המכלול:הידעת?/2022/פברואר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הידעת?
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
פברואר 2022
1 בפברואר 2022
לוח השנה השוודי ובו מופיע התאריך 30 בפברואר בשנת 1712
לוח השנה השוודי ובו מופיע התאריך 30 בפברואר בשנת 1712

בחודש פברואר יש 28 ימים בשנה רגילה ו-29 ימים בשנה מעוברת. אולם שלוש פעמים במהלך ההיסטוריה הונהג התאריך 30 בפברואר. השוודים לא רצו לבצע את המעבר מהלוח היוליאני ללוח הגרגוריאני בדילוג חד-פעמי ובחרו לפרוס את התיקון על פני מספר שנים, שבהן לא יהיו שנים מעוברות. בסופו של דבר הם הקפידו על החסרת 29 בפברואר רק ב-1700 ונותרו עם לוח שנה ייחודי שאינו יוליאני ואינו גרגוריאני. לצורך חזרה ללוח היוליאני הוסיפו השוודים יום אחד לשנת 1712 - 30 בפברואר. ב-1930 וב-1931 הונהג התאריך 30 בפברואר בברית המועצות במסגרת הלוח המהפכני הסובייטי, שהיה מורכב מתריסר חודשים בני 30 ימים ועוד 5 ימי פגרה שלא נכללו באף חודש, ובוטל מקשיי יישום.

עריכה - תבנית - שיחה
2 בפברואר 2022

במסגרת מבצע זעם הא-ל הקים המוסד צוות רחב לצורך איתורם של אנשי "ספטמבר השחור", האחראים לטבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן, ולצורך התנקשות בחייהם. המוסד נקט בלוחמה פסיכולוגית ובמקרים מסוימים אף פרסם בעיתונות מודעות אבל על המיועדים לחיסול מספר ימים לפני ההתנקשות עצמה.

עריכה - תבנית - שיחה
3 בפברואר 2022
תרשים המדגים השתלת לב
תרשים המדגים השתלת לב

השתלת האיברים המוצלחת הראשונה באדם התרחשה בשנת 1954 בבוסטון שבארצות הברית כאשר כליה נלקחה מאדם והושתלה באחיו התאום. השתלה זו התאפשרה עקב ההתאמה המלאה בין התורם והמקבל בשל היותם תאומים זהים. לולא התאמה מספקת, המערכת החיסונית של המקבל דוחה את ההשתלה. כיום מתבצעות בעולם מאות אלפי השתלות מדי שנה, רובן ככולן ללא קרבה משפחתית בין התורם והמקבל. הדבר מתאפשר על ידי בדיקת רקמות לפני ההשתלה ותרופות חדשות מונעות דחייה.

עריכה - תבנית - שיחה
4 בפברואר 2022

מארי אנטואנט, מלכת צרפת, זכורה בשל המשפט "אם אין לחם יאכלו עוגות", אותו אמרה, לכאורה, כתגובה על תלונות העם שאין לו לחם לאכול. ואולם המשפט תועד בפעם הראשונה בספר "הווידויים", מאת הסופר והפילוסוף ז'אן-ז'אק רוסו שנחתם ב-1770, בעוד מארי אנטואנט נישאה ללואי ה-16, ובכך הפכה למלכת צרפת, רק בשנה זו. למעשה, המשפט המדובר, שבצרפתית כלל לא מתייחס לעוגות, אלא לבריוש, נאמר על ידי אחותה של מארי אנטואנט, מריה קארולינה, מלכת נאפולי, אך המהפכנים העדיפו לייחסו למארי אנטואנט.

עריכה - תבנית - שיחה
5 בפברואר 2022
הנגיף, הגדלה פי 370,000
הנגיף, הגדלה פי 370,000

אבעבועות שחורות היא מחלה נגיפית שקטלה מאות מיליוני בני אדם במהלך ההיסטוריה. זאת המחלה האנושית היחידה שהאנושות הצליחה להדביר, וזאת בעזרת מסע חיסון כלל-עולמי שנערך על ידי ארגון הבריאות של האו"ם במחצית השנייה של המאה ה-20. כיום נותרו נגיפי אבעבועות שחורות רק בשתי מעבדות מחקר, ויש הדורשים להשמידם מחשש שהם ישמשו כנשק ביולוגי קטלני. החיסון למחלה, שהתגלה ב-1796 על ידי רופא כפרי בריטי, אדוארד ג'נר, פותח מסרום של בקר. משום שהחיסון הראשון בעולם נעשה על ידי נגיפים הגורמים לאבעבועות הפרות, המילה שנבחרה ל"חיסון" באנגלית היא "Vaccination", לפי המילה הלטינית "Vacca" שמשמעותה "פרה".

עריכה - תבנית - שיחה
6 בפברואר 2022
כרונומטר
כרונומטר

במשך מאות שנים התבסס הניווט הימי בעיקר על שימוש ברוחב הגאוגרפי משום שהיה קשה מאד לדעת את האורך הגאוגרפי המדויק בלב ים. הימאים היו מוכרחים להשתמש בשיטת הניווט המשוער, הבלתי מדויקת, שכללה מדידת מהירות הספינה באמצעות מד דרך ימי וחישוב מקורב של הדרך שעברה. רק במחצית הראשונה של המאה ה-18 הצליח בונה השעונים האנגלי ג'ון הריסון לתכנן ולבנות את הכרונומטר הימי המוצלח הראשון, שרמת דיוקו הייתה מספיקה למציאת קו האורך בים, בהפלגות למרחקים ארוכים.

עריכה - תבנית - שיחה
7 בפברואר 2022
סירה משייטת בנהרות הקרח של גרינלנד
מעיין מים חמים באיסלנד

איסלנד היא מדינת אי באוקיינוס האטלנטי, וגרינלנד הוא אי סמוך. פירוש השם "איסלנד" הוא "ארץ הקרח" אך בפועל רק 11% משטח האי הוא קרח, ואילו פירוש השם "גרינלנד" הוא "ארץ ירוקה", אך בפועל כ־84% משטח האי מכוסה קרח בדרך כלל. שמה של איסלנד ניתן לה על ידי פלוקי וילגרד'ארסון, שקרא לה על שם גושי קרח שראה בפיורד שלידו, ואילו שמה של גרינלנד ניתן לה על ידי איריק טורבלדסון, שקרא לה כך במטרה למשוך מתיישבים לאי.

עריכה - תבנית - שיחה
8 בפברואר 2022
מפה של מנהרת התעלה
מפה של מנהרת התעלה

ב-1 בדצמבר 1990 נפגשו החופרים מהצד הצרפתי ומהצד הבריטי, שעסקו בחפירת מנהרת התעלה, 40 מטר מתחת לקרקעית תעלת למאנש. היה זה החיבור היבשתי הראשון בין האי הבריטי לאירופה מאז תקופת עידן הקרח האחרון. חפירת המנהרה הייתה כה מדויקת שכשהחופרים נפגשו הייתה סטייה של שני סנטימטרים בלבד בין המנהרה הצרפתית למנהרה הבריטית.

עריכה - תבנית - שיחה
9 בפברואר 2022
דובוני מים
דובוני מים

דובוני המים הם מערכה בממלכת בעלי החיים המורכבת מיצורים קטנים דמויי חרקים, שהגדולים בהם מגיעים לאורך של 1.5 מילימטר. עקב יכולתם לשרוד בתנאי סביבה קיצוניים, ניתן למצוא אותם כמעט בכל מקום על פני כדור הארץ. הם יכולים לשרוד בטמפרטורה של 272- מעלות צלזיוס, מעלה אחת בלבד מעל האפס המוחלט, בטמפרטורות גבוהות עד כדי 151 מעלות צלזיוס ובתנאי קרינה חזקה פי 1,000 מזו שתהרוג אדם. ביכולתם לשרוד כמעט עשר שנים ללא מים, והם עמידים אפילו בוואקום בחלל. בניסוי שנערך בשנת 2007, נשלחו דובוני המים לחלל בגשושית, לתקופה של 12 יממות, ללא דיחוס או הגנה מקרינה קוסמית. ב־29 בספטמבר 2008 פורסמו תוצאות הניסוי והחוקרים דיווחו כי הדובונים עמדו גם במסע זה.

עריכה - תבנית - שיחה
10 בפברואר 2022
יחמור פרסי
יחמור פרסי

באמצע שנות השבעים ביקשו אנשי רשות שמורות הטבע, לחדש את אוכלוסיית היחמור הפרסי בישראל. לאחר שארחו את אחיו של השאה הפרסי, מוחמד רזא פהלווי, ואפשרו לו לצוד יעל בעל קרניים גדולות במיוחד בחי בר שליד יטבתה, קיבלו ממנו הבטחה להעברת שני זוגות יחמורים משמורת טבע באיראן. עד לשלהי 1978 לא קוימה ההבטחה ועם תחילת המהומות שבישרו על המהפכה האיראנית וסיום שלטון השאה, סבר אברהם יפה, מנהל הרשות, כי זו ההזדמנות האחרונה להשיג את היחמורים. אזרח הולנדי בשם מייק ואן חרבנברוק, שעבד ברשות שמורות הטבע, טס לאיראן, חילץ ארבע נקבות יחמור והעלה אותן על טיסת אל על האחרונה מטהראן. הנקבות צורפו לשני זכרים שהובאו מגרמניה שנתיים לפני כן והוקם גרעין רבייה בחי-בר שבכרמל. החל מ-1996 מתבצע באופן סדיר שחרור לטבע של יחמורים שנולדו בחי בר. כיום אוכלוסיית היחמור הפרסי בישראל היא מהגדולות בעולם.

עריכה - תבנית - שיחה
11 בפברואר 2022
גלגל של גלאים שהוצב בניסוי אטלס ב-LHC. גלאים אלו תוכננו, יוצרו ונבדקו בישראל
גלגל של גלאים שהוצב בניסוי אטלס ב-LHC. גלאים אלו תוכננו, יוצרו ונבדקו בישראל

מאיץ החלקיקים LHC ב-CERN, על גבול שווייץ-צרפת, שבבנייתו השתתפו 44 מדינות ובהן ישראל, הוא מתקן הניסוי הפיזיקלי הגדול והיקר מאז ומעולם. המאיץ בנוי בתוך מנהרה טבעתית שאורכה כ-27 קילומטר, ומאיץ פרוטונים ל-99.9999991% ממהירות האור בריק‏‏ תוך שהוא מקנה להם אנרגיה של פי 7,461 מאנרגיית המנוחה שלהם. כמות המידע ליחידת זמן הזורמת ממיליוני יחידות הגילוי שבו גדולה פי שלושה מזו הזורמת בכל רשתות הטלפון בעולם, וצריכת החשמל שלו מגיעה עד כדי מחצית מצריכת החשמל של העיר השכנה ז'נבה.

עריכה - תבנית - שיחה
12 בפברואר 2022
דגם הפצצה "ילד קטן"
דגם הפצצה "ילד קטן"

הפצצה הגרעינית "ילד קטן", שפותחה במסגרת "פרויקט מנהטן" והוטלה על העיר היפנית הירושימה ב-6 באוגוסט 1945, הכילה "קליע" ו"מטרה" עשויים מאורניום מועשר, שהשילוב שלהם יחד מהווה מסה קריטית וגורם לתגובת שרשרת גרעינית. גוף הפצצה וקליע האורניום הובאו לאי טיניאן באוקיינוס השקט על סיפון הסיירת הכבדה אינדיאנפוליס, שטובעה בידי צוללת יפנית בדרכה חזרה, והמטרה הובאה לאי על גבי מטוס. הפצצה הורכבה באי, ואבק השרפה של מנגנון הירי שבתוכה הוטען רק לאחר ההמראה של "אנולה גיי", בשל רגישות המנגנון.

עריכה - תבנית - שיחה
13 בפברואר 2022
החברות בברית בגדד
החברות בברית בגדד

בשנת 1955 הוקמה במזרח התיכון ברית בגדאד, בה חברו עיראק, איראן, טורקיה ופקיסטן, לברית פרו-מערבית ופרו-בריטית, כנגד התחברותם של משטרים ערבים אחרים אל ברית המועצות. על אף שעיראק פרשה מן הברית בשנת 1958, הייתה הברית פעילה עד לשנת 1979, שבה התחוללה המהפכה האסלאמית באיראן.

עריכה - תבנית - שיחה
14 בפברואר 2022
מבנה הקונגרס הלאומי הארגנטינאי
מבנה הקונגרס הלאומי הארגנטינאי

תרגום שמה של בואנוס איירס, בירת ארגנטינה השוכנת לחוף מפרץ הריו דה לה פלטה, הוא "אוויר טוב". השם מתייחס למשטר הרוחות במקום, שעזר בניווט אניות המפרש לנמל. כיום, באופן אירוני, העיר ידועה ברמת זיהום האוויר הגבוהה שבה.

עריכה - תבנית - שיחה
15 בפברואר 2022
הפצצת מבנה של הוויטקונג דרומית לסייגון בנפלם
הפצצת מבנה של הוויטקונג דרומית לסייגון בנפלם

במהלך ההיסטוריה של ארצות הברית הכריז הקונגרס האמריקני על מלחמה רק חמש פעמים. האחרונה שבהן התרחשה כשארצות הברית הצטרפה למלחמת העולם השנייה. אמנם צבא ארצות הברית נטל מאז חלק בעימותים צבאיים רבים, אך הם תמיד הוכרזו כעימותים, מבצעים צבאיים או קונפליקטים. כך היה, למשל, במלחמת וייטנאם ובמלחמת המפרץ. כאשר יצא הצבא להילחם במלחמת קוריאה לא הוכרזה מלחמה ובכותבו את הצו המורה על יציאת הכוחות ציטט הנשיא הארי טרומן את החלטת האו"ם בנושא.

עריכה - תבנית - שיחה
16 בפברואר 2022
אמבולנס צבאי
אמבולנס צבאי

ליגה V היה ארגון שנוסד בתקופת מלחמת העולם השנייה בארץ ישראל ומטרתו הייתה לסייע לברית המועצות במלחמתה בגרמניה הנאצית. שיא פעילות הארגון היה רכישתם של שלושה אמבולנסים שנמסרו לצבא האדום. האמבולנסים נסעו דרך עבר הירדן, עיראק ואיראן, וב־28 באפריל 1943 הגיעו לטהראן ונמסרו לידי אנשי השגרירות הסובייטית.

עריכה - תבנית - שיחה
17 בפברואר 2022
סכר אסואן הגבוה
סכר אסואן הגבוה

המבנה המכונה סכר אסואן, על נהר הנילוס ליד העיר אסואן שבמצרים, הוא למעשה מערכת של שני סכרים. "הסכר הנמוך" נבנה על ידי הבריטים בתחילת המאה ה-20 והוגבה פעמיים משום שתכנונו הראשוני לא היה מתאים, ואילו "הסכר הגבוה", 6 ק"מ במעלה הנהר, נבנה מאוחר יותר, בזמן שלטונו של גמאל עבד אל נאצר. הסכר הגבוה יוצר את אגם נאצר שהוא בין האגמים המלאכותיים הגדולים ביותר בעולם - אורכו כ-550 ק"מ, שטחו כ-5,250 קמ"ר, תכולתו 157 מיליארד מ"ק ועומקו כ-130 מטר.

עריכה - תבנית - שיחה
18 בפברואר 2022
ברקים
ברקים

כמאה ברקים בממוצע פוגעים בפני כדור הארץ מדי שנייה. המתח החשמלי שנוצר בין תחתית הענן לבין הקרקע נע בין 20 ל-100 מיליון וולט והזרם החשמלי של מכת ברק בודדת יכול להגיע ל-10,000 אמפר, ולכן פגיעת ברק באדם יכולה להיות קטלנית. רוי סאליבן מארצות הברית ספג בחייו שבע פגיעות ברק ונותר בחיים ובכך הוא מחזיק בשיא גינס. סאליבן מת ב-1983 בגיל 71 כתוצאה מפציעת ירי במהלך מה שנראה כניסיון התאבדות.

עריכה - תבנית - שיחה
19 בפברואר 2022
פעולת שסתום חד-כיווני בווריד
פעולת שסתום חד-כיווני בווריד

פעולת הכיווץ של לב האדם מעלה את הלחץ בעורקים ודוחפת דם מהלב לרקמות הגוף. תנועה זו היא חד־כיוונית: הלב דוחף דם לגוף אך לא שואב אותו בחזרה. חזרתו של הדם ללב נעשית בעזרת משאבת השרירים המונעת על ידי שרירי השלד. בתוך הוורידים ממוקמים שסתומים חד־כיווניים המאפשרים תנועת דם לכיוון הלב אך מונעים חזרה של הדם לגוף. הוורידים העמוקים משובצים בתוך שרירי השלד כך שכל הפעלה של השרירים, למשל במהלך הליכה, מכווצת את הוורידים וגורמת לדחיפת הדם לכיוון שהשסתומים מאפשרים, לכיוון הלב. במקביל לפעולת משאבת השרירים, כיווץ הסרעפת בזמן נשימה, מעלה את הלחץ התוך־בטני ומוריד את הלחץ בבית החזה, ובדרך זו יוצר הפרש לחצים המניע את הדם מעלה לכיוון הלב.

עריכה - תבנית - שיחה
20 בפברואר 2022
רוברט טוד לינקולן
רוברט טוד לינקולן

רוברט טוד לינקולן, בנו של נשיא ארצות הברית אברהם לינקולן שנרצח בידי מתנקש, היה הבן היחיד שהגיע לשיבה טובה, לאחר ששלושת בניו האחרים של לינקולן מתו בילדותם. בצירוף מקרים מעניין, ניצלו חייו של לינקולן הבן בשנת 1864 על ידי אחיו של ג'ון וילקס בות', רוצחו של לינקולן האב בשנת 1865. באורח מוזר לא פחות, היה לינקולן הבן עד, בעת כהונתו כשר המלחמה, להתנקשות בחייו של הנשיא ג'יימס גרפילד, בתחנת הרכבת בוושינגטון די. סי., וכן נכח בתערוכה בעיר באפלו בה נורה הנשיא ויליאם מקינלי בידי אנרכיסט. עם זאת, באופן אירוני, דווקא מתיאטרון "פורד" בוושינגטון, בו נרצח אביו במהלך המחזה "בן דודנו האמריקאי", נעדר לינקולן הבן עקב עייפות.

עריכה - תבנית - שיחה
21 בפברואר 2022
כריסטופר קולומבוס
כריסטופר קולומבוס

בתרבות הפופולרית נתפס כריסטופר קולומבוס כאירופי הראשון שהגיע לאמריקה בשנת 1492. למעשה, לייף איריקסון הוויקינגי הקדים אותו בכ-500 שנה. משערים שהוא הגיע לצפון אמריקה בתחילת המאה ה-11, ואף התיישב בה לזמן קצר. קולומבוס, כמו איריקסון, לא ידע שגילה יבשת חדשה, ועד יום מותו סבר שהגיע להודו. קולומבוס סייר במהלך מרבית מסעותיו בסביבות האיים הקריביים, ועד למסע הרביעי ב-1502 הוא בעצם לא דרך על היבשת עצמה. במסע השלישי החמיץ קולומבוס הזדמנות להציב את כף רגלו על חוף אמריקה הדרומית, כאשר גילה עדות לשפך נהר גדול (האורינוקו), אך החליט שלא להשיט את ספינתו לשם משום שלא האמין בקיומה של יבשת המהווה מקור מים לנהר כה גדול.

עריכה - תבנית - שיחה
22 בפברואר 2022

ב-1871 הקימו חברי תנועת הטמפלרים הגרמנים מושבה חקלאית בשם שרונה, צפונית ליפו. בעת מלחמת העולם השנייה חלק מאנשי המושבה הוגלו, וחלקם נכלאו, על ידי השלטונות הבריטיים. לאחר המלחמה הורשו אנשי המושבה לשוב לבתיהם, אך עם התברר ממדי השואה, החליטו אנשי המחתרות שלא לאפשר להם להישאר, וב-1946 הפלמ"ח התנקש בחייו של גוטהילף וגנר, ממנהיגי התנועה. על אדמות המושבה קמה לימים הקריה בתל אביב, המשמשת את משרדי הממשלה, אולפני רשות השידור וצה"ל. בעת הרחבת רחוב קפלן הועתקו ממקומם אחדים ממבני המושבה לצורך שימורם.

עריכה - תבנית - שיחה
23 בפברואר 2022
המספר גוגול
המספר גוגול

המספר גוגול, שהוא 1 ואחריו מאה אפסים, גדול יותר ממספר החלקיקים ביקום הידוע, שמוערך בין 1072 לבין 1087. גוגולפלקס הוא מספר כה גדול שקשה אפילו לדמיינו, 1 ואחריו גוגול אפסים. גם אם כל החומר ביקום ישמש כדיו ונייר או כדיסק קשיח, בלתי אפשרי יהיה לכתוב או לייצג את כל הספרות של גוגולפלקס בייצוג עשרוני.

עריכה - תבנית - שיחה
24 בפברואר 2022
קן של קורמורן גואני העשוי מגואנו
קן של קורמורן גואני העשוי מגואנו

לשלשת של עופות ימיים ועטלפים, הידועה בשם גואנו, הייתה לגורם רב השפעה בכלכלה ובפוליטיקה של המאה ה-19. בתור הדשן הטבעי היעיל ביותר בעולם, שאחוז החנקן בו גדול פי שלושים מאשר בדשן בהמות רגיל, הביא הגואנו עושר רב למדינות שעל חופיהן נמצא משאב טבעי זה, ובראשן פרו, ואף יותר לממלכה המאוחדת, שהפיקה רווחים נאים מהובלת הגואנו. בשנים 18641865 התחוללה מלחמת ספרד-אמריקה הדרומית בין ספרד, פרו, צ'ילה, בוליביה ואקוודור על מרבצי גואנו, ואילו הקונגרס של ארצות הברית חוקק בשנת 1856 את חוק איי הגואנו, לפיו מותר לאזרחים אמריקאים להשתלט על איים לא מיושבים שאינם שייכים למדינה אחרת אם יש עליהם מרבצי גואנו. אחד מאיים אלה, אטול מידוויי, הפך 80 שנה אחרי גילויו לנקודה אסטרטגית, והיווה את הזירה של קרב מידוויי במלחמת העולם השנייה.

עריכה - תבנית - שיחה
25 בפברואר 2022
חרושצ'וב וסטלין, 1936
חרושצ'וב וסטלין, 1936

הנאום הסודי הוא נאום בן ארבע שעות שנשא ניקיטה חרושצ'וב בליל 24 - 25 בפברואר 1956 בפני מושב סגור של הוועידה ה-20 של המפלגה הקומוניסטית הסובייטית ובו הוקיע את פולחן האישיות שהנהיג יוסיף סטלין, ואת פשעיו, עריצותו ורצח ההמונים בכל תקופת שלטונו. הנאום לא פורסם אך הוברח למערב על ידי יהודי בשם ויקטור גרייבסקי. גרייבסקי עלה לישראל ושימש סוכן כפול בשירות השב"כ במשך כחמש עשרה שנים, במהלכן הזין את הק.ג.ב. במידע מודיעיני מסולף.

עריכה - תבנית - שיחה
26 בפברואר 2022
מוזיאון גוגנהיים בילבאו
מוזיאון גוגנהיים בילבאו

פרנק גרי תכנן את מוזיאון גוגנהיים בילבאו, הנמצא בעיר בילבאו שבחבל הבסקים בספרד. צורתו המיוחדת התאפשרה בעיקר בזכות ציפוי הטיטניום שנותן למבנה את המראה הייחודי. בנייתו היעילה של המוזיאון לא הייתה יוצאת לפועל לולא צניחת מחירי הטיטניום, מחצב יקר במיוחד בדרך כלל, בעקבות הפרטת משאביה של ברית המועצות בשנות ה-90 של המאה ה-20.

עריכה - תבנית - שיחה
27 בפברואר 2022

בשנת 1853 העביר הקונגרס האמריקני חוק, שנטל שטח מטריטוריית אורגון, ויצר את טריטוריית וושינגטון, שהפכה בשנת 1889 למדינה ה-42 של ארצות הברית. במהלך הדיונים לחוק הועלו הצעות רבות לשם הטריטוריה, והסתמן ששמה יהיה "קולומביה", על שם הנהר באותו שם העובר באזור. סנאטור מקנטקי חשש שהשם יגרום לבלבול עם מחוז קולומביה, ולכן הציע לקרוא לטריטוריה וושינגטון. הצעתו התקבלה, והחלטה זו גורמת לבלבול בין בירת האיחוד, וושינגטון די. סי., הנמצאת במחוז קולומביה, שממנו חשש הסנאטור, והמדינה וושינגטון.

עריכה - תבנית - שיחה
28 בפברואר 2022
ברק יוסלביץ' על סוסו
ברק יוסלביץ' על סוסו

פודפולקובניק ברק יוסלביץ' היה קצין יהודי בצבא הפולני, מגיבורי התקוממות קושצ'ושקו בשנת 1794 והקרבות נגד הרוסים, האוסטרים והפרוסים בשנים שלאחר מכן. יוסלביץ' נפל בשנת 1809 בקרב נגד האוסטרים והפך לסמל המאבק המשותף של פולנים ויהודים לעצמאות פולין. סיפורי גבורתו נלמדו באקדמיות הצבאיות, והצייר יוליוש קושטאק אף צייר אותו כשהוא רוכב על סוס בראש חייליו.

עריכה - תבנית - שיחה
הידעת?
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר