התחנה המרכזית של באר שבע

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
התחנה המרכזית של באר שבע
תקופת הפעילות 4 ביולי 1968 – הווה (55 שנים)
מיקום צפונית-מזרחית לעיר העתיקה
שירות אוטובוסים העיר באר שבע ויישובי הסביבה. קווי שירות בינעירוניים לתל אביב-יפו, ירושלים, אשקלון, אשדוד, ראשון לציון, רחובות, קריית גת, קריית מלאכי, יבנה, אופקים, נתיבות, שדרות, אילת, דימונה, ערד, מצפה רמון, ירוחם ועוד.
קואורדינטות 31°14′33″N 34°47′48″E / 31.24250°N 34.79667°E / 31.24250; 34.79667
(למפת באר שבע רגילה)
Israel Beersheba location map.svg
 
התחנה המרכזית
התחנה המרכזית
סמליל החברה אשר הפעילה את התחבורה הציבורית בבאר שבע
תחנה מרכזית באר שבע - רציפים בין עירוניים 5 במרץ 2008‏.
עתיקות ששולבו ברצפת המבנה, בכניסה לתחנה המרכזית, 2013

התחנה המרכזית של באר שבע היא מסוף האוטובוסים המרכזי של העיר באר שבע ושל חלקה הדרומי של ישראל. התחנה שוכנת בשדרות דוד חכם, בחלקו הדרומי של המרכז האזרחי של העיר, סמוך ממזרח לקניון הנגב וממערב לתחנת הרכבת באר שבע מרכז. התחנה המרכזית משרתת את התחבורה הציבורית הבין-עירונית והעירונית של העיר, ופועלות בה חברות האוטובוסים, אגד, מטרופולין, קווים, דן בדרום, אגד תעבורה, ודן באר שבע (שהחליפה את מטרודן שפעלה בעבר).

היסטוריה

כבר בשנת 1951 הוקצה שטח לתחנה מרכזית[1]. בינתיים, פעל שירות האוטובוסים הבין-עירוני אל באר שבע וממנה מרציף בודד ברחוב ההסתדרות בעיר העתיקה, בשטח הנמצא בכיכר רבין שבמדרחוב. לאחר מגעים בין העירייה וחברת אשד, החליטה אשד במאי 1957 שלא להקים את התחנה, מפני שהעירייה דרשה אחוז גבוה לטעמה מהתגמולים מהחנויות בתחנה[2]. בינואר 1960 הושגה הסכמה להקמת תחנה מרכזית, הודות לשילובה של חברת גב-ים כשותף שלישי בנוסף לאגד ולעירייה, שיהיה אחראי על הקמת החלק המסחרי.

ב-1962, עם התפתחותה וגידולה של העיר, הוחלט, לאחר עיכובים שונים[3], על הקמת מבנה ייעודי, אשר ישמש כמרכז התחבורה הציבורית של העיר. התחנה המרכזית נבנתה צפונית-מזרחית לעיר העתיקה החל מאמצע 1964[4] ונחנכה בשנת 1968. המבנה, בתכנונם המשותף של נחום שני, אברהם יסקי ואמנון אלכסנדרוני[5], הוקם מבטון חשוף בסגנון הברוטליזם והצטיין בפונקציונליות. השטח הבנוי הקיף 4,000 מ"ר וכלל, מעבר ל-16 הרציפים הבין-עירוניים המפולשים, מתחם מסחר והסעדה. כן הותקנו בתחנה שלושה חדרי מקלט ששימשו כמועדון לנהגי אגד[6].

לאחר סיום מלחמת ששת הימים, נחנכו שני רציפים נוספים - האחד לעזה והאחר לחברון. מדרום לרציפים הוכשר מגרש חניה גדול לאוטובוסים, ובצידו המזרחי של המבנה מוקמו רציפי קווי האוטובוס העירוניים. כל הקווים הבין-עירוניים בעיר הופעלו על ידי קואופרטיב אגד, ושירותי התחבורה העירונית הופעלו על ידי "החברה העירונית באר שבע" ולאחר מכן על ידי "שירותי תחבורה ציבורית באר שבע", שהוקמו על ידי עיריית באר שבע.

בעשור הראשון של המאה ה-21 החלו פועלות בתחנה חברות האוטובוסים אגד תעבורה ומטרופולין, ועם פירוקה של חברת מטרודן, החלה חברת דן באר שבע להפעיל את התחבורה הציבורית העירונית. במקביל, בשנת 2000, נחנכה תחנת הרכבת באר שבע מרכז סמוך ממזרח לתחנה.

כיום קווי השירות בתחנה המרכזית משרתים את העיר באר שבע ויישובי הסביבה. בנוסף לכך, ישנם קווי שירות בינעירוניים לתל אביב-יפו, לירושלים, לאשקלון, לאשדוד, לראשון לציון, לרחובות, לעפולה, לקריית גת, לקריית מלאכי, ליבנה, לאופקים, לנתיבות, לשדרות, לאילת, לדימונה, לערד, למצפה רמון, לירוחם ועוד.

חידוש התחנה

עם השנים התדרדר מצבה של התחנה המרכזית בעיר, ובשנת 2009 החל חידושה, שהסתיים בשנת 2013. התחנה המרכזית החדשה בבאר שבע נקראת "טרמינל באר-שבע". המבנה המשופץ משתרע על שטח של 10,000 מ"ר, ממוזג, וכולל חנויות ומסעדות.

שרידים ארכאולוגיים

סמוך למועד תחילת הבנייה של מבנה התחנה החדשה, חפרו אנשי רשות העתיקות חפירת הצלה באתר, וגילו את שרידיה של עיר ביזנטית שהתקיימה במאות ה-5 וה-6. השרידים המשתרעים על-פני שטח גדול בהרבה מזה של התחנה נחפרו ונחקרו. עם הקמת המבנה החדש של "טרמינל באר שבע" הוצבה בכניסה למבנה רצפת זכוכית שקופה מחוסמת, בגודל של כ-2 מ"ר, המאפשרת לעוברים ושבים להתבונן בעתיקות מלמעלה[7]. החפירות הארכאולוגיות, בשנות השישים, התעכבו בשל מחסור בתקציב ברשות העתיקות. לכן קואופרטיב אגד נאלץ לתרום כסף רב לזירוז החפירות. חלק מהממצאים הארכאולוגיים אבד.[8]

הפיגוע בשנת 2015

Postscript-viewer-blue.svg ערך מורחב – הפיגוע בתחנה המרכזית בבאר שבע

ב-18 באוקטובר 2015, בעיצומו של גל טרור ערבי נגד אזרחי ישראל היהודים, בוצע פיגוע דקירה וירי בתוך מתחם התחנה. מחבל ערבי חמוש באקדח וסכין, נכנס לתחנה, ירה בחייל צה"ל ורצח אותו, חטף את נשקו האישי שהיה ממוקם מאחורה ובהמשך החל בירי לכל עבר ופגע באזרחים נוספים. בסך הכל פצע 11 בני אדם בנוסף לחייל שנרצח, חלקם נפצעו קשה. בנוסף נפצע אנושות ובהמשך מת מפצעיו מהגר עבודה אריתראי שנחשד על ידי איש ביטחון כמחבל ונורה, ובהמשך הוכה על ידי ההמון. המחבל חוסל לאחר קרב יריות מול שוטרים ולוחמי יס"מ[9].

פריסת הקווים בתחנה

מפעילה אשכול הפעלה
דן באר שבע קווים עירוניים בבאר שבע
מטרופולין קווים פרברים ואזוריים לכפרי האזור, יישובי הנגב, בסיסי הנגב, וקווים בינעירוניים, לאשדוד, תל אביב והמרכז
דן בדרום שירות לצפון הנגב, למועצה אזורית אשכול, לאשקלון, נתיבות ואופקים
אגד תעבורה שירות להתנחלויות בהר חברון וקריית ארבע
קווים שירות למודיעין
אגד שירות בינעירוני לדימונה, אילת, ים המלח, ירושלים ועפולה, לעיתים גם לכרמיאל

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0