רשת הכבישים האירופית

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
קובץ:Interchange near Frankfurt airport.jpg
צומת E42 ו־E451 ליד נמל התעופה שורל פרנקפט

רשת הכבישים האירופית הבין-לאומית היא מערכת מספור לכבישים באירופה, אשר פותחה על ידי הועדה הכלכלית של האו"ם לאירופה (UNECE). הרשת ממוספרת החל מ-E1 ומעלה, ודרכיה חוצות גבולות בין-לאומיים. הרשת משתרעת גם למדינות במרכז אסיה, כמו קירגיזסטן, שהן חברות ב-UNECE.

ברוב המדינות, הכבישים נושאים את הסימון של רשת הכבישים האירופית לצד סימונם הלאומי. עם זאת, ישנן מדינות שבהן נהוגים דפוסים שונים: בבלגיה, נורווגיה ושוודיה הדרכים מסומנות אך ורק במספור האירופי (למשל: E18, E6). לעומת זאת, בממלכה המאוחדת, באלבניה ובחלקה האסייתי של רוסיה, נעשה שימוש רק במספור הלאומי, והסימון האירופי אינו מופיע כלל. בדנמרק, המספור האירופי מופיע על השילוט, אך לכל כביש מהיר יש שם רשמי בו נעשה שימוש בתקשורת ובתחזיות מזג האוויר.

במדינות אסיה, כגון טורקיה ורוסיה הסימונים האירופיים מופיעים על התמרורים, אולם במדינות אסייתיות רבות אחרות אין זה המצב.

ברחבי העולם קיימות רשתות דרכים בין-לאומיות דומות, כגון הכביש הפאן-אמריקאי, רשת הכבישים הטרנס-אפריקאית, ורשת הכבישים האסייתית.

היסטוריה

הקמת UNECE והצהרה ראשונית

הוועדה הכלכלית של האו"ם לאירופה (UNECE) הוקמה ב-1947 על ידי מועצת הכלכלה והחברה של האו"ם (ECOSOC), במטרה לקדם שיתוף פעולה כלכלי ואינטגרציה בין המדינות החברות. UNECE כוללת 56 מדינות, כולל מדינות אירופה, צפון אמריקה וחלק ממדינות אסיה.[1]

ב-16 בספטמבר 1950, אומצה הצהרת סלילת עורקי התחבורה הבינלאומיים העיקריים (Declaration on the Construction of Main International Traffic Arterie s), שנחתמה בז'נבה. הצהרה זו, המסומנת כהצהרה משותפת של האו"ם מס' 1264, הגדירה את רשת הכבישים האירופית הראשונה, במטרה ליצור מערכת כבישי מהירות דומה למערכת הכבישים הבין-מדינתיים של ארצות הברית.[1]

הרעיון המקורי היה ליצור רשת כבישים מרכזית שתתמוך בתנועה בינלאומית, אך עם הזמן היא עודכנה מספר פעמים כדי להתאים לצרכים משתנים.

החלפת ההצהרה בהסכם AGR

הצהרה מ-1950 עברה מספר שינויים עד שהוחלפה ב-15 בנובמבר 1975 בהסכם האירופי על עורקי התחבורה הבינלאומיים העיקריים. הסכם זה קבע מערכת מספור לכבישים וסטנדרטים משופרים לתשתיות, כולל פרמטרים טכניים לעורקי התחבורה המרכזיים.[2]

השינוי הזה היה משמעותי, שכן הוא סיפק מסגרת משפטית בינלאומית לפיתוח רשת כבישים קוהרנטית, תוך התחשבות בתנועה ובתשתיות החדשות.[2]

ב-1992, AGR עבר שינוי משמעותי במספור, ככל הנראה כדי להתאים לשינויים פוליטיים ותחבורתיים באירופה לאחר נפילת מסך הברזל, כולל התחשבות בזרמי תנועה חדשים ממזרח למערב.[2]

ב-2001, ההסכם הורחב לכלול מדינות מרכז אסיה והקווקז, כגון ארמניה, אזרבייג'ן וגאורגיה, מה שהוסיף ממד בינלאומי נוסף לרשת. מאז 2001, נעשו מספר עדכונים קטנים, כאשר האחרון שבהם היה ב-2008, כפי שדווח עד 2009.[2]

מערכת המספור

קובץ:Hämeenlinnanväylä.jpg
תצפית אווירית של European route E12 בין הערים טמפרה והלסינקי בפינלנד

מערכת המספור של רשת הכבישים האירופית בנויה כך:

  • כבישים ראשיים וכבישי ביניים – נקראים "כבישים מדרגה A" וממוספרים בין 1 ל-129.
  • כבישים בכיוון צפון–דרום – ממוספרים במספרים אי-זוגיים.
  • כבישים בכיוון מזרח–מערב – ממוספרים במספרים זוגיים, למעט חריגים כמו E4 ו-E6 שהם כבישים צפון–דרום.
  • המספרים עולים בהתאם – ממערב למזרח ומצפון לדרום, עם מספר חריגים.
  • כבישי ענף, חיבור ומקשרים – נקראים "כבישים מדרגה B" וממוספרים במספרים תלת-ספרתיים מעל 130.
  • כבישים ראשיים – ממוספרים בין 5 ל-95, כאשר המספרים מסתיימים ב-0 או ב-5, או במספרים אי-זוגיים בין 101 ל-129. אלה הכבישים הארוכים ביותר, לעיתים באורך אלפי קילומטרים.
  • כבישי צפון–דרום ראשיים – מסתיימים בספרה 5 (למשל, 5–95) או אי-זוגיים בין 101 ל-129, ומספריהם עולים ממערב למזרח.
  • כבישי מזרח–מערב ראשיים – מספריהם זוגיים ומסתיימים בספרה 0, והם עולים מצפון לדרום.
  • כבישי ביניים – ממוספרים בין 1 ל-99 ואינם כבישים ראשיים. אלה כבישים קצרים יותר, ומספריהם ממוקמים בין הכבישים הראשיים הסמוכים.
  • כבישים מדרגה B – ממוספרים במספר תלת-ספרתי, כאשר הספרה הראשונה מציינת את הכביש הראשי הצפוני הקרוב ביותר, והספרה השנייה מציינת את הכביש הראשי המערבי הקרוב.
  • כבישים מדרגה A ממזרח ל-E99 – ממוספרים במספרים אי-זוגיים תלת-ספרתיים בין 101 ל-129.
  • כבישים מדרגה B ממזרח ל-E101 – ממוספרים במספרים תלת-ספרתיים המתחילים ב-0, בין 001 ל-099.

חריגים

קובץ:Autostrada del Sole - Italy - panoramio.jpg
הכביש האירופי E45 ליד קאסינו, איטליה

בגרסה המקורית של מערכת המספור, הכבישים היו מסודרים לפי כללים ברורים. עם הזמן, התווספו חריגות ששיבשו את הסדר המקורי:

  • E4 ו-E6: במקור, כבישים אלה תוכננו להפוך ל-E47 ו-E55 בהתאמה, כדי להתאים לכללי המספור. עם זאת, בשוודיה ובנורווגיה, שבהן כבישי E הם חלק בלתי נפרד מהמערכת הלאומית ומסומנים כך באופן רשמי, הוחלט לשמר את המספרים המקוריים. הסיבה לכך היא הרצון להימנע מהוצאות כבדות הכרוכות בהחלפת השילוט. דרומית לדנמרק, לעומת זאת, נעשה שימוש במספור החדש.
  • חריגות נוספות במספור:
    • E67: מחבר בין פינלנד לצ'כיה ונקבע בסביבות שנת 2000. הוא קיבל את המספר הזה מאחר שהיה המספר האי-זוגי הפנוי המתאים ביותר באותה עת.
    • E63: בחלקו בפינלנד, ממוקם מערבית ל-E75, בניגוד לסדר הצפוי של הכבישים מצפון לדרום.
    • E8: בחלקו בפינלנד, נמצא מזרחית ל-E12, בניגוד למיקום המתוכנן, עקב הארכתו ב-2002.
    • E82: בספרד ובפורטוגל, ממוקם דרומית ל-E80, באופן שאינו תואם את הסדר הרגיל של כבישי מזרח–מערב.

חריגות אלה נובעות מהקושי לשמור על סדר עקבי בעת הרחבת רשת הכבישים, וכן מהחלטת UNECE (הוועדה הכלכלית של האו"ם לאירופה) להימנע משינויי מספור בכבישים קיימים כדי למנוע בלבול ועלויות נוספות.

  • אלבניה והשתלבות מאוחרת: בתקופת המשטר הקומוניסטי, אלבניה לא השתתפה בהסכמים בינלאומיים כמו הסכם AGR, ולכן רשת הכבישים האירופית עקפה אותה. לדוגמה, כבישי E65 ו-E90 תוכננו כך שידלגו על שטחה. לאחר נפילת המשטר ופתיחת המדינה למערב בשנות ה-90, אלבניה אשררה את ההסכם רק באוגוסט 2006. כתוצאה מכך, שילובה ברשת הכבישים האירופית עדיין חלקי ולא הושלם במלואו.
קובץ:European Highways UK-EI.png
רשת הכבישים האירופיים בבריטניה ובאירלנד

שילוט

במדינות שבהן מסומנים כבישי רשת הכבישים האירופית, נהוג להשתמש בשלטים ירוקים עם מספרים לבנים. עם זאת, קיימות גישות שונות לגבי תדירות השילוט ודרך הצגתו:

  • שוודיה, נורווגיה ודנמרק: מספור כבישי E שולב במערכת הכבישים הלאומית, ולכן בדרך כלל אין לכבישים אלה מספר לאומי נוסף. השילוט מתמקד אך ורק במספרי E.
  • בלגיה: המספור האירופי מוצג בעיקר בכבישים מהירים. כאשר כבישי E עוברים בקטעים שאינם מהירים, השילוט מציג רק את המספר הלאומי (אם קיים), והמספר האירופי נעדר. בכבישים המהירים, לעומת זאת, מספרי E הם הסטנדרט המוביל ומשמשים גם בדיווחים תקשורתיים. גישה דומה נהוגה בסרביה ובאיטליה.
  • רוב המדינות: כבישי E מתפקדים כרשת-על מעל הכבישים הלאומיים. השלטים הירוקים מופיעים בתדירות מספקת כדי להנחות נהגים לאורך המסלול, אך לרוב אינם כוללים הנחיות מפורטות כיצד להגיע אליהם ממקומות אחרים.
  • קרואטיה, בולגריה ואלבניה: כבישי E מסומנים היטב, אך לעיתים הם עוברים בדרכים ישנות ולא משודרגות במקום בכבישים מהירים.
  • גרמניה, איטליה ויוון: השילוט של כבישי E מוגבל לכבישים מהירים ולנתיבים ראשיים בלבד.
  • אירלנד: השילוט של כבישי E מוסדר בפרק 2 של "מדריך תמרורי התנועה" משנת 2010, שהוצא על ידי משרד התחבורה. על פי ההנחיות, מספרי E מופיעים אך ורק על שלטי אישור מסלול. השילוט הראשון הותקן ביולי 2007 בכביש העוקף של גוריי (N11), ומאז התרחב בהדרגה ברשת הכבישים האירופית במדינה.

תקני תכנון כבישים

התקנים הבאים חלים על כבישי רשת הכבישים האירופית, אלא אם כן מתקיימים תנאים חריגים (למשל, מעברי הרים):

  • יש לעקוף אזורים בנויים אם הם מהווים מכשול או סכנה לתנועה.
  • עדיפות לכבישים מהירים או כבישים מהירים-למחצה (express roads), למעט באזורים בהם צפיפות התנועה נמוכה ואינה יוצרת עומס על כביש רגיל.
  • תכנון הכבישים צריך להיות הומוגני ולהבטיח מהירות נסיעה של לפחות 80 קמ"ש, כאשר כבישים מהירים צריכים להיות מתוכננים לפחות למהירות של 100 קמ"ש.
  • שיפועי הדרך לא יעלו על 8% בכבישים המיועדים ל-80 קמ"ש, ויש לרדת עד ל-4% בכבישים שתוכננו ל-120 קמ"ש.
  • רדיוס הפניות המינימלי יהיה 120 מטרים בכבישים המיועדים ל-60 קמ"ש, ויגדל עד 1,000 מטרים בכבישים המיועדים ל-140 קמ"ש.
  • מרחק הראייה הדרוש לעצירה בטוחה יהיה לפחות 70 מטרים בכבישים המיועדים ל-60 קמ"ש, ויגדל ל-300 מטרים בכבישים המיועדים ל-140 קמ"ש.
  • רוחב נתיב מינימלי של 3.5 מטרים בקטעים ישרים, כדי לאפשר מרווח מספק לכלי רכב ברוחב של עד 2.5 מטרים – הרוחב המקסימלי המותר לפי הנחיית 2002/7/EC של הפרלמנט האירופי.
  • שוליים מומלצים: לפחות 2.5 מטרים בכבישים רגילים ו-3.25 מטרים בכבישים מהירים.
  • שטח הפרדה מרכזי (central reservation): לפחות 3 מטרים, אלא אם ישנה מחיצה בין המסלולים.
  • גובה מעבר חופשי מינימלי: 4.5 מטרים.
  • מפגשי כביש עם מסילות רכבת ייבנו בגבהים שונים (ללא חציית מסילה בגובה הכביש).

הדרישות נועדו להתקיים בעת סלילת כבישים חדשים. עם זאת, בעת הוספת כבישים חדשים לרשת, לא תמיד ניתן היה לעמוד בדרישות המחמירות. דוגמאות לכך כוללות:

  • כביש E45 בשוודיה, שנוסף לרשת בשנת 2006, כולל קטעים רבים ברוחב של 6 מטרים בלבד.
  • כביש E22 במזרח אירופה, שבו יש קטעים העוברים דרך כפרים בהם מהירות הנסיעה מוגבלת ל-30 קמ"ש.
  • כביש E10 בנורווגיה, בו רוחב הכביש מגיע ל-5 מטרים בלבד.
  • כבישים במרכז אסיה, בהם אף נכללים קטעי דרך המכוסים בחצץ.

משמעות תרבותית

במדינות מסוימות, כבישי רשת הכבישים האירופית זכו לחשיבות תרבותית מעבר להיותם צירי תחבורה.

קובץ:E-roads-Caucasus-countries.png
רשת הכבישים האירופיים בגאורגיה, ארמניה, אזרבייג'ן. עם זאת, הגבול בין ארמניה לאזרבייג'ן סגור עקב יחסים מתוחים בין שתי המדינות.
  • בבלגיה, מספרי הכבישים המהירים (E-numbers) הפכו לחלק מהתרבות המקומית, בדומה לכבישי ה-M בבריטניה או לכבישי ה-Interstate בארצות הברית. עסקים רבים מתייחסים לכבישים אלו, ואף משלבים את מספריהם בשמותיהם.
    • מרוץ האופניים השנתי "E3 Harelbeke" קרוי על שם כביש E3, שבשנת 1992 שונה שמו ל-E17.
    • רשת חנויות האופנה "E5-mode" נקראה כך משום שהסניפים הראשונים שלה מוקמו ליד כביש E5, ששמו שונה ל-E40 בשנת 1992.
  • בשוודיה, משחקי ההוקי קרח בין הקבוצות HV71 מיונשופינג ו-Linköping HC מלינשופינג מכונים "הדרבי של E4".[3] מרחק הנסיעה בין הערים הוא כ-130 ק"מ, והן נמצאות בפרובינציות שונות, כך שהשימוש במונח "דרבי" הוא בהקשר בלתי שגרתי. לעיתים מתלוצצים כי גם משחקים נגד קבוצות מצפון המדינה (כגון לולאה) יכולים להיחשב כ"דרבי של E4".
  • בנורווגיה, להקת D.D.E. הוציאה שיר בשם E6, הקרוי על שם הכביש הראשי במדינה.==רשימת כבישים==

כבישים מדרגה A

ברשימות הכבישים שלהלן מקף ('–') מציין חיבור כביש יבשתי בין שתי ערים/יישובים – המקרה הרגיל – בעוד שלוש נקודות ('...') מציינות קטע מעבר מים. לא כל המקומות הללו מחוברים על ידי מעבורת, ומעבורות הפועלות בדרך כלל מופעלות על ידי חברות פרטיות ללא תמיכה מהממשלות הרלוונטיות, כלומר הן עלולות להפסיק לפעול בכל עת.

קובץ:E-roads in BY.png
רשת הכבישים האירופיים בבלארוס
קובץ:E-wegen België.png
רשת הכבישים האירופיים בבלגיה
קובץ:E-road BG.png
רשת הכבישים האירופיים בבולגריה
קובץ:Main roads of Estonia.svg
כבישים ראשיים וכבישים אירופיים באסטוניה
קובץ:Finland european roads.png
רשת הכבישים האירופיים בפינלנד
קובץ:E Road in GEO.svg
רשת הכבישים האירופיים בגאורגיה
קובץ:European Highways DE.png
רשת הכבישים האירופיים בגרמניה
קובץ:European roads in Hungary.png
רשת הכבישים האירופיים הראשיים בהונגריה
קובץ:Italia - Mappa strade europee.svg
רשת הכבישים האירופיים באיטליה
קובץ:Lithuania-roads-(E) v2.png
רשת הכבישים האירופיים בליטא
קובץ:E-wegenNederland.png
רשת הכבישים האירופיים בהולנד
קובץ:European Highways PL.svg
רשת הכבישים האירופיים בפולין
קובץ:Romania-drumuri.svg
רשת הכבישים האירופיים ברומניה
קובץ:E-roads-Turkey.png
רשת הכבישים האירופיים בטורקיה
קובץ:UA euro routes.png
רשת הכבישים האירופיים באוקראינה

צירי צפון–דרום

צירי מערב–מזרח

קובץ:Tabliczka E70.svg – 4550 ק"מ: לה קורוניהחיחוןבילבאוסן סבסטיאןבורדוקלרמון-פראןליוןשמבריסוזהטורינואלסנדריהטורטונהברשהורונהמסטרהפלמנובהטריאסטהפוסטוינהליובליאנהזאגרבסלבונסקי ברודבלגרדפנצ'בוורשאץטימישוארהדרובטה-טורנו סבריןקראיובהאלכסנדריהבוקרשטג'ורג'ורוסהרזגרדשומןורנה ... סמסוןאורדוגירסוןטרבזוןבתומיפותי

קובץ:Tabliczka E80.svg – 5600 ק"מ: ליסבוןואיאדולידבורגוססן סבסטיאןטולוזניסג'נובהרומאפסקארה ... דוברובניקפודגוריצהפרישטינהנישסופיהפלובדיבאיסטנבולאיזמיטגרדהאמסיהארזורוםגורבולקאיראן

קובץ:Tabliczka E90.svg – 4770 ק"מ: ליסבוןמדרידברצלונה ... מזארה דל ואלופלרמומסינה ... רג'ו די קלבריהמטאפונטוטאראנטוברינדיזי ... איגומניצהיואנינהקוזאניסלוניקיאלכסנדרופוליגליבולו ... לפסקיבורסהאנקרהאדנהנציביןנהר חבורעיראק

צפון–דרום ביניים

קובץ:Tabliczka E1.svg – 1460 ק"מ: לארןבלפסטניורידבליןויקלורוסלייר ... לה קורוניהפונטבדרהויגוולנסהפורטוליסבוןאלבופיירהקסטרו מריםהuelvaסביליה

קובץ:Tabliczka E3.svg – 470 ק"מ: שרבור-אוקטוויללה רושל

ה-E4 וה-E6 עוברים מצפון לדרום, אך רשומים כמסלולים ממערב למזרח

קובץ:Tabliczka E7.svg – 250 ק"מ: פוחאקהסרגוסה

קובץ:Tabliczka E9.svg – 967 ק"מ: אורליאןטולוזברצלונה

קובץ:Tabliczka E11.svg – 540 ק"מ: ויירזוןמונלוסוןקלרמון-פראןמונפלייה

קובץ:Tabliczka E13.svg – 230 ק"מ: לידסדונקסטרשפילדנוטינגהאםלסטרנורת'האמפטוןלונדון

קובץ:Tabliczka E17.svg – 670 ק"מ: אנטוורפןבון

קובץ:Tabliczka E19.svg – 520 ק"מ: אמסטרדםבריסלפריז

קובץ:Tabliczka E21.svg – 540 ק"מ: מץז'נבה

קובץ:Tabliczka E23.svg – 390 ק"מ: מץלוזאן

קובץ:Tabliczka E27.svg – 350 ק"מ: בלפורברןמרטיניאאוסטה

קובץ:Tabliczka E29.svg – 290 ק"מ: קלןסרגמין – E25 (לכיוון שטרסבורג)

קובץ:Tabliczka E31.svg – 520 ק"מ: רוטרדםלודוויגסהאפן

קובץ:Tabliczka E33.svg – 100 ק"מ: פארמהלה ספציה

קובץ:Tabliczka E37.svg – 290 ק"מ: ברמןקלן

קובץ:Tabliczka E39.svg – 1330 ק"מ: טרונדהייםאורקנגרויניורההלסה ... סטראומסנסחיבור יבשתי קריסטיאנסונדבאטנפיורדסורהמולדה ... וסטנסשייהולטאולסון ... וולדהגרודאסנורדפיורדייד ... סנדנהפורדהלאוויק ... אינסטפיורדקנארוויקברגןאוסויירו ... ליירוויקפורדהאקסדאלפורסוויק ... ויקבאגגרודםסטוונגרסנדנסאולגארדהללנדפלקפיורדלינגדאלמנדאלקריסטיאנסנד ... הירטסהאלסיירינגנורסונדביאולבורג

קובץ:Tabliczka E41.svg – 760 ק"מ: דורטמונדוצלראשפנבורגוירצבורגשטוטגרטשאפהאוזןוינטרטורציריךאלטדורף

קובץ:Tabliczka E43.svg – 510 ק"מ: וירצבורגאולםלינדאוברגנץסנט מרגרטןבוכסכורסן ברנרדינובלינצונה

קובץ:Tabliczka E47.svg – 290 ק"מ: הלסינגבורג ... הלסיניירקופנהגןקוגהוורדינגבורגפארורודבי ... פוטגארדןאולדנבורג בהולשטייןליבק (רוב מסלול ה-E6 בנורווגיה ובשוודיה נועד להיות חלק ממסלול זה, אך שמר על מספרו הישן)

קובץ:Tabliczka E49.svg – 740 ק"מ: מגדבורגהאלהפלאוןשנברגוויטאנובחבקרלובי ואריפלזןצ'סקה בודייוביצההלמקיוינה

קובץ:Tabliczka E51.svg – 410 ק"מ: ברליןלייפציגגרההירשברגהוףביירויתנירנברג

קובץ:Tabliczka E53.svg – 270 ק"מ: פלזןבאייריש אייזנשטייןדגנדורףמינכן

קובץ:Tabliczka E57.svg – 380 ק"מ: סאטלדטליזןסאנקט מיכאלגראץמריבורליובליאנה

קובץ:Tabliczka E59.svg – 660 ק"מ: פראגיהלאווהוינהגראץשפילפלדמריבורזאגרב

קובץ:Tabliczka E61.svg – 240 ק"מ: פילאךמנהרת קרוונקסנקלוליובליאנהטריאסטהרייקה

קובץ:Tabliczka E63.svg – 1110 ק"מ: סודנקילהקמיארויפוסיוקוסאמוקאיאניאיסלמיקואופיוייבסקילהטמפרהטורקו

קובץ:Tabliczka E67.svg – 1630 ק"מ: הלסינקי ... טאליןריגהקובנהסובאלקורשהפיוטרקוב טריבונלסקיורוצלבקלודצקוקודובה-זדרוינאכודהראדץ קראלובהפראג; ידוע גם כ-ויה בלטיקה

קובץ:Tabliczka E69.svg – 130 ק"מ: נורדקאפאולדרפיורד

קובץ:Tabliczka E71.svg – 970 ק"מ: קושיצהמישקולץבודפשטבלטונווילאגושנאג'קאניז'הזאגרבקרלובץקניןספליט

קובץ:Tabliczka E73.svg – 679 ק"מ: בודפשטסקסארדמוהאץאוסייקאוג'אקזניצהסרייבומוסטארמטקוביץ'

קובץ:Tabliczka E77.svg – 1690 ק"מ: פסקובריגהשיאוליאיטולפאקיקלינינגרד ... גדנסקאלבלאגורשהראדוםקרקובטרסטנהרוז'ומברוקזבולןבודפשט

קובץ:Tabliczka E79.svg – 1160 ק"מ: מישקולץדברצןברטיואופאלואוראדיהביושדבהפטרושאניטרגו ז'יוקראיובהקלאפטוידיןוראצהבוטבגראדסופיהבלגובגראדסרססלוניקי

קובץ:Tabliczka E81.svg – 990 ק"מ: מוקאצ'בוהלמיאוסאטו מארהזלאוקלוז'-נאפוקהטורדהסבשסיביופיטשטבוקרשטקונסטנצה

קובץ:Tabliczka E83.svg – 250 ק"מ: ביאלהפלבןיבלניצהבוטבגראדסופיה

קובץ:Tabliczka E87.svg – 2030 ק"מ: אודסהאיזמאילרניגאלאץטולצ'הקונסטנצהוארנהבורגסמלקו טרנובודרקויקירקלרליבאבאסקיהאווסהקשאןגליבולואייוואליקאיזמירסלצ'וקאיידןדניזליאג'יפאיאםקורקוטליאנטליה

קובץ:Tabliczka E89.svg – 130 ק"מ: גרדהקיזילצ'האמאםאנקרה

קובץ:Tabliczka E91.svg – 170 ק"מ: טופרקלהאיסכנדרוןאנטקיהיאילדאגיסוריה

קובץ:Tabliczka E97.svg – 1150 ק"מ: חרסוןג'אנקוינובורוסיסקסוצ'יסוחומיזוגדידיסנקי

קובץ:Tabliczka E99.svg – 750 ק"מ: שאנליורפהדיארבקירביטליסדואובאיאזיתאיגדירדילוצ'וסדאראק

ממערב למזרח ביניים

קובץ:Tabliczka E4.svg – 1590 ק"מ: הלסינגבורגיוןְשֵפִּינגלינשפינגנורשפיןניקפינגסדרטלייהסטוקהולםאופסלהסונדסוואלארנשלדסוויקאומאולולאוהפרנדהטורניו (עובר מצפון לדרום, אך רשום כממערב למזרח. תוכנן להיות ממוספר כחלק מ-E55, אך שמר על מספרו הישן)

קובץ:Tabliczka E6.svg – 3120 ק"מ: טרלבורגמאלמההלסינגבורגהלמסטאדגטבורגאוסלוהאמארלילהאמרדומבוסטרונדהייםסטיירדאלסהאלסןסטיינקיירמושיואןמו אי רנהרוגנןפאוסקה ... באלאנגןנארוויקסטרמואןאלטהאולדרפיורדלקסלבקאראסיוקואראנגרבוטןקירקנס (עובר בעיקר מצפון לדרום, אך רשום כממערב למזרח. הקטע מהלסינגבורג עד אלטה תוכנן להיות חלק מ-E47, אך שמר על מספרו הישן)

קובץ:Tabliczka E8.svg – 1410 ק"מ: טרומסהנורדקיוסבוטןסקיבוטןקילפיסיירוויקולאריטורניוקמיאואולוקוקולהואסהפוריטורקו

קובץ:European route E12.svg – 910 ק"מ: מו אי רנהאומאו ... ואסהטמפרההמנלינההלסינקי

קובץ:Tabliczka E14.svg – 449 ק"מ: טרונדהייםאסטרשונדסונדסוואל

קובץ:Tabliczka E16.svg – 710 ק"מ: דריבלפסט ... גלאזגואדינבורו ... ברגןאינדרה ארנהווסוואנגןלרדאלסאיריטייןפאגרנסהונפוססאנדוויקהאוסלוגארדרמואןקונגסווינגרטורסבימאלונגבורלנגהפאלוןסאנדוויקןיבלה

קובץ:Tabliczka E18.svg – 1890 ק"מ: קרייגאווןבלפסטלארן ... סטראנרארגרטנהקרליילניוקאסל ... קריסטיאנסנדארנדלפורסגרוןלארוויקסאנדפיורדהורטןדראמןאוסלואסקיםקרלסטאדארברווסטראססטוקהולם/קאפלשאר ... מאריהאמן ... טורקו/נאנטליהלסינקיקוטקהואלימהויבורגסנקט פטרבורג

קובץ:Tabliczka E22.svg – 5320 ק"מ: הוליהדצ'סטרוורינגטוןמנצ'סטרלידסדונקסטראימינגהאם ... אמסטרדםחרונינגןברמןהמבורגליבקרוסטוקסאסניץ ... טרלבורגמאלמהקאלמארנורשפין ... ונטספילסריגהרזקנהוליקייה לוקימוסקבהולדימירניז'ני נובגורודצ'בוקסאריקאזאןילאבוגהפרם – (אסיה) – יקטרינבורגטיומןאישים

קובץ:Tabliczka E24.svg – 230 ק"מ: ברמינגהאםקיימברידג'איפסוויץ'

קובץ:Tabliczka E26.svg – 280 ק"מ: המבורגברלין

קובץ:Tabliczka E28.svg – 1230 ק"מ: ברליןשצ'צ'יןגולניובקושאליןסלופסקגדיניהגדנסקקלינינגרדטולפאקינסטרובמריאמפולהוילנהמינסק

קובץ:Tabliczka E32.svg – 30 ק"מ: קולצ'סטרהארוויץ'

קובץ:Tabliczka E34.svg – 470 ק"מ: זאברוגהאנטוורפןאיינדהובןפנלואוברהאוזןדורטמונדבאד איינהאוזן

קובץ:Tabliczka E36.svg – 220 ק"מ: ברליןליבנאוקוטבוסלגניצה

קובץ:Tabliczka E38.svg – 3400 ק"מ: הלוכיבקורסקוורונז'סראטובאוראלאקטובהקאראבולאקאראלנובוקזאלינסקקזילאורדהשימקנט

קובץ:Tabliczka E42.svg – 620 ק"מ: דנקרקלילמונסשרלרואהנאמורלייז'סנט ויתויטליךבינגןויסבאדןפרנקפורטאשפנבורג

קובץ:Tabliczka E44.svg – 780 ק"מ: לה האבראמייןשרלוויל-מזיירלוקסמבורגטרירקובלנץוצלרגיסן

קובץ:Tabliczka E46.svg – 720 ק"מ: שרבור-אוקטווילקאןרואןריימסשרלוויל-מזיירלייז'

קובץ:Tabliczka E48.svg – 350 ק"מ: שוויינפורטביירויתמרקטרדוויץחבקרלובי ואריפראג

קובץ:Tabliczka E52.svg – 520 ק"מ: שטרסבורגאפנוויירקרלסרוההשטוטגרטאולםמינכןזלצבורג

קובץ:Tabliczka E54.svg – 860 ק"מ: פריזשומוןמילהאוזבזלואלדשוטלינדאומינכן

קובץ:Tabliczka E56.svg – 310 ק"מ: נירנברגרגנסבורגפאסאוולססאטלדט

קובץ:Tabliczka E58.svg – 2200 ק"מ: וינהברטיסלאבהזבולןקושיצהאוז'הורודמוקצ'בובאיה מארהדז'ביסטריצהסוצ'אבהיאשיסקולניקישינבאודסהמיקולאייבחרסוןמליטופולטאגאנרוגרוסטוב על הדון

קובץ:Tabliczka E62.svg – 1290 ק"מ: נאנטפואטייהמאקוןז'נבהלוזאןמרטיניסיוןסימפלוןגראוולונה טוצ'המילאנוטורטונהג'נובה

קובץ:Tabliczka E64.svg – 240 ק"מ: טורינומילאנוברשה

קובץ:Tabliczka E66.svg – 650 ק"מ: פורטצהאיניכןשפיטל אן דר דראופילאךקלגנפורטגראץוספרםסקשפהרוואר

קובץ:Tabliczka E68.svg – 510 ק"מ: סגדאראדדבהסיביובראשוב

E72 – 250 ק"מ: בורדוטולוז

קובץ:Tabliczka E74.svg – 240 ק"מ: ניסקונאואסטיאלסנדריה

קובץ:Tabliczka E76.svg – 80 ק"מ: פיזהמיגליארינופירנצה

קובץ:Tabliczka E78.svg – 270 ק"מ: גרוסטוארצוסאנספולקרופאנו

קובץ:Tabliczka E82.svg – 380 ק"מ: פורטווילה ריאלברגאנסהזמורהטורדסיאס

קובץ:Tabliczka E84.svg – 150 ק"מ: קשאןטקירדאסיליברי

קובץ:Tabliczka E86.svg – 200 ק"מ: קריסטאלופיגיפלורינהוויגפירה

קובץ:Tabliczka E88.svg – 640 ק"מ: אנקרהיוזגאטסיוואסרפאחייה

קובץ:Tabliczka E92.svg – 320 ק"מ: איגומניצהיואנינהטריקלהלאריסהוולוס

קובץ:Tabliczka E94.svg – 110 ק"מ: קורינתוסמגארהאטיקי אודוס (אלפסינה – פרברי אתונה – מרקופולו מסוגיאס)

קובץ:Tabliczka E96.svg – 440 ק"מ: איזמיראושאקאפיונקאראחיסארסיווריהיסאר

קובץ:Tabliczka E98.svg – 60 ק"מ: טופבוגאזיקיריקחןריהאנליג'ילווגזוסוריה

כבישים מדרגה B

קובץ:Tabliczka E134.svg – 460 ק"מ: האוגסונדרלדאלהאוקליסליורדקונגסברגדראמןדרבאק - ואסום

קובץ:Tabliczka E136.svg – 176 ק"מ: אולסוןטרספיורדאונדלסנסדומבוס

E201 – 170 ק"מ: קורקפורטליש

קובץ:Tabliczka E231.svg – 40 ק"מ: אמסטרדםאמרספורט

קובץ:Tabliczka E232.svg – 172 ק"מ: אמרספורטהוחפייןחרונינגן

קובץ:Tabliczka E233.svg – 132 ק"מ: הוחפייןהאזלינהקלופנבורג

E234 – 162 ק"מ: קוקסהאפןברמרהאפןברמןולסרודה

קובץ:Tabliczka E251.svg – 281 ק"מ: זאסניץשטרלזונדנויברנדנבורגברלין

קובץ:Tabliczka E261.svg – 350 ק"מ: שווייצ'הפוזנןורוצלב

קובץ:Tabliczka E262.svg – 417 ק"מ: קובנהאוקמרגהדאוגבפילסרזקנהאוסטרוב

קובץ:Tabliczka E263.svg – 280 ק"מ: טאליןטרטווורולוהאמאה

קובץ:Tabliczka E264.svg – 340 ק"מ: ייהביטרטוולגהולקהולמיירהאינצוקאלנס

קובץ:Tabliczka E265.svg – 60 ק"מ: טאליןקיילהפאלדיסקי ... קאפלשאר

קובץ:Tabliczka E271.svg – 296 ק"מ: מינסקבוברויסקהומל (בעבר החל מ-קלייפדהקובנהוילנה)

קובץ:Tabliczka E272.svg – 380 ק"מ: קלייפדהפלאנגהשיאוליאיפוניבז'אוקמרגהוילנה

קובץ:Tabliczka E311.svg – 67 ק"מ: ברדהחורינכםאוטרכט

קובץ:Tabliczka E312.svg – 160 ק"מ: פליסינגןברדהאיינדהובן

קובץ:Tabliczka E313.svg – 112 ק"מ: אנטוורפןלייז'

קובץ:Tabliczka E314.svg – 125 ק"מ: לווןהאסלטהירלןאאכן

קובץ:Tabliczka E331.svg – 150 ק"מ: דורטמונדקאסל

קובץ:Tabliczka E371.svg – 358 ק"מ: ראדוםז'שובברווינקוישני קומארניקסווידניקפרשוב

קובץ:Tabliczka E372.svg – 367 ק"מ: ורשהלובליןלבוב

קובץ:Tabliczka E373.svg – 590 ק"מ: לובליןקובלרובנוקייב

קובץ:Tabliczka E391.svg – 160 ק"מ: טרוסנהחלוחיב

קובץ:Tabliczka E401.svg – 200 ק"מ: סן-ברייהקאן

קובץ:Tabliczka E402.svg – 425 ק"מ: קאלהרואןלה מאן

קובץ:Tabliczka E403.svg – 96 ק"מ: זברוגהברוז'רוסלארהקורטרייקטורנה

קובץ:Tabliczka E404.svg – 0 ק"מ: יאבקהזברוגה (הכביש מעולם לא נבנה)

קובץ:Tabliczka E411.svg – 270 ק"מ: בריסלמץ

קובץ:Tabliczka E420.svg – 187 ק"מ: ניבלשרלרואהריימס

קובץ:Tabliczka E421.svg – 153 ק"מ: איינאטןאויפןסנט ויתלוקסמבורג

קובץ:Tabliczka E422.svg – 82 ק"מ: טרירזארבריקן

קובץ:Tabliczka E429.svg – 65 ק"מ: טורנההאלה

קובץ:Tabliczka E441.svg – 110 ק"מ: קמניץפלאואןהוף (E51)

קובץ:Tabliczka E442.svg – 568 ק"מ: קרלובי ואריטפליצהטורנובהראדץ קראלובהאולומואוץז'ילינה

קובץ:Tabliczka E451.svg – 125 ק"מ: גיסןפרנקפורטמנהיים

קובץ:Tabliczka E461.svg – 190 ק"מ: סוויטאוויברנווינה

קובץ:Tabliczka E462.svg – 310 ק"מ: ברנואולומואוץצ'סקי טשיןקטוביץקרקוב

קובץ:Tabliczka E471.svg – 210 ק"מ: מוקצ'בולבוב

קובץ:Tabliczka E501.svg – 90 ק"מ: לה מאןאנז'ה

קובץ:Tabliczka E502.svg – 90 ק"מ: לה מאןטור

קובץ:Tabliczka E511.svg – 100 ק"מ: קורטנהטרואה

קובץ:Tabliczka E512.svg – 80 ק"מ: רמירמוןמילהאוז

קובץ:Tabliczka E531.svg – 95 ק"מ: אופנבורגדונאואשינגן

קובץ:Tabliczka E532.svg – 70 ק"מ: ממינגןפיסן

קובץ:Tabliczka E533.svg – 125 ק"מ: מינכןגרמיש-פרטנקירכןמיטנוואלדזיפלדאינסברוק

קובץ:Tabliczka E551.svg – 110 ק"מ: צ'סקה בודייוביצההומפולץ

קובץ:Tabliczka E552.svg – 230 ק"מ: מינכןבראונאו אם איןולסלינץ

קובץ:Tabliczka E571.svg – 403 ק"מ: ברטיסלאבהזבולןקושיצה

קובץ:Tabliczka E572.svg – 101 ק"מ: טרנצ'יןז'יאר נאד הרונום

קובץ:Tabliczka E573.svg – 193 ק"מ: פושפוקלאדאניניירג'האזהצ'ופאוז'הורוד

קובץ:Tabliczka E574.svg – 416 ק"מ: באקאובראשובפיטשטקראיובה

קובץ:Tabliczka E575.svg – 95 ק"מ: ברטיסלאבהדונאייסקה סטרדהמדוודובואמוססאבאדיגייר

קובץ:Tabliczka E576.svg – 58 ק"מ: קלוז'-נאפוקהדז' (בעבר המשיך ל-ביסטריצהסוצ'אבה)

קובץ:Tabliczka E577.svg – 75 ק"מ: פלוישטבוזאו

קובץ:Tabliczka E578.svg – 228 ק"מ: סאראטלרגיןטופליצהגאורגנימיירקוראה-צ'וקספנטו גאורגהקיקיש

קובץ:Tabliczka E579.svg – 100 ק"מ: גרבאהאזהניירג'האזהואשארושנאמניברגדארוץ

קובץ:Tabliczka E581.svg – 441 ק"מ: טישיצהטקוצ'יאלביצהלאושניקישינבאודסה

קובץ:Tabliczka E583.svg – 628 ק"מ: סאבאואנייאשיבלץמוהיליב-פודילסקיויניצהז'יטומיר

קובץ:Tabliczka E584.svg – 938 ק"מ: פולטבהקרופיבניצקיקישינבג'ורג'ולשטיגאלאץסלובוזיה

קובץ:Tabliczka E591.svg – 415 ק"מ: נובורוסיסק – צומת קובץ:Tabliczka E115.svg דרומית ל-רוסטוב על הדון

קובץ:Tabliczka E592.svg – 113 ק"מ: קרסנודארדז'ובגה

קובץ:Tabliczka E601.svg – 61 ק"מ: ניורלה רושל

קובץ:Tabliczka E602.svg – 195 ק"מ: לה רושלסנט

קובץ:Tabliczka E603.svg – 172 ק"מ: סנטאנגולםלימוז' (בעבר עד סקולני)

קובץ:Tabliczka E604.svg – 128 ק"מ: טורויארזון

קובץ:Tabliczka E606.svg – 120 ק"מ: אנגולםבורדו

קובץ:Tabliczka E607.svg – 88 ק"מ: דיגואןשאלון-סור-סון

קובץ:Tabliczka E611.svg – 58 ק"מ: ליוןפון-ד'אן

קובץ:Tabliczka E612.svg – 54 ק"מ: איווראהטורינו

קובץ:Tabliczka E641.svg – 106 ק"מ: וורגלסנקט יוהאן אין טירוללופרזלצבורג

קובץ:Tabliczka E651.svg – 73 ק"מ: אלטנמרקט אין פונגאוליצן

קובץ:Tabliczka E652.svg – 52 ק"מ: קלגנפורטמעבר לויבלנאקלו

קובץ:Tabliczka E653.svg – 107 ק"מ: לטניהטורנייסנטמיקלוש

קובץ:Tabliczka E661.svg – 447 ק"מ: בלטונקרסטורנאג'אטאדבארץ'וירוביטיצהאוקוצ'אניבאניה לוקהיאיצהדוני ואקוףזניצה

קובץ:Tabliczka E662.svg – 121 ק"מ: סובוטיצהסומבוראוסייק

קובץ:Tabliczka E671.svg – 322 ק"מ: טימישוארהארדאוראדיהסאטו מארה

קובץ:Tabliczka E673.svg – 103 ק"מ: לוגוז'איליה

קובץ:Tabliczka E675.svg – 59 ק"מ: אגיג'אהנגרו וודהקרדם

קובץ:Tabliczka E691.svg – 460 ק"מ: אשטראקגיומריאשוטסקאחלכלכיאחלציחהואלה (אנ')טורקגזופוסוףקארסהוראסאן

קובץ:Tabliczka E692.svg – 113 ק"מ: סופסהלנצ'חותיסמטרדיה

קובץ:Tabliczka E711.svg – 111 ק"מ: ליוןגרנובל

קובץ:Tabliczka E712.svg – 452 ק"מ: ז'נבהשאמברימרסיי

קובץ:Tabliczka E713.svg – 92 ק"מ: ואלנסגרנובל

קובץ:Tabliczka E714.svg – 117 ק"מ: אורנז'מרסיי

קובץ:Tabliczka E717.svg – 141 ק"מ: טורינוסאבונה

קובץ:Tabliczka E751.svg – 160 ק"מ: רייקהפולהקופר

קובץ:Tabliczka E761.svg – 742 ק"מ: ביהאץיאיצהדוני ואקוףזניצהסרייבואוז'יצהצ'אצ'אקקראלייבוקרושבאץפויאטהפאראצ'יןזאייצ'אר

קובץ:Tabliczka E762.svg – 328 ק"מ: סרייבופודגוריצהאלבניה

קובץ:Tabliczka E763.svg – 348 ק"מ: בלגרדצ'אצ'אקנובה וארושביאלו פוליה

קובץ:Tabliczka E771.svg – 225 ק"מ: דרובטה-טורנו סבריןניש

קובץ:Tabliczka E772.svg – 258 ק"מ: יאבלניצהוליקו טרנובושומן

קובץ:Tabliczka E773.svg – 273 ק"מ: פופוביצהסטארה זאגורהבורגס

קובץ:Tabliczka E801.svg – 262 ק"מ: קוימברהויסאווילה ריאלשאבסורין

קובץ:Tabliczka E802.svg – 599 ק"מ: ברגאנסהגווארדהקסטלו ברנקופורטלגרהאבורהבז'האוריקה

קובץ:Tabliczka E803.svg – 463 ק"מ: סלמנקהמרידהסביליה

E804 – 292 ק"מ: בילבאולוגרוניוסרגוסה

קובץ:Tabliczka E805.svg – 124 ק"מ: וילה נובה דה פמליקאושאבס

קובץ:Tabliczka E806.svg – 209 ק"מ: טורס נובאסאברנטשקשטלו ברנקוגווארדה

קובץ:Tabliczka E821.svg – 36 ק"מ: רומאסן צ'זארו

קובץ:Tabliczka E840.svg – 105 ק"מ: סאסאריאולביה ... צ'יוויטווקיה – מסתיים ב-E80

קובץ:Tabliczka E841.svg – 38 ק"מ: אבלינוסלרנו

קובץ:Tabliczka E842.svg – 257 ק"מ: נאפוליאבלינובנוונטוקנוסה די פוליה

קובץ:Tabliczka E843.svg – 96 ק"מ: באריטאראנטו

קובץ:Tabliczka E844.svg – 24 ק"מ: ספצאנו אלבנזהסיבאריס

קובץ:Tabliczka E846.svg – 112 ק"מ: קוזנצהקרוטונה

קובץ:Tabliczka E847.svg – 159 ק"מ: סיצ'יניאנו דלי אלבורניפוטנצהמטפונטו

קובץ:Tabliczka E848.svg – 38 ק"מ: סנט אופמיה למציהקטנזארו

קובץ:Tabliczka E851.svg – 323 ק"מ: פטרובאץאלבניהפריזרןפרישטינה

קובץ:Tabliczka E852.svg – 29 ק"מ: אוחרידאלבניה

קובץ:Tabliczka E853.svg – 61 ק"מ: יואנינהאלבניה

קובץ:Tabliczka E871.svg – 194 ק"מ: סופיהקיוסטנדילקומאנובו

קובץ:Tabliczka E881.svg – 550 ק"מ: איזמיטבורסהבליקסירמניסהאיזמירצ'שמה

E901 – 352 ק"מ: מדרידולנסיה

E902 – 280 ק"מ: חאאןגרנדהמאלגה

קובץ:Tabliczka E903.svg – 672 ק"מ: מרידהסיודאד ריאלאלבסטהאליקנטה

קובץ:Tabliczka E931.svg – 187 ק"מ: מזארה דל ואלוג'לה

קובץ:Tabliczka E932.svg – 161 ק"מ: בואונפורנלואנהקטניה

קובץ:Tabliczka E933.svg – 50 ק"מ: אלקמוטרפאני

קובץ:Tabliczka E951.svg – 193 ק"מ: יואנינהארטהאגריניומיסולונגי

קובץ:Tabliczka E952.svg – 247 ק"מ: אקטיוווניצהאמפילוכיהקרפניסילמיה

קובץ:Tabliczka E961.svg – 101 ק"מ: טריפוליספרטיגיתיו

קובץ:Tabliczka E962.svg – 51 ק"מ: אלפסינהתבאי

קובץ:Tabliczka E981.svg – 403 ק"מ: אפיונקאראחיסארקוניה – צומת (אקסאראי-פוזאנטי) (בכביש המדיני המקשר בין אנקרה ו-מרסין ב-E90)

קובץ:Tabliczka E982.svg – 66 ק"מ: מרסין – צומת טרסוס מזרח (בכביש המהיר המקשר בין אנקרה ו-אדנה ב-E90)

קובץ:Tabliczka E001.svg – 117 ק"מ: טביליסימרנאוליסדאחלו (אנ')בגראטאשןונדזור

קובץ:Tabliczka E002.svg – 481 ק"מ: אליאטסאאטלימגריאורדובאדג'ולפהנחצ'יבאןסדאראק

קובץ:Tabliczka E003.svg – 1120 ק"מ: אוצ'קודוקדשוגוזאשגבאטגאודאן

קובץ:Tabliczka E004.svg – 700 ק"מ: קזילאורדהאוצ'קודוקבוכרה (הערה: רוב הכביש לא נבנה)

קובץ:Tabliczka E005.svg – 154 ק"מ: גוזורסמרקנד

קובץ:Tabliczka E006.svg – 298 ק"מ: אייניקוקנד

קובץ:Tabliczka E007.svg – 590 ק"מ: טשקנטקוקנדאנדיז'ןאושאירקשטם

קובץ:Tabliczka E008.svg – 970 ק"מ: דושנבהקולובקאלאייכומבחורוגמורגאבמעבר קולמה – גבול סין (ראו כביש פמיר)

קובץ:Tabliczka E009.svg – 666 ק"מ: ג'ירגאטאלחורוגאישקושיםליאנגהסין

קובץ:Tabliczka E010.svg – 650 ק"מ: אושבישקק

קובץ:Tabliczka E011.svg – 179 ק"מ: קוקפקקגןטיופ

קובץ:Tabliczka E012.svg – 360 ק"מ: אלמטיקוקפקצ'ונדז'הקוקטאלחורגאס

קובץ:Tabliczka E013.svg – 180 ק"מ: סארי-אוזקקוקטאל

קובץ:Tabliczka E014.svg – 182 ק"מ: אושאראלדרוז'בה

קובץ:Tabliczka E015.svg – 193 ק"מ: טסקסקןבאחטי

קובץ:Tabliczka E016.svg – 495 ק"מ: זאפאדנויהז'אקסיאטבאסאראסטנה

קובץ:Tabliczka E017.svg – 320 ק"מ: יאלאבוגהאופה

קובץ:Tabliczka E018.svg – 1071 ק"מ: ז'זקאזגאןקראגנדיפבלודראוספנובקה

קובץ:Tabliczka E019.svg – 289 ק"מ: פטרופאבלזאפאדנויה

רשומות

  • E80, יחד עם כביש אסיה 1, חוצה את כל אירופה ואסיה ומקשרת בין ליסבון לטוקיו.
  • הכביש האירופי הארוך ביותר הוא E40, שאורכו יותר מ-8500 ק"מ, ומחבר את צרפת עם קזחסטן.
  • הכביש האירופי הקצר ביותר הוא E844, באורך 22 ק"מ, באזור קלבריה שבאיטליה.
  • הצפוני ביותר הוא E69, כף נורדקאפ, נורווגיה, 71°10' צפון.
  • המערבי ביותר הוא E1, ליסבון, פורטוגל, 9°10' מערב.
  • הדרומי ביותר הוא E75, כרתים, יוון, 35°6' צפון.
  • המזרחי ביותר הוא E127, מייקפשגאי, קזחסטן, 85°36' מזרח.
  • הכביש האירופי הגבוה ביותר הוא E008, שמגיע לגובה 4272 מטר בהרי הפמיר שבטג'יקיסטן.
  • הכביש האירופי הגבוה ביותר באירופה הוא E62, שמגיע לגובה 2005 מטר במעבר סימפלון, שווייץ.
  • הכביש האירופי הנמוך ביותר הוא E39, שמגיע ל-262 מטר מתחת לפני הים במנהרת בומלפיורד, נורווגיה.
  • הגשר הארוך ביותר בכביש אירופי הוא גשר קרים ב־E97, שאורכו 16900 מטרים.
  • המנהרה הארוכה ביותר בכביש אירופי היא מנהרת לרדאל (בנורווגיה) ב־E16, שאורכה 24510 מטרים, והיא מנהרת הכביש הארוכה בעולם. E16 כוללת 60 מנהרות, המהוות כ-15% מאורך הכביש של 630 ק"מ בתוך נורווגיה.
  • ב-E39 יש 9 מעברי מעבורת.
  • ב-E39 יש 90 מנהרות, המהוות 6% מאורך הכביש של 1140 ק"מ בתוך נורווגיה.

מספור היסטורי

להלן הכבישים ההיסטוריים לפני 1975:

מספר התחלה דרך סיום
E1 לונדון – סאות'המפטון – לה האבר – פריז – ליון – ניס – ונטימיליה – ג'נובה – לה ספציה – פיזה – ליבורנו – רומא – נאפולי – סלרנו – רג'ו די קלבריה – מסינה – פלרמו
E2 לונדון – דובר – קאלה – ריימס – דיז'ון – דול – לוזאן – סימפלון – מילאנו – פארמה – מודנה – בולוניה – אנקונה – פוג'ה – בארי – ברינדיזי
E3 ליסבון – סלמנקה – סן סבסטיאן – בורדו – פריז – ליל – גנט – אנטוורפן – איינדהובן – וונלו – אוברהאוזן – בילפלד – הנובר – המבורג – פלנסבורג – קולדינג – פרדריקסהאבן – גטבורג – ארבוגה – סטוקהולם
E4 ליסבון – אלבאס – מרידה – מדריד – סרגוסה – ברצלונה – נים – שמברי – ז'נבה – לוזאן – ברן – בזל – קרלסרוהה – פרנקפורט (מיין) – קאסל – גטינגן – הנובר – המבורג – ליבק – פהמרן – וורדינגבורג – קופנהגן – הלסינגר – הלסינגבורג – יונשפינג – סטוקהולם – אופסלה – סונדסוואל – אומאו – טורניו – להטי – הלסינקי
E5 לונדון – דובר – קאלה – גנט – בריסל – לייז' – קלן – פרנקפורט (מיין) – וירצבורג – נירנברג – פסאו – לינץ – מלק – וינה – ניקלסדורף – גיור – בודפשט – סגד – בלגרד – גבגליה – תסלוניקי – אלכסנדרופוליס – פפלוס – איפסלה – סיליברי – איסטנבול – איזמיט – בולו – אנקרה – אקסאראי – אדנה – איסקנדרון – גבול טורקיה/סוריה
E6 רומא – פירנצה – בולוניה – מודנה – ורונה – טרנטו – ברנר – אינסברוק – גריזן – מינכן – נירנברג – הוף – לייפציג – ברלין – שטרלזונד – ססניץ – טרלבורג – מאלמה – הלסינגבורג – גטבורג – סווינסונד – אוסלו – המאר – אוטה – טרונדהיים – מו אי רנה – אלטה קירקנס
E7 רומא – פרוג'ה – פורלי – בולוניה – פררה – פדובה – מסטרה – צ'רביניאנו – אודינה – פילאך – ברוק אן דר מור – וינה – ברנו – צ'סקי טשין – קרקוב – ורשה
E8 לונדון – הארוויץ' – הוק אוף הולנד – דה האג – אוטרכט – אוסנבריק – הנובר – מגדבורג – ברלין – פוזנן – קרושנייביצה – ורשה – גבול פולין/ברית המועצות

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 Declaration on the construction of main international traffic arteries.
  2. ^ 2.0 2.1 2.2 2.3 ECONOMIC COMMISSION FOR EUROPE, EUROPEAN AGREMENT ON MAIN INTERNATIONAL TRAFFIC ARTERIES (AGR)
  3. "Ishockey: Linköping vann E4-derby". 10 בדצמבר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

רשת הכבישים האירופית41071395Q106123