אסתר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אתר קבר מרדכי ואסתר באיראן, שבו קבורים, על פי מסורות שונות, אסתר המלכה ומרדכי היהודי
ציון קברם של אסתר ומרדכי היהודי בנחל צבעון בגליל העליון

אֶסְתֵּר או אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה היא העומדת במרכז סיפור מגילת אסתר ונס ההצלה של חג הפורים. היא נעשית אשתו של אחשוורוש, לאחר ושתי. חז"ל אומרים, שהיא גם אחת משבע הנביאות שהיו בעם ישראל[1].

סיפור המגילה

אסתר בת אביחיל משבט בנימין, שנקראה גם הדסה,[2] גודלה על ידי מרדכי שהיה בן-דודה[5], לאחר שהוריה מתו. כאשר חיפש המלך אחשוורוש אישה במקום ושתי, נלקחה גם אסתר אל בית המלך ונבחרה להיות המלכה בגלל שנשאה חן וחסד לפניו. חז"ל אומרים שלקיחה זו של אסתר הייתה "מלמעלה" ולא מרצונה. אסתר הסתירה, לבקשת מרדכי, את זהותה ואת היותה יהודיה.

כאשר המן קיבל רשות מהמלך להשמיד את היהודים, נתבקשה אסתר על ידי מרדכי לגשת אל המלך ולהתחנן להצלת היהודים. אסתר בתחילה חוששת לגורלה, אך לאחר מכן היא מתעשתת ומחליטה לשים נפשה בכפה, ולסכן את עצמה בעבור עמה. באמצעות סדרת פעולות היא מצליחה להפיל את המן מרום מעלתו ולהציל את העם היהודי מכליה. חז"ל מספרים שהיא גם תבעה לאחר מכן מאנשי כנסת הגדולה שייקבע החג ותיקבע המגילה לדורות, ולאחר דין ודברים הם קיבלו את מבוקשה.

לפני בואה של אסתר אל היכלו של המלך אחשוורוש לבקש את ביטול הגזרה של המן, שלחה אסתר בקשה אל מרדכי דרך התך, אחד מסריסי המלך: "לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן וצומו עלי ואל תאכלו ואל תשתו שלשת ימים לילה ויום, גם אני ונערֹתי אצום כן" (אסתר, ד', ט"ז). יש המקשרים את תענית אסתר, הנהוגה בי"ג באדר (ערב חג הפורים), על אף שהתענית המקורית התקיימה בכלל בפסח. עם זאת, יש הטוענים כי תענית זו אינה זכר לשלושת ימי התענית בימי מרדכי ואסתר, אלא זכר לתענית היהודים בי"ג באדר, ביום שנקמו באויביהם, שכן נהגו בתקופה זאת, שבעת מלחמה על כל העם להיות בצום.

שמה של אסתר

במגילת אסתר נאמר: "וַיְהִי אֹמֵן אֶת הֲדַסָּה הִיא אֶסְתֵּר" (אסתר, ב', ז'). במסכת מגילה מובאת ברייתא המציגה דעות שונות על כפל שמות זה:[6]

רבי מאיר אומר: אסתר שמה, ולמה נקרא שמה הדסה? על שם הצדיקים שנקראו הדסים, וכן הוא אומר (זכריה, א', ח') "והוא עומד בין ההדסים". רבי יהודה אומר: הדסה שמה, ולמה נקראת שמה אסתר? על שם שהייתה מסתרת דבריה, שנאמר "אין אסתר מגדת את עמה וגו'". רבי נחמיה אומר: הדסה שמה, ולמה נקראת אסתר - שהיו אומות העולם קורין אותה על שום אסתהר. בן עזאי אומר אסתר לא ארוכה ולא קצרה היתה אלא בינונית כהדסה. רבי יהושע בן קרחה אמר אסתר ירקרוקת היתה וחוט של חסד משוך עליה.

רש"י מפרש כי משמעות "אסתהר", הצעתו של רבי נחמיה למשמעות השם "אסתר", היא ירח. רבי יעקב עמדין ביאר, כי "אסתהר" משמעותו כוכב נוגה, כך גם בתרגום שני[7] ובילקוט שמעוני[8].[10]

להבדיל, על פי המחקר האטימולוגי השם "אסתר" לקוח משמה של אלה בבלית אִשתר[11] או מן המילה הפרסית סתארה (ستار‍‍ه, stara), שמשמעותה "כוכב".[12][13][14] גם שמו של מרדכי, בן-דודה של אסתר, הובן בידי החוקרים כלקוח המסופוטמית – משמו של מרדוך.[13][15]

על שמה העברי של אסתר, הדסה, נקראה ההסתדרות הציונית הדסה, שיסודה היה ביום פורים.

בט"ז ניסן, היום השני של פסח, שבו נתלה המן, נהוג בחלק מקהילות החסידים לעשות סעודה הנקראת סעודת אסתר.

במדרש

  • מרדכי היהודי לפי חלק מהמדרשים היה בן-דודה של אסתר שאימץ אותה כבת לאחר מות אביה ואמה.
  • בגמרא דרשו את הפסוק "וּבְמוֹת אָבִיהָ וְאִמָּהּ לְקָחָהּ מָרְדֳּכַי לוֹ לְבַת"[16]: "תנא משום רבי מאיר, אל תקרי לבת אלא לבית". כלומר, שאסתר הייתה אשתו של מרדכי.[17]. ועל הפסוק "וְאֶת מַאֲמַר מָרְדֳּכַי אֶסְתֵּר עֹשָׂה כַּאֲשֶׁר הָיְתָה בְאָמְנָה אִתּוֹ"[18] אמרו: "ואת מאמר מרדכי אסתר עושה, אמר רבי ירמיה שהיתה מראה דם נדה לחכמים. כאשר היתה באמנה, אתו אמר רבה בר לימא (משמיה דרב), שהיתה עומדת מחיקו של אחשורוש וטובלת ויושבת בחיקו של מרדכי"[19]. ועל דרך זו פירשו, שרק משעה שהלכה אסתר לאחשורוש ברצון היא נאסרה על מרדכי[20].
  • הצו שקבע חיפוש אחר אישה חדשה למלך חייב כל נערה שנבחרה על ידי הפקידים להתפקד בארמון המלך ולא דינה ודין משפחתה היה מוות.
  • לפי הפירושים הבחירה עצמה של אחשוורוש באסתר הייתה עצמה בגדר נס גם משום שאסתר הייתה בעלת גוון עור ירוק, שפירושו עור צהוב-שחום, וכן בת כ-70[21], בנוסף לכך שהבחירה אפשרה מאוחר יותר את נס הצלת ישראל מהשמדה.

מקורות חיצוניים

נעשו מספר ניסיונות לזהות את הדמויות במקורות חיצוניים למקרא. יש המזהים את אחשוורוש של מגילת אסתר עם חשיארש הראשון (כסרכסס ביוונית). הרודוטוס מזכיר את אמיסטריס, אשתו של חשיארש, -ויש שמצאו בזה דמיון-מה לאסתר[22]. לעומתם, מקורות שונים, בעיקר יהודיים, מזהים את אחשוורוש של מגילת אסתר, דווקא עם בנו של חשיארש הראשון, ארתחששתא הראשון - כך למשל תרגום השבעים ויוסף בן מתתיהו וגם חז"ל[23]. הדבר גם מתיישב עם המסופר בספר עזרא, פרק ז', בנוגע לסכום כסף עצום שנתן ארתחששתא הראשון לעזרא, לשיקום בית המקדש.

לפי מספר מקורות לאסתר היה בן מאחשוורוש. יש המזהים אותו עם המלך כורש שהצהיר על מתן הרשות ליהודים לבנות את בית המקדש. יש שאומרים שכורש היה בנו של אחשוורוש ובנה של אסתר, הוא ארתחששתא הראשון. גרסה שלישית הינה כאמור, שארתחששתא הראשון הוא אחשוורוש של מגילת אסתר ולפי זה בנו דריווש השני הוא בנה של אסתר. זיהויים אלה אינם מתיישבים מבחינה כרונולוגית, נושא זה כרוך בבעיות הכרונולוגיות של התקופה הפרסית.

ראו גם

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. מגילה יד ב
  2. "וַיְהִי אֹמֵן אֶת הֲדַסָּה, הִיא אֶסְתֵּר בַּת דֹּדוֹ, כִּי אֵין לָהּ אָב וָאֵם. וְהַנַּעֲרָה יְפַת תֹּאַר וְטוֹבַת מַרְאֶה. וּבְמוֹת אָבִיהָ וְאִמָּהּ לְקָחָהּ מָרְדֳּכַי לוֹ לְבַת." (אסתר , ב,ז)
  3. פרק ב' פסוק ז'
  4. http://www.biu.ac.il/JH/Parasha/purim/zib.html
  5. ההתייחסות למרדכי כאל דודה של אסתר מקורה בתרגום שני על מגילת אסתר[3][4]. התלמוד הבבלי מציין שמרדכי היה בן אחי האב. בנוסף סבור התלמוד הבבלי שכוונת הפסוק "לקחה מרדכי לו לבת", היא שלקח אותה לו לאשה
  6. תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף יג עמוד א
  7. תרגום שני על מגילת אסתר ב' ז'
  8. ילקוט שמעוני על אסתר ב', רמז תתרנ"ג
  9. Koller, Aaron (2014). Esther in Ancient Jewish Thought (באנגלית). Cambridge University Press. עמ' 38n11. ISBN 9781107048355. 
  10. במחקר – "אסתהר" (īstəhăr) הוא שמו של כוכב הבוקר, נוגה.[9]
  11. החל מינסן בשנות ה-90 של המאה ה-19. ראו Jensen, P. “Elamitische Eigennamen. Ein Beitrag Zur Erklärung Der Elamitischen Inschriften.” Wiener Zeitschrift Für Die Kunde Des Morgenlandes, vol. 6, 1892, p. 70. (המאמר זמין לצפייה במאגר JSTOR לאחר הרשמה).
  12. Brettler, Marc; Newsom, Carol; Perkins, Pheme (2018). "Esther". The New Oxford Annotated Bible: New Revised Standard Version (באנגלית). Oxford University Press. עמ' 715. ISBN 9780190276065. 
  13. 13.0 13.1 Mary Joan Winn Leith (2011). Coogan, Michael D., ed. The Oxford Encyclopedia of the Books of the Bible (באנגלית). Oxford University Press. עמ' 252. ISBN 9780195377378. Esther, cognate with Ishtar... and/or the Persian word stara, "star". 
  14. Fox, Michael V. (2010). Character and ideology in the book of Esther (מהדורה שנייה). Wipf & Stock. עמ' 30. ISBN 9781608994953. The name Esther is derived from either the name of the Babylonian goddess Ishtar or the Persian word stdra, "star". 
  15. על, שמו העברי של מרדכי הוא "פתחיה" (תלמוד בבלי, מסכת מנחות, דף סה עמוד א)
  16. אסתר ב ז
  17. מגילה יג א
  18. אסתר שם כ
  19. מגילה שם ב
  20. שם טו א. ראה גם סנהדרין עד ב
  21. בראשית רבה לט יג
  22. כתבי הרודוטוס ז,61; שם 114; ט,109-112. הרודוטוס מייחס למלכה זו מעשי אכזריות שונים, ולכן יש שזיהו אותה עם ושתי, אך כיוון שמדובר בשמועות גרידא - ייתכן שמדובר בשמועות רעות שהפיצו שונאי המלכה
  23. מדרש ויקרא רבה, פרשה י"ג, פיסקה ה'



סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0