רבי כרוספדאי (תנא)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
רבי כרוספדאי
קבר התנא רבי כרוספדאי
קבר התנא רבי כרוספדאי
מקום קבורה באזור עין זיתים
תקופת הפעילות דור שלישי לתנאים
פנים הקבר

רבי כרוספדאי, כונה חמיד ליבא (חמוד הלב), היה תנא בדור השלישי של התנאים, מוזכר מספר פעמים בזוהר, אך לא הוזכר כלל במשנה.

בין השאר הוא מוזכר שהוא עלה לתורה רק בעליה של "שישי" בשבת, שזו עלייתו של הצדיק[1], ויתכן שמכאן המקור לעליית ה"צדיק" בתנועת החסידות, ב"שישי" בשבת.

כמו כן מסופר שכאשר חלה, ביקרו אצלו רבי יוסי בן קיסמא וחכמים, וביום השבת חשבו שנפטר, אך לאחר מכן במוצאי שבת ראוהו חי[2].

בתיקוני זוהר מסופר[3] שכתב ספר המכיל רזי תורה, וכשהיו החברים באים לביתו היו קוראים בו בנוכחותו, וירד הקב"ה עם פמליא של מעלה לשמוע את דברי התורה.

ביום פטירתו באו החברים לבית אמו לנחמה[4], אך כשהכינה להם שולחן ומנורה והוציאה להם ספרו של בנה ללמוד בו - הבינו שהיא אינה יודעת מפטירתו, וחששו לספר לה מיד, מחשש שתמות. ובתחילה נמנעו מלקרות בספר משום שהתאבלו על פטירתו[5], אך כששאלה אותם מדוע אין קורים בספר - החלו לקרות בספר מענייני מיתה, שיהא כעין הספדו של חכם[4]. כששמעה את דברי תורתם הבינה שהם מהעולם העליון, וסימן היה לה בנר מסויים שהיה מאיר בגוונים שונים בדרך נס בזכות בנה[6], וראתה שחזר הנר להאיר כשאר הנרות, מיד הבינה שמת בנה. מיד אמרה לחכמים שהיא הולכת לחפש אבדתה שאבדה, וידעו החכמים שהבינה שמת בנה, והלכו לדרכם, ואילו היא יצאה והשביעה יונה שתלך ותודיעה אם בנה חי או מת. לעת ערב חזרה היונה והחלה מורטת כנפיה, מיד הרימה האם את קולה ונפטרה.

אמרותיו

  • "אמר רבי כרוספדאי: האי מאן דמדכר בפומיה בבתי כנסיות ובבתי מדרשות עניינא דקרבנות ותקרובתא ויכוון בהו, ברית כרותה הוא דאינון מלאכיא דמדכרין חוביה לאבאשא ליה דלא יכלין למעבד ליה אלמלא טיבו" (זוהר מדרש הנעלם וירא צז, א).
  • "ויולד נח שלשה בנים: תאני רבי כרוספדאי אלו ג' הנהגות אשר באדם. הנהגת הנשמה להיות לו עזר בעבודת בוראו והיא הנקראת שם. והנהגת התאוה והיצר הרע המנהיג והמחמם את הגוף בדבר עבירות והיא הנקראת חם. והנהגת היצ"ט המנהיג את האדם בכל טוב וליפות מעשיו בתורה וביראת השם והיא הנקראת יפת, וההנהגה הזו ינהיג האדם להוליכו בדרך חיים ומי מעכב ומפסידו" (זוהר חדש נח לד, ב).

קבורתו

לפי מסורות עולי הרגל - מקום קבורתו באזור עין זיתים[7][8], כפי שמציינים אותו כיום, מול רבי יוסי סרגוסי.

אולם רבי חיים ויטאל מציין אותו סמוך לצפת: ”למזרח צפת תוב"ב, בלכתך מצפת אל כפר איבנית, יש שם שני הרים גדולים מאד, ונקראת הדרך שביניהם בין ג'יבליי"ן. והנה באמצע אורך הדרך הזה שבין שני ההרים, שם לצד דרום הדרך, בראש ההר ההוא, שם קבור ר' כרוספדאי חמיד ליבא הנזכר בספר התיקונין סוף תיקון ע', ובספר הזוהר פרשת שלח לך”, וכן כתב העמק המלך בשם האר"י. תיאורו מוביל לראש הר כנען, מימין לדרך "בין ג'יבלין", אולי הקבר שהיה במחנה הצבאי שבראש ההר שנקרא שיח' רבי. (יש לציין כי מזרחית לציון, מעל עין זייתון, מספר מערות קבורה עם כוכים, ואילו המערה המצוינת כיום לא נראית מערת קבורה).

הערות שוליים

  1. ^ ספר הזוהר, פרשת שלח, דף קסד, ב.
  2. ^ זוהר חדש, רות, פרק א
  3. ^ תיקון שבעים דף קלו עמוד א.
  4. ^ 4.0 4.1 כפירוש הכסא מלך שם
  5. ^ משום שחכם שמת - בית מדרשו בטל.
  6. ^ רמז לנשמת בנה רבי כרוספדאי שהיתה מאירה בגוונים שונים בזכות תורתו - כסא מלך שם.
  7. ^ כפי שמביאים ספרי נוסעים רבים. אמנם לא כל הנוסעים מציינים כי הטמון במקום הוא התנא, או שהוא המכונה "חמיד לבא", אך כיון שמציינים אותו באותו מקום, יש לשער שהם מתכוונים אליו
  8. ^ קבר רבי כרספדאי התנא באתר אהלי צדיקים.