רבי יהודה בן שמואל אבן-עבאס

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

רבי יהודה בן-שמואל אבן-עבאס (נולד בפאס ונפטר בחלב בסמוך ל-1167) היה משורר יהודי-ספרדי.

ר' יהודה בן שמואל עבאס, נולד בפאס ונדד למזרח. רוב שנותיו פעל בבבל וחי בשנותיו האחרונות בארם צובא (חלב). ידועים לנו ממנו כעשרים חיבורים ופיוטים, כמה מהם נקלטו במחזור ארם צובא.

"עת שערי רצון להיפתח"

עֵת שַׁעֲרֵי רָצוֹן לְהִפָּתֵחַ
יוֹם אֶהְיֶה כַפַּי לְאֵל שׁוֹטֵחַ
אָנָּא זְכֹר נָא לִי בְּיוֹם הוֹכֵחַ
עוֹקֵד וְהַנֶּעְקָד וְהַמִּזְבֵּחַ

הבית הראשון מהפיוט

פיוטו הידוע ביותר הוא פיוט העקידה "עת שערי רצון להפתח", שזכה לתפוצה עצומה ונכנס לכל מנהגי ספרד ועדות המזרח. הפיוט נאמר על ידי עדות המזרח בתפילת ראש השנה, לפני תקיעות השופר שבין תפילת שחרית לתפילת המוסף. הפיוט מספר את סיפור העקידה בהרחבה רבה, תוך עשיית שימוש במדרשי חז"ל הרבים שנכתבו אודותיה. יש קהילות הנוהגות לאמרו גם בתפילת נעילה של יום הכיפורים, ויש אף הנוהגות לאמרו עבור יולדת במהלך הלידה. האותיות הראשונות בכל מחרוזת בפיוט יוצרות אקרוסטיכון של שם המחבר: "עבאס יהודה שמואל".

יש האומרים שייתכן ויהודה בן-שמואל אבן-עבאס כתב את הפיוט בעקבות טרגדיה אישית שפקדה אותו: בנו סמואל אלמוגרבי (שמואל) התאסלם באדריביג'אן בשנת 1163, ולימים אף כתב ספר שנקרא "השתקת היהודים", בו הוא מנסה להפריך ולערער טענות בסיסיות של חכמי היהדות.[1] לא ידוע בוודאות האם הבן התאסלם עוד בימי חייו של אביו או רק לאחר מותו. יש הסוברים שהתאסלם עוד בימי חייו של אביו ואולי צערו זה של האב משוקע בתוך פיוט העקידה, הרווי כאב.

בשלב מסוים בחייו, בעקבות מלחמות שפשטו במרוקו, עבר להתגורר בחלב שבסוריה. יום אחד יצא למסע אל העיר מוצול שם התגורר הבן שמואל. אולי קיווה האב שבפגישה פנים אל פנים יצליח לשכנע את הבן לחזור בו ולחזור הביתה. יהודה אבן עבאס נפטר בדרכו למוצול ולא זכה לפגוש את בנו.

חיבוריו

  • יאיר נתיב. פרק ט"ו עוסק בענייני חינוך ומפרט תוכנית לימודים מומלצת[1]
  • מקור חיים, קרית ספר תשפ"ב.

לקריאה נוספת

  • צפניה שרעבי, "מבוא - משפחת עבאס וחכמיה", בתוך: מקור חיים, קרית ספר תשפ"ב.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Arturo Prats. "Ibn ‘Abbās, Judah ben Samuel." Encyclopedia of Jews in the Islamic World. Executive Editor Norman A. Stillman. Brill Online, 2014
P vip.svg ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0