עסקה בניסיון להבין את תהליך יצירת גרעיני היסודות ביקום, תהליך שמכונה "הנוקליאוסינתזה של המפץ הגדול". גאמוב, שהיה ידוע בחוש ההומור שלו, צירף למאמר המדעי המשותף שלהם את שמו של האנס בתה, על מנת ששמות המחברים יזכירו את האותיות הראשונות באלפבית היווני: אלפא, בטא וגמא. המאמר, שהתפרסם ב-1 באפריל 1948 נחשב לאחד החשובים בהיסטוריה של הפיזיקה, משום שהוא הצליח לחזות באופן מדויק את התפלגות האיזוטופים של מימן ושל הליום, אשר מרכיבים למעלה מ-99% מהחומר הבאריוני ביקום. אלפר, שחלקו החשוב בכתיבת המאמר הוצנע בעקבות הוספת שמו של בתה, עזב כעבור מספר שנים את העולם האקדמי ובילה את מרבית הקריירה שלו בג'נרל אלקטריק.

עריכה - תבנית - שיחה
4 ביולי 2022
חותם נשיאי ארצות הברית

שלושה מחמשת נשיאיה הראשונים של ארצות הברית נפטרו ב-4 ביולי, יום העצמאות של ארצם. שניים מהם, ג'ון אדמס ותומאס ג'פרסון, הלכו לעולמם ב-4 ביולי 1826, יום היובל להכרזת העצמאות וג'יימס מונרו ב-4 ביולי 1831.

עריכה - תבנית - שיחה
5 ביולי 2022
כהן גדול בבגדי הכהונה

רבים מהכהנים, אשר מיוחסים לזרע אהרן הכהן, השתמשו בשמות משפחה דומים כמו "כהן" או "כהנא". אך גם אלו ששינו את שם משפחתם ניסו לשמר זכר לכהונתם. כך שם המשפחה "מזא"ה" הוא ראשי תיבות של מזרע אהרן הכהן, ושם המשפחה כ"ץ הוא ראשי תיבות כהן צדק. יש הטוענים כי בני משפחת "אזולא"י" ממרוקו שינו את שמם מהשם "כהן" לראשי תיבות של הפסוק "אשה זונה וחללה לא יקחו" שמתייחס לדיני איסורי נישואים לכהן, אך הרב חיים יוסף דוד אזולאי יצא כנגד טענה זו, בנימוק שהוא עצמו אינו כהן.

עריכה - תבנית - שיחה
6 ביולי 2022


חיים בוגר (בוגרשוב)

רחוב בוגרשוב בתל אביב נקרא על שמו של חיים בוגרשוב, ממקימי הגימנסיה העברית הרצליה, עוד בחייו. בוגרשוב התנגד לכך ואמר שאינו יכול ללכת ברחוב ולראות שלטים עם שמו, אך ועדת השמות של עיריית תל אביב לא ויתרה. בתגובה, וכדי שלא להיות מזוהה עם הרחוב, עיברת בוגרשוב את שמו לבוגר.

עריכה - תבנית - שיחה
7 ביולי 2022
אפרים מונוסון

פרד מונוסון, יהודי ציוני תושב בוסטון במדינת מסצ'וסטס שבארצות הברית, כונה "מלך מעילי הגשם של בוסטון". מונוסון הקים את היישוב נוה מונוסון, סמוך לנמל התעופה בן-גוריון, לאחר שעובד מכס בשדה התעופה סיפר לו שהוא מגיע לעבודה מנתניה הרחוקה. מונוסון שלח מעילי גשם בכל חורף לילדי היישוב ולחיילי צה"ל. לפעמים היה מצפין כרטיס טיסה באחד המעילים, כדי שחייל יזכה באקראי בפרס יקר.

עריכה - תבנית - שיחה
8 ביולי 2022
מארק טוויין, 7 בפברואר 1871

משך שנתיים שט סמואל לנגהורן קלמנס הצעיר בספינה על נהר המיסיסיפי, עד שהוסמך לנווט מדופלם. תעודת הנווט הקנתה לו את הזכות להשיט ספינה כבדה, בעלת שוקע של שני פאתום (יחידת מידה לאורך השקולה לשש רגליים או כ־1.83 מטרים). עומק מים זה נדרש לספינות הנהר כדי לשוט בבטחה ללא חשש לעלייה על שרטון. לימים, כשנהיה עיתונאי מתחיל, סמואל בחר שם עט, המציין עומק זה. שם העט שבחר היה מארק טוויין (Mark Twain), שפירושו המילולי "סַמֵן שניים".

עריכה - תבנית - שיחה
9 ביולי 2022
דגל רמת השרון

בשנת 1969 הוקמה "הרשימה הציבורית למען רמת השרון" (ר"ש) ומיד התמודדה בבחירות המוניציפליות למועצה המקומית. מתוך 11 המנדטים שבמליאת המועצה, היא השיגה חמישה. חמישה נוספים השיגה מפלגת המערך, שעד אז שלטה בעיירה. המנדט האחד עשר היה בידי נציג גח"ל, והוא הצטרף לקואליציה בראשות ר"ש. מועמדי ר"ש לא היו קשורים לשום מפלגה ארצית ומידת הצלחתם בבחירות הפתיעה אותם מאוד. ראש הרשימה לא תכנן להיות ראש מועצה וסירב לקבל את התפקיד. כמוהו סירבו גם המועמדים מספר שתיים ושלוש ברשימה. רק פסח בלקין, מועמד מספר ארבע, שספק אם נחשב לפני הבחירות כמועמד במקום ריאלי, הסכים להנהיג את העיירה. בסופו של דבר, תושבי רמת השרון היו מרוצים מתפקודו של בלקין במהלך הקדנציה, ובבחירות הבאות, בשנת 1974, זכתה הרשימה בראשותו בשמונה מתוך 13 מנדטים.

עריכה - תבנית - שיחה
10 ביולי 2022
מצבה לזכר 200 קתרים שהועלו על המוקד במצודת מונטסגור

חלק ממסעי הצלב, שהחלו כניסיונות לכבוש את ירושלים מן המוסלמים, הופנו כנגד נוצרים. כך למשל, במסגרת מסע הצלב האלביגנזי (12091229), שנערך בחסות האפיפיור אינוקנטיוס השלישי נגד הקתרים, נטבחו מאות אלפי בני אדם ונהרסו מאות כפרים. בעת המצור על העיר בזייה סירבו תושבי העיר להסגיר את תושביה הקתרים ובתגובה נטבחו לצד כמה מאות קתרים גם אלפי קתולים. כששאלו החיילים את מפקדיהם כיצד יבדילו בין הקתרים לקתולים הנאמנים, השיב ארנו אמורי נציג האפיפיור במשפט המפורסם: Caedite eos! Novit enim Dominus qui sunt eius (הרוג את כולם. הא-ל יידע לברור את נאמניו).

עריכה - תבנית - שיחה
11 ביולי 2022
צמד המילים שנכתבות בצורה זהה, אך מנוקדות ונהגות בצורה שונה

המילה רֵאשׁית, הפותחת את ספר בראשית, קשורה אמנם למילה רֹאשׁ, אך היא נהגית בצורה שונה (כלומר, רֵאשִית ולא רֹאשִית). הסיבה לכך היא שבשפה העברית ישנם שני בסיסים נפרדים בעלי משמעות זהה: רֹאשׁ ורֵאשׁ. שניהם נגזרים משורש משותף, אך משקליהם שונים. הבסיס רֵאשׁ אינו מתפקד כמילה עצמאית, אלא רק כחלק ממילה. המילה הארמית רֵישׁ, שמשמעותה זהה לרֹאשׁ בעברית, מקבילה מבחינה מורפולוגית דווקא לבסיס רֵאשׁ. היא מופיעה בצירופים רבים כמו: "ריש גלותא", "ריש מתיבתא", "בריש גלי", ועוד. בספר דניאל מופיע גם כתיב המילה באל"ף: ”בֵּאדַיִן חֶלְמָא כְתַב, רֵאשׁ מִלִּין אֲמַר”, והפירוש הוא ראש המילים, כלומר תחילת הדברים.

עריכה - תבנית - שיחה
12 ביולי 2022
אנדרטה במרכז המעצר לשעבר של קווינטה דה מנדז

בין השנים 1976 ו-1983 נעלמו ונרצחו על ידי החונטה הצבאית ששלטה בארגנטינה עשרות אלפי אזרחים שנחשדו בהתנגדות למשטר הצבאי. בנעלמים היו גם ילדים, ובהם עשרה תלמידי בית ספר תיכון שביקשו סבסוד לנסיעה באוטובוסים ונחטפו בליל העפרונות, ב-16 בספטמבר 1976. הכינוי הלא מחמיא שדבק בפעולות הצבא והמשטרה של ארגנטינה באותה תקופה, המלחמה המלוכלכת, נטבע על ידי החונטה הצבאית עצמה.

עריכה - תבנית - שיחה
13 ביולי 2022
שבר סן אנדראס כפי שנראה באזור מישור קריזו

אזור מפרץ סן פרנסיסקו בקליפורניה, ליד העתק סן אנדראס, סובל מרעידות אדמה תכופות הפוקדות אותו. היה זה אך מתבקש כי כאשר העפילו שתי קבוצות בייסבול מאזור המפרץ, אוקלנד אתלטיקס וסן פרנסיסקו ג'איינטס, לגמר ליגת ה-MLB, הוורלד סיריס של שנת 1989, תפגע רעידת אדמה באזור. ואכן, דקות לפני פתיחת המשחק השלישי בסדרה, פקדה את המקום רעידת אדמה במגניטודה של 6.9 בסולם ריכטר. זו הייתה אחת מרעידות האדמה הראשונות בהיסטוריה שקרו בעת שידור חי בטלוויזיה. שדר הספורט אל מייקלס היה מועמד לזכייה בפרס אמי על הדיווחים החדשותיים שהעביר בזמן אמת על הרעידה בה נספו 63 אנשים ונגרם נזק רב שחלקו עדיין לא שוקם. ייתכן שמספר ההרוגים המועט יחסית נבע מכך שרבים עזבו מוקדם את מקום עבודתם כדי לצפות במשחק, ולא נפגעו על הכבישים והגשרים שקרסו בשעת שיא.

עריכה - תבנית - שיחה
14 ביולי 2022

ויקטוריה נסיכת שוודיה, בתו הבכורה של מלך שוודיה קרל השישה עשר גוסטב, הוכרזה עם לידתה בשנת 1977 כיורשת העצר של הממלכה. תואר זה נלקח ממנה עם לידתו של אחיה קרל פיליפ בשנת 1979 בשל חוק העדפת הבן הבכור בירושת המלוכה. לאחר שבעה חודשים נוספים, חזר אליה התואר, לאחר שממשלת שוודיה שינתה את חוק ירושת המלוכה, כך שנקבע שוויון גמור בין נשים לגברים. שוודיה היא המדינה הראשונה בעולם שקבעה שוויון כזה בחוק. נורווגיה, ששינתה את חוקי הירושה שלה בשנת 1990, לא שינתה אותם למפרע, ולכן יורש העצר, הנסיך הוקון לא איבד את תוארו לאחותו הגדולה הנסיכה מרתה לואיז.

עריכה - תבנית - שיחה
15 ביולי 2022
Shofar-16-sky-Zachi-Evenor.jpg

הט"ז הידוע הוא כינוי לחידושו של הט"ז האומר שחז"ל לא אסרו דבר שהתורה התירה אותו במפורש. למשל: אף שחז"ל אסרו תקיעת שופר (בתמונה) בראש השנה שחל בשבת, לא אסרוהו בכל ראש השנה, אף שזה יום טוב.
אף שחידוש זה כבר נכתב בתוספות, במאירי ובראשונים ואחרונים רבים, הוא התפרסם בשמו של הט"ז, שכתב כך בשלשה מקומות בספרו על השולחן ערוך.
במהלך הדורות, נתווספו עשרות ראיות לדינו של הט"ז, אולם גם עשרות מקורות הוכיחו להיפך.

עריכה - תבנית - שיחה
16 ביולי 2022
קיפו. ניתן להבחין בקשרים על החבלים

באימפריית האינקה לא נעשה שימוש בכתב. למרות היעדר הכתב, ניהולה של מערכת מדינית כה גדולה דרש צורה מסוימת של אחסון מידע מתמטי, כגון מסים, כלי נשק, בהמות וכו'. לצורך אחסון המידע המתמטי השתמשו בני האינקה בכלי הנקרא קִיפּו, מילולית: קשר. הקיפו היה עשוי חבלים כך שאחסון המידע עליו התבצע באמצעות יצירת קשרים עליהם.

עריכה - תבנית - שיחה
17 ביולי 2022


כביש חוצה הקוטב הדרומי

הדרך אל הקוטב הדרומי, בלב יבשת אנטארקטיקה, היא קשה ומסוכנת. זאת בשל האקלים הקיצוני, מדבר הקרח ועוד. רואלד אמונדסן ומשלחתו היו האנשים הראשונים שהגיעו אל הקוטב הדרומי. הם עשו זאת במזחלות רתומות לכלבים, בתקופה בה משלחות אחרות נכשלו במשימת ההגעה אל הקוטב. אולם כיום, לאחר פריצת כביש חוצה הקוטב הדרומי, ניתן להגיע אל הקוטב אפילו באופניים. בדצמבר 2007, מריה לֶייג'רְסְטָם הגיעה אל הקוטב באופנוח מותאם לרכיבה על קרח. היא רכבה מרחק של 638 קילומטרים, במשך עשרה ימים, כשבכול יום היא הקדישה זמן גם למנוחה. היא הגיעה אל הקוטב במצב בריאותי טוב - היא איבדה רק מעט יותר מ-8% ממשקל גופה במהלך המסע.

עריכה - תבנית - שיחה
18 ביולי 2022
פתיתי אורז וקוסקוס

הפתיתים הומצאו בישראל ב-1951 על ידי חברת אסם, לבקשת ראש הממשלה דוד בן-גוריון. עקב המחסור באורז בעת תקופת הצנע, רצה בן-גוריון לפתח תחליף מבוסס חיטה. הפתיתים הראשונים עוצבו בצורת אורז ונקראו בלשון העם "אורז בן-גוריון". כיום מיוצאים הפתיתים בקנה מידה גדול יחסית, ומחוץ לישראל הם נקראים "Israeli Couscous" (קוסקוס ישראלי).

עריכה - תבנית - שיחה
19 ביולי 2022
ג'ק לונדון

בשנת 1906 הרצה ג'ק לונדון, שכבר היה סופר מפורסם, באוניברסיטת ייל על המהפכה החברתית. למחרת ראיין אותו עיתונאי צעיר בשם סינקלר לואיס והשניים התיידדו. כעבור כמה שנים פנה לואיס, שהיה במצב כלכלי לא טוב, ללונדון והציע למכור לו נושאים לסיפורים. לונדון הסכים וקנה נושאים אחדים במחיר של שבעה דולרים וחצי ליחידה. אחדים מהסיפורים המוצלחים ביותר של לונדון נכתבו על פי נושאים אלה. לואיס עצמו זכה בפרס נובל לספרות ב-1930.

עריכה - תבנית - שיחה
20 ביולי 2022


גרטרוד עליון זכתה בפרס נובל לפיזיולוגיה ורפואה על "תגליות בדבר עקרונות חשובים במחקרים תרופתיים". היא הייתה שותפה בפיתוח מספר רב מאוד של תרופות, כולל תרופות להקלה בתסמיני זיהום נגיפיי האיידס וההרפס. נוטלי התרופה לאיידס הופכים מחולים סופניים לחולים כרוניים ונוטלי התרופה להרפס הופכים מחולים כרוניים לנשאי מחלה רדומה. בניגוד לתרופות נגד מחלות זיהומיות חיידקיות, תרופות להגנה מנגיפים נחשבות תרופות קשות לפיתוח. גרטרוד עליון זכתה בעוד פרסים על הישגיה כחוקרת רפואה: מדליה לאומית של ארצות הברית למדעים, מדליית גרוון-אולין, חברות בהיכל התהילה הלאומי לממציאים של ארצות הברית ותואר דוקטור לשם כבוד משלוש אוניברסיטאות. כל זאת, אף שמעולם לא השלימה תואר דוקטור.

עריכה - תבנית - שיחה
21 ביולי 2022
כלי שחמט

אליפות העולם בשחמט לשנת 1984 היא אליפות העולם בשחמט הארוכה ביותר שהתקיימה אי פעם, וגם היחידה שהסתיימה ללא מנצח. המתחרים היו אנטולי קרפוב - האלוף המכהן, וגארי קספרוב - הטוען לכתר. הם היו אמורים לשחק מספר משחקים בלתי מוגבל, עד שהראשון ביניהם יגיע לשישה ניצחונות על השני. מתוך תשעת המשחקים הראשונים, קרפוב ניצח בארבעה. אבל קספרוב לא נכנע, וב-17 המשחקים הבאים השיג תיקו. במשחק מספר 27 שוב ניצח קרפוב, שעתה נזקק לעוד ניצחון אחד בלבד, כדי לזכות שוב באליפות. במשחק מספר 32 השיג קספרוב את ניצחונו הראשון בתחרות (וניצחונו הראשון על קרפוב אי פעם). התחרות נמשכה עם עוד ועוד תוצאות תיקו, במשך חמישה חודשים, שבהם קרפוב איבד כ-10 ק"ג ממשקלו ואושפז מספר פעמים בשל אפיסת כוחות. אחרי המשחק ה-48 התוצאה הייתה 5:3, ויו"ר פיד"ה הפסיק את התחרות ללא מנצח, בשל דאגה לבריאות המתחרים. האליפות לשנת 1985 נערכה כמה חודשים אחר כך, ובה ניצח קספרוב את קרפוב וזכה בתואר.

עריכה - תבנית - שיחה
22 ביולי 2022
מייק, התרנגול חסר הראש

ב-1945 הופתע חקלאי בקולורדו לגלות שתרנגול בשם מייק, שאת ראשו ערף לקראת ארוחת הערב, המשיך לחיות ללא הראש. החקלאי חס על חייו והחליט להמשיך ולטפל בו. הוא האכילו תערובת של חלב ומים דרך פיפטה ובזרעוני תירס קטנים ומדי פעם שאב במזרק את הריר מגרונו, כדי שלא יחנק בהיעדר יכולת בליעה. מייק המשיך לחיות ללא ראש במשך 18 חודשים, במהלכם הפך למופע בידור בתשלום בשם מייק, התרנגול חסר הראש. בשלב מסוים אף בוטח בעשרת אלפים דולר. לאחר מותו נערכה למייק נתיחה שלאחר המוות ונקבע בה כי להב הגרזן החטיא את העורק התרדמני, וקריש דם חסם את הפצע ומנע ממייק לדמם למוות. על אף שרוב ראשו נגדע, נותר גזע המוח שלם, ומאחר ותפקודים בסיסיים כגון נשימה ופעילות לב כמו גם רוב הרפלקסים של התרנגול נשלטים על ידי גזע המוח, נשאר מייק מתפקד. ספר השיאים של גינס מציין את מייק כתרנגול שהאריך ביותר לחיות לאחר שראשו נערף.

עריכה - תבנית - שיחה
23 ביולי 2022
תזמורת של יהודים גאורגים, שנת 1800 לערך

בתקופת צרפת של וישי, טענו מספר משפחות של יהודי גאורגיה, בוכרה, איראן ואפגניסטן, כי מוצאם האתני אינו מגזע יהודי. הטענה קנתה לה אחיזה בשלטון הגרמני, והייתה לה השלכה על מדיניות הגזע בחזית המזרחית במלחמת העולם השנייה, ובכלל זה המדיניות כלפי יהודי ההרים שבצפון הקווקז. עד לתום מלחמת העולם השנייה, לא הגיעו החוקרים הגרמנים לכדי תמימות דעים, ולפיכך החליט מנהל המשרד למדיניות הגזע בלשכת המפלגה הנאצית לדחות את ההכרעה בדבר הטיפול ביהודים אלה. כתוצאה מכך ניצלו יהודים שטענו כי אינם מגזע יהודי בצרפת הכבושה. בחזית המזרחית ניצלו חלק מיהודי ההרים ואילו לגאורגיה, בוכרה, איראן ואפגניסטן לא הגיעו הגרמנים.

עריכה - תבנית - שיחה
24 ביולי 2022


כמו בשפות אוסטרונזיות רבות, גם בשפת טוק פיסין, אחת השפות הרשמיות בפפואה גינאה החדשה, המבוססת על שילוב של אנגלית, גרמנית ומספר שפות מקומיות בתקופת הקולוניאליזם, ישנם שני ביטויים לגוף ראשון רבים (אנחנו): אחד כולל את האדם אליו מדברים (אני ואתה), והשני אינו כולל (אני והוא, בלעדיך). בפפואה גינאה החדשה קיים המגוון הלשוני הגדול ביותר מכל מדינות העולם. אוכלוסייתה המצומצמת, הכוללת כ־5.5 מיליון איש, דוברת לא פחות מ־820 שפות שונות, כ־13% מכלל השפות המדוברות בעולם.

עריכה - תבנית - שיחה
25 ביולי 2022
מטבע יואכימסטאלר משנת 1525

שם המטבע האמריקאי דולר הוא שיבוש של שם המטבע המרכז אירופאי טאלר. שם הטאלר נגזר מהסיומת של Joachimsthaler, מטבע של העיר הבוהמית Joachimsthal, כיום יאכינוב, שהופץ משנת 1518. פירושו המילולי של הטאלר הוא "של העמק", מהמילה הגרמנית "Thal", שפירושה עמק. השם טאלר, עם שיבושים קלים, הוא המקור לשמותיהם של מטבעות לאומיים נוספים, כמו ה"טולר" הסלובני, עד החלפתו באירו ב-2007 וה"דאלדר" ההולנדי.

עריכה - תבנית - שיחה
26 ביולי 2022
ויליאם הנרי הנובר

יחסים מעורערים בין ויליאם הרביעי מלך הממלכה המאוחדת לגיסתו, הדוכסית מקנט, אלמנת אחיו הצעיר הנסיך אדוארד אוגוסטוס ואימה של יורשת העצר הנסיכה ויקטוריה, הובילו לתקרית הבאה: במסיבת יום ההולדת ה-71 שלו, אמר ויליאם הרביעי כי הוא מקווה שאלקים יאריך את ימיו בעוד תשעה חודשים, כדי שוויקטוריה תגיע לגיל 18 ואימה לא תשמש כעוצרת הממלכה. המלך אכן מת כעבור עשרה חודשים.

עריכה - תבנית - שיחה
27 ביולי 2022
יוסף חיים ברנר

מתוך 53 המועצות האזוריות בישראל, רובן קרויות על-שם חבל הארץ בו הן שוכנות. עם זאת ארבע מהן קרויות על-שם אנשים. המועצה האזורית מעלה יוסף שבגליל, קרויה על-שם יוסף ויץ שהיה מראשי קרן קיימת לישראל. המועצה האזורית ברנר שבשפלת החוף קרויה על-שם הסופר יוסף חיים ברנר שעל-שמו קרוי גם קיבוץ גבעת ברנר המצוי בשטחה. המועצה האזורית אשכול שבנגב המערבי קרויה על-שם ראש ממשלת ישראל לוי אשכול. המועצה האזורית יואב שבדרום קרויה על-שם סגן-אלוף יצחק דובנו (שכונה "יואב"), מלוחמי הפלמ"ח, שנפל על הגנת נגבה במלחמת העצמאות, ושעל שמו נקראו גם מבצע יואב ומצודת יואב.

עריכה - תבנית - שיחה
28 ביולי 2022
המחנה אושוויץ I

פינלנד שיתפה פעולה עם גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה, וכך תושבי פינלנד היהודים שגויסו לצבא נלחמו בשורות מדינות הציר. הונגריה, שהייתה אחת ממדינות הציר, גייסה יהודים לגדודי עבודת כפיה. הם לא צוידו בנשק ושירתו רק ביחידות בינוי, כך שאמנם תרמו בעל כורחם למאמץ המלחמתי. אבל לא נלחמו. החיילים היהודים ההונגרים ששירתו בחזית הרוסית, נלקחו על ידי הנאצים למחנות ריכוז והשמדה לאחר ששוחררו וחזרו לביתם. חלק מאלה ששרדו באושוויץ שוחררו על ידי הצבא האדום.

עריכה - תבנית - שיחה
29 ביולי 2022

אהרן הכהן, אחיו הגדול של משה רבינו, היה הכהן הגדול הראשון בהיסטוריה, ואביהם של כלל הכהנים. אהרן נולד בא' באב ב'שס"ד, ונפטר בדיוק 123 שנה לאחר מכן, בא' באב בשנה ה-40 ליציאת מצרים (ב'תפ"ז), והוא האדם היחיד שתאריך פטירתו מוזכר במפורש בתנ"ך.

עריכה - תבנית - שיחה
30 ביולי 2022
מטוס של כווית איירווייז

על פי עדותו של יובל נאמן, ששימש ממלא מקום ראש אגף המודיעין לאחר העסק הביש בשנת 1954, אמ"ן הקים באותה תקופה את חברת התעופה כווית איירווייז, וזאת במטרה להחדיר בקלות סוכנים חשאיים למצרים. נאמן סיפר כי אמ"ן שלח לכווית שני טייסים יהודים אמריקאיים, ממתנדבי מלחמת העצמאות, עם סכום כסף נכבד, כדי להציע לשליטיה להקים חברת תעופה בבעלות משותפת. הכוויתים הסכימו, ומאז ועד סיום אותו מבצע מודיעיני קיים אמ"ן שלוש טיסות שבועיות מכווית סיטי לקהיר באמצעות חברת התעופה.

עריכה - תבנית - שיחה
31 ביולי 2022
חרושצ'וב וסטלין, 1936

הנאום הסודי הוא נאום בן ארבע שעות שנשא ניקיטה חרושצ'וב בליל 24 - 25 בפברואר 1956 בפני מושב סגור של הוועידה ה-20 של המפלגה הקומוניסטית הסובייטית ובו הוקיע את פולחן האישיות שהנהיג יוסיף סטלין, ואת פשעיו, עריצותו ורצח ההמונים בכל תקופת שלטונו. הנאום לא פורסם אך הוברח למערב על ידי יהודי בשם ויקטור גרייבסקי. גרייבסקי עלה לישראל ושימש סוכן כפול בשירות השב"כ במשך כחמש עשרה שנים, במהלכן הזין את הק.ג.ב. במידע מודיעיני מסולף.

עריכה - תבנית - שיחה
הידעת?
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר