רשת הכבישים האירופית
רשת הכבישים האירופית הבין-לאומית היא מערכת מספור לכבישים באירופה, אשר פותחה על ידי הועדה הכלכלית של האו"ם לאירופה (UNECE). הרשת ממוספרת החל מ-E1 ומעלה, ודרכיה חוצות גבולות בין-לאומיים. הרשת משתרעת גם למדינות במרכז אסיה, כמו קירגיזסטן, שהן חברות ב-UNECE.
ברוב המדינות, הכבישים נושאים את הסימון של רשת הכבישים האירופית לצד סימונם הלאומי. עם זאת, ישנן מדינות שבהן נהוגים דפוסים שונים: בבלגיה, נורווגיה ושוודיה הדרכים מסומנות אך ורק במספור האירופי (למשל: E18, E6). לעומת זאת, בממלכה המאוחדת, באלבניה ובחלקה האסייתי של רוסיה, נעשה שימוש רק במספור הלאומי, והסימון האירופי אינו מופיע כלל. בדנמרק, המספור האירופי מופיע על השילוט, אך לכל כביש מהיר יש שם רשמי בו נעשה שימוש בתקשורת ובתחזיות מזג האוויר.
במדינות אסיה, כגון טורקיה ורוסיה הסימונים האירופיים מופיעים על התמרורים, אולם במדינות אסייתיות רבות אחרות אין זה המצב.
ברחבי העולם קיימות רשתות דרכים בין-לאומיות דומות, כגון הכביש הפאן-אמריקאי, רשת הכבישים הטרנס-אפריקאית, ורשת הכבישים האסייתית.
היסטוריה
הקמת UNECE והצהרה ראשונית
הוועדה הכלכלית של האו"ם לאירופה (UNECE) הוקמה ב-1947 על ידי מועצת הכלכלה והחברה של האו"ם (ECOSOC), במטרה לקדם שיתוף פעולה כלכלי ואינטגרציה בין המדינות החברות. UNECE כוללת 56 מדינות, כולל מדינות אירופה, צפון אמריקה וחלק ממדינות אסיה.[1]
ב-16 בספטמבר 1950, אומצה הצהרת סלילת עורקי התחבורה הבינלאומיים העיקריים (Declaration on the Construction of Main International Traffic Arterie s), שנחתמה בז'נבה. הצהרה זו, המסומנת כהצהרה משותפת של האו"ם מס' 1264, הגדירה את רשת הכבישים האירופית הראשונה, במטרה ליצור מערכת כבישי מהירות דומה למערכת הכבישים הבין-מדינתיים של ארצות הברית.[1]
הרעיון המקורי היה ליצור רשת כבישים מרכזית שתתמוך בתנועה בינלאומית, אך עם הזמן היא עודכנה מספר פעמים כדי להתאים לצרכים משתנים.
החלפת ההצהרה בהסכם AGR
הצהרה מ-1950 עברה מספר שינויים עד שהוחלפה ב-15 בנובמבר 1975 בהסכם האירופי על עורקי התחבורה הבינלאומיים העיקריים. הסכם זה קבע מערכת מספור לכבישים וסטנדרטים משופרים לתשתיות, כולל פרמטרים טכניים לעורקי התחבורה המרכזיים.[2]
השינוי הזה היה משמעותי, שכן הוא סיפק מסגרת משפטית בינלאומית לפיתוח רשת כבישים קוהרנטית, תוך התחשבות בתנועה ובתשתיות החדשות.[2]
ב-1992, AGR עבר שינוי משמעותי במספור, ככל הנראה כדי להתאים לשינויים פוליטיים ותחבורתיים באירופה לאחר נפילת מסך הברזל, כולל התחשבות בזרמי תנועה חדשים ממזרח למערב.[2]
ב-2001, ההסכם הורחב לכלול מדינות מרכז אסיה והקווקז, כגון ארמניה, אזרבייג'ן וגאורגיה, מה שהוסיף ממד בינלאומי נוסף לרשת. מאז 2001, נעשו מספר עדכונים קטנים, כאשר האחרון שבהם היה ב-2008, כפי שדווח עד 2009.[2]
מערכת המספור
מערכת המספור של רשת הכבישים האירופית בנויה כך:
- כבישים ראשיים וכבישי ביניים – נקראים "כבישים מדרגה A" וממוספרים בין 1 ל-129.
- כבישים בכיוון צפון–דרום – ממוספרים במספרים אי-זוגיים.
- כבישים בכיוון מזרח–מערב – ממוספרים במספרים זוגיים, למעט חריגים כמו E4 ו-E6 שהם כבישים צפון–דרום.
- המספרים עולים בהתאם – ממערב למזרח ומצפון לדרום, עם מספר חריגים.
- כבישי ענף, חיבור ומקשרים – נקראים "כבישים מדרגה B" וממוספרים במספרים תלת-ספרתיים מעל 130.
- כבישים ראשיים – ממוספרים בין 5 ל-95, כאשר המספרים מסתיימים ב-0 או ב-5, או במספרים אי-זוגיים בין 101 ל-129. אלה הכבישים הארוכים ביותר, לעיתים באורך אלפי קילומטרים.
- כבישי צפון–דרום ראשיים – מסתיימים בספרה 5 (למשל, 5–95) או אי-זוגיים בין 101 ל-129, ומספריהם עולים ממערב למזרח.
- כבישי מזרח–מערב ראשיים – מספריהם זוגיים ומסתיימים בספרה 0, והם עולים מצפון לדרום.
- כבישי ביניים – ממוספרים בין 1 ל-99 ואינם כבישים ראשיים. אלה כבישים קצרים יותר, ומספריהם ממוקמים בין הכבישים הראשיים הסמוכים.
- כבישים מדרגה B – ממוספרים במספר תלת-ספרתי, כאשר הספרה הראשונה מציינת את הכביש הראשי הצפוני הקרוב ביותר, והספרה השנייה מציינת את הכביש הראשי המערבי הקרוב.
- כבישים מדרגה A ממזרח ל-E99 – ממוספרים במספרים אי-זוגיים תלת-ספרתיים בין 101 ל-129.
- כבישים מדרגה B ממזרח ל-E101 – ממוספרים במספרים תלת-ספרתיים המתחילים ב-0, בין 001 ל-099.
חריגים
בגרסה המקורית של מערכת המספור, הכבישים היו מסודרים לפי כללים ברורים. עם הזמן, התווספו חריגות ששיבשו את הסדר המקורי:
- E4 ו-E6: במקור, כבישים אלה תוכננו להפוך ל-E47 ו-E55 בהתאמה, כדי להתאים לכללי המספור. עם זאת, בשוודיה ובנורווגיה, שבהן כבישי E הם חלק בלתי נפרד מהמערכת הלאומית ומסומנים כך באופן רשמי, הוחלט לשמר את המספרים המקוריים. הסיבה לכך היא הרצון להימנע מהוצאות כבדות הכרוכות בהחלפת השילוט. דרומית לדנמרק, לעומת זאת, נעשה שימוש במספור החדש.
- חריגות נוספות במספור:
- E67: מחבר בין פינלנד לצ'כיה ונקבע בסביבות שנת 2000. הוא קיבל את המספר הזה מאחר שהיה המספר האי-זוגי הפנוי המתאים ביותר באותה עת.
- E63: בחלקו בפינלנד, ממוקם מערבית ל-E75, בניגוד לסדר הצפוי של הכבישים מצפון לדרום.
- E8: בחלקו בפינלנד, נמצא מזרחית ל-E12, בניגוד למיקום המתוכנן, עקב הארכתו ב-2002.
- E82: בספרד ובפורטוגל, ממוקם דרומית ל-E80, באופן שאינו תואם את הסדר הרגיל של כבישי מזרח–מערב.
חריגות אלה נובעות מהקושי לשמור על סדר עקבי בעת הרחבת רשת הכבישים, וכן מהחלטת UNECE (הוועדה הכלכלית של האו"ם לאירופה) להימנע משינויי מספור בכבישים קיימים כדי למנוע בלבול ועלויות נוספות.
- אלבניה והשתלבות מאוחרת: בתקופת המשטר הקומוניסטי, אלבניה לא השתתפה בהסכמים בינלאומיים כמו הסכם AGR, ולכן רשת הכבישים האירופית עקפה אותה. לדוגמה, כבישי E65 ו-E90 תוכננו כך שידלגו על שטחה. לאחר נפילת המשטר ופתיחת המדינה למערב בשנות ה-90, אלבניה אשררה את ההסכם רק באוגוסט 2006. כתוצאה מכך, שילובה ברשת הכבישים האירופית עדיין חלקי ולא הושלם במלואו.
שילוט
במדינות שבהן מסומנים כבישי רשת הכבישים האירופית, נהוג להשתמש בשלטים ירוקים עם מספרים לבנים. עם זאת, קיימות גישות שונות לגבי תדירות השילוט ודרך הצגתו:
- שוודיה, נורווגיה ודנמרק: מספור כבישי E שולב במערכת הכבישים הלאומית, ולכן בדרך כלל אין לכבישים אלה מספר לאומי נוסף. השילוט מתמקד אך ורק במספרי E.
- בלגיה: המספור האירופי מוצג בעיקר בכבישים מהירים. כאשר כבישי E עוברים בקטעים שאינם מהירים, השילוט מציג רק את המספר הלאומי (אם קיים), והמספר האירופי נעדר. בכבישים המהירים, לעומת זאת, מספרי E הם הסטנדרט המוביל ומשמשים גם בדיווחים תקשורתיים. גישה דומה נהוגה בסרביה ובאיטליה.
- רוב המדינות: כבישי E מתפקדים כרשת-על מעל הכבישים הלאומיים. השלטים הירוקים מופיעים בתדירות מספקת כדי להנחות נהגים לאורך המסלול, אך לרוב אינם כוללים הנחיות מפורטות כיצד להגיע אליהם ממקומות אחרים.
- קרואטיה, בולגריה ואלבניה: כבישי E מסומנים היטב, אך לעיתים הם עוברים בדרכים ישנות ולא משודרגות במקום בכבישים מהירים.
- גרמניה, איטליה ויוון: השילוט של כבישי E מוגבל לכבישים מהירים ולנתיבים ראשיים בלבד.
- אירלנד: השילוט של כבישי E מוסדר בפרק 2 של "מדריך תמרורי התנועה" משנת 2010, שהוצא על ידי משרד התחבורה. על פי ההנחיות, מספרי E מופיעים אך ורק על שלטי אישור מסלול. השילוט הראשון הותקן ביולי 2007 בכביש העוקף של גוריי (N11), ומאז התרחב בהדרגה ברשת הכבישים האירופית במדינה.
- מדינות ללא שילוט: במדינות כמו הממלכה המאוחדת, אלבניה ומדינות אסייתיות מסוימות (כגון אוזבקיסטן), מספרי כבישי E אינם מסומנים כלל בשטח.
תקני תכנון כבישים
התקנים הבאים חלים על כבישי רשת הכבישים האירופית, אלא אם כן מתקיימים תנאים חריגים (למשל, מעברי הרים):
- יש לעקוף אזורים בנויים אם הם מהווים מכשול או סכנה לתנועה.
- עדיפות לכבישים מהירים או כבישים מהירים-למחצה (express roads), למעט באזורים בהם צפיפות התנועה נמוכה ואינה יוצרת עומס על כביש רגיל.
- תכנון הכבישים צריך להיות הומוגני ולהבטיח מהירות נסיעה של לפחות 80 קמ"ש, כאשר כבישים מהירים צריכים להיות מתוכננים לפחות למהירות של 100 קמ"ש.
- שיפועי הדרך לא יעלו על 8% בכבישים המיועדים ל-80 קמ"ש, ויש לרדת עד ל-4% בכבישים שתוכננו ל-120 קמ"ש.
- רדיוס הפניות המינימלי יהיה 120 מטרים בכבישים המיועדים ל-60 קמ"ש, ויגדל עד 1,000 מטרים בכבישים המיועדים ל-140 קמ"ש.
- מרחק הראייה הדרוש לעצירה בטוחה יהיה לפחות 70 מטרים בכבישים המיועדים ל-60 קמ"ש, ויגדל ל-300 מטרים בכבישים המיועדים ל-140 קמ"ש.
- רוחב נתיב מינימלי של 3.5 מטרים בקטעים ישרים, כדי לאפשר מרווח מספק לכלי רכב ברוחב של עד 2.5 מטרים – הרוחב המקסימלי המותר לפי הנחיית 2002/7/EC של הפרלמנט האירופי.
- שוליים מומלצים: לפחות 2.5 מטרים בכבישים רגילים ו-3.25 מטרים בכבישים מהירים.
- שטח הפרדה מרכזי (central reservation): לפחות 3 מטרים, אלא אם ישנה מחיצה בין המסלולים.
- גובה מעבר חופשי מינימלי: 4.5 מטרים.
- מפגשי כביש עם מסילות רכבת ייבנו בגבהים שונים (ללא חציית מסילה בגובה הכביש).
הדרישות נועדו להתקיים בעת סלילת כבישים חדשים. עם זאת, בעת הוספת כבישים חדשים לרשת, לא תמיד ניתן היה לעמוד בדרישות המחמירות. דוגמאות לכך כוללות:
- כביש E45 בשוודיה, שנוסף לרשת בשנת 2006, כולל קטעים רבים ברוחב של 6 מטרים בלבד.
- כביש E22 במזרח אירופה, שבו יש קטעים העוברים דרך כפרים בהם מהירות הנסיעה מוגבלת ל-30 קמ"ש.
- כביש E10 בנורווגיה, בו רוחב הכביש מגיע ל-5 מטרים בלבד.
- כבישים במרכז אסיה, בהם אף נכללים קטעי דרך המכוסים בחצץ.
משמעות תרבותית
במדינות מסוימות, כבישי רשת הכבישים האירופית זכו לחשיבות תרבותית מעבר להיותם צירי תחבורה.
- בבלגיה, מספרי הכבישים המהירים (E-numbers) הפכו לחלק מהתרבות המקומית, בדומה לכבישי ה-M בבריטניה או לכבישי ה-Interstate בארצות הברית. עסקים רבים מתייחסים לכבישים אלו, ואף משלבים את מספריהם בשמותיהם.
- מרוץ האופניים השנתי "E3 Harelbeke" קרוי על שם כביש E3, שבשנת 1992 שונה שמו ל-E17.
- רשת חנויות האופנה "E5-mode" נקראה כך משום שהסניפים הראשונים שלה מוקמו ליד כביש E5, ששמו שונה ל-E40 בשנת 1992.
- בשוודיה, משחקי ההוקי קרח בין הקבוצות HV71 מיונשופינג ו-Linköping HC מלינשופינג מכונים "הדרבי של E4".[3] מרחק הנסיעה בין הערים הוא כ-130 ק"מ, והן נמצאות בפרובינציות שונות, כך שהשימוש במונח "דרבי" הוא בהקשר בלתי שגרתי. לעיתים מתלוצצים כי גם משחקים נגד קבוצות מצפון המדינה (כגון לולאה) יכולים להיחשב כ"דרבי של E4".
- בנורווגיה, להקת D.D.E. הוציאה שיר בשם E6, הקרוי על שם הכביש הראשי במדינה.==רשימת כבישים==
כבישים מדרגה A
ברשימות הכבישים שלהלן מקף ('–') מציין חיבור כביש יבשתי בין שתי ערים/יישובים – המקרה הרגיל – בעוד שלוש נקודות ('...') מציינות קטע מעבר מים. לא כל המקומות הללו מחוברים על ידי מעבורת, ומעבורות הפועלות בדרך כלל מופעלות על ידי חברות פרטיות ללא תמיכה מהממשלות הרלוונטיות, כלומר הן עלולות להפסיק לפעול בכל עת.
צירי צפון–דרום
- קובץ:Tabliczka E5.svg – 2960 ק"מ: גרינוק – גלאזגו – פרסטון – ברמינגהאם – סאות'המפטון ... לה האבר – פריז – אורליאן – בורדו – סן סבסטיאן – בורגוס – מדריד – סביליה – אלחסירס
- קובץ:Tabliczka E15.svg – 3590 ק"מ: אינוורנס – פרת' – אדינבורו – ניוקאסל – לונדון – פולקסטון – דובר ... קאלה – פריז – ליון – אורנז' – נרבון – ז'ירונה – ברצלונה – טרגונה – קאסטיון דה לה פלאנה – ולנסיה – אליקנטה – מורסיה – אלמריה – מאלגה – אלחסירס
- קובץ:Tabliczka E25.svg – 1830 ק"מ: הוק אוף הולנד – רוטרדם – איינדהובן – מאסטריכט – לייז' – בסטון – ארלון – לוקסמבורג – מץ – סן-אבולד – שטרסבורג – מילוז – בזל – אולטן – ברן – לוזאן – ז'נבה – מון בלאן – אאוסטה – איווריאה – ורצ'לי – אלסנדריה – ג'נובה ... בסטיה – פורטו-וקיו – בוניפציו ... פורטו טורס – סאסארי – קליארי ... פלרמו
- קובץ:Tabliczka E35.svg – 1660 ק"מ: אמסטרדם – אוטרכט – ארנהם – אמריך – אוברהאוזן – קלן – פרנקפורט – היידלברג – קרלסרוהה – אופנבורג – בזל – אולטן – לוצרן – אלטדורף – מעבר סנקט גוטהארד – בלינצונה – לוגאנו – קיאסו – קומו – מילאנו – פיאצ'נצה – פארמה – מודנה – פירנצה – רומא
- קובץ:Tabliczka E45.svg – 5190 ק"מ: אלטה – קאוטוקיינו – קרסובנטו – ארווידסיאור – אסטרסונד – מורה – ספלה – גטבורג ... פרדריקסהאבן – אולבורג – אורהוס – הורסנס - ויילה – קולדינג – פלנסבורג – המבורג – הנובר – גטינגן – קאסל – פולדה – וירצבורג – מינכן – רוזנהיים – וורגל – אינסברוק – ברנר – פורטצה – בולצנו – טרנטו – ורונה – מודנה – בולוניה – צ'זנה – פרוג'ה – פיאנו רומאנו – נאפולי – סלרנו – סיצ'יניאנו דלי אלבורני – קוזנצה – וילה סן ג'ובאני ... מסינה – קטניה – סירקוזה – רוסוליני – ג'לה
- קובץ:Tabliczka E55.svg – 2920 ק"מ: הלסינגבורג ... הלסינגר – קופנהגן – קוגה – וורדינגבורג – פארו – ניקובינג פלסטר – גדסר ... רוסטוק – ברלין – ליבנאו – דרזדן – אוסטי נאד לבם – פראג – טאבור – לינץ – זלצבורג – פילאך – טרוויזיו – אודינה – פלמנובה – מסטרה – רבנה – צ'זנה – רימיני – פאנו – אנקונה – פסקארה – קנוסה די פוליה – בארי – ברינדיזי ... איגומניצה – פרבזה – ריון – פאטרס – פירגוס – קלמטה (E4 תוכנן להיות חלק ממסלול זה, אך שמר על המספר הישן)
- קובץ:Tabliczka E65.svg – 3800 ק"מ: מאלמה – יסטד ... שווינואוישצ'ה – וולין – גולניוב – שצ'צ'ין – גריפינו – פירזיצה – מישליבורז – גורזוב ויילקופולסקי – סקוויירזינה – מיינדז'יז'ץ – שווייבודזין – זיילונה גורה – לגניצה – ילניה גורה – הראחוב – ז'לזני ברוד – טורנוב – מלאדה בולסלאב – פראג – ייהלבה – ברנו – ברטיסלאבה – ראיקה – צורנה – סומבטהיי – זלאגרסג – נגיקניזה – לטניה – זאגרב – קרלובץ – רייקה – ספליט – דוברובניק – פטרובץ – פודגוריצה – ביילו פולה – פרישטינה – סקופיה – קיצ'בו – אוחריד – ביטולה – ניקי – ווי – קוזאני – לאריסה – דומוקוס – למיה – בראלוס – איטאה – אנטיריו – ריון – איגיו – קורינתוס – טריפולי – קלמטה ... קיסמוס – חאניה
- קובץ:Tabliczka E75.svg – 4340 ק"מ: ורדו – ואדסו – וורנגרבוטן – אוטסיוקי – אינארי – איבאלו – סודנקילה – רובניימי – קמי – אואולו – ייבסקילה – היינולה – לאהטי – הלסינקי ... גדנסק – שווייצה – לודז' – צ'נסטוחובה – קטוביץ – ז'ילינה – ברטיסלאבה – גייר – בודפשט – סגד – סובוטיצה – נובי סאד – בלגרד – ניש – קומאנובו – סקופיה – ולס – גבגליה – אבזוני – סלוניקי – קטריני – לאריסה – למיה – אתונה ... חאניה – הרקליון – אגיוס ניקולאוס – סיטיה
- קובץ:Tabliczka E85.svg – 2300 ק"מ: קלייפדה – קובנה – וילנה – לידה – סלונים – קוברין – דובנו – טרנופול – צ'רנוביץ – סירט – סוצ'אבה – רומאן – אורזיצ'ן – בוקרשט – ג'יורג'יו – רוסה – ביאלה – וליקו טרנובו – סטארה זאגורה – חאסקובו – סבילנגראד – אורמניו – קסטאניס – דידימוטיכו – אלכסנדרופולי
- קובץ:Tabliczka E95.svg – 1790 ק"מ: סנקט פטרבורג – פסקוב – הומל – קייב – אודסה ... סמסון – מרזיפון
- קובץ:Tabliczka E101.svg – 850 ק"מ: מוסקבה – קלוגה – בריאנסק – חלוכיב – קייב
- קובץ:Tabliczka E105.svg – 3770 ק"מ: קירקנס – מורמנסק – פטרוזאבודסק – סנקט פטרבורג – מוסקבה – טולה – אורל – חרקיב – סימפרופול – אלושטה – יאלטה
- קובץ:Tabliczka E115.svg – 1730 ק"מ: ירוסלבל – מוסקבה – וורונז' – נובורוסיסק
- קובץ:Tabliczka E117.svg – 1050 ק"מ: מינרלנייה וודי – נלצ'יק – ולדיקווקז – סטפנצמינדה – מצחתה – טביליסי – מרנאולי – בולניסי – ירוואן – גוריס – מגרי
- קובץ:Tabliczka E119.svg – 2630 ק"מ: מוסקבה – טמבוב – פובורינו – וולגוגרד – אסטרחן – מחצ'קלה – קובה – באקו – אליאט – אסטרה
- קובץ:Tabliczka E121.svg – 2700 ק"מ: סמרה – אורל – אטיראו – בייינאו – שטפה – ז'טיביי – פטיסובו – בקדש – טורקמנבאשי – גיזילארבט – גבול הרפובליקה האסלאמית של איראן
- קובץ:Tabliczka E123.svg – 2840 ק"מ: צ'ליאבינסק – קוסטנאי – אסיל – דרז'אבינסק – ארקליק – ז'זקזגן – קזילאורדה – שימקנט – טשקנט – אייני – דושנבה – פנג'י פויון
- קובץ:Tabliczka E125.svg – 2600 ק"מ: אישים – פטרופאבל – קוקשטאו – אסטנה – קראגנדי – בלחש – בורובייטל – אלמטי – בישקק – נארין – מעבר טורוגארט
- קובץ:Tabliczka E127.svg – 1330 ק"מ: אומסק – פבלודאר – סמיי – גאורגייבקה – קונאייב
צירי מערב–מזרח
- קובץ:Tabliczka E10.svg – 880 ק"מ: או – סבולבר – לודינגן – בוגן – נארוויק – קירונה – טורה – לולאו
- קובץ:Tabliczka E20.svg – 1880 ק"מ: שאנון – לימריק – דבלין ... ליברפול – מנצ'סטר – לידס – קינגסטון על ההאל ... אסביירג – קופנהגן – מאלמה – הלסינגבורג – האלמסטד – גטבורג – סקארה – ארברו – סטוקהולם ... טאלין – נארווה – סנקט פטרבורג
- קובץ:Tabliczka E30.svg – 6050 ק"מ: קורק – ווטרפורד – וקספורד – רוסלייר ... פישגארד – סוונסי – ברידג'נד – קארדיף – ניופורט – בריסטול – לונדון – קולצ'סטר – איפסוויץ' – פליקססטו ... הוק אוף הולנד – האג – חאודה – אוטרכט – אמרספורט – אולדנזאל – אוסנבריק – באד אוינהאוזן – הנובר – בראונשווייג – מגדבורג – ברלין – שווייבודזין – פוזנן – ורשה – ברסט – מינסק – סמולנסק – מוסקבה – ריאזאן – פנזה – סמרה – אופה – צ'ליאבינסק – קורגן – אישים – אומסק
- קובץ:Tabliczka E40.svg – 8690 ק"מ: קאלה – ברוז' – גנט – בריסל – לוון – לייז' – אויפן – אאכן – קלן – אולפה – וצלר – גיסן – באד הרספלד – אייזנך – ארפורט – גרה – קמניץ – דרזדן – גרליץ – לגניצה – ורוצלב – אופולה – גליביצה – זאבז'ה – קטוביץ – קרקוב – ז'שוב – ירוסלב – קורצ'ובה – לבוב – רובנו – ז'יטומיר – קייב – חרקיב – לוהנסק – וולגוגרד – אסטרחן – אטיראו – בייינאו – קונגירוט – נוקוס – דשאוגוז – בוכרה – נבואי – סמרקנד – ג'יזך – טשקנט – שימקנט – ז'מביל – בישקק – אלמטי – סארי-אוזק – טלדיקורגן – אוצ'ראל – טסקסקן – אייאגוז – גאורגייבקה – אוסקמן – רידר
- קובץ:Tabliczka E50.svg – 5100 ק"מ: ברסט – רן – לה מאן – פריז – ריימס – מץ – זארבריקן – מנהיים – היילברון – נירנברג – רוזוודוב – פלזן – פראג – ייהלבה – ברנו – טרנצ'ין – פרשוב – קושיצה – וישנה נמקה – אוז'הורוד – מוקצ'בו – סטרי – טרנופול – חמלניצקי – ויניצה – אומן – קרופיבניצקי – דניפרו – דונצק – רוסטוב על הדון – ארמאביר – מינרלנייה וודי – מחצ'קלה
- קובץ:Tabliczka E60.svg – 8200 ק"מ: ברסט – לוריאן – ואן – נאנט – אנז'ה – טור – אורליאן – מונטרגי – אוסר – בון – דול – בסאנסון – בלפור – מולהיים – בזל – ציריך – וינטרטור – סנט גאלן – סנט מרגרטן – ברגנץ – לאוטראך – פלדקירך – לנדק – אימסט – טלפס – אינסברוק – וורגל – רוזנהיים – באד רייכנהאל – זלצבורג – סאטלדט – לינץ – סאנקט פולטן – וינה – ניקלסדורף – מוסונמגיארובאר – בודפשט – סולנוק – פוספוקלאדאני – אוראדיה – קלוז'-נאפוקה – טורדה – טרגו מורש – בראשוב – פלוישט – בוקרשט – אורזיצ'ן – סלובוזיה – הרשובה – קונסטנצה – אג'יג'אה ... פותי – סנקי – סמטרדיה – כותאיסי – חאשורי – גורי – טביליסי – רוסתווי – גנג'ה – יבלאך – באקו ... טורקמנבאשי – סרדר – אשגבאט – טג'ן – מארי – טורקמנאבאט – אלאט – בוכרה – קרשי – גוזור – שרובוד – תרמז – דושנבה – ג'ירגאטל – סארי טאש – אירקשטאם – סין
קובץ:Tabliczka E70.svg – 4550 ק"מ: לה קורוניה – חיחון – בילבאו – סן סבסטיאן – בורדו – קלרמון-פראן – ליון – שמברי – סוזה – טורינו – אלסנדריה – טורטונה – ברשה – ורונה – מסטרה – פלמנובה – טריאסטה – פוסטוינה – ליובליאנה – זאגרב – סלבונסקי ברוד – בלגרד – פנצ'בו – ורשאץ – טימישוארה – דרובטה-טורנו סברין – קראיובה – אלכסנדריה – בוקרשט – ג'ורג'ו – רוסה – רזגרד – שומן – ורנה ... סמסון – אורדו – גירסון – טרבזון – בתומי – פותי
קובץ:Tabliczka E80.svg – 5600 ק"מ: ליסבון – ואיאדוליד – בורגוס – סן סבסטיאן – טולוז – ניס – ג'נובה – רומא – פסקארה ... דוברובניק – פודגוריצה – פרישטינה – ניש – סופיה – פלובדיב – איסטנבול – איזמיט – גרדה – אמסיה – ארזורום – גורבולק – איראן
קובץ:Tabliczka E90.svg – 4770 ק"מ: ליסבון – מדריד – ברצלונה ... מזארה דל ואלו – פלרמו – מסינה ... רג'ו די קלבריה – מטאפונטו – טאראנטו – ברינדיזי ... איגומניצה – יואנינה – קוזאני – סלוניקי – אלכסנדרופולי – גליבולו ... לפסקי – בורסה – אנקרה – אדנה – נציבין – נהר חבור – עיראק
צפון–דרום ביניים
קובץ:Tabliczka E1.svg – 1460 ק"מ: לארן – בלפסט – ניורי – דבלין – ויקלו – רוסלייר ... לה קורוניה – פונטבדרה – ויגו – ולנסה – פורטו – ליסבון – אלבופיירה – קסטרו מרים – הuelva – סביליה
קובץ:Tabliczka E3.svg – 470 ק"מ: שרבור-אוקטוויל – לה רושל
ה-E4 וה-E6 עוברים מצפון לדרום, אך רשומים כמסלולים ממערב למזרח
קובץ:Tabliczka E7.svg – 250 ק"מ: פו – חאקה – סרגוסה
קובץ:Tabliczka E9.svg – 967 ק"מ: אורליאן – טולוז – ברצלונה
קובץ:Tabliczka E11.svg – 540 ק"מ: ויירזון – מונלוסון – קלרמון-פראן – מונפלייה
קובץ:Tabliczka E13.svg – 230 ק"מ: לידס – דונקסטר – שפילד – נוטינגהאם – לסטר – נורת'האמפטון – לונדון
קובץ:Tabliczka E17.svg – 670 ק"מ: אנטוורפן – בון
קובץ:Tabliczka E19.svg – 520 ק"מ: אמסטרדם – בריסל – פריז
קובץ:Tabliczka E21.svg – 540 ק"מ: מץ – ז'נבה
קובץ:Tabliczka E23.svg – 390 ק"מ: מץ – לוזאן
קובץ:Tabliczka E27.svg – 350 ק"מ: בלפור – ברן – מרטיני – אאוסטה
קובץ:Tabliczka E29.svg – 290 ק"מ: קלן – סרגמין – E25 (לכיוון שטרסבורג)
קובץ:Tabliczka E31.svg – 520 ק"מ: רוטרדם – לודוויגסהאפן
קובץ:Tabliczka E33.svg – 100 ק"מ: פארמה – לה ספציה
קובץ:Tabliczka E37.svg – 290 ק"מ: ברמן – קלן
קובץ:Tabliczka E39.svg – 1330 ק"מ: טרונדהיים – אורקנגר – ויניורה – הלסה ... סטראומסנס – חיבור יבשתי קריסטיאנסונד – באטנפיורדסורה – מולדה ... וסטנס – שייהולט – אולסון ... וולדה – גרודאס – נורדפיורדייד ... סנדנה – פורדה – לאוויק ... אינסטפיורד – קנארוויק – ברגן – אוסויירו ... ליירוויק – פורדה – אקסדאל – פורסוויק ... ויקבאג – גרודם – סטוונגר – סנדנס – אולגארד – הללנד – פלקפיורד – לינגדאל – מנדאל – קריסטיאנסנד ... הירטסהאלס – יירינג – נורסונדבי – אולבורג
קובץ:Tabliczka E41.svg – 760 ק"מ: דורטמונד – וצלר – אשפנבורג – וירצבורג – שטוטגרט – שאפהאוזן – וינטרטור – ציריך – אלטדורף
קובץ:Tabliczka E43.svg – 510 ק"מ: וירצבורג – אולם – לינדאו – ברגנץ – סנט מרגרטן – בוכס – כור – סן ברנרדינו – בלינצונה
קובץ:Tabliczka E47.svg – 290 ק"מ: הלסינגבורג ... הלסינייר – קופנהגן – קוגה – וורדינגבורג – פארו – רודבי ... פוטגארדן – אולדנבורג בהולשטיין – ליבק (רוב מסלול ה-E6 בנורווגיה ובשוודיה נועד להיות חלק ממסלול זה, אך שמר על מספרו הישן)
קובץ:Tabliczka E49.svg – 740 ק"מ: מגדבורג – האלה – פלאון – שנברג – וויטאנוב – חב – קרלובי וארי – פלזן – צ'סקה בודייוביצה – הלמקי – וינה
קובץ:Tabliczka E51.svg – 410 ק"מ: ברלין – לייפציג – גרה – הירשברג – הוף – ביירוית – נירנברג
קובץ:Tabliczka E53.svg – 270 ק"מ: פלזן – באייריש אייזנשטיין – דגנדורף – מינכן
קובץ:Tabliczka E57.svg – 380 ק"מ: סאטלדט – ליזן – סאנקט מיכאל – גראץ – מריבור – ליובליאנה
קובץ:Tabliczka E59.svg – 660 ק"מ: פראג – יהלאווה – וינה – גראץ – שפילפלד – מריבור – זאגרב
קובץ:Tabliczka E61.svg – 240 ק"מ: פילאך – מנהרת קרוונקס – נקלו – ליובליאנה – טריאסטה – רייקה
קובץ:Tabliczka E63.svg – 1110 ק"מ: סודנקילה – קמיארוי – פוסיו – קוסאמו – קאיאני – איסלמי – קואופיו – ייבסקילה – טמפרה – טורקו
קובץ:Tabliczka E67.svg – 1630 ק"מ: הלסינקי ... טאלין – ריגה – קובנה – סובאלק – ורשה – פיוטרקוב טריבונלסקי – ורוצלב – קלודצקו – קודובה-זדרוי – נאכוד – הראדץ קראלובה – פראג; ידוע גם כ-ויה בלטיקה
קובץ:Tabliczka E69.svg – 130 ק"מ: נורדקאפ – אולדרפיורד
קובץ:Tabliczka E71.svg – 970 ק"מ: קושיצה – מישקולץ – בודפשט – בלטונווילאגוש – נאג'קאניז'ה – זאגרב – קרלובץ – קנין – ספליט
קובץ:Tabliczka E73.svg – 679 ק"מ: בודפשט – סקסארד – מוהאץ – אוסייק – אוג'אק – זניצה – סרייבו – מוסטאר – מטקוביץ'
קובץ:Tabliczka E77.svg – 1690 ק"מ: פסקוב – ריגה – שיאוליאי – טולפאקי – קלינינגרד ... גדנסק – אלבלאג – ורשה – ראדום – קרקוב – טרסטנה – רוז'ומברוק – זבולן – בודפשט
קובץ:Tabliczka E79.svg – 1160 ק"מ: מישקולץ – דברצן – ברטיואופאלו – אוראדיה – ביוש – דבה – פטרושאני – טרגו ז'יו – קראיובה – קלאפט – וידין – וראצה – בוטבגראד – סופיה – בלגובגראד – סרס – סלוניקי
קובץ:Tabliczka E81.svg – 990 ק"מ: מוקאצ'בו – הלמיאו – סאטו מארה – זלאו – קלוז'-נאפוקה – טורדה – סבש – סיביו – פיטשט – בוקרשט – קונסטנצה
קובץ:Tabliczka E83.svg – 250 ק"מ: ביאלה – פלבן – יבלניצה – בוטבגראד – סופיה
קובץ:Tabliczka E87.svg – 2030 ק"מ: אודסה – איזמאיל – רני – גאלאץ – טולצ'ה – קונסטנצה – וארנה – בורגס – מלקו טרנובו – דרקוי – קירקלרלי – באבאסקי – האווסה – קשאן – גליבולו – אייוואליק – איזמיר – סלצ'וק – איידן – דניזלי – אג'יפאיאם – קורקוטלי – אנטליה
קובץ:Tabliczka E89.svg – 130 ק"מ: גרדה – קיזילצ'האמאם – אנקרה
קובץ:Tabliczka E91.svg – 170 ק"מ: טופרקלה – איסכנדרון – אנטקיה – יאילדאגי – סוריה
קובץ:Tabliczka E97.svg – 1150 ק"מ: חרסון – ג'אנקוי – נובורוסיסק – סוצ'י – סוחומי – זוגדידי – סנקי
קובץ:Tabliczka E99.svg – 750 ק"מ: שאנליורפה – דיארבקיר – ביטליס – דואובאיאזית – איגדיר – דילוצ'ו – סדאראק
ממערב למזרח ביניים
קובץ:Tabliczka E4.svg – 1590 ק"מ: הלסינגבורג – יוןְשֵפִּינג – לינשפינג – נורשפין – ניקפינג – סדרטלייה – סטוקהולם – אופסלה – סונדסוואל – ארנשלדסוויק – אומאו – לולאו – הפרנדה – טורניו (עובר מצפון לדרום, אך רשום כממערב למזרח. תוכנן להיות ממוספר כחלק מ-E55, אך שמר על מספרו הישן)
קובץ:Tabliczka E6.svg – 3120 ק"מ: טרלבורג – מאלמה – הלסינגבורג – הלמסטאד – גטבורג – אוסלו – האמאר – לילהאמר – דומבוס – טרונדהיים – סטיירדאלסהאלסן – סטיינקייר – מושיואן – מו אי רנה – רוגנן – פאוסקה ... באלאנגן – נארוויק – סטרמואן – אלטה – אולדרפיורד – לקסלב – קאראסיוק – ואראנגרבוטן – קירקנס (עובר בעיקר מצפון לדרום, אך רשום כממערב למזרח. הקטע מהלסינגבורג עד אלטה תוכנן להיות חלק מ-E47, אך שמר על מספרו הישן)
קובץ:Tabliczka E8.svg – 1410 ק"מ: טרומסה – נורדקיוסבוטן – סקיבוטן – קילפיסיירווי – קולארי – טורניו – קמי – אואולו – קוקולה – ואסה – פורי – טורקו
קובץ:European route E12.svg – 910 ק"מ: מו אי רנה – אומאו ... ואסה – טמפרה – המנלינה – הלסינקי
קובץ:Tabliczka E14.svg – 449 ק"מ: טרונדהיים – אסטרשונד – סונדסוואל
קובץ:Tabliczka E16.svg – 710 ק"מ: דרי – בלפסט ... גלאזגו – אדינבורו ... ברגן – אינדרה ארנה – ווסוואנגן – לרדאלסאירי – טיין – פאגרנס – הונפוס – סאנדוויקה – אוסלו – גארדרמואן – קונגסווינגר – טורסבי – מאלונג – בורלנגה – פאלון – סאנדוויקן – יבלה
קובץ:Tabliczka E18.svg – 1890 ק"מ: קרייגאוון – בלפסט – לארן ... סטראנראר – גרטנה – קרלייל – ניוקאסל ... קריסטיאנסנד – ארנדל – פורסגרון – לארוויק – סאנדפיורד – הורטן – דראמן – אוסלו – אסקים – קרלסטאד – ארברו – וסטראס – סטוקהולם/קאפלשאר ... מאריהאמן ... טורקו/נאנטלי – הלסינקי – קוטקה – ואלימה – ויבורג – סנקט פטרבורג
קובץ:Tabliczka E22.svg – 5320 ק"מ: הוליהד – צ'סטר – וורינגטון – מנצ'סטר – לידס – דונקסטר – אימינגהאם ... אמסטרדם – חרונינגן – ברמן – המבורג – ליבק – רוסטוק – סאסניץ ... טרלבורג – מאלמה – קאלמאר – נורשפין ... ונטספילס – ריגה – רזקנה – וליקייה לוקי – מוסקבה – ולדימיר – ניז'ני נובגורוד – צ'בוקסארי – קאזאן – ילאבוגה – פרם – (אסיה) – יקטרינבורג – טיומן – אישים
קובץ:Tabliczka E24.svg – 230 ק"מ: ברמינגהאם – קיימברידג' – איפסוויץ'
קובץ:Tabliczka E26.svg – 280 ק"מ: המבורג – ברלין
קובץ:Tabliczka E28.svg – 1230 ק"מ: ברלין – שצ'צ'ין – גולניוב – קושאלין – סלופסק – גדיניה – גדנסק – קלינינגרד – טולפאקי – נסטרוב – מריאמפולה – וילנה – מינסק
קובץ:Tabliczka E32.svg – 30 ק"מ: קולצ'סטר – הארוויץ'
קובץ:Tabliczka E34.svg – 470 ק"מ: זאברוגה – אנטוורפן – איינדהובן – פנלו – אוברהאוזן – דורטמונד – באד איינהאוזן
קובץ:Tabliczka E36.svg – 220 ק"מ: ברלין – ליבנאו – קוטבוס – לגניצה
קובץ:Tabliczka E38.svg – 3400 ק"מ: הלוכיב – קורסק – וורונז' – סראטוב – אוראל – אקטובה – קאראבולאק – אראל – נובוקזאלינסק – קזילאורדה – שימקנט
קובץ:Tabliczka E42.svg – 620 ק"מ: דנקרק – ליל – מונס – שרלרואה – נאמור – לייז' – סנט וית – ויטליך – בינגן – ויסבאדן – פרנקפורט – אשפנבורג
קובץ:Tabliczka E44.svg – 780 ק"מ: לה האבר – אמיין – שרלוויל-מזייר – לוקסמבורג – טריר – קובלנץ – וצלר – גיסן
קובץ:Tabliczka E46.svg – 720 ק"מ: שרבור-אוקטוויל – קאן – רואן – ריימס – שרלוויל-מזייר – לייז'
קובץ:Tabliczka E48.svg – 350 ק"מ: שוויינפורט – ביירוית – מרקטרדוויץ – חב – קרלובי וארי – פראג
קובץ:Tabliczka E52.svg – 520 ק"מ: שטרסבורג – אפנווייר – קרלסרוהה – שטוטגרט – אולם – מינכן – זלצבורג
קובץ:Tabliczka E54.svg – 860 ק"מ: פריז – שומון – מילהאוז – בזל – ואלדשוט – לינדאו – מינכן
קובץ:Tabliczka E56.svg – 310 ק"מ: נירנברג – רגנסבורג – פאסאו – ולס – סאטלדט
קובץ:Tabliczka E58.svg – 2200 ק"מ: וינה – ברטיסלאבה – זבולן – קושיצה – אוז'הורוד – מוקצ'בו – באיה מארה – דז' – ביסטריצה – סוצ'אבה – יאשי – סקולני – קישינב – אודסה – מיקולאייב – חרסון – מליטופול – טאגאנרוג – רוסטוב על הדון
קובץ:Tabliczka E62.svg – 1290 ק"מ: נאנט – פואטייה – מאקון – ז'נבה – לוזאן – מרטיני – סיון – סימפלון – גראוולונה טוצ'ה – מילאנו – טורטונה – ג'נובה
קובץ:Tabliczka E64.svg – 240 ק"מ: טורינו – מילאנו – ברשה
קובץ:Tabliczka E66.svg – 650 ק"מ: פורטצה – איניכן – שפיטל אן דר דראו – פילאך – קלגנפורט – גראץ – וספרם – סקשפהרוואר
קובץ:Tabliczka E68.svg – 510 ק"מ: סגד – אראד – דבה – סיביו – בראשוב
קובץ:Tabliczka E74.svg – 240 ק"מ: ניס – קונאו – אסטי – אלסנדריה
קובץ:Tabliczka E76.svg – 80 ק"מ: פיזה – מיגליארינו – פירנצה
קובץ:Tabliczka E78.svg – 270 ק"מ: גרוסטו – ארצו – סאנספולקרו – פאנו
קובץ:Tabliczka E82.svg – 380 ק"מ: פורטו – וילה ריאל – ברגאנסה – זמורה – טורדסיאס
קובץ:Tabliczka E84.svg – 150 ק"מ: קשאן – טקירדא – סיליברי
קובץ:Tabliczka E86.svg – 200 ק"מ: קריסטאלופיגי – פלורינה – ווי – גפירה
קובץ:Tabliczka E88.svg – 640 ק"מ: אנקרה – יוזגאט – סיוואס – רפאחייה
קובץ:Tabliczka E92.svg – 320 ק"מ: איגומניצה – יואנינה – טריקלה – לאריסה – וולוס
קובץ:Tabliczka E94.svg – 110 ק"מ: קורינתוס – מגארה – אטיקי אודוס (אלפסינה – פרברי אתונה – מרקופולו מסוגיאס)
קובץ:Tabliczka E96.svg – 440 ק"מ: איזמיר – אושאק – אפיונקאראחיסאר – סיווריהיסאר
קובץ:Tabliczka E98.svg – 60 ק"מ: טופבוגאזי – קיריקחן – ריהאנלי – ג'ילווגזו ← סוריה
כבישים מדרגה B
קובץ:Tabliczka E134.svg – 460 ק"מ: האוגסונד – רלדאל – האוקלי – סליורד – קונגסברג – דראמן – דרבאק - ואסום
קובץ:Tabliczka E136.svg – 176 ק"מ: אולסון – טרספיורד – אונדלסנס – דומבוס
E201 – 170 ק"מ: קורק – פורטליש
קובץ:Tabliczka E231.svg – 40 ק"מ: אמסטרדם – אמרספורט
קובץ:Tabliczka E232.svg – 172 ק"מ: אמרספורט – הוחפיין – חרונינגן
קובץ:Tabliczka E233.svg – 132 ק"מ: הוחפיין – האזלינה – קלופנבורג
E234 – 162 ק"מ: קוקסהאפן – ברמרהאפן – ברמן – ולסרודה
קובץ:Tabliczka E251.svg – 281 ק"מ: זאסניץ – שטרלזונד – נויברנדנבורג – ברלין
קובץ:Tabliczka E261.svg – 350 ק"מ: שווייצ'ה – פוזנן – ורוצלב
קובץ:Tabliczka E262.svg – 417 ק"מ: קובנה – אוקמרגה – דאוגבפילס – רזקנה – אוסטרוב
קובץ:Tabliczka E263.svg – 280 ק"מ: טאלין – טרטו – וורו – לוהאמאה
קובץ:Tabliczka E264.svg – 340 ק"מ: ייהבי – טרטו – ולגה – ולקה – ולמיירה – אינצוקאלנס
קובץ:Tabliczka E265.svg – 60 ק"מ: טאלין – קיילה – פאלדיסקי ... קאפלשאר
קובץ:Tabliczka E271.svg – 296 ק"מ: מינסק – בוברויסק – הומל (בעבר החל מ-קלייפדה – קובנה – וילנה)
קובץ:Tabliczka E272.svg – 380 ק"מ: קלייפדה – פלאנגה – שיאוליאי – פוניבז' – אוקמרגה – וילנה
קובץ:Tabliczka E311.svg – 67 ק"מ: ברדה – חורינכם – אוטרכט
קובץ:Tabliczka E312.svg – 160 ק"מ: פליסינגן – ברדה – איינדהובן
קובץ:Tabliczka E313.svg – 112 ק"מ: אנטוורפן – לייז'
קובץ:Tabliczka E314.svg – 125 ק"מ: לוון – האסלט – הירלן – אאכן
קובץ:Tabliczka E331.svg – 150 ק"מ: דורטמונד – קאסל
קובץ:Tabliczka E371.svg – 358 ק"מ: ראדום – ז'שוב – ברווינק – וישני קומארניק – סווידניק – פרשוב
קובץ:Tabliczka E372.svg – 367 ק"מ: ורשה – לובלין – לבוב
קובץ:Tabliczka E373.svg – 590 ק"מ: לובלין – קובל – רובנו – קייב
קובץ:Tabliczka E391.svg – 160 ק"מ: טרוסנה – חלוחיב
קובץ:Tabliczka E401.svg – 200 ק"מ: סן-ברייה – קאן
קובץ:Tabliczka E402.svg – 425 ק"מ: קאלה – רואן – לה מאן
קובץ:Tabliczka E403.svg – 96 ק"מ: זברוגה – ברוז' – רוסלארה – קורטרייק – טורנה
קובץ:Tabliczka E404.svg – 0 ק"מ: יאבקה – זברוגה (הכביש מעולם לא נבנה)
קובץ:Tabliczka E411.svg – 270 ק"מ: בריסל – מץ
קובץ:Tabliczka E420.svg – 187 ק"מ: ניבל – שרלרואה – ריימס
קובץ:Tabliczka E421.svg – 153 ק"מ: איינאטן – אויפן – סנט וית – לוקסמבורג
קובץ:Tabliczka E422.svg – 82 ק"מ: טריר – זארבריקן
קובץ:Tabliczka E429.svg – 65 ק"מ: טורנה – האלה
קובץ:Tabliczka E441.svg – 110 ק"מ: קמניץ – פלאואן – הוף (E51)
קובץ:Tabliczka E442.svg – 568 ק"מ: קרלובי וארי – טפליצה – טורנוב – הראדץ קראלובה – אולומואוץ – ז'ילינה
קובץ:Tabliczka E451.svg – 125 ק"מ: גיסן – פרנקפורט – מנהיים
קובץ:Tabliczka E461.svg – 190 ק"מ: סוויטאווי – ברנו – וינה
קובץ:Tabliczka E462.svg – 310 ק"מ: ברנו – אולומואוץ – צ'סקי טשין – קטוביץ – קרקוב
קובץ:Tabliczka E471.svg – 210 ק"מ: מוקצ'בו – לבוב
קובץ:Tabliczka E501.svg – 90 ק"מ: לה מאן – אנז'ה
קובץ:Tabliczka E502.svg – 90 ק"מ: לה מאן – טור
קובץ:Tabliczka E511.svg – 100 ק"מ: קורטנה – טרואה
קובץ:Tabliczka E512.svg – 80 ק"מ: רמירמון – מילהאוז
קובץ:Tabliczka E531.svg – 95 ק"מ: אופנבורג – דונאואשינגן
קובץ:Tabliczka E532.svg – 70 ק"מ: ממינגן – פיסן
קובץ:Tabliczka E533.svg – 125 ק"מ: מינכן – גרמיש-פרטנקירכן – מיטנוואלד – זיפלד – אינסברוק
קובץ:Tabliczka E551.svg – 110 ק"מ: צ'סקה בודייוביצה – הומפולץ
קובץ:Tabliczka E552.svg – 230 ק"מ: מינכן – בראונאו אם אין – ולס – לינץ
קובץ:Tabliczka E571.svg – 403 ק"מ: ברטיסלאבה – זבולן – קושיצה
קובץ:Tabliczka E572.svg – 101 ק"מ: טרנצ'ין – ז'יאר נאד הרונום
קובץ:Tabliczka E573.svg – 193 ק"מ: פושפוקלאדאני – ניירג'האזה – צ'ופ – אוז'הורוד
קובץ:Tabliczka E574.svg – 416 ק"מ: באקאו – בראשוב – פיטשט – קראיובה
קובץ:Tabliczka E575.svg – 95 ק"מ: ברטיסלאבה – דונאייסקה סטרדה – מדוודוב – ואמוססאבאדי – גייר
קובץ:Tabliczka E576.svg – 58 ק"מ: קלוז'-נאפוקה – דז' (בעבר המשיך ל-ביסטריצה – סוצ'אבה)
קובץ:Tabliczka E577.svg – 75 ק"מ: פלוישט – בוזאו
קובץ:Tabliczka E578.svg – 228 ק"מ: סאראטל – רגין – טופליצה – גאורגני – מיירקוראה-צ'וק – ספנטו גאורגה – קיקיש
קובץ:Tabliczka E579.svg – 100 ק"מ: גרבאהאזה – ניירג'האזה – ואשארושנאמני – ברגדארוץ
קובץ:Tabliczka E581.svg – 441 ק"מ: טישיצה – טקוצ'י – אלביצה – לאושני – קישינב – אודסה
קובץ:Tabliczka E583.svg – 628 ק"מ: סאבאואני – יאשי – בלץ – מוהיליב-פודילסקי – ויניצה – ז'יטומיר
קובץ:Tabliczka E584.svg – 938 ק"מ: פולטבה – קרופיבניצקי – קישינב – ג'ורג'ולשטי – גאלאץ – סלובוזיה
קובץ:Tabliczka E591.svg – 415 ק"מ: נובורוסיסק – צומת קובץ:Tabliczka E115.svg דרומית ל-רוסטוב על הדון
קובץ:Tabliczka E592.svg – 113 ק"מ: קרסנודאר – דז'ובגה
קובץ:Tabliczka E601.svg – 61 ק"מ: ניור – לה רושל
קובץ:Tabliczka E602.svg – 195 ק"מ: לה רושל – סנט
קובץ:Tabliczka E603.svg – 172 ק"מ: סנט – אנגולם – לימוז' (בעבר עד סקולני)
קובץ:Tabliczka E604.svg – 128 ק"מ: טור – ויארזון
קובץ:Tabliczka E606.svg – 120 ק"מ: אנגולם – בורדו
קובץ:Tabliczka E607.svg – 88 ק"מ: דיגואן – שאלון-סור-סון
קובץ:Tabliczka E611.svg – 58 ק"מ: ליון – פון-ד'אן
קובץ:Tabliczka E612.svg – 54 ק"מ: איווראה – טורינו
קובץ:Tabliczka E641.svg – 106 ק"מ: וורגל – סנקט יוהאן אין טירול – לופר – זלצבורג
קובץ:Tabliczka E651.svg – 73 ק"מ: אלטנמרקט אין פונגאו – ליצן
קובץ:Tabliczka E652.svg – 52 ק"מ: קלגנפורט – מעבר לויבל – נאקלו
קובץ:Tabliczka E653.svg – 107 ק"מ: לטניה – טורנייסנטמיקלוש
קובץ:Tabliczka E661.svg – 447 ק"מ: בלטונקרסטור – נאג'אטאד – בארץ' – וירוביטיצה – אוקוצ'אני – באניה לוקה – יאיצה – דוני ואקוף – זניצה
קובץ:Tabliczka E662.svg – 121 ק"מ: סובוטיצה – סומבור – אוסייק
קובץ:Tabliczka E671.svg – 322 ק"מ: טימישוארה – ארד – אוראדיה – סאטו מארה
קובץ:Tabliczka E673.svg – 103 ק"מ: לוגוז' – איליה
קובץ:Tabliczka E675.svg – 59 ק"מ: אגיג'אה – נגרו וודה – קרדם
קובץ:Tabliczka E691.svg – 460 ק"מ: אשטראק – גיומרי – אשוטסק – אחלכלכי – אחלציחה – ואלה (אנ') – טורקגזו – פוסוף – קארס – הוראסאן
קובץ:Tabliczka E692.svg – 113 ק"מ: סופסה – לנצ'חותי – סמטרדיה
קובץ:Tabliczka E711.svg – 111 ק"מ: ליון – גרנובל
קובץ:Tabliczka E712.svg – 452 ק"מ: ז'נבה – שאמברי – מרסיי
קובץ:Tabliczka E713.svg – 92 ק"מ: ואלנס – גרנובל
קובץ:Tabliczka E714.svg – 117 ק"מ: אורנז' – מרסיי
קובץ:Tabliczka E717.svg – 141 ק"מ: טורינו – סאבונה
קובץ:Tabliczka E751.svg – 160 ק"מ: רייקה – פולה – קופר
קובץ:Tabliczka E761.svg – 742 ק"מ: ביהאץ – יאיצה – דוני ואקוף – זניצה – סרייבו – אוז'יצה – צ'אצ'אק – קראלייבו – קרושבאץ – פויאטה – פאראצ'ין – זאייצ'אר
קובץ:Tabliczka E762.svg – 328 ק"מ: סרייבו – פודגוריצה ← אלבניה
קובץ:Tabliczka E763.svg – 348 ק"מ: בלגרד – צ'אצ'אק – נובה וארוש – ביאלו פוליה
קובץ:Tabliczka E771.svg – 225 ק"מ: דרובטה-טורנו סברין – ניש
קובץ:Tabliczka E772.svg – 258 ק"מ: יאבלניצה – וליקו טרנובו – שומן
קובץ:Tabliczka E773.svg – 273 ק"מ: פופוביצה – סטארה זאגורה – בורגס
קובץ:Tabliczka E801.svg – 262 ק"מ: קוימברה – ויסאו – וילה ריאל – שאבס – ורין
קובץ:Tabliczka E802.svg – 599 ק"מ: ברגאנסה – גווארדה – קסטלו ברנקו – פורטלגרה – אבורה – בז'ה – אוריקה
קובץ:Tabliczka E803.svg – 463 ק"מ: סלמנקה – מרידה – סביליה
E804 – 292 ק"מ: בילבאו – לוגרוניו – סרגוסה
קובץ:Tabliczka E805.svg – 124 ק"מ: וילה נובה דה פמליקאו – שאבס
קובץ:Tabliczka E806.svg – 209 ק"מ: טורס נובאס – אברנטש – קשטלו ברנקו – גווארדה
קובץ:Tabliczka E821.svg – 36 ק"מ: רומא – סן צ'זארו
קובץ:Tabliczka E840.svg – 105 ק"מ: סאסארי – אולביה ... צ'יוויטווקיה – מסתיים ב-E80
קובץ:Tabliczka E841.svg – 38 ק"מ: אבלינו – סלרנו
קובץ:Tabliczka E842.svg – 257 ק"מ: נאפולי – אבלינו – בנוונטו – קנוסה די פוליה
קובץ:Tabliczka E843.svg – 96 ק"מ: בארי – טאראנטו
קובץ:Tabliczka E844.svg – 24 ק"מ: ספצאנו אלבנזה – סיבאריס
קובץ:Tabliczka E846.svg – 112 ק"מ: קוזנצה – קרוטונה
קובץ:Tabliczka E847.svg – 159 ק"מ: סיצ'יניאנו דלי אלבורני – פוטנצה – מטפונטו
קובץ:Tabliczka E848.svg – 38 ק"מ: סנט אופמיה למציה – קטנזארו
קובץ:Tabliczka E851.svg – 323 ק"מ: פטרובאץ ← אלבניה ← פריזרן – פרישטינה
קובץ:Tabliczka E852.svg – 29 ק"מ: אוחריד ← אלבניה
קובץ:Tabliczka E853.svg – 61 ק"מ: יואנינה ← אלבניה
קובץ:Tabliczka E871.svg – 194 ק"מ: סופיה – קיוסטנדיל – קומאנובו
קובץ:Tabliczka E881.svg – 550 ק"מ: איזמיט – בורסה – בליקסיר – מניסה – איזמיר – צ'שמה
E901 – 352 ק"מ: מדריד – ולנסיה
E902 – 280 ק"מ: חאאן – גרנדה – מאלגה
קובץ:Tabliczka E903.svg – 672 ק"מ: מרידה – סיודאד ריאל – אלבסטה – אליקנטה
קובץ:Tabliczka E931.svg – 187 ק"מ: מזארה דל ואלו – ג'לה
קובץ:Tabliczka E932.svg – 161 ק"מ: בואונפורנלו – אנה – קטניה
קובץ:Tabliczka E933.svg – 50 ק"מ: אלקמו – טרפאני
קובץ:Tabliczka E951.svg – 193 ק"מ: יואנינה – ארטה – אגריניו – מיסולונגי
קובץ:Tabliczka E952.svg – 247 ק"מ: אקטיו – ווניצה – אמפילוכיה – קרפניסי – למיה
קובץ:Tabliczka E961.svg – 101 ק"מ: טריפולי – ספרטי – גיתיו
קובץ:Tabliczka E962.svg – 51 ק"מ: אלפסינה – תבאי
קובץ:Tabliczka E981.svg – 403 ק"מ: אפיונקאראחיסאר – קוניה – צומת (אקסאראי-פוזאנטי) (בכביש המדיני המקשר בין אנקרה ו-מרסין ב-E90)
קובץ:Tabliczka E982.svg – 66 ק"מ: מרסין – צומת טרסוס מזרח (בכביש המהיר המקשר בין אנקרה ו-אדנה ב-E90)
קובץ:Tabliczka E001.svg – 117 ק"מ: טביליסי – מרנאולי – סדאחלו (אנ') – בגראטאשן – ונדזור
קובץ:Tabliczka E002.svg – 481 ק"מ: אליאט – סאאטלי – מגרי – אורדובאד – ג'ולפה – נחצ'יבאן – סדאראק
קובץ:Tabliczka E003.svg – 1120 ק"מ: אוצ'קודוק – דשוגוז – אשגבאט – גאודאן
קובץ:Tabliczka E004.svg – 700 ק"מ: קזילאורדה – אוצ'קודוק – בוכרה (הערה: רוב הכביש לא נבנה)
קובץ:Tabliczka E005.svg – 154 ק"מ: גוזור – סמרקנד
קובץ:Tabliczka E006.svg – 298 ק"מ: אייני – קוקנד
קובץ:Tabliczka E007.svg – 590 ק"מ: טשקנט – קוקנד – אנדיז'ן – אוש – אירקשטם
קובץ:Tabliczka E008.svg – 970 ק"מ: דושנבה – קולוב – קאלאייכומב – חורוג – מורגאב – מעבר קולמה – גבול סין (ראו כביש פמיר)
קובץ:Tabliczka E009.svg – 666 ק"מ: ג'ירגאטאל – חורוג – אישקושים – ליאנגה – סין
קובץ:Tabliczka E010.svg – 650 ק"מ: אוש – בישקק
קובץ:Tabliczka E011.svg – 179 ק"מ: קוקפק – קגן – טיופ
קובץ:Tabliczka E012.svg – 360 ק"מ: אלמטי – קוקפק – צ'ונדז'ה – קוקטאל – חורגאס
קובץ:Tabliczka E013.svg – 180 ק"מ: סארי-אוזק – קוקטאל
קובץ:Tabliczka E014.svg – 182 ק"מ: אושאראל – דרוז'בה
קובץ:Tabliczka E015.svg – 193 ק"מ: טסקסקן – באחטי
קובץ:Tabliczka E016.svg – 495 ק"מ: זאפאדנויה – ז'אקסי – אטבאסאר – אסטנה
קובץ:Tabliczka E017.svg – 320 ק"מ: יאלאבוגה – אופה
קובץ:Tabliczka E018.svg – 1071 ק"מ: ז'זקאזגאן – קראגנדי – פבלודר – אוספנובקה
קובץ:Tabliczka E019.svg – 289 ק"מ: פטרופאבל – זאפאדנויה
רשומות
- E80, יחד עם כביש אסיה 1, חוצה את כל אירופה ואסיה ומקשרת בין ליסבון לטוקיו.
- הכביש האירופי הארוך ביותר הוא E40, שאורכו יותר מ-8500 ק"מ, ומחבר את צרפת עם קזחסטן.
- הכביש האירופי הקצר ביותר הוא E844, באורך 22 ק"מ, באזור קלבריה שבאיטליה.
- הצפוני ביותר הוא E69, כף נורדקאפ, נורווגיה, 71°10' צפון.
- המערבי ביותר הוא E1, ליסבון, פורטוגל, 9°10' מערב.
- הדרומי ביותר הוא E75, כרתים, יוון, 35°6' צפון.
- המזרחי ביותר הוא E127, מייקפשגאי, קזחסטן, 85°36' מזרח.
- הכביש האירופי הגבוה ביותר הוא E008, שמגיע לגובה 4272 מטר בהרי הפמיר שבטג'יקיסטן.
- הכביש האירופי הגבוה ביותר באירופה הוא E62, שמגיע לגובה 2005 מטר במעבר סימפלון, שווייץ.
- הכביש האירופי הנמוך ביותר הוא E39, שמגיע ל-262 מטר מתחת לפני הים במנהרת בומלפיורד, נורווגיה.
- הגשר הארוך ביותר בכביש אירופי הוא גשר קרים ב־E97, שאורכו 16900 מטרים.
- המנהרה הארוכה ביותר בכביש אירופי היא מנהרת לרדאל (בנורווגיה) ב־E16, שאורכה 24510 מטרים, והיא מנהרת הכביש הארוכה בעולם. E16 כוללת 60 מנהרות, המהוות כ-15% מאורך הכביש של 630 ק"מ בתוך נורווגיה.
- ב-E39 יש 9 מעברי מעבורת.
- ב-E39 יש 90 מנהרות, המהוות 6% מאורך הכביש של 1140 ק"מ בתוך נורווגיה.
מספור היסטורי
להלן הכבישים ההיסטוריים לפני 1975:
מספר | התחלה | דרך | סיום |
---|---|---|---|
E1 | לונדון | – סאות'המפטון – לה האבר – פריז – ליון – ניס – ונטימיליה – ג'נובה – לה ספציה – פיזה – ליבורנו – רומא – נאפולי – סלרנו – רג'ו די קלבריה – מסינה – | פלרמו |
E2 | לונדון | – דובר – קאלה – ריימס – דיז'ון – דול – לוזאן – סימפלון – מילאנו – פארמה – מודנה – בולוניה – אנקונה – פוג'ה – בארי – | ברינדיזי |
E3 | ליסבון | – סלמנקה – סן סבסטיאן – בורדו – פריז – ליל – גנט – אנטוורפן – איינדהובן – וונלו – אוברהאוזן – בילפלד – הנובר – המבורג – פלנסבורג – קולדינג – פרדריקסהאבן – גטבורג – ארבוגה – | סטוקהולם |
E4 | ליסבון | – אלבאס – מרידה – מדריד – סרגוסה – ברצלונה – נים – שמברי – ז'נבה – לוזאן – ברן – בזל – קרלסרוהה – פרנקפורט (מיין) – קאסל – גטינגן – הנובר – המבורג – ליבק – פהמרן – וורדינגבורג – קופנהגן – הלסינגר – הלסינגבורג – יונשפינג – סטוקהולם – אופסלה – סונדסוואל – אומאו – טורניו – להטי – | הלסינקי |
E5 | לונדון | – דובר – קאלה – גנט – בריסל – לייז' – קלן – פרנקפורט (מיין) – וירצבורג – נירנברג – פסאו – לינץ – מלק – וינה – ניקלסדורף – גיור – בודפשט – סגד – בלגרד – גבגליה – תסלוניקי – אלכסנדרופוליס – פפלוס – איפסלה – סיליברי – איסטנבול – איזמיט – בולו – אנקרה – אקסאראי – אדנה – איסקנדרון – | גבול טורקיה/סוריה |
E6 | רומא | – פירנצה – בולוניה – מודנה – ורונה – טרנטו – ברנר – אינסברוק – גריזן – מינכן – נירנברג – הוף – לייפציג – ברלין – שטרלזונד – ססניץ – טרלבורג – מאלמה – הלסינגבורג – גטבורג – סווינסונד – אוסלו – המאר – אוטה – טרונדהיים – מו אי רנה – אלטה | קירקנס |
E7 | רומא | – פרוג'ה – פורלי – בולוניה – פררה – פדובה – מסטרה – צ'רביניאנו – אודינה – פילאך – ברוק אן דר מור – וינה – ברנו – צ'סקי טשין – קרקוב – | ורשה |
E8 | לונדון | – הארוויץ' – הוק אוף הולנד – דה האג – אוטרכט – אוסנבריק – הנובר – מגדבורג – ברלין – פוזנן – קרושנייביצה – ורשה – | גבול פולין/ברית המועצות |
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 Declaration on the construction of main international traffic arteries.
- ^ 2.0 2.1 2.2 2.3 ECONOMIC COMMISSION FOR EUROPE, EUROPEAN AGREMENT ON MAIN INTERNATIONAL TRAFFIC ARTERIES (AGR)
- ↑ "Ishockey: Linköping vann E4-derby". 10 בדצמבר 2016.
{{cite web}}
: (עזרה)
רשת הכבישים האירופית41071395Q106123