רבי יהודה בן בתירא
![]() | |
הכתובת על בית הכנסת ליהודי נציבין וקמישלי על שם רבי יהודה בן בתירא, בשכונת "שבט צדק" בנחלאות, ירושלים | |
מקום פעילות | נציבין, בבל |
---|---|
תקופת הפעילות | סוף תקופת בית שני |
רבי יהודה בן בתירא (הראשון) (לעיתים נכתב 'בתירה') (מכונה במשנה גם "בן בתירא" סתם). הוא תנא מסוף תקופת בית שני וכנראה מבניהם של בני בתירא שוויתרו על הנשיאות לטובת הלל הזקן.
ביוגרפיה
הידיעות על חייו ופעליו מועטים, מגוריו היו בעיר נציבין שבבבל, וכנראה שהוא חי עד לזקנה מופלגת[1] כמו שמעיד הסיפור הבא:
פעם בא אל רבי יהודה בן בתירא גוי שהיה גר בנציבין וצחק באמרו כי למרות שאסור לגוי לאכול מקרבן הפסח אני עליתי לירושלים כיהודי, ואכלתי מהחלק המשובח ביותר, רבי יהודה בן בתירא שלא עלה בעצמו לרגל, התחכם עליו ושאלו "וכי נתנו לך לאכול מהאליה שהיא החלק המשובח ביותר?"
ענה הגוי כי אמנם הפעם לא נתנו לו מהאליה, אך בפעם הבאה שיעלה לירושלים ידרוש לקבל חלק משובח זה. ואכן כשעלה לירושלים בשנה הבאה ביקש הגוי לקבל את האליה של הכבש כמו שאמר רבי יהודה בן בתירא, תמהו המסובים שהלא הלכה ידועה היא כי אין האליה נאכלת כלל אלא מוקרבת שלמה! ביררו מה הסיפור ומצאו שהוא גוי והרגו אותו. שלחו לו לרבי יהודה בן בתירא "שלום לך רבי יהודה בן בתירא! שאתה נמצא בנציבין ומצודתך פרוסה בירושלים."[2]
רבי יהודה בן בתירא היה מצאצאי המתים שהחיה יחזקאל הנביא בחזון העצמות היבשות, ואף היו לו תפילין שקיבל מהם בירושה[3].
תורתו
כיסוד גדול בתורתו שימש הקל וחומר. הוא סבר מדין קל וחומר, שאדם שנשבע לקיים מצווה ולא קיים חייב (בניגוד לדעת שאר החכמים). את פסקו נימק "ומה אם הרשות שאינו מושבע עליה מהר סיני הרי הוא חייב עליה מצווה שמושבע עליה מהר סיני אינו דין שיהא חייב עליה?"[4]. עוד מסופר על חליפת מכתבים בינו לבין התנא יוחנן בן בג בג שבו הוא מחזיר לו תשובה "מוחזקני בך שאתה בקי בחדרי תורה, לדרוש בקל וחומר אי אתה יודע?!"[5]
חשיבות התורה וישראל
הוא פסק כי "דברי תורה אינם מקבלין טומאה"[6]. הלכה זו בשמו, ביטלה את הצורך בטבילה עבור בעל קרי.
בניגוד לרבי עקיבא הסבור כי בני קורח אין להם חלק לעולם הבא," שנאמר ”ותכס עליהם הארץ” - בעולם הזה, ”ויאבדו מתוך הקהל” - לעולם הבא" אומר רבי יהודה בן בתירא אומר: "הרי הן כאבידה המתבקשת שנאמר: 'תעיתי כשה אובד בַּקש עבדך כי מצותיך לא שכחתי[7].
הוא התנגד לפרסום חטאים שכוסו במקרא וסבר שמי שעושה כן עתיד ליתן את הדין[8].
יחסו לעבודה זרה ואביזריה
החמיר מאד בהלכות טומאת עבודה זרה. הוא אמר: "מנין לתקרובת עבודת כוכבים שמטמאה באהל שנאמר[9] ”וַיִּצָּמְדוּ לְבַעַל פְּעוֹר וַיֹּאכְלוּ זִבְחֵי מֵתִים” מה מת מטמא באהל אף תקרובת עבודת כוכבים מטמא באהל"[10]. רבי יוחנן מסר משמו כי "שלשה יינות הן: יין נסך (=יין שניסכו אותו לעבודה זרה ונחשב תקרובת עבודה זרה) אסור בהנאה ומטמא טומאה חמורה (=טומאת משא וטומאת אוהל) בכזית, סתם יינם (=יין שנגע בו גוי אך לא ידוע שניסכו לעבודה זרה) אסור בהנאה ומטמא טומאת משקין (שאינו מטמא אדם וכלים אלא רק אוכלים ומשקין) ברביעית, המפקיד יינו אצל עובד כוכבים (וקיים חשש שמא נגע בו) אסור בשתייה ומותר בהנאה"[11]. עם זאת, הוא סבר שיין נסך נחשב לכזה רק אם נוסך בפני עבודת כוכבים[12].
ייתכן שההסבר לגישתו המחמירה קשורה בשיטתו כי קשה לפרוש מעבודה זרה: הוא פירש את האמור בפרשת שמות "ולא שמעו אל משה מקוצר רוח", בתמיהה: "וכי יש לך אדם שהוא מתבשר בשורה טובה ואינו שמח? נולד לך בן זכר, רבך מוציאך לחירות, ואינו שמח? אם כן למה נאמר "ולא שמעו אל משה"?". וענה: "אלא שהיה קשה בעיניהם לפרוש מעבודה זרה, שנ' ”וָאֹמַר אֲלֵהֶם אִישׁ שִׁקּוּצֵי עֵינָיו הַשְׁלִיכוּ וּבְגִלּוּלֵי מִצְרַיִם אַל-תִּטַּמָּאוּ”[13]. ואומר ”וַיַּמְרוּ-בִי וְלֹא אָבוּ לִשְׁמֹעַ” וגו' ”וָאַעַשׂ לְמַעַן שְׁמִי לְבִלְתִּי הֵחֵל לְעֵינֵי הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִים לְעֵינֵיהֶם”[14] ההוא הוא דכתיב ”וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן וַיְצַוֵּם אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל”, ציוום לפרוש מעבודה זרה[15]".
דיני נפשות
רבי יהודה בן בתירא החמיר בדיני נפשות, וקבע כי עשרה שהכו אדם במקלות ומת, האחרון חייב מפני שקירב את מיתתו (בניגוד לדעת תנא קמא הפוטר את כולם)[16].
קישורים חיצוניים
- הרב אהרן הימן, "ר' יהודה בן בתירה א)", תולדות תנאים ואמוראים, לונדון, תר"ע, חלק ב, עמודים 557-555, באתר HebrewBooks
- יהודה בן בתירא (הראשון), ב"אנציקלופדיה יהודית" באתר "דעת"
- רבי יהודה בן בתירא, במהדורת 1901–1906 של האנציקלופדיה היהודית (באנגלית)
הערות שוליים
- ^ תוספות, מסכת פסחים, דף ג עמוד ב, ד"ה מאליה
- ^ תלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף ג עמוד ב
- ^ תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף צב עמוד ב
- ^ תלמוד בבלי, מסכת שבועות, דף כה עמוד ב.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף י עמוד ב
- ^ תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף כב עמוד א
- ^ ספר תהילים, פרק קי"ט, פסוק קע"ו.
- ^ משה בר, על ליכודם החברתי של חז"ל (גילוי חוטאים וחטאיהם וכיסוים בספרות חז"ל).
- ^ תהלים קו, כח.
- ^ עבודה זרה מח ב.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת עבודה זרה, דף ל עמוד ב.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת עבודה זרה, דף נט עמוד ב.
- ^ ספר יחזקאל, פרק כ', פסוק ז'
- ^ שם ח-ט.
- ^ כילתא דר"י בא - מסכתא דפסחא פרשה ה.
- ^ תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף עח עמוד א.